Gå til innhold

Måle feberen i rumpa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldste på 13 er syk, og ønsket å måle feberen. Han og faren prøver sitt beste med å måle under armen. De får kun 35 grader. Jeg foreslår å måle i rumpa, men det syns ikke min mann at hans gutt på 13 skal gjøre, men guttongen bare stikker på badet, og kommer ut etter 3 min, og forteller at han har 38,7 i fenber.

Men så slår det meg, hvorfor er noen så redde for å ta tempen i baken. Termometeret er jo bare noen mm tykt, og det kan vel umulig gjøre vondt. De få hangene jeg tar tempen så måler jeg bak, så vet jag at resultatet blir ruktig.

så hvordan tar dere andre tempen?

Anonymkode: 21e17...543

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri aldri i rompa hvertfall. Husker med gru fra jeg var liten at jeg fikk termometeret opp der!! Fælt!! 

Vi måler i øret, det gjør de også i bhg, og på sykehusene jeg har vært. Det er nøyaktig nok. 

Anonymkode: 3f834...bbc

Skrevet

Det kunne aldri falt meg inn å måle i rumpa på meg selv. Her måler vi alle i munnen eller under armen

Anonymkode: c86de...326

Skrevet

Jeg måler feberen under armen og legger til 0,5. Kontrollmålte på barna da de var små og det er nøyaktig nok. 

Måler i rumpen på barna til første snev av protest, da er det under armen på dem også. Jeg husker hvor invaderende det var da min far insisterte på å måle rektalt da jeg var liten, selv om han ikke gjorde noe som helst upassende. Så der er jeg veldig lydhør for barnas følelser og ønsker. 

Anonymkode: 453d7...6a1

Skrevet

Men hva er det som er så fælt med å måle i rumpa? Det kommer jo vesentlig større ting ut der daglig. Har dere traumer? En ting er når noen andre skal måle på deg, men når en måler på seg selv, så er ikke det verre en å tørke seg bak, syns heg da.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men hva er det som er så fælt med å måle i rumpa? Det kommer jo vesentlig større ting ut der daglig. Har dere traumer? En ting er når noen andre skal måle på deg, men når en måler på seg selv, så er ikke det verre en å tørke seg bak, syns heg da.

Trenger man å ha traumer for å synes noe er ubehagelig?

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi det abdolutt ikke er nødvendig

Skrevet

Folk må nå få ta tempen akkurat der de vil spør du meg. Rumpa, under armen, under tunga. Så lenge man er komfortabel så spiller det vel ingen rolle.

Anonymkode: 76798...231

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Det kunne aldri falt meg inn å måle i rumpa på meg selv. Her måler vi alle i munnen eller under armen

Ikke bruk rompetermometeret i munnen da.

Anonymkode: 9c99a...fa2

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke bruk rompetermometeret i munnen da.

Anonymkode: 9c99a...fa2

Ingen måles i rumpa, så det er det ingen fare for

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Trenger man å ha traumer for å synes noe er ubehagelig?

Nei, sant det. Vi er alle forskjellige. Og ut fra denne tråden så ser det ut som mange syns det er ubehagelig. For meg, så er det ingen problem, ut over at det er litt mer styr enn å måle under armen. Under armen får jeg aldri mer en 34-35 grader, så det får jeg rett og slett ikke til. Vi har febermåleren på badet sammen med slike plastbeskyttelser, så det er fort gjort å bare måle i baken, og da får jeg i alle fall rett temp. 

Da barna var mindre, kjøpte vi diverse øretermometer, og pannetermometer, men de vi har hatt har vært tragisk dårlige. Så vi har landet på at det beste for oss er slike vanlige termometer til ca en hundrelapp. Har kjøpt 4 stk, så har alle sitt eget.

Skrevet

Det er i utgangspunktet ikke vondt å måle i rumpa, men det kan jo hende det kan være vondt for noen Hvis de spenner seg mye eller stikker feil. Så lenge gutten synes det er greit er det i hvertfall ikke noe problem.

Lær nå i hvertfal ikke ungene at dette er noe de børe få traumer av.

Anonymkode: 8c37b...3bc

Skrevet

Tar tempen på treåringen i rumpa.

Har mitt eget termometer som jeg tar tempen med i munnen. Temper hver dag (prøver på ett barn til).

Har også et ekstra termometer i tilfelle.

Anonymkode: 89044...be9

Skrevet

Jeg er lege og har aldri sett poenget med å måle så nøyaktig temp med egne barn hjemme. Allmenform og et pekepinn på om feberen nærmer seg 40 er mer enn godt nok. Til dette formålet duger alle former for målere. Å bruke rompetermometer fremstår gammeldags når det finnes så mange gode alternativer.

På sykehuset med syke barn kan det være behov for rompetemp. 

Anonymkode: d8cc7...a9f

Skrevet

Har rumpetermometer til barnet mitt på 1 år, bruker sånn plastikk man får kjøpt til å ha over og litt babyolje på. Han har ikke vist tegn til ubehag de 2-3 gangene vi har måtte målt, så kommer til å bruke denne måten frem til han selv reagerer og sier han ikke ønsker det lenger eller viser ubehag.. 😊  

Anonymkode: 582bb...a33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...