Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #1 Skrevet 30. november 2018 Gutt, 8 år. Bæsjer og tisser seg ofte ut, nå er han på overnatting hos oss i helgen, han og min datter var inne på rommet hennes, jeg hørte de lo mye... Plutselig kommer gutten inn til meg og sier at jeg må bli med han. Jeg går etter han inn på badet, da setter han seg på do og sier at han har bæsjet seg ut. Jeg ser at hele trusen hans er full i avføring. Gutten vet ikke hva han skal gjøre, jeg sier at han må ta av seg klærne. Han sier at han ikkje skjønner hvordan han skal få det til, jeg forklarer han det. Så sier han at jeg må tørke han bak. Jeg blir litt paff ( tenker at en tredjeklassing burde kunne dette) og lærer han det. Så sier jeg at han må gå i dusjen. Da ber han meg vere på badet, for han liker ikke vere alene. Vi har alt i samme etasje, så badet er bare noen meter fra gangen... Så sender jeg han i dusjen. Etter 5 minutter roper han. Da er han ferdig og sier at jeg må tørke han... Dette er da ikke normalt? Anonymkode: a934e...305
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #2 Skrevet 30. november 2018 Stakkar liten, det kan ikke være lett å ha det sånn, spesielt vanskelig når man borte på besøk. Regner med at han har fått utredning og hjelp med årsaken til fjellene (det kan være mange årsaker som f.eks forstoppelse, tarmsykdom, allergier, defekt lukkemuskel i endetarm). Synes ikke det er så rart at han ikke vet hvordan han skal ordne det selv jeg, særlig når han er borte hos andre. Det er noe annet å tørke seg bak etter dobesøk enn å ordne opp når alt har kommet ut i trusa. Det jeg tenker er litt rart her er at ikke foreldrene hans snakker med dere om dette på forhånd når han skal sove over slik at dere er forberedt og kan hjelpe han på best mulig måte. Vær forståelsesfull og grei med han, ikke la det skinne gjennom at du synes det er ekkelt eller noe sånt, husk at han ikke kan noe for det! Anonymkode: cc6f4...a11
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #3 Skrevet 30. november 2018 fjellene = uhellene (dumme autokorreksjon) Anonymkode: cc6f4...a11
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #4 Skrevet 30. november 2018 Jeg har en datter på ti med enkoprese.. avføringsuhell. Etter at hun fikk dette problemet har hun blitt mye dårligere på å tørke seg, og å ordne opp når det skjer. Jeg tror det handler om at hun rett og slett blir helt lammet - eller maktesløs i situasjonen.. Det er kanskje fordi jeg har sett dette på nært hold, men jeg ville ikke tenkt noen dramatiske ranker rundt hverken guttens evner eller hjemmesituasjon.. Anonymkode: b6cd7...94a
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #5 Skrevet 30. november 2018 Det jeg tenker om barnet er: Stakkars liten. Om deg: hvor lite hjerneceller har du som på død og liv må skrive om noen andre sitt barn på et forum, bare fordi du ikke er vant til dette. Altså voks opp og innse at barn er forskjellige. Anonymkode: 4ed04...389
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #6 Skrevet 30. november 2018 Om gutten tenker jeg stakkars lille venn. Han fortjener en god dusj, et godt og mykt håndkle og et godt fang å sitte på. Videre fortjener han at du bryr deg om ham, ikke om uhellet hans. En periode hadde vi en gutt med litt lignende trøbbel på besøk, på overnatting og med oss litt sånn ellers. Jeg visste jo om dette problemet hans, så derfor tok jeg meg faktisk råd, for det kostet meg jo mye, liksom, til å ha en tre-pakk med boksere liggende. Slik kunne jeg ta utfordringen på strak arm, uten å løfte øyenbrynene og uten å tilføre gutten skamfølelse. Det kostet så innmari lite, men betydde mye. Hos guttens foreldre fantes jentetruser, siden vår jente var en del hos dem. Om deg tenker jeg at du trøkker gutten og foreldrene ned med ditt behov for å legge problematikken ut på nett. Anonymkode: 9fe45...f36
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #7 Skrevet 30. november 2018 Det er ikke snakk om at jeg trykker noe eller noen ned. Jeg spurte her fordi jeg er bekymret for gutten. Selvsagt fikk han hjelp, og trøst, og dette ble håndtert uten problemer. Og uten at jeg viste han at jeg reagerte. Jeg sa som sant var, at sånt skjer og at det ikke er noe å tenke over. Samtidig så er jeg jo såklart bekymra? Dette er gudbarnet mitt, og det er sårt å se at dette skjer. At han ikke alltid har kontroll på urin og avføring, og garantert ( selv om han ikke viser det) skjemmes... En vanskelig situasjon, men jeg tok det opp med foreldrene nå, for å høre om det er noen typer mat han burde holde seg unna... Og jeg er bekymret over at han ikke vet hvordan han skal tørke seg bak. Det er vanlig for en tredjeklassing å kunne. Anonymkode: a934e...305
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2018 #8 Skrevet 1. desember 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Gutt, 8 år. Bæsjer og tisser seg ofte ut, nå er han på overnatting hos oss i helgen, han og min datter var inne på rommet hennes, jeg hørte de lo mye... Plutselig kommer gutten inn til meg og sier at jeg må bli med han. Jeg går etter han inn på badet, da setter han seg på do og sier at han har bæsjet seg ut. Jeg ser at hele trusen hans er full i avføring. Gutten vet ikke hva han skal gjøre, jeg sier at han må ta av seg klærne. Han sier at han ikkje skjønner hvordan han skal få det til, jeg forklarer han det. Så sier han at jeg må tørke han bak. Jeg blir litt paff ( tenker at en tredjeklassing burde kunne dette) og lærer han det. Så sier jeg at han må gå i dusjen. Da ber han meg vere på badet, for han liker ikke vere alene. Vi har alt i samme etasje, så badet er bare noen meter fra gangen... Så sender jeg han i dusjen. Etter 5 minutter roper han. Da er han ferdig og sier at jeg må tørke han... Dette er da ikke normalt? Anonymkode: a934e...305 Med unntak av at han bæsjet på seg og ville du skulle tørke bak, så tenker jeg resten er normalt. Anonymkode: cee7b...6ca
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2018 #9 Skrevet 1. desember 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Gutt, 8 år. Bæsjer og tisser seg ofte ut, nå er han på overnatting hos oss i helgen, han og min datter var inne på rommet hennes, jeg hørte de lo mye... Plutselig kommer gutten inn til meg og sier at jeg må bli med han. Jeg går etter han inn på badet, da setter han seg på do og sier at han har bæsjet seg ut. Jeg ser at hele trusen hans er full i avføring. Gutten vet ikke hva han skal gjøre, jeg sier at han må ta av seg klærne. Han sier at han ikkje skjønner hvordan han skal få det til, jeg forklarer han det. Så sier han at jeg må tørke han bak. Jeg blir litt paff ( tenker at en tredjeklassing burde kunne dette) og lærer han det. Så sier jeg at han må gå i dusjen. Da ber han meg vere på badet, for han liker ikke vere alene. Vi har alt i samme etasje, så badet er bare noen meter fra gangen... Så sender jeg han i dusjen. Etter 5 minutter roper han. Da er han ferdig og sier at jeg må tørke han... Dette er da ikke normalt? Anonymkode: a934e...305 Eh... du hjelper da et barn som trenger hjelp. 🙄 uten å kritisere og slenge med leppa Anonymkode: 5c5fb...c7c
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2018 #10 Skrevet 1. desember 2018 Nå må dere gi dere. Hi har da ikke sagt eller gjort noe galt. Hadde blitt bekymret selv, uten at det hadde hatt innvirkning på hvordan jeg oppførte meg rundt gutten og trøsten jeg hadde gitt. Anonymkode: 84c0f...0c2
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2018 #11 Skrevet 1. desember 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke snakk om at jeg trykker noe eller noen ned. Jeg spurte her fordi jeg er bekymret for gutten. Selvsagt fikk han hjelp, og trøst, og dette ble håndtert uten problemer. Og uten at jeg viste han at jeg reagerte. Jeg sa som sant var, at sånt skjer og at det ikke er noe å tenke over. Samtidig så er jeg jo såklart bekymra? Dette er gudbarnet mitt, og det er sårt å se at dette skjer. At han ikke alltid har kontroll på urin og avføring, og garantert ( selv om han ikke viser det) skjemmes... En vanskelig situasjon, men jeg tok det opp med foreldrene nå, for å høre om det er noen typer mat han burde holde seg unna... Og jeg er bekymret over at han ikke vet hvordan han skal tørke seg bak. Det er vanlig for en tredjeklassing å kunne. Anonymkode: a934e...305 Som nevnt før.. det trenger ikke å ha noe med å gjøre at han ikke kan å tørke seg.. Det kan være at han bare melder seg ut av situasjonen Og ønsker at en voksen skal ordne opp. Jenta mi sluttet med bleie da hun var 2-3 år. Hun var tørr på natta fra første stund, og ekstremt nøye med å tørke seg riktig. Når hun fikk kronisk forstoppelse og enkoprese ga hun på en måte opp. Hun forsøker å late som om det ikke skjer, og har fått et svært anstrengt forhold til det å se avføring. Så det jobber vi mye med nå.. Anonymkode: b6cd7...94a
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2018 #12 Skrevet 1. desember 2018 Enkoprese kan ha sammenheng med langvarige problemer med forstoppelse. Det kan også være ett uttrykk for at denne gutten ikke har det bra. Det er fint at Hi bryr seg. Hi, jeg ville snakket litt med foreldre, høre hvordan det går. Hvordan virker han ellers? Anonymkode: d6723...41a
Gjest Marihønne Skrevet 1. desember 2018 #13 Skrevet 1. desember 2018 Falt det deg ikke inn at barnet spurte om du kunne være tilstede var fordi barnet mest sannsynligvis følte seg maktløs, flau og redd i denne situasjonen. Det kan være mange grunner til at barnet hadde uhell (diverse sykdommer) Kan også hende barnet ble så fortvilt over situasjonen at han helt mistet evnen til hvordan han skal forholde seg til det.. med tanke på at dette skjedde borte. Forstår og syns det er bra at du er bekymret for barnet, men synes du legger opp teksten veldig til å få diverse negative kommentarer. Kanskje bare jeg som misforsto teksten.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2018 #14 Skrevet 1. desember 2018 1 time siden, Marihønne skrev: Falt det deg ikke inn at barnet spurte om du kunne være tilstede var fordi barnet mest sannsynligvis følte seg maktløs, flau og redd i denne situasjonen. Det kan være mange grunner til at barnet hadde uhell (diverse sykdommer) Kan også hende barnet ble så fortvilt over situasjonen at han helt mistet evnen til hvordan han skal forholde seg til det.. med tanke på at dette skjedde borte. Forstår og syns det er bra at du er bekymret for barnet, men synes du legger opp teksten veldig til å få diverse negative kommentarer. Kanskje bare jeg som misforsto teksten. Du misforsto Hi, hun er bekymret! Med grunn Anonymkode: d6723...41a
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2018 #15 Skrevet 2. desember 2018 On 11/30/2018 at 8:51 PM, Anonym bruker said: Gutt, 8 år. Bæsjer og tisser seg ofte ut, nå er han på overnatting hos oss i helgen, han og min datter var inne på rommet hennes, jeg hørte de lo mye... Plutselig kommer gutten inn til meg og sier at jeg må bli med han. Jeg går etter han inn på badet, da setter han seg på do og sier at han har bæsjet seg ut. Jeg ser at hele trusen hans er full i avføring. Gutten vet ikke hva han skal gjøre, jeg sier at han må ta av seg klærne. Han sier at han ikkje skjønner hvordan han skal få det til, jeg forklarer han det. Så sier han at jeg må tørke han bak. Jeg blir litt paff ( tenker at en tredjeklassing burde kunne dette) og lærer han det. Så sier jeg at han må gå i dusjen. Da ber han meg vere på badet, for han liker ikke vere alene. Vi har alt i samme etasje, så badet er bare noen meter fra gangen... Så sender jeg han i dusjen. Etter 5 minutter roper han. Da er han ferdig og sier at jeg må tørke han... Dette er da ikke normalt? Anonymkode: a934e...305 stakkars, tror ikke han har det så bra, ta kontakt med barnevernet og rådhør deg privat.. Min som er snart 6 klarer dette helt fint selv, både tørke seg når han har bæsjet og når han har dusjet Anonymkode: 03ed7...bfd
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2018 #16 Skrevet 2. desember 2018 rådhør deg anonymt mente jeg Anonymkode: 03ed7...bfd
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2018 #17 Skrevet 2. desember 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: stakkars, tror ikke han har det så bra, ta kontakt med barnevernet og rådhør deg privat.. Min som er snart 6 klarer dette helt fint selv, både tørke seg når han har bæsjet og når han har dusjet Anonymkode: 03ed7...bfd Barnevernet?? Meg som har en jente med enkoprese her. Både barnet vårt og vi som familie følges tett opp av spesialist og fastlege for dette. Det er noe som er vanskelig for oss alle, men vi står i det og gjør så utrolig mange tiltak for at problemet skal forsvinne. Vi forsøker å få time på sykehus for enda grundigere undersøkelser, men i følge lege er ikke dette nødvendig enda. Det er mange som har slike problemer, men det snakkes ikke om. Og det å oppleve uhell når man er borte er psykisk belastende for barnet, og det kan få mange rare utslag. Blant annet infantilitet - at barnet blir helt avhengig av hjelp til å utføre handlinger han eller hun egentlig mestrer. Jeg håper VIRKELIG at de foreldrene som eventuelt opplever dette med vår datter snakker med oss først for å få høre hvordan vi håndterer dette - og ikke ringer barnevernet. Det hadde vært mer enn vi kunne takket i en situasjon som allerede er svært krevende.? Anonymkode: b6cd7...94a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå