Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #1 Skrevet 30. november 2018 Far til ungen og min samboer gir brus og sjokolade omtrent hver dag. Jeg synes det er unødvendig. Gjør dette bak min rygg og nekter for det da jeg finner ut av det. Ofte eller hver gang han henter i barnehagen kjører de tur og drikker brus og spiser sjokolade før de kommer hjem. Kan finne kvittering og sjokolade papir i bilstolen, utsølt brus osv i stolen..han kommer med bortforklaringer og blir sint når jeg nevner det. Nekter for at han har gitt. Jeg synes ikke dette er greit. Det går ut over tenner, og ungen blir hyper og lærer dårlige vaner. Men han forstår ikke og synes ikke jeg har noe jeg skulle sagt. Han får masse godteri lørdag og litt på søndag og det bør holde til vanlig synes jeg Hva mener dere? Anonymkode: 301a9...cbf
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #2 Skrevet 30. november 2018 Kjenner jeg er litt lei av all sukkerfanatismen som rår. Sukker i seg selv er ikke farlig. Det er motbevist gang på gang gjennom forskning at man ikke blir hyper av sukker, og at hyperaktivitet i forbindelse med sukker er situasjonsbetinget. Sukker får skylden for for mye synes jeg. Drikker ungen din cola feks er det ikke sukkeret, men koffeinen det reagerer på. Når det er sagt synes jeg at snop skal spises i helgene, dette fordi jeg mener at man skal skille på kos og hverdag. Anonymkode: 5e198...47a
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #3 Skrevet 30. november 2018 Sier ikke at det er farlig, men bra er det ikke. Og barnet vårt har allerede trukket tenner pga dette. Vi har fått beskjed fra tannlegen om å ikke gi sukker. Synes samboer tar barnets tannhelse lite på alvor når han ikke begrenser sukkeret. Anonymkode: 301a9...cbf
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #4 Skrevet 30. november 2018 Brus og godteri alt for ofte er selvsagt ikke bra. Men litt går fint, og det viktigste er jo at ungen spiser variert ellers og får nok næringsstoffer. Hvor ofte er det dette skjer? Hvor mange ganger i uka? Å ta kampen om dette, har jo også kostnader. Ungen vil bli preget av dårlig stemning mellom foreldrene. Så med mindre det er veldig ofte, tror jeg kanskje det er best å la det ligge. Anonymkode: 51224...4c7
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #5 Skrevet 30. november 2018 Oj, ser nå at dere fortsatt er sammen og at det er nesten hver dag? Da ville jeg ha reagert, ja. Anonymkode: 51224...4c7
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #6 Skrevet 30. november 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sier ikke at det er farlig, men bra er det ikke. Og barnet vårt har allerede trukket tenner pga dette. Vi har fått beskjed fra tannlegen om å ikke gi sukker. Synes samboer tar barnets tannhelse lite på alvor når han ikke begrenser sukkeret. Anonymkode: 301a9...cbf Friske tenner ødelegges ikke av sukke. Friske tenner ødelegges av syre og dårlig tannpuss. Så har barnet allerede trekt tenner kan du ikke skylde det utelukkende på samboeren din. Anonymkode: 69d99...fcb
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #7 Skrevet 30. november 2018 Ja, det kan skje 4-5 dager på rad, det er jo veldig ofte. Får jo godteri i helgene også. Har alltid vært nøye å pusse tennene, så det skyldes kostholdet. Syre? Ja, det er syre i saft og brus som han dessverre blir foret på veldig ofte. Anonymkode: 301a9...cbf
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #8 Skrevet 30. november 2018 Basert på tilleggsinformasjon du har kommet med nå, bekrefter det jo bare det jeg sa i forrige innlegg. Ikke skyld på sukkeret... Her er det mer alvorlige problemer i grunn. Anonymkode: 5e198...47a
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #9 Skrevet 30. november 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Kjenner jeg er litt lei av all sukkerfanatismen som rår. Sukker i seg selv er ikke farlig. Det er motbevist gang på gang gjennom forskning at man ikke blir hyper av sukker, og at hyperaktivitet i forbindelse med sukker er situasjonsbetinget. Sukker får skylden for for mye synes jeg. Drikker ungen din cola feks er det ikke sukkeret, men koffeinen det reagerer på. Når det er sagt synes jeg at snop skal spises i helgene, dette fordi jeg mener at man skal skille på kos og hverdag. Anonymkode: 5e198...47a Sukker er IKKE bra og bør virkelig begrenses. Er en grunn til at barn under 1 år ikke bør ha sukker overhodet. Barn trenger riktig næring siden de er i konstant vekst og utvikling og da er det viktig å fylle opp den lille magesekken deres med NÆRINGSTETT MAT, noe sukker ikke er... Hvis man fyller opp magesekken med sukkerholdig mat får barnet naturlig nok mindre lyst på annen mat. Dessuten tapper sukker kroppen for magnesium, som er viktig for mange prosesser i kroppen. De tre første leveårene til barna og den maten de får da påvirker helsen resren av livet . Anonymkode: eaa2c...c0e
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #10 Skrevet 30. november 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Kjenner jeg er litt lei av all sukkerfanatismen som rår. Sukker i seg selv er ikke farlig. Det er motbevist gang på gang gjennom forskning at man ikke blir hyper av sukker, og at hyperaktivitet i forbindelse med sukker er situasjonsbetinget. Sukker får skylden for for mye synes jeg. Drikker ungen din cola feks er det ikke sukkeret, men koffeinen det reagerer på. Når det er sagt synes jeg at snop skal spises i helgene, dette fordi jeg mener at man skal skille på kos og hverdag. Anonymkode: 5e198...47a Sukkerinntak er en av årsakene til diabetes blant annet. Hvordan i all verden kan du si at sukker ikke er farlig? Hvis ett barn har spist mer enn en bolle og ett glass saft på en uke, er sukkergrensen allerede oversteget. Tenk kroppsvekt. Tenk hvor lite kroppsvekt et barn har ifht oss voksne . Ergo tåler barn betraktelig mye mindre sukker enn en voksen kropp på eks 70 kg. At et barn får sukker 4-5 ganger i uka er barnemishandling. Jeg hadde ikke under noen omstendighet godtatt det. Og hva i all verden er hensikten med å introdusere sukker før barnet etterlyser det? Barnet vårt etterlyste lørdagsgodt fom hun var 4 år og da fikk hun litt. Anonymkode: eaa2c...c0e
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #11 Skrevet 30. november 2018 Sukker er godt 👻 Anonymkode: d1e44...ebd
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #12 Skrevet 30. november 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Sukkerinntak er en av årsakene til diabetes blant annet. Hvordan i all verden kan du si at sukker ikke er farlig? Hvis ett barn har spist mer enn en bolle og ett glass saft på en uke, er sukkergrensen allerede oversteget. Tenk kroppsvekt. Tenk hvor lite kroppsvekt et barn har ifht oss voksne . Ergo tåler barn betraktelig mye mindre sukker enn en voksen kropp på eks 70 kg. At et barn får sukker 4-5 ganger i uka er barnemishandling. Jeg hadde ikke under noen omstendighet godtatt det. Og hva i all verden er hensikten med å introdusere sukker før barnet etterlyser det? Barnet vårt etterlyste lørdagsgodt fom hun var 4 år og da fikk hun litt. Anonymkode: eaa2c...c0e Man får IKKE diabetes av sukker!! Man kan få diabetes av overvekt og dårlig kosthold.,men det er ikke sukkeret alene er den skyldige! Og det er på ingen måte barnemishandling å gi et barn sukker 4 dager i uken! Nå må du roe deg. At barnet må trekke tenner osv er et symptom på noe mer alvorlig enn at barnet får sukker! Anonymkode: 5e198...47a
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #13 Skrevet 30. november 2018 Han får cola. Det er heller ikke bra å gi et lite barn koffein, som kan være avhengighetsskapende. Slik som sukker kan være. Far begynte å gi cola da han var 2 år. Jeg synes det er unødvendig tidlig.. men det er visst bare min mening En annen ting er jo at han lyver om dette. Mens ungen sier han får dette, og jeg ser at det får han,så påstår far her at det ikke er sant. Hva mener du med det, noe mer alvorlig fordi noen tenner måtte trekkes? Hva da? Anonymkode: 301a9...cbf
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2018 #14 Skrevet 1. desember 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Man får IKKE diabetes av sukker!! Man kan få diabetes av overvekt og dårlig kosthold.,men det er ikke sukkeret alene er den skyldige! Og det er på ingen måte barnemishandling å gi et barn sukker 4 dager i uken! Nå må du roe deg. At barnet må trekke tenner osv er et symptom på noe mer alvorlig enn at barnet får sukker! Anonymkode: 5e198...47a Virkelig? Har du i det hele tatt lest? Vet du hva diabetes er? For høyt sukkerinnhold i blodet. Og du mener man ikke kan få diabetes pga høyt sukkerinntak? Ikke rart at det er mange overvektige barn og at diabetes er en folkesykdom hvis majoriteten er folk som deg med naiv tankegang Anonymkode: eaa2c...c0e
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2018 #15 Skrevet 1. desember 2018 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Kjenner jeg er litt lei av all sukkerfanatismen som rår. Sukker i seg selv er ikke farlig. Det er motbevist gang på gang gjennom forskning at man ikke blir hyper av sukker, og at hyperaktivitet i forbindelse med sukker er situasjonsbetinget. Sukker får skylden for for mye synes jeg. Drikker ungen din cola feks er det ikke sukkeret, men koffeinen det reagerer på. Når det er sagt synes jeg at snop skal spises i helgene, dette fordi jeg mener at man skal skille på kos og hverdag. Anonymkode: 5e198...47a ... Men hvorfor blir man som gravid bedt om å drikke saft/innta sukker for at fosteret skal bevege seg rundt så man får sett det fra "riktig" vinkel på ultralydundersøkelse? Dette begrunnes jo nettopp med at fosteret da blir mer aktivt. Er helt med på at hyperaktivitet i forb. med sukkerinntak delvis er/kan være situasjonsbetinget. Men finner det merkelig at sukker plutselig ikke lenger i seg selv har denne effekten på barnet, mens det har det på fosteret. Anonymkode: 5145b...f20
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2018 #16 Skrevet 1. desember 2018 Sett dere ned og se litt her Sukkerfanatikere.. https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2018/KMTE50002218/avspiller Anonymkode: 5e198...47a
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2018 #17 Skrevet 1. desember 2018 https://www.diabetes.no/om-diabetes/diabetes-type-2/ Eller les her Anonymkode: 5e198...47a
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2018 #18 Skrevet 1. desember 2018 https://www.diabetes.no/leksikon/a3/arsaker-til-diabetes/ Eller her Anonymkode: 5e198...47a
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2018 #19 Skrevet 1. desember 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: https://www.diabetes.no/leksikon/a3/arsaker-til-diabetes/ Eller her Anonymkode: 5e198...47a Har du lest din egen link?" 3. Kosthold: Den såkalte vestlige dietten er forbundet med en klar økt forekomst av diabetes type 2. Det som kjennetegner en slik diett er høyt inntak av kjøtt, melkeprodukter med høyt fettinnhold, alkohol, og sukkerholdige desserter og snacks. Den økte risikoen er uavhengig av kroppsvekten slik at tynne personer som spiser mye mat som beskrevet over har større sjanse for å utvikle diabetes type 2 enn en tynn person som spiser mer grønnsaker, frukt, og fisk. " https://www.diabetes.no/om-diabetes/redusere-risikoen/ "Du kan forebygge/redusere risikoen for diabetes type 2 ved å forsøke å gå ned i vekt dersom du er overvektig, være fysisk aktiv (minst 30 minutter per dag) og ha et sunt kosthold. I korte trekk betyr det et næringsrikt og variert kosthold rikt på fiber i form av grove kornprodukter, mye grønnsaker og noe frukt og lite hurtig/ferdigmat med raske karbohydrater (sukker, fint/hvitt mel, søt drikke). " Anonymkode: 7b9bb...880
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2018 #20 Skrevet 1. desember 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du lest din egen link?" 3. Kosthold: Den såkalte vestlige dietten er forbundet med en klar økt forekomst av diabetes type 2. Det som kjennetegner en slik diett er høyt inntak av kjøtt, melkeprodukter med høyt fettinnhold, alkohol, og sukkerholdige desserter og snacks. Den økte risikoen er uavhengig av kroppsvekten slik at tynne personer som spiser mye mat som beskrevet over har større sjanse for å utvikle diabetes type 2 enn en tynn person som spiser mer grønnsaker, frukt, og fisk. " https://www.diabetes.no/om-diabetes/redusere-risikoen/ "Du kan forebygge/redusere risikoen for diabetes type 2 ved å forsøke å gå ned i vekt dersom du er overvektig, være fysisk aktiv (minst 30 minutter per dag) og ha et sunt kosthold. I korte trekk betyr det et næringsrikt og variert kosthold rikt på fiber i form av grove kornprodukter, mye grønnsaker og noe frukt og lite hurtig/ferdigmat med raske karbohydrater (sukker, fint/hvitt mel, søt drikke). " Anonymkode: 7b9bb...880 Ja, og det står at kosthold er problemet. Ikke sukker! Det er hele poenget mitt. Har du er dårlig kosthold og blir overvektig KAN du få diabetes, Hvis du er genetisk anlagt for å få det. Du kan IKKE få diabetes av sukker alene! Anonymkode: 5e198...47a
Nyttårs barn Skrevet 1. desember 2018 #21 Skrevet 1. desember 2018 Slik du legger det frem Hi så høres samboeren din litt ansvarsløs ut. Men jeg synes også at det er litt sukkerhysteri der ute, og tenker at dere må finne en middelvei. Tydeligvis er han ikke så opptatt av kosthold som det du er.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2018 #22 Skrevet 2. desember 2018 På 1.12.2018 den 10.02, Anonym bruker skrev: Virkelig? Har du i det hele tatt lest? Vet du hva diabetes er? For høyt sukkerinnhold i blodet. Og du mener man ikke kan få diabetes pga høyt sukkerinntak? Ikke rart at det er mange overvektige barn og at diabetes er en folkesykdom hvis majoriteten er folk som deg med naiv tankegang Anonymkode: eaa2c...c0e Lurer på om du har lest hva diabetes er jeg? https://www.diabetes.no/om-diabetes/ Man får ikke diabetes av sukker. Man KAN få diabetes av dårlig kosthold og lite mosjon, DERSOM man er genetisk anlagt for det. Er ikke rart at folk med diabetes føler seg stigmatisert når folk tenker som deg. Anonymkode: 5e198...47a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå