Gå til innhold

Hvor mye bråker marsvin?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har marsvin som kan fortelle litt om det? 

Hører vi marsvinene rope fra naborommet? Er det ubehagelig høyt å høre når vi sitter i samme rom? Reagerer de med skriking når det kommer besøk? 

Dette er viktige spørsmål for meg som har et høysensitivt barn. Kan vi ha marsvin? 

Anonymkode: 898c5...5e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De bråker når de hører kjøleskapet.det kan bli ganske høy lyd om du ikke «hører etter»,eller så kan de lage diverse andre lyder.men opplever de ikke som veldig bråkete.når det kommer besøk går de i husene sine som regel

Skrevet

De er som regel stille og sover om natta, men på dagtid lager de litt lyd. Som regel er det smålyder, at de "prater" og det høres ikke fra rom til rom, men de har noen høyere lyder som er mer som skriking ("oiiink-oiiiiiink-oooiiiiiink")og de hørtes i hele første etasje her. Det var ikke noe problem da de lager ikke den lyden i et sett, men hvis de f.eks hørte at vi åpnet kjøleskapet (de lærte fort at agurk, gulerøtter et ofte ble servert like etter lyd av kjøleskapsdør) og hvis de ville ha mat eller oppmerksomhet. Den ene var ekstremt hårsår og skrek når vi gredde den, uansett hvor forsiktig vi gredde. 

Anonymkode: 7813f...143

Skrevet

Ok. Vi som sitter i samme rom (stuen) må tåle litt bråk. Vi skal nok tåle det. Da må mitt ene barn i perioder gå inn på rommet sitt for å kunne slappe av. Jeg vet ikke om jeg synes det er greit. 🤔

Anonymkode: 898c5...5e3

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Vi som sitter i samme rom (stuen) må tåle litt bråk. Vi skal nok tåle det. Da må mitt ene barn i perioder gå inn på rommet sitt for å kunne slappe av. Jeg vet ikke om jeg synes det er greit. 🤔

Anonymkode: 898c5...5e3

Seriøst? Barnet er høysensitivt i en slik grad at det må inn på stille rom for å tåle marsvin?  Da bør du skaffe marsvin med én gang,  gjerne to for de trives best flere sammen,  slik at barnet ditt kan lære seg å leve i et vanlig samfunn.  Fint at barnet kan trekke seg tilbake om det vil, den muligheten kan vi alle trenge av og til. Men ikke bygg opp sensitiviteten til barnet slik at det blir et kjempestort handicap.  Ta deg en tur i dyrebutikken eller til oppdretter og hør på marsvin. De prater og lager lyder men de bruker ikke ropert.

Skrevet

De lager mye lyd ja, hører de godt fra et rom til et annet. Til en annen etasje også😝 De er 'verst' når de vil ha oppmerksomhet og de lærer seg lyder fra kjøleskap, matskap, knitrende plast osv. Da hyles det ivrig. 

Hvis lyd kan bli et problem, så ville jeg heller valgt dvergkanin. 

Anonymkode: cf9bd...76c

Skrevet
1 time siden, amandine skrev:

Seriøst? Barnet er høysensitivt i en slik grad at det må inn på stille rom for å tåle marsvin?  Da bør du skaffe marsvin med én gang,  gjerne to for de trives best flere sammen,  slik at barnet ditt kan lære seg å leve i et vanlig samfunn.  Fint at barnet kan trekke seg tilbake om det vil, den muligheten kan vi alle trenge av og til. Men ikke bygg opp sensitiviteten til barnet slik at det blir et kjempestort handicap.  Ta deg en tur i dyrebutikken eller til oppdretter og hør på marsvin. De prater og lager lyder men de bruker ikke ropert.

Vet du noe om diagnoser? Barnet har en diagnose hvor høysensitiv er et av symptomene. Det kan ikke trenes vekk. 

Hi

Anonymkode: 898c5...5e3

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vet du noe om diagnoser? Barnet har en diagnose hvor høysensitiv er et av symptomene. Det kan ikke trenes vekk. 

Hi

Anonymkode: 898c5...5e3

Å være høysensitiv er ingen diagnose i seg selv,  det er et personlighetstrekk som utrolig mange mennesker har og som man lærer seg å leve med og som man må kunne håndtere for å trives i samfunnet.  Det er en ting man som foreldre må lære barna sine å hanskes med. Man trener ikke vekk personligheten sin men man lever med den.

Hvilke diagnoser barnet ditt har vet jeg ingenting om, du har ikke nevnt dem før. 

Skrevet
18 minutter siden, amandine skrev:

Å være høysensitiv er ingen diagnose i seg selv,  det er et personlighetstrekk som utrolig mange mennesker har og som man lærer seg å leve med og som man må kunne håndtere for å trives i samfunnet.  Det er en ting man som foreldre må lære barna sine å hanskes med. Man trener ikke vekk personligheten sin men man lever med den.

Hvilke diagnoser barnet ditt har vet jeg ingenting om, du har ikke nevnt dem før. 

Jeg burde kanskje formulert meg annerledes. Poenget er at mitt barn kan ikke trene bort høysensitiviteten. Tvert imot, det å få ro, hvile hode og ører har best effekt. 

Anonymkode: 898c5...5e3

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg burde kanskje formulert meg annerledes. Poenget er at mitt barn kan ikke trene bort høysensitiviteten. Tvert imot, det å få ro, hvile hode og ører har best effekt. 

Anonymkode: 898c5...5e3

Ok. Da ville jeg tatt kontakt med oppdrettere og ikke kjøpt i dyrebutikk.  Min søster har rex-marsvin, de er veldig søte og mye roligere enn naboens med lang pels ( rosett?) Vi har hatt dem boende hos oss i lengre perioder og det er stor forskjell. 

Skrevet
2 timer siden, amandine skrev:

Seriøst? Barnet er høysensitivt i en slik grad at det må inn på stille rom for å tåle marsvin?  Da bør du skaffe marsvin med én gang,  gjerne to for de trives best flere sammen,  slik at barnet ditt kan lære seg å leve i et vanlig samfunn.  Fint at barnet kan trekke seg tilbake om det vil, den muligheten kan vi alle trenge av og til. Men ikke bygg opp sensitiviteten til barnet slik at det blir et kjempestort handicap.  Ta deg en tur i dyrebutikken eller til oppdretter og hør på marsvin. De prater og lager lyder men de bruker ikke ropert.

Disse barna må tåle alt som følger med i et vanlig samfunn og det er veldig slitsomt for mange av dem å forholde seg til alle lyder og inntrykk hele dagene. De har stort behov for å kunne trekke seg unna og slappe av i sitt eget hjem og denne moren er smart som tenker fremover og vurderer om marsvin og barn vil fungere sammen. Det er mulig at enkelte "misbruker" begrepet høysenssitiv og at du irriterer deg over det, men det er også mange barn som har reelle problemer knyttet til dette og det går langt over "det kan vi alle trenge" behov for ro og hvile. Jeg har en datter med høytfungerende autisme og hun tåler ikke visse lyder og lukter. Det hjelper ikke samme hva jeg sier, gjør og synes om det, overser og overtaler, lokker og truer, hun er som hun er. Hun makter ikke å være i rom med visse lyder som forestillinger, musikk etc, hvis jeg presser henne så holder hun for ørene, gråter og rømmer fra situasjonen. Hun går ikke på toaletter på kjøpesenter, IKEA, skolen ol heller pga lukten av parfyme/luktfriskner. Hatt mange kamper med henne opp gjennom, men det hjelper lite, hun gråter så hun kaster opp og klarer ikke. Så dette er ikke tull og dill selvom du ikke forstår problemet. 

 

Anonymkode: 7813f...143

Skrevet
52 minutter siden, amandine skrev:

Ok. Da ville jeg tatt kontakt med oppdrettere og ikke kjøpt i dyrebutikk.  Min søster har rex-marsvin, de er veldig søte og mye roligere enn naboens med lang pels ( rosett?) Vi har hatt dem boende hos oss i lengre perioder og det er stor forskjell. 

Ja, det var ikke dumt. Da må jeg se om vi har en oppdretter her vi bor. 🙂

Anonymkode: 898c5...5e3

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Disse barna må tåle alt som følger med i et vanlig samfunn og det er veldig slitsomt for mange av dem å forholde seg til alle lyder og inntrykk hele dagene. De har stort behov for å kunne trekke seg unna og slappe av i sitt eget hjem og denne moren er smart som tenker fremover og vurderer om marsvin og barn vil fungere sammen. Det er mulig at enkelte "misbruker" begrepet høysenssitiv og at du irriterer deg over det, men det er også mange barn som har reelle problemer knyttet til dette og det går langt over "det kan vi alle trenge" behov for ro og hvile. Jeg har en datter med høytfungerende autisme og hun tåler ikke visse lyder og lukter. Det hjelper ikke samme hva jeg sier, gjør og synes om det, overser og overtaler, lokker og truer, hun er som hun er. Hun makter ikke å være i rom med visse lyder som forestillinger, musikk etc, hvis jeg presser henne så holder hun for ørene, gråter og rømmer fra situasjonen. Hun går ikke på toaletter på kjøpesenter, IKEA, skolen ol heller pga lukten av parfyme/luktfriskner. Hatt mange kamper med henne opp gjennom, men det hjelper lite, hun gråter så hun kaster opp og klarer ikke. Så dette er ikke tull og dill selvom du ikke forstår problemet. 

 

Anonymkode: 7813f...143

Ja, akkurat sånn er det. 

Anonymkode: 898c5...5e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...