Gå til innhold

Er det noen surdeigsbakere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått en starter og leser ulike oppskrifter. Noen gir en veldig løs deig som bare skal røres i og være nesten suppe, andre gir en fast, elastisk deig som skal knas og dras i. Hva er rett? Hva e din oppskrift? Og når i prosessen legger man av ny surdeig til neste baking? 🤓 har hvetemelsstarter ❤️

Anonymkode: f8ef6...973

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ny starter lager jeg med en gang. Jeg tar mesteparten av starteren over i bakebollen, og rører inn mel og vann med resten i glasset. Lar den stå i romtemperatur til den bobler, så inn i kjøleskap til neste baking. Jeg liker best grove brød, så jeg bruker rugmelsstarter oftere enn lys starter.

Deig er smak og behag. Jeg bruker ikke oppskrift, men tilsetter ca 3 dl vann pr brød. Diverse korn, gryn, frø, grovt, rug. Det jeg har tilgjengelig og har lyst på. Ca en ss salt PR brød. Hvetemel til passe deig. Konsistens som litt våt/klissete deig, men fast nok til at den kan «dras og knas». Løs deig blir fastere etter noen timer, havregryn og lignende trekker til seg fuktighet sakte. 

Steker i jerngryte. 

Anonymkode: f8248...0eb

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ny starter lager jeg med en gang. Jeg tar mesteparten av starteren over i bakebollen, og rører inn mel og vann med resten i glasset. Lar den stå i romtemperatur til den bobler, så inn i kjøleskap til neste baking. Jeg liker best grove brød, så jeg bruker rugmelsstarter oftere enn lys starter.

Deig er smak og behag. Jeg bruker ikke oppskrift, men tilsetter ca 3 dl vann pr brød. Diverse korn, gryn, frø, grovt, rug. Det jeg har tilgjengelig og har lyst på. Ca en ss salt PR brød. Hvetemel til passe deig. Konsistens som litt våt/klissete deig, men fast nok til at den kan «dras og knas». Løs deig blir fastere etter noen timer, havregryn og lignende trekker til seg fuktighet sakte. 

Steker i jerngryte. 

Anonymkode: f8248...0eb

En spiseskje salt pr brød? Det høres farlig mye ut!

Anonymkode: ec9e4...03c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...