Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #1 Skrevet 30. november 2018 Jeg vurderer å gi ungene det. Eller er det bedre de får det naturlig? Sønnen min er 14 så tenker at det er bedre med vaksine..? Er det for seint med vaksine hvis de allerede er smittet? Anonymkode: def0a...e48
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #2 Skrevet 30. november 2018 Les dette så ser du at det er ganske unødvendig da 80% får det før de fyller 9 år. https://nhi.no/sykdommer/barn/infeksjoner/vannkopper/ og er de allerede smitta så hjelper det ikke med vaksine nei. Lurt å vaksinere barna mot farlige sykdommer. Vannkopper er som regel ikke under den kategorien. Anonymkode: f8137...59a
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #3 Skrevet 30. november 2018 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vurderer å gi ungene det. Eller er det bedre de får det naturlig? Sønnen min er 14 så tenker at det er bedre med vaksine..? Er det for seint med vaksine hvis de allerede er smittet? Anonymkode: def0a...e48 Ja, uten tvil, det ville jeg gjort. Min bror fikk det som 15 åring. Han har hele ansiktet fult av dype arr. Vaksinene er så trygge at det bare er tull å være redd bivirkninger. Anonymkode: 55680...cc9
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #4 Skrevet 30. november 2018 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Les dette så ser du at det er ganske unødvendig da 80% får det før de fyller 9 år. https://nhi.no/sykdommer/barn/infeksjoner/vannkopper/ og er de allerede smitta så hjelper det ikke med vaksine nei. Lurt å vaksinere barna mot farlige sykdommer. Vannkopper er som regel ikke under den kategorien. Anonymkode: f8137...59a Ehh, sønnen er 14 og har ikke hatt de...? Anonymkode: 55680...cc9
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #5 Skrevet 30. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja, uten tvil, det ville jeg gjort. Min bror fikk det som 15 åring. Han har hele ansiktet fult av dype arr. Vaksinene er så trygge at det bare er tull å være redd bivirkninger. Anonymkode: 55680...cc9 Takk for innspill. Jeg selv hadde det som 19 åring. Var syk i 2 uker 😖😖 Men har hørt at de som tar vaksinen kan få helvetesild senere. Og bli veldig syk...? Anonymkode: def0a...e48
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #6 Skrevet 30. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ehh, sønnen er 14 og har ikke hatt de...? Anonymkode: 55680...cc9 Ja og de fleste får den før de fyller 9 år. Så da er det ikke så stor sjangse for at han får det nå. Ved 30 år så er de fleste imunne. Dette står om vaksinasjon. Med mindre sønnen din er innenfor noe av det som er nevnt, så ville jeg droppet det. Uavklarte sider ved vaksinen.... rødt flagg i mine øyne. - Det finnes vaksine mot vannkopper, men den inngår ikke i barnevaksinasjonsprogrammet i Norge. Årsaken er at det er flere uavklarte sider ved denne vaksinen, bl.a. usikkerhet om varighet av beskyttelse. Vaksine anbefales etter 9 måneders alder til barn med alvorlig underliggende sykdom som leukemi, barneleddgikt og nyresykdommer, og barn som skal gjennomgå transplantasjon. Vaksine kan også gis til voksne som ikke har antistoffer fordi sykdomsforløpet hos voksne er verre enn hos barn. Kvinner som ikke har antistoffer, og som tenker å bl gravid i framtiden, anbefales også vaksine. Denne må gis minst 3 måneder før svangerskap, og kan ikke gis under svangerskap. Anonymkode: f8137...59a
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #7 Skrevet 30. november 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Takk for innspill. Jeg selv hadde det som 19 åring. Var syk i 2 uker 😖😖 Men har hørt at de som tar vaksinen kan få helvetesild senere. Og bli veldig syk...? Anonymkode: def0a...e48 Det er vel omvendt? De som tar vaksinen har mindre sjanse for helvetesild enn de som har vannkopper på vanlig vis? Anonymkode: 0a81a...884
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #8 Skrevet 30. november 2018 Voksne og barn i risikogruppene bør vurdere vaksine. 14 år? Jeg hadde spurt en lege. Anonymkode: a33d5...b11
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2018 #9 Skrevet 1. desember 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er vel omvendt? De som tar vaksinen har mindre sjanse for helvetesild enn de som har vannkopper på vanlig vis? Anonymkode: 0a81a...884 Jeg vet ikke. Jeg googlet og kom over en tråd.. ang vaksinen som de gir i usa Anonymkode: def0a...e48
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2018 #10 Skrevet 1. desember 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Voksne og barn i risikogruppene bør vurdere vaksine. 14 år? Jeg hadde spurt en lege. Anonymkode: a33d5...b11 Skal gjøre det. Jeg har en datter på 2 mnd som jeg også er redd for. Er vannkopper farlig for spedbarn? Jeg spør pga mellomste går i bhg hvor det går vannkopper nå Anonymkode: def0a...e48
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2018 #11 Skrevet 1. desember 2018 Har vaksinert mine, men gjorde det etter ene hadde hatt kreft og pga hyppige sykehusavtaler for sjekker etterpå og det gikk smitte på skole/ bhg omkring dem hele tiden , så gjorde jeg det så vi ikke skulle komme med smittede barn på sykehus( man er smittsom før man får prikker) . I tilleg fikk jeg det selv som ung voksen og ville unngå de skal få det da. Anonymkode: 3ed2b...a98
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2018 #12 Skrevet 1. desember 2018 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skal gjøre det. Jeg har en datter på 2 mnd som jeg også er redd for. Er vannkopper farlig for spedbarn? Jeg spør pga mellomste går i bhg hvor det går vannkopper nå Anonymkode: def0a...e48 https://nhi.no/sykdommer/barn/infeksjoner/vannkopper/?page=4 Her kan du lese. Hvis du ammer og har hatt vannkopper, får babyen antistoffer fra deg og er da beskyttet. Når jeg fikk eldstebarnet hadde fødeavdelingen besøk av et barn som viste seg å ha vannkopper. Babyen min fikk ikke vaksine, siden han fikk antistoffer via morsmelken. Anonymkode: a33d5...b11
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2018 #13 Skrevet 1. desember 2018 https://www.babyverden.no/annonsorinnhold/volvat/dette-ma-du-vite-om-vannkopper-og-spedbarn/ En til link Anonymkode: a33d5...b11
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2018 #14 Skrevet 1. desember 2018 Ville tatt blodprøve hos legen først for å sjekke om han har antistoffene naturlig, veldig kjapt å gjøre. Om han ikke har det ville jeg vaksinert, ja! I den alderen han er nå er man mer utsatt for kyssesyken, og det setter ned immunforsvaret (selv når man ikke har symptomer). Sønnen min på 8 hadde kyssesyken i sommer, ble oppdaget da han hadde en kul i bakhodet som ikke gikk vekk (hoven lymfe), blodprøver ble tatt og de viste avvik, tok nye hvor de testet for «alt», og da viste det seg at han holdt på med kyssesyke-infeksjon. Tre uker etterpå fikk han vannkopper, og han ble skikkelig dårlig. Legen var litt fortvila da det var et dumt tidspunkt å få det på, og jeg fikk beskjed om å ringe om han var dårlig lenge. Nesten fire uker var han syk, og han var da på kontroll hos lege to ganger i uka de fire ukene for å sjekke at CRP ikke ble for høy osv.. var ganske grusomt! Hadde over 1000 prikker på kroppen, og har nå noen arr som er ganske dype flere steder. Gikk også ned masse i vekt da han fikk vannkopper i HELE munnen og svelget, så selv drikke var vondt å få i seg, Ville bestilt time til blodprøve på mandag for å sjekke antistoffer for vannkopper, og så ville jeg ikke vært i tvil om vaksine om han ikke har det! (Ja, jeg vet sjansene er små for å bli smittet av vannkopper og kyssesyke samtidig, men det skjer, legen hadde vært borti flere tilfeller.) Anonymkode: 22f5c...dd3
Tøystykke Skrevet 1. desember 2018 #15 Skrevet 1. desember 2018 Du sier at han ikke har hatt det, da er han ikke smittet.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2018 #16 Skrevet 1. desember 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Skal gjøre det. Jeg har en datter på 2 mnd som jeg også er redd for. Er vannkopper farlig for spedbarn? Jeg spør pga mellomste går i bhg hvor det går vannkopper nå Anonymkode: def0a...e48 Her fikk storebror vannkopper i barnehagen og smittet babyen, selv om jeg fullammet og er immun selv så ble hun syk altså. Så at det verner babyen helt er ikke sant. Her var babyen 9 uker da hun fikk vannkopper, og hun fikk mange. Hele ansiktet, brystet, bleieområde, alt var dekket av vannkopper... Jeg snakket med barnelegen på helsestasjonen og han sa at det var ufarlig at så små fikk det, som regel, men de er litt mer utsatt for ettersykdommer. Så jeg fikk beskjed om å være litt på vakt, om hun fikk feber når utslettet var på retur skulle jeg ikke nøle med å kontakte lege. Det gikk helt fint, ingen ettersykdommer. Var litt spent da yngste som er bare 1,5 år yngre fikk vannkopper, for de sier jo at de som får det tidlig er litt dårligere beskyttet og gjerne er de som får det to ganger. Men hun ble ikke smittet på nytt, så jeg regner med hun er immun. Anonymkode: 0a81a...884
Mamma_til_2 Skrevet 1. desember 2018 #17 Skrevet 1. desember 2018 Jeg skal vaksinere yngste om hun ikke går vannkopper før hun er ungdom, min bror fikk det som ung voksen og ble kjempesyk.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2018 #18 Skrevet 1. desember 2018 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for innspill. Jeg selv hadde det som 19 åring. Var syk i 2 uker 😖😖 Men har hørt at de som tar vaksinen kan få helvetesild senere. Og bli veldig syk...? Anonymkode: def0a...e48 2 uker er da normalt. Sønnen min er 5 og hadde nettopp vannkopper, var hjemme i 2 uker fra barnehagen. Anonymkode: 3da2b...319
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2018 #19 Skrevet 1. desember 2018 Er det slik at hvem som helst kan gå og ta den vaksinen? Trodde den var forbeholdt folk med dårlig immunforsvar. Anonymkode: 923d1...fdf
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2018 #20 Skrevet 1. desember 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Er det slik at hvem som helst kan gå og ta den vaksinen? Trodde den var forbeholdt folk med dårlig immunforsvar. Anonymkode: 923d1...fdf Det er en helt vanlig og trygg vaksine som mange land har i barnevaksinasjonsprogrammet. Så lenge du betaler selv så får du de vaksinene du ønsker. Vi har gitt flere som ikke er i vaksinasjonsprogrammet, legen har alltid vært enig med oss. Anonymkode: 55680...cc9
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2018 #21 Skrevet 1. desember 2018 7 timer siden, Tøystykke skrev: Du sier at han ikke har hatt det, da er han ikke smittet. Poenget er at midterste barnet går i barnehagen hvor det er mange tilfeller av vannkopper... Anonymkode: def0a...e48
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2018 #22 Skrevet 1. desember 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Er det slik at hvem som helst kan gå og ta den vaksinen? Trodde den var forbeholdt folk med dårlig immunforsvar. Anonymkode: 923d1...fdf Har selv tatt vaksinen i voksen alder fordi jeg ikke var syk som barn og ønsket å bli gravid. Det er farlig for gravide å bli smittet av vannkopper! Anonymkode: b7bc8...f2d
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2018 #23 Skrevet 2. desember 2018 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Har selv tatt vaksinen i voksen alder fordi jeg ikke var syk som barn og ønsket å bli gravid. Det er farlig for gravide å bli smittet av vannkopper! Anonymkode: b7bc8...f2d Så bra Anonymkode: def0a...e48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå