Gå til innhold

Barnas rett til privatliv/ personvern

Anbefalte innlegg

Skrevet

I klassen til datteren min har lærerene fått noen tilbakemeldinger fra enkeltelver og/eller foreldre om ufin språkbruk på sosiale medier, snapchat,spillchatter etc. Dette har ikke jeg hørt noe om,ei heller mitt barn ,før de tok det opp på skolen i forrige uke. Det ble også sendt med et skriv hjem hvor de ba foreldrene om å kontinuerlig sjekke barnas mobiler,nettbrett,pcer osv.

Er dette greit?  Det er snakk om 7 trinn.

Anonymkode: 324bf...276

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

I klassen til datteren min har lærerene fått noen tilbakemeldinger fra enkeltelver og/eller foreldre om ufin språkbruk på sosiale medier, snapchat,spillchatter etc. Dette har ikke jeg hørt noe om,ei heller mitt barn ,før de tok det opp på skolen i forrige uke. Det ble også sendt med et skriv hjem hvor de ba foreldrene om å kontinuerlig sjekke barnas mobiler,nettbrett,pcer osv.

Er dette greit?  Det er snakk om 7 trinn.

Hvis man har grunn til å mistenke mobbing, er det greit å sjekke. Men ikke sjekke kun for å sjekke, nei. Ble ordet "kontinuerlig" brukt?

Anonymkode: a36d0...4de

Skrevet

Jeg sjekker mine barns mobiler når jeg ønsker. Ikke bare for å avdekke hva de skriver, men også hva andre skriver. Har en i 9.klasse nå og dette med mobbing på nett var et ekstremt stort problem i 8.klasse, så tenker det er på sin plass at foreldre sjekker!

Anonymkode: e3d75...0af

Skrevet

Nei,men det er slik jeg oppfatter det. De ber oss kontrollere hva som blir skrevet på telefoner,nettbrett ,pc osv. Slik jeg forstår brevet gjelder det stugg språkbruk blant guttene,altså banning. Var ihvertfall det som ble sagt på skolen. Eksempel Per sier " Fuck you" til Pål,og Pål kaller han bitch tilbake.

Skrevet

Men er det greit st vi bryter tilliten barna har til oss? Man vil jo ikke bare krenke sitt eget barns privatliv,men også andre? Er det greit å lese barnas dagbøker også?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sjekker mine barns mobiler når jeg ønsker. Ikke bare for å avdekke hva de skriver, men også hva andre skriver. Har en i 9.klasse nå og dette med mobbing på nett var et ekstremt stort problem i 8.klasse, så tenker det er på sin plass at foreldre sjekker!

Så hvis ditt barn for eksempel betror seg til en venn om en forelskelse, så risikerer han/hun at mamma plutselig krever å få lese alt? Og ditt barns venner risikerer at alt de skriver til ditt barn blir lest av deg?

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så hvis ditt barn for eksempel betror seg til en venn om en forelskelse, så risikerer han/hun at mamma plutselig krever å få lese alt? Og ditt barns venner risikerer at alt de skriver til ditt barn blir lest av deg?

Japp! Sånn er det her, og det er de inneforstått med. Jeg legger meg ikke opp i hemmeligheter som blir delt, datteren min kommer til meg med bortimot alt som gjelder både henne og hennes bekymring vedr venner, så det leser jeg forbi. Det jeg syns er viktig å avdekke er om hun blir hengt ut på nett, om hun er ufin mot andre, om hun mottar dicpicks av andre etc. 

Vi hadde en periode hvor hun løy om en del ting som ikke var greit og da begynte jeg å følge med på telefonen. Hun fortalte heller ikke om ting som hadde skjedd henne som jeg måtte vite om, fordi det er «kleint å sladre». Nå har hun skjønt at det ikke er så kleint, at hun kan betro seg til meg, og at jeg er her for henne uansett. Tar meg to sekunder med skumming å se om det er noe jeg bør vite. Er det ikke det leser jeg det ikke 

Skrevet

Det er stor forskjell på dagbok og sosiale medier. I sistnevnte er det jo flere personer involvert.

Mine barn vet at jeg kan be om å sjekke mobilen. Det har en preventiv effekt i seg selv.

Anonymkode: eb21f...5da

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Japp! Sånn er det her, og det er de inneforstått med. Jeg legger meg ikke opp i hemmeligheter som blir delt, datteren min kommer til meg med bortimot alt som gjelder både henne og hennes bekymring vedr venner, så det leser jeg forbi. Det jeg syns er viktig å avdekke er om hun blir hengt ut på nett, om hun er ufin mot andre, om hun mottar dicpicks av andre etc. 

Vi hadde en periode hvor hun løy om en del ting som ikke var greit og da begynte jeg å følge med på telefonen. Hun fortalte heller ikke om ting som hadde skjedd henne som jeg måtte vite om, fordi det er «kleint å sladre». Nå har hun skjønt at det ikke er så kleint, at hun kan betro seg til meg, og at jeg er her for henne uansett. Tar meg to sekunder med skumming å se om det er noe jeg bør vite. Er det ikke det leser jeg det ikke 

Er dine barns venner også informert om det? 

Skrevet

Er dine barns venner også informert om det? 

Nei. Men det spiller ingen rolle. Jeg blåser som sagt i hva som blir skrevet så lenge det ikke er ugreit. Jeg har anmeldt mer enn én av «vennene» hennes så de vet hva jeg er i stand til og bør oppføre seg deretter. Hadde foreldrene dems passa litt bedre på så hadde jo ikke dette engang vært et tema 

Skrevet

Jeg synes det er litt ugreit med foreldre som leser alt. Min gutt må vente til han er 13 med Snapchat. Men sender så klart meldinger. Og jeg vet at foreldre sjekker både meldinger og snap. 

Jeg har fortalt min sønn dette. Og jeg har sagt at han gjerne kan fortelle det til vennene som er på snap også. Det er i og for seg greit at foreldre leser dette ennå, men da må alle barna vite om det. Slik at ikke noen barn modererer seg, fordi de vet, mens andre ender opp med både å være «drittunge» og å fortelle ting de tror er fortrolige, men som i realiteten er tema på neste foreldremøte. 

Anonymkode: ff135...19b

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Men det spiller ingen rolle. Jeg blåser som sagt i hva som blir skrevet så lenge det ikke er ugreit. Jeg har anmeldt mer enn én av «vennene» hennes så de vet hva jeg er i stand til og bør oppføre seg deretter. Hadde foreldrene dems passa litt bedre på så hadde jo ikke dette engang vært et tema 

Du vet at barnet ditt også kan slette meldinger og bilder? Du har nok ikke så god kontroll som du tror.

Min mor trodde også at jeg var så åpen og at hun fikk vite det meste av ting som skjedde, men realiteten var at jeg bare fortalte ting jeg visst at hun tålte, mens jeg holdt de mest jucy detaljene for meg selv. 

Anonymkode: 17b0b...148

Skrevet

Du vet at barnet ditt også kan slette meldinger og bilder? Du har nok ikke så god kontroll som du tror.

Min mor trodde også at jeg var så åpen og at hun fikk vite det meste av ting som skjedde, men realiteten var at jeg bare fortalte ting jeg visst at hun tålte, mens jeg holdt de mest jucy detaljene for meg selv. 

Anonymkode: 17b0b...148

Det er jeg fullstendig klar over. Jeg sier ikke jeg har god kontroll. Jeg sier at jeg sjekker telefonen hennes når jeg ønsker fordi jeg vil følge med. Flaks for meg har jeg avdekket en hel masse på den måten. Og selvsagt har hun hemmeligheter for meg, det skal hun ha! Men ikke alle hemmeligheter skal holdes hemmelig

Skrevet

Syns foreldre skal drite i å krenke barnas privatliv og heller oppdra de til å vente med å skaffe seg diverse sosiale medier til de er gamle nok! Hvis ALLE var like strenge på akkurat dette, så hadde ikke nettmobbing blant barne-og ungdomsskole elever vært et tema. Og ellers ha en åpent og fordomsfri dialog med barna om ting. Jo tryggere man er med å snakke med foreldrene sine uten å trenge å være redd for å bli dømt/kjefta på, desto mer forteller de.

Anonymkode: 5c872...35a

Skrevet

Nei, det er virkelig ikke greit, med mindre du har fått telefon om at akkurat ditt barn nettmobber.

Anonymkode: de678...85b

Skrevet

Kunne ikke falle meg inn å drive å sjekke ungenes sosiale medier og hva de skriver. Ikke nå i alle fall. Men de vet at i det øyeblikket det kommer tilbakemeldinger fra andre om at de (mine barn) ikke kan oppføre seg på nett, så blir det enten inndragelse eller overvåking. De vet også at de kan komme til meg om de selv skulle oppleve stygge ting eller skumle eller misstenkelig ting. Vi snakker masse om nettvett, om hvordan de selv skal oppføre seg, hva andre kan finne på osv. Har liten tro på at det hjelper at vi sjekker sånn til vanlig, for jeg er sikker på at ungene er smarte nok til å gjemme ting de ikke vil at vi voksne skal se.

Det blir som at våre foreldre skulle ha hengt over oss når vi var ute som tenåringer og barn og fulgt med på alt vi gjorde. Det hadde vært pinlig og skapt en dårlig forhold mellom oss og foreldrene våre, og vi hadde nok klart å lurt dem likevel. 

Skrevet

Sjekker mobilen til 13-åringen titt og ofte. Han er fullt klar over det og reagerer ikke negativt på det. Vi har visse regler for mobilbruk og oppførsel (folkeskikk, språkbruk, ikke sende masse meldinger på rad uten å få svar mellom, ikke sende bilde av kroppsdeler eller småsøsken etc). Sjekker da selvsagt også hva andre skriver sik at vi ikke havner i en mobbesituasjon igjen. Helt vanlige sosiale spilleregler rett og slett. Tenåringer gjør mye rart, og skjønner de ikke hvilke spilleregler man skal følge med tanke på sosiale mediaer, så er det opp til foreldrene å veilede, korrigere og eventuelt stoppe dem. De som liksom skal verne om privatlivet til tenåringen eller ikke gidder å bry seg avdekker ikke om avkommet gjør noe galt eller om noen mobber eller trakasserer barnet. Er ikke uten grunn at mye netthetsing, seksuell trakassering, pedofili/grooming får skje uten av foreldre vet om det fordi de såkalt skal verne om privatlivet eller ikke bryr seg...

Anonymkode: 3ffb1...eef

Skrevet

Ungene vet jeg kan sjekke når jeg vil, det er avtalen for at de får ha slike ting. De syns det er helt greit og de vet hvorfor, det gjør nok også at de tenker seg om enn ekstra gang før de skriver noe. Det virker også som det er veldig normalt rundt her vi bor. 

Du som forelder er ansvarlig for hva barna gjør, da bør du også ha litt kontroll på hva de gjør og barnas liv foregår på sosialemedia i disse dager. 

Anonymkode: 3fc1f...313

Skrevet

Dere som jevnlig sjekker deres barns mobiler. Hva hadde dere tenkt hvis samboeren eller jobben skulle kontrollert/sjekket deres mobil/pc/nettbrett hver dag?

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som jevnlig sjekker deres barns mobiler. Hva hadde dere tenkt hvis samboeren eller jobben skulle kontrollert/sjekket deres mobil/pc/nettbrett hver dag?

Det er to helt forskjellige ting. Det ene er utført av en person som ikke er myndig ig ikke har ferdigutviklet hjerne og som ikke alltid klarer å ta inn over seg konsekvensene av dine handlinger. Det andre er en voksen, myndig person. 

Nå er min datter 5 år og har ingen SoMe-kontoer overhodet, men jeg kommer til å følge med på hennes verden når den tid kommer. 

Og jeg har null problem med i vise frem alt som er på mine enheter til min samboer. Jeg jobber i Sykehus og sånn sett så blir alt jeg gjør elektronisk på jobb allerede kontrollert av arbeidsgiver. 

Å sammenligne dette med at arbeidsgiver skulke kontrollere private enheter blir så søkt at det gidder jeg ikke kommentere ytterligere. 

Anonymkode: 119ef...e20

Skrevet

Nei det er ikke greit, så lenge det ikke er snakk om mobbing og de vet at ditt barn gjør det

Anonymkode: 1c654...926

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er ikke greit, så lenge det ikke er snakk om mobbing og de vet at ditt barn gjør det

Anonymkode: 1c654...926

Hva om ditt barn blir utsatt for mobbing da? Og ikke tør si det?

Skrevet

Hvis mine foreldre hadde gjort noe slikt mot meg når jeg var i puberteten,så hadde jeg hatt null tillit til de. Hva med å snakke med barna sine?

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo gal!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...