Gå til innhold

Hva er/var vanlig der du bor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på størrelse på førstegangsleilighet.

Når jeg var 19 år kjøpte jeg meg leilighet på 80 kvm med 2 soverom. Jeg ventet da mitt første barn, og "trengte" den plassen. Når jeg var midt i 20 årene fikk jeg samboer, og vi fortsatt å bo der en stund, til vi ønsket større plass. Kjøpte da hus på 150 kvm. Og fikk etter hvert et til barn.

Kjenner en familie en annen plass i Norge der mor bodde alene med 2 barn (8 års aldersforskjell) på en liten leilighet med kun 1 soverom, kanskje 30-40 kvm. (Dette er 30 år siden)

Anonymkode: 2aa20...304

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor på bygda. Her er det vanlig at ungdommene bor hjemme ganske lenge eller flytter på studenthybel i nærmeste by. Å kjøpe noe eget gjør man gjerne ikke før man er ferdig utdannet, i jobb og har fått kjæreste, rett og slett fordi det ikke finnes noe billig her. Veldig få leiligheter i området, stort sett bare eneboliger med 4+ soverom, og de koster. 

Anonymkode: a1b5e...853

Skrevet

Kjøpte mitt første hus da jeg var 21. Det var 400 kvm og heg pisset det opp i flere år før jeg ikke orket mer og solgte det og kjøpte noe annet. Bor nå i enebolig med 4 soverom, 200 kvm.

Bor på bygda og det e vanlig at ungdommer flyttet ut en stund og så kommer tilbake når de venter barn eller har fått barn. Det er veldig få som ikke eier her. De fleste kjøper noe i 25-års alder. Noen går det til helvete for, men de fleste klarer det fint. De starter ofte med å kjøpe en av de gamle hyttene i skogen før de selger med fortjeneste og så kjøper enebolig eller leilighet 

Anonymkode: af384...95f

Skrevet

Kjøpte hus med daværende samboer da jeg var 18. Det var ikke vanlig  for 18-åringer. 

Har eid to andre hus før huset vi bor i i dag. 

Har avansert i boligmarkedet siden den gang. Bor nå i 300 kvm enebolig med perfekt (for oss) beliggenhet. 

Har aldri eid eller bodd i leilighet, kun enebolig. 

Anonymkode: 232ff...545

Skrevet

Her jeg bor er det ikke vanlig at 18/20-åringer kjøper leilighet. Om de gjør det så er det foreldre som betaler. 

Skrevet

Jeg kjøpte meg leilighet da jeg var 24. Den var på 33 kvm og hadde sovealkove. Fungerte fint da jeg var singel. Flyttet til samboer da jeg var 30, han bodde da i en leilighet på 56 kvm og et soverom. 

Nå har vi et rekkehus på 107 kvm. 3 soverom og 2 barn. Passet stort. Men kunne tenkt meg en loftstue.

Anonymkode: d8489...280

Skrevet

Da jeg var ung var det vanlig å kjøpe seg leilighet på rundt 70kvm midt i 20 årene. Nå kjøper foreldrene de et krypin på 40 kvm i 20 årene. I 30 årene kjøper de seg leilighet/hus med en samboer.

Jeg begynte på 70 kvm og kjøpte stort hus etterhvert. Men nå er jeg blitt alenemamma igjen og har flyttet inn i ei lita leilighet på 60 kvm med 2 soverom. Jeg synes faktisk at det er flott med ei lita leilighet. Jeg er lei av å eie mye ting og jeg er lei av det evige vedlikeholdet, plenklipping og snømåking. Så jeg er en av de som downsizer med et lett hjerte.

Anonymkode: b7c96...0bf

Skrevet

Kjøpte leilighet som 22 åring på 100 kvm. Deretter et hus som 24 åring. 

Anonymkode: 70063...61d

Skrevet

Leilighet 1: 25 m2, vi var da 23 år.

Leilighet 2: 51 m2, vi var da 27 år.

Tomannsbolig: 130 m2, vi var da 32 år.

Her vi bor kjøper de fleste leilighet når de er 25–35 år gamle, og den aller første er gjerne 30–50 m2. Bor i Oslo.

Anonymkode: 2dcde...9ca

Skrevet

Her er det vanlig å kjøpe leilighet i slutten av 20-årene med mindre du får hjelp/arv. En liten leilighet koster som regel 3 mill og det har de færreste råd til. Kjøpte selv som 25, men vi er to og jeg har vært flink til å spare. Ikke fått hjelp. 

Anonymkode: a6508...381

Skrevet

Vi bygde da vi var 33 og 34, 200 m². Det er vår første eide bolig og har takst på 4,4 mill. 

Sånne summer hadde vi aldri hatt råd til i 20-årene. Nå hadde vi egenkapital og har lån på 3,5 mill.

Anonymkode: 0590c...4d6

Skrevet

Kjøpte hus på 100 kvm da jeg var 18. Vennene mine bodde hjemme til de var 22-23 eller kjøpte seg et lite krypinn i Oslo for å studere. Jeg hadde samboer og barn på vei, de var single og studerte. Smarte som de var!

Anonymkode: f663f...1a7

Skrevet

Her i grisgrendte strøk i Trøndelag kjøper ‘alle’ seg et lite rekkehus til 1,3 mill når de er 23. Så bygger de et Älvsbyhus til 3,5 mill med samboer, skiller seg og får ikke solgt til takst. 

Anonymkode: bdbcd...857

Skrevet

Tror ingen av mine venner kjøpte seg noe før de var i midten av 20-årene eller eldre. Jeg er født første del av 70-tallet og det var ikke vanlig den gang å få "egenandel til bolig" av foreldre.

Jeg flyttet inn i en leid hybelleilighet på 28 kvm da jeg flyttet hjemmefra, flyttet inn i en enda mindre leid studentbolig et par år senere.

Så flyttet jeg sammen med mannen min i en leid kjellerleilighet, vet ikke helt hvor stor den var men der hadde vi flere rom. Stue, kjøkken, bad og soverom. Vi kjøpte oss enebolig med uteleiedel da jeg var 26 år, huset var vel på 150 kvm og leiligheten vi leide ut på rundt 60 kvm. Veldig greit å bo der en stund, brukte leiepengene på å pusse opp og solgte med greit overskudd. Kunne da kjøpe huset vi nå bor i og har bygt på, så nå har vi 1,5 mål tomt og ca 300 kvm hus.

Anonymkode: 91e1e...cc5

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tenker på størrelse på førstegangsleilighet.

Når jeg var 19 år kjøpte jeg meg leilighet på 80 kvm med 2 soverom. Jeg ventet da mitt første barn, og "trengte" den plassen. Når jeg var midt i 20 årene fikk jeg samboer, og vi fortsatt å bo der en stund, til vi ønsket større plass. Kjøpte da hus på 150 kvm. Og fikk etter hvert et til barn.

Kjenner en familie en annen plass i Norge der mor bodde alene med 2 barn (8 års aldersforskjell) på en liten leilighet med kun 1 soverom, kanskje 30-40 kvm. (Dette er 30 år siden)

Må kanskje legge til at prisen da jeg kjøpte ikke var så avskrekkende, har økt litt de siste årene. Jeg kjøpte denne leiligheta på 80 kvm til 450 000,- 
Huset vi kjøpte senere betalte vi 800 000,- for. Det var rett før husprisene økte. Verdien på boligen er nå (etter at vi har pusset opp en del og bygd ut) drøye 2 mill.

Dette er i Nordnorge, i grisgrendte strøk, så det kan for all del ikke sammenlignes med husprisene rundt Oslo.

Skrevet

Ingen av mine venner kjøpte leilighet før slutten av 20 årene. Jeg var 32  da jeg kjøpte min første. Vi studerte og reiste, mange studerte og jobbet i utlandet. Min første leilighet var på 60 kvadrat. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...