Gå til innhold

Tilrettelegging ved graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er for tiden i permisjon, før permisjon så gikk jeg på svangerskapspenger da arbeidsplassen min ikke fikk tilrettelagt noe for meg under graviditet. 

Nå har det seg sånn at jeg har termin i mai med Nr 2. Ikke nå heller ønsker arbeidsgiver å tilrettelegge noe. 

Han ber meg slutte i jobben, og det kan jeg ikke da vi er avhengige av min lønn også. Det ga jeg beskjed om. Han fortsatte å skrive at jeg måtte slutte i neste Mail. 

Jeg forklarte han det samme igjen og sendte skjema om tilrettelegging ifra legen. Og nå svarer han meg ikke lenger. 

Har han lov til å gjøre dette? La vær å sende meg skjemaet tilbake. Jeg får ikke søkt før han har gjort det. Og nav sier at jeg ikke må finne på å slutte. Men kanskje sykemelde meg selvom jeg har rett på svangerskapspenger. 

Men jeg ønsker jo ikke å bruke sykemeldingsdagene mine da jeg ikke er syk. 

Anonymkode: c840b...809

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk fagforeningen din, krev din rett. Ta vare på alt av korrespondanse.

Anonymkode: 28477...1cc

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bruk fagforeningen din, krev din rett. Ta vare på alt av korrespondanse.

Anonymkode: 28477...1cc

Hvordan går jeg frem? Har aldri hatt behov for å prate med de. 

Finnes det noen andre alternativer? 

Takk for svar :)

Skrevet

Lov og lov, det har han jo ikke. Du har rett på å få papirene utfylt, men han kan dessverre trenere dette noe veldig om han ønsker å bli kvitt deg....

Anonymkode: b4d15...1b3

Skrevet

Han kan ikke be deg om å slutte i jobben fordi du er gravid og trenger tilrettelegging. Du har et sterkt juridisk vern i denne situasjonen. Ta vare på alt av korrespondanse, og kontakt fagforeningen. 

Anonymkode: a39a6...556

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Lov og lov, det har han jo ikke. Du har rett på å få papirene utfylt, men han kan dessverre trenere dette noe veldig om han ønsker å bli kvitt deg....

Anonymkode: b4d15...1b3

Det er det som skremmer meg at han bare drøyer det for å være kjip. 

Ønsker ikke lenger å gå tilbake til samme jobb etter endt permisjon pga hans oppførsel. Og det er jo trist. 

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han kan ikke be deg om å slutte i jobben fordi du er gravid og trenger tilrettelegging. Du har et sterkt juridisk vern i denne situasjonen. Ta vare på alt av korrespondanse, og kontakt fagforeningen. 

Anonymkode: a39a6...556

Alt er via Mail, da han har en tendens til å si ting han ikke bør si. 

I første svangerskap så ba han meg indirekte revurdere å få barn. Men tok det ikke særlig inntil meg med tanke på at han ikke har noe med saken å gjøre.

Skrevet

Ham har selvfølgelig ikke lov til å holde på slik!

men ærlig talt - du virker litt tafatt. Her anbefaler folk deg å få juridisk hjelp fra fagforeningen din og du lurer på hvordan du skal gå fram for å snakke med de eller om det finnes andre alternativ??

Ja det finnes andre alternativ:

1. Sitt og vent og se hvor lenge han trenerer dette 

2. Tropp opp på kontoret og sett deg og vent til han skriver under 

3. Fortsett å purre på e-post

4. Kontakt LDO 

Anonymkode: bbd9c...54b

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ham har selvfølgelig ikke lov til å holde på slik!

men ærlig talt - du virker litt tafatt. Her anbefaler folk deg å få juridisk hjelp fra fagforeningen din og du lurer på hvordan du skal gå fram for å snakke med de eller om det finnes andre alternativ??

Ja det finnes andre alternativ:

1. Sitt og vent og se hvor lenge han trenerer dette 

2. Tropp opp på kontoret og sett deg og vent til han skriver under 

3. Fortsett å purre på e-post

4. Kontakt LDO 

Du har nok helt rett, problemet er at jeg ikke er meldt i noen fagforenin. Fikk litt refs av mannen for det så skammer meg litt. 

Men har aldri hatt behov for det. (Derfor jeg spørr om andre alternativer) 

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har nok helt rett, problemet er at jeg ikke er meldt i noen fagforenin. Fikk litt refs av mannen for det så skammer meg litt. 

Men har aldri hatt behov for det. (Derfor jeg spørr om andre alternativer) 

Du har ikke giddet å betale kontingent fordi du SÅ LANGT ikke har hatt behov. Vel, nå har du et stort behov for juridisk hjelp.

Hva med innboforsikringen e.l., har du noen timer hjelp fra advokat der?

Er sjefen din eier av bedriften, eller er det noen høyere opp du kan kontakte?

Media?

Anonymkode: 18883...b73

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har ikke giddet å betale kontingent fordi du SÅ LANGT ikke har hatt behov. Vel, nå har du et stort behov for juridisk hjelp.

Hva med innboforsikringen e.l., har du noen timer hjelp fra advokat der?

Er sjefen din eier av bedriften, eller er det noen høyere opp du kan kontakte?

Media?

Anonymkode: 18883...b73

Handler egentlig ikke så mye om å giddet men har bare aldri fått tanken i den retningen. Da alle arbeidsforhold jeg har hatt har gått plettfritt uten noen form for problemer. 

Når du nevne innbo så er det fult mulig at jeg har noe der, det skal jeg faktisk sjekke opp. Vi har jo alt fra innbo til livsforsikring så noe dekkes helt sikkert. 

Den det er to tre sjefer høyere opp i samme bygg som jeg eventuelt kan kontakte. 

Stresset har tatt over den viktige delen av tenking kjenner jeg nå. Skal sjekke ut begge deler .

Skrevet

En leder har forpliktelser. Dersom de unngår å svare på et skjema de skal fylle ut etter plikt, så kan de straffes for det. 

Anonymkode: b563b...594

Skrevet

Du bør kontakte advokat. Trenger ikke bli alt for dyrt, du trenger bare å få advokaten til å skrive et brev i første omgang (true med søksmål for diskriminering, mediaomtale, klage til Likestillibgsombudet) så tenker jeg sjefen innretter seg.

Ellers likte jeg forslaget om å sette deg på kontoret hans og nekte å gå før han har signert. 

Eventuelt be om hjelp fra tillitsvalgt.

Anonymkode: 3bbb2...7d4

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Handler egentlig ikke så mye om å giddet men har bare aldri fått tanken i den retningen. Da alle arbeidsforhold jeg har hatt har gått plettfritt uten noen form for problemer. 

Når du nevne innbo så er det fult mulig at jeg har noe der, det skal jeg faktisk sjekke opp. Vi har jo alt fra innbo til livsforsikring så noe dekkes helt sikkert. 

Den det er to tre sjefer høyere opp i samme bygg som jeg eventuelt kan kontakte. 

Stresset har tatt over den viktige delen av tenking kjenner jeg nå. Skal sjekke ut begge deler .

Det er jo liksom det som er poenget med fagforeninger: at at noen jobber i flokk for at alle skal kunne ha plettfritte arbeidsforhold. 

Du er ikke alene om å tenke at man ikke trener fagforeninger, tillitsvalgte eller verneombud fordi alt går jo så fint og plettfritt. Desverre står man da alene den dagen man trenger hjelp.....

Har du ingen tillitsvalgt står du egentlig igjen med muligheten til å bruke advokatbistand - med mindre du vil stå i kampen selv. Noen arbeidsgivere gir seg hvis de får et brev fra advokten. Andre gir seg dessverre ikke før man truer med tingretten. 

Skrevet

Meld deg inn i en fagforening umiddelbart! Kanskje du lærte at det er viktig nå? 

Skrevet

Forskuttere han lønn eller får du utbetalt fra NAV?

Dersom han forskuttere kan du informere han om at han ikke får refusjon for ditt fravær før han signere papirene. Dersom han ikke forskuttere så tropper du opp på jobben krever en avklaring/signatur på om det kan tilrettelegges.

Sådan rent bortsett fra det så anbefaler vi alle vår ansatt å skaffe sykemelding sideløpende da vi har hatt flere situasjoner der ansatt ikke har fått innvilget svangerskapspenger og da har vært borte fra jobb uten rett på lønn.

Anonymkode: 39e35...f4c

Skrevet

Har bedt han gi meg svar snarest nå, og sagt at om jeg ikke får noe svar så går jeg vidre til noen andre med skjemaet. 

Venter frem til tirsdag hvis ikke så får den øverste lederen i arbeidsplassen det. Og hun blir ikke glad for at han ikke har gjort jobben sin.  Så får krysse fingrene for at han skjerper seg. 

Ønsker ikke å troppe opp på arbeidsplassen når han er sånn. 

Prøver dette så går jeg til advokat om ikke det går. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...