Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #1 Skrevet 30. november 2018 Jeg er ufør og mye ensom, kan ikke flytte av flere grunner, blant annet fordi jeg bor nært sykehuset. Drømmen er en hund men det er bare å glemme siden jeg knapt kan gå tur og enkelte dager er jeg i senga nesten hele dagen. Så da tenker jeg på å få meg en katt, klarer å slippe den ut/inn, gi mat og ol når jeg er ekstra dårlig. Joda jeg skal sette meg inn i det å ha katt, kastrere/sterilisere osv. Alt det fornuftige. Men det er en ting jeg lurer på da jeg aldri har hatt katt. Om jeg f.eks reiser til mine foreldre og tar den med meg, er det stor sjanse for at den forsvinner ute og ikke dukker på på mange dager? Jeg har spesialistavtaler, legeavtaler ol så jeg kan ikke være hos foreldrene mine i ubegrenset tid. Jeg vet at noen katter kan bli lenge borte på nye plasser. Å bruke bånd som på hunder er jeg skeptisk til siden den kan sette seg fast og i verste fall dø siden katter går "over alt". Anonymkode: c2eba...237
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #2 Skrevet 30. november 2018 Ville aldri sluppet katten min på fremmede plasser. Min katt kunne jeg uansett aldri hatt med meg noen plass. Vil påstå at de ferreste katter liker å feriere. Ikke bruk halsbånd på katten heller 😊 Anonymkode: aaeed...c4e
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #3 Skrevet 30. november 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ville aldri sluppet katten min på fremmede plasser. Min katt kunne jeg uansett aldri hatt med meg noen plass. Vil påstå at de ferreste katter liker å feriere. Ikke bruk halsbånd på katten heller 😊 Anonymkode: aaeed...c4e *ut Anonymkode: aaeed...c4e
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #4 Skrevet 30. november 2018 Men jeg har ingen som kan passe den. Mange tar jo med seg katta når de reiser, ser jo at folk gjør det. Anonymkode: c2eba...237
Superdolly Skrevet 30. november 2018 #5 Skrevet 30. november 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men jeg har ingen som kan passe den. Mange tar jo med seg katta når de reiser, ser jo at folk gjør det. Anonymkode: c2eba...237 Men hvis du tar med deg katten og reiser til et fremmed sted, må du regne med at den vil forsøke å gå hjem. Og dermed blir den borte. Du kan ikke slippe den ut hos dine foreldre og regne med at den forstår at nå bor den der, så nå er det dit den må komme. Den vil forsøke å gå hjem. Sånn er det bare.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 30. november 2018 #6 Skrevet 30. november 2018 Lær katten å ha på sele og ha den i langline ute hos dine foreldre. Jeg hadde to innekatter å de gikk i sele og bånd når de var ute og vi var på ferie hos min mor.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #7 Skrevet 30. november 2018 Nei, du kan ikke slippe den ut når du er borte i besøk. Ta med dokasse og ha den inne. Evt bruk sele som nevnt over, bare øve fra den er liten. Jeg jobber i dyrebeskyttelsen, og det er vanvittig mange katter der ute som ikke blir passet på, så om du ikke kan det, skal du heller ikke ha katt.. Anonymkode: b3382...483
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #8 Skrevet 30. november 2018 Du kan ha katten inne hos dine foreldre når du er der. Hvis det er mulig, kan du ha en kattedo stående der. Hvis ikke, må du frakte den frem og tilbake. Anonymkode: b7840...a9c
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #9 Skrevet 30. november 2018 Tenker også sele Frakt katten mellom, og ha kattedo hos foreldrene dine. Du kan ikke slippe ut katten hos dem, da blir den borte, eller prøver å finne veien hjem. Jeg reiser relativt ofte, 7-9 dager i måneden. Jeg har en helt klar fordel med at min mor bor 2 km unna meg (type på landet) og hun har mulighet å komme hit for å mate og kose med henne, det samme gjør naboene. Men nå har altså katta begynt å gå til min mor når jeg reiser bort, så stikker jeg innom og henter henne når jeg kommer hjem. Er ikke plaget med at hun blir borte eller drar på besøk når jeg er hjemme. Anonymkode: 739ef...e4a
Pobie Skrevet 1. desember 2018 #10 Skrevet 1. desember 2018 Nei, du kan ikke slippe ut katten når du er ute og reiser. Da har du den ikke lenge. Den må holdes inne de dagene du er på besøk og kan slippes ut når du er hjemme. For at katten ikke skal stå og hyle fordi den må være inne, burde gjøre den vant til å bli aktivisert inne av deg i form av lek og kanskje litt klikkertrening. Hvis det å slippes ut er den eneste formen for aktivisering den er vant til, blir den bare stående ved døra hele tiden du er ute og reiser med den. Hvis det kun er snakk om et par dager av gangen kan du også la den være igjen hjemme og få en nabo eller venn i nærheten til å stikke innom og kose med den og mate.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2018 #11 Skrevet 1. desember 2018 Katter lan ha flere hjem. Katten min kommer tilbake til både vårt hjem, søsteren min sitt hjem og hytta. Men alle stedene måtte hun være inne noen dager først da. Har de det godt der de er, så kommer de tilbake Anonymkode: 79213...b58
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2018 #12 Skrevet 1. desember 2018 Lær katten å gå i sele, det er gull verdt. Ikke slipp katten utendørs hos foreldrene dine og lær katten tidlig å dra frem og tilbake, så går det nok greit. Anonymkode: 46944...9ca
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2018 #13 Skrevet 1. desember 2018 Men vær obs på at ikke hvilken som helst katt vil gå i sele. Min katt har veldig klaustrofobi og vet om mange katter som også har det. Anonymkode: aaeed...c4e
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2018 #14 Skrevet 1. desember 2018 Jeg kjenner tre familier som tar med seg katten sin når de reiser til hytta, og den ene familien til besteforeldrene. Den ene tar til og med toget! Men felles for alle tre kattene er at de var voksne første fang de ble sluppet ut på feriestedet. Tenker det er lurt å kastrere/sterilisere og passe på at katten har ferdigutviklet stedsans før den evt slippes ut. (vi har katt som alltid må være hjemme, har tilsyn annenhver dag når vi er borte ogvkatteluke så den kan komme og gå som han vil) Anonymkode: 9e00e...708
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2018 #15 Skrevet 1. desember 2018 Min katt stikker aldri av. Kan slippe den ut rett etter jeg kommer fram på nytt sted. Men slipp aldri løser usterilisert katt du ikke vet hvor du har. Anonymkode: f977d...2b8
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2018 #16 Skrevet 1. desember 2018 Takk for alle svar Anonymkode: c2eba...237
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå