Gå til innhold

Angst hos barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trur vårt barn har litt angst, i noen tilfeller blir barnet skikkelig redd og sier at det kjenner at hjertet dunker helt i skuldrene. Har og kjent på pulsen når dette pågår, og den er høy.. 

Jeg blir så lei meg på barnet mitt sitt vegne, skal det slite med dette gjennom livet? 😢 Ingen av foreldre, og ingen i nær familie har slitt med det om det er relevant. 

Barnet er 8 år. Er første skritt fastlege? Helsesøster? 

Anonymkode: 9d2fc...127

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, leit å høre.  Jenta mi har også slitt med tidvis angst/panikkangst. Løsningen vår ble helsestasjonens familiesenter- henvisning bup- ca 5 samtaler der. Hun ble eldre og angsten er sjeldnere og mye mindre. Begynn med helsesøster gjerne?

Anonymkode: 74482...ede

Skrevet

Først bør du prøve å finne ut hva som trigger.

Hemmes barnet i å gjøre vanlige ting så må det tas tak i ja. Fastlege hadde vært første skritt for meg.

Det er og måter du kan hjelpe på, finn ut hva som trigger så kan du hjelpe til med en trygg tilnærming. Eksponering er superviktig så det ikke utvikler seg, men det må som sagt være en trygg tilnærming som ikke forverrer angst. Snakk litt om det i forkant, stopp opp underveis(les gjerne litt om mindfullness i forkant) og snakk om det etterpå.

Mindfullness ordet høres kanskje rart ut, men det er gode verktøy og er en måte å få til å være "her og nå" , ikke forsvinne i angsten og det kan hjelpe til å roe angst. Jeg har god nytte av å se meg rundt, telle ting, kjenne at jeg står på beina mine etc når min angst stiger. Det kan faktisk hindre/roe et anfall hos meg. Bruker det også på min 7 åring som kan være fryktelig redd etter mareritt. Da ser vi rundt i rommet, fokuserer på det som er der, det vi kan ta på. Det roer ned og betrygger 7 åringen min.

Ta en prat med fastlege eller helsesøster. Det er hjelp å få og jo før dere kommer i gang jo bedre er muligheten for å bli helt kvitt det :) 

Anonymkode: e83ea...4a5

Skrevet

Stedatteren min sliter veldig med angst. Hun er redd for så å si alt. Far er bekymret,  mens mor bare avblåser det hele... trist

Anonymkode: 3ba57...ec1

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Stedatteren min sliter veldig med angst. Hun er redd for så å si alt. Far er bekymret,  mens mor bare avblåser det hele... trist

Anonymkode: 3ba57...ec1

Hvorfor gjør uke far noe da? 

Anonymkode: f6261...a66

Skrevet

Helsestasjonen har hjulpet vårt barn å håndtere sin angst. Med riktig veiledning blir det ofte mye bedre. 

Anonymkode: 940d5...4eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...