Gå til innhold

Barn som stammer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har en gutt på åtte år som stammer. Venter på oppfølging fra logoped. Han har hatt perioder der han har stammet helt fra han var knapt fire år. Han er utredet ved BUP og har et par andre diagnoser. Da han ble utredet var han i en periode uten stamming, men vi fortalte det til dem. 

Det jeg lurer på er om noen har erfaring med barn som stammer? Jeg hører aldri andre barn som stammer. Kan du fortelle om barnet? Hvordan har det gått? Dersom det vedvarer vil det være fryktelig hemmende for både sosialt liv og arbeidsliv...

Anonymkode: b37b8...9a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt en kollega som stammer kraftig. Faglig veldig dyktig. God jobb.

Anonymkode: e6b8e...ef3

Skrevet

Jeg stammer. Har vel alltid stammet, og i tillegg har jeg hatt/har noen talefeil.

Jeg begynte hos logoped da jeg var fire, mest på grunn av talefeil. Det har gått bra med meg, selvsagt følte jeg på det på barne-og ungdomsskolen. Det har vært tøft til tider, men jo eldre jeg ble, jo lettere. Da sluttet medelever å bry seg om det. Nå studerer jeg, få overraskende gode karakterer, hater fremføringer. En i klassen stammer mer enn meg, det gjør ingenting. Han er den som alltid får høyest karakter. Og han ef ett fantastisk menneske også! 

Anonymkode: c1263...db3

Skrevet

Fryktelig hemmende??? Hvorfor så mye fordommer? Bortsett fra at det kan være litt brysomt for den som stammer er det ikke hemmende, verken på privaten eller i arbeidslivet. 

Det første du må ta tak i er dine egne holdninger. 

Anonymkode: c90ed...c6a

Skrevet

Min gutt på nesten 9 år stammer. Vi har vært hos logoped og han fortalte oss at det er ikke stamming det han gjør ( det jeg hører, ville jeg kalt stamming men logopeden rettet meg flere ganger). Logopeden sier at gutten repeterer ord flere ganger når han ikke finner det neste ordet og at det er utviklingsmessig og vil gå seg til etterhvert. Han "stammer" periodevis når han føler stress.

Anonymkode: 9dd74...1f3

Skrevet

Takk for svar til dere alle! Grunnen til at jeg skrev at det var fryktelig hemmende er fordi jeg ser hvordan det påvirker våre samtaler her hjemme når han bruker veldig lang tid på å si det han skal. "Ute i verden",  går kommunikasjonen raskt mellom samtalepartnere. I arbeidslivet er det ofte knapphet på tid, da er det ikke tid til å vente i lange tider på at en person skal rekke å si en setning. 

Jeg opplever ikke at jeg er fordømmende, men som mor ønsker jeg det beste for mitt barn. Da tenker jeg at stamming vil være hemmende for ham selv.

Anonymkode: b37b8...9a3

Skrevet

Kjenner ikke mange som stammer, men søskenbarnet mitt gjør det. Han er kjekk, innflytelsesrik, høy utdannelse og svært sjarmerende. Vet jo ikke hvordan han hadde det i oppveksten i forhold til dette, men det har hvert fall ikke hemmet han i voksenlivet.

Anonymkode: 7c002...145

Skrevet
På 1.12.2018 den 19.56, Anonym bruker skrev:

Fryktelig hemmende??? Hvorfor så mye fordommer? Bortsett fra at det kan være litt brysomt for den som stammer er det ikke hemmende, verken på privaten eller i arbeidslivet. 

Det første du må ta tak i er dine egne holdninger. 

Anonymkode: c90ed...c6a

Selvsagt er det fryktelig hemmende. Å snakke med en som stammer mye er som å trekke tenner sakte.

Anonymkode: 247e0...3b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...