Gå til innhold

Noen som har barn med skolevegring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal jeg gjøre? Ser barnet mitt bli dårligere og dårligere. Vi kjemper oss gjennom hver dag... skal barnet virkelig få hele barndommen sin ødelagt av denne skolen? Har selvfølgelig hatt uttalige møter med dem, men mistrivselen er der like fullt. 

Anonymkode: d7095...679

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytt skole! Barnet mitt fikk det mye bedre etter skolebytte.

Anonymkode: 304d8...878

Skrevet

Hadde i fjor med 1. Klassing. Kontaktlærer møtte han ved bilen noen mnd.så gikk det gradvis over. Hadde nok behov for mye trygghet. Han har adhd og strever med overganger. 

Tenker det er viktig å finne ut av hva som ligger til grunn for vegringen. Finne tiltak, i samarbeid med barnet, slik at de klarer å være på skolen. Dessverre veldig stor forskjell på kompetans og innsats fra skolene rundt omkring. Har dere bedt om hjelp fra ppt?

Anonymkode: a5643...c83

Skrevet

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva skal jeg gjøre? Ser barnet mitt bli dårligere og dårligere. Vi kjemper oss gjennom hver dag... skal barnet virkelig få hele barndommen sin ødelagt av denne skolen? Har selvfølgelig hatt uttalige møter med dem, men mistrivselen er der like fullt. 

Hvilket trinn er barnet ditt på? Hva er grunnen til vegring? Mobbing?

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bytt skole! Barnet mitt fikk det mye bedre etter skolebytte.

Anonymkode: 304d8...878

Hva var grunnen til vegringen da? Vurderer det sterkt, men er ikke så mange skoler her.

Skrevet
54 minutter siden, Lykke. skrev:

Hvilket trinn er barnet ditt på? Hva er grunnen til vegring? Mobbing?

4. trinn.. Han blir ikke mobbet, men er litt utenfor det sosiale fellesskapet. Han har en iq på over 150 og ser nok verden litt annerledes enn de fleste. Har også store problemer med en lærer. 

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

4. trinn.. Han blir ikke mobbet, men er litt utenfor det sosiale fellesskapet. Han har en iq på over 150 og ser nok verden litt annerledes enn de fleste. Har også store problemer med en lærer. 

Det første du kan gjøre er å skrive en mail til skolen, hvor beskriver vanskene til barnet. I denne mailen skriver du at ditt barn  ikke har et godt psykososialt miljø på skolen, slik paragraf 9a i opplæringsloven sier at han har krav på. 

Når du gjør dette, er skolen forpliktet å undersøke saken, og sette i gang tiltak for at gutten din skal få det bedre. De må startet å undersøke saken, dette innen 5 arbeidsdager, etter mottatt melding. De skal da ha møte med dere, hvor de lager en aktivitetsplan, der vi alle tiltakene skolen skal gjennomføre stå. Hvis de bruker lang tid på å komme i gang, kan du melde dette til fylkesmannen. 

Uansett, start med å sende denne mailen til rektor, slik at de kommer igang.

Skrevet
52 minutter siden, Lykke. skrev:

Det første du kan gjøre er å skrive en mail til skolen, hvor beskriver vanskene til barnet. I denne mailen skriver du at ditt barn  ikke har et godt psykososialt miljø på skolen, slik paragraf 9a i opplæringsloven sier at han har krav på. 

Når du gjør dette, er skolen forpliktet å undersøke saken, og sette i gang tiltak for at gutten din skal få det bedre. De må startet å undersøke saken, dette innen 5 arbeidsdager, etter mottatt melding. De skal da ha møte med dere, hvor de lager en aktivitetsplan, der vi alle tiltakene skolen skal gjennomføre stå. Hvis de bruker lang tid på å komme i gang, kan du melde dette til fylkesmannen. 

Uansett, start med å sende denne mailen til rektor, slik at de kommer igang.

Tusen takk for fint svar, men vi har allerede vært igjennom alt dette. Det er kanskje en smule bedre, men fortsatt veldig vanskelig. Han føler seg ikke sett og forstått. 

Skrevet

Det er ikke alle barn som passer inn i A4-malen som skolen bruker, så enten må du lære barnet ditt å fungere/overleve skolen likevel, eller dere må bytte til en skole som gir større rom for indivitualitet enn den kommunale.

Anonymkode: 82f6e...943

Skrevet

Har ikke kommunen et skolevegringsteam? Dersom kommunen har det er det antagelig underlagt ppt. Ppt vil uansett være korrekt instans å kontakte i første omgang. Ppt skal i tillegg til individsaker også undersøke barnas psykososiale læringsmiljø. Dette blir kalt systemsaker i kommunen jeg jobber. Der ser vi på læringsmiljøet rundt barnet i tillegg til individuelle forutsetninger/utfordringer, og sammen blindet lagt opp en plan der målet er at barnet til slutt skal kunne være på skolen påmlik linje med andre barn.

Anonymkode: b9b4c...48d

Skrevet

Bytt skole. Beklager å si det, men det vil nok ikke bli bedre. Hva med montesorri? 

Anonymkode: 74e72...55b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for fint svar, men vi har allerede vært igjennom alt dette. Det er kanskje en smule bedre, men fortsatt veldig vanskelig. Han føler seg ikke sett og forstått. 

Som lærer må jeg bare si at av og til gjør skolen alt de kan og da er det så lite konstruktiv å komme truende med paragraf 9a. Paragraf 9a er nesten blitt en tragedie for skolene. Vi bruker nå mye ressurser på rapportskriving og klager og ekstramøter som helst skulle blitt brukt hos eleven(e). Og det er ikke spesielt for min skole, så mange ulike lærere i forskjellige kommuner kjenner jeg. 

Jeg og mine kolleger strekker oss 150% hver eneste dag. Vi har mange elever og mange som trenger ekstra oppfølging. De er i perioder med oss i tankene nesten hver time av døgnet, vi legger om på undervisning, oppdaterer oss på faglitteratur og forskning og følger med i friminutt vi egentlig har pause. Vi går i oss selv og grubler døgnet rundt på HVA mer vi kan gjøre. Administrasjonen omprioriterer ressurser (man har faktisk bare en pott som skal fordeles uansett)  og alle står på pinne for at alle skal ha det bra på skolen. Men så er det likevel ikke nok for absolutt alle uansett. Fordi man har ikke ubegrenset med penger. Selv om alle skal med. (Noe som kanskje er til deres disfavør om dere har et begavet barn) 

Har dere gjort alt dere kan selv også? Skolen er ikke en behandlingsinstitusjon. Øver dere på sosiale situasjoner? Er dere på tilbudssiden til venner? Setter dere krav til barnet om at det må prøve/endre på sin væremåte i enkelte situasjoner eller legger dere skylden på alle andre? Det kan være dere gjør alt rett, all ære til dere for det i så tilfelle. Men mange kan også gjøre mer hjemme, for skolen har ikke alltid en mirakelkur. 

Anonymkode: fcd87...d11

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som lærer må jeg bare si at av og til gjør skolen alt de kan og da er det så lite konstruktiv å komme truende med paragraf 9a. Paragraf 9a er nesten blitt en tragedie for skolene. Vi bruker nå mye ressurser på rapportskriving og klager og ekstramøter som helst skulle blitt brukt hos eleven(e). Og det er ikke spesielt for min skole, så mange ulike lærere i forskjellige kommuner kjenner jeg. 

Jeg og mine kolleger strekker oss 150% hver eneste dag. Vi har mange elever og mange som trenger ekstra oppfølging. De er i perioder med oss i tankene nesten hver time av døgnet, vi legger om på undervisning, oppdaterer oss på faglitteratur og forskning og følger med i friminutt vi egentlig har pause. Vi går i oss selv og grubler døgnet rundt på HVA mer vi kan gjøre. Administrasjonen omprioriterer ressurser (man har faktisk bare en pott som skal fordeles uansett)  og alle står på pinne for at alle skal ha det bra på skolen. Men så er det likevel ikke nok for absolutt alle uansett. Fordi man har ikke ubegrenset med penger. Selv om alle skal med. (Noe som kanskje er til deres disfavør om dere har et begavet barn) 

Har dere gjort alt dere kan selv også? Skolen er ikke en behandlingsinstitusjon. Øver dere på sosiale situasjoner? Er dere på tilbudssiden til venner? Setter dere krav til barnet om at det må prøve/endre på sin væremåte i enkelte situasjoner eller legger dere skylden på alle andre? Det kan være dere gjør alt rett, all ære til dere for det i så tilfelle. Men mange kan også gjøre mer hjemme, for skolen har ikke alltid en mirakelkur. 

Anonymkode: fcd87...d11

Tusen takk for et fint svar. Vi prøver og prøver alt vi kan og har forsøkt flere innfallsvinkler, men har en følelse av at han ikke finner flokken sin. Han er ganske spesiell. Samarbeidet med skolen har vært bra og de gjør alt de kan, men vi sitter likevel igjen med en følelse av at han må bli mer lik de andre for å passe inn. Det virker litt mot sin hensikt for vårt barn. Jeg vet ikke lenger hva som er riktig. Alt jeg ser nå er at han ikke har det bra og gråter seg i søvn hver eneste kveld, bortsett fra fredag og lørdag. 😓

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...