Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, lurte bare på en ting - om noen hadde peil på dette. Vet ikke helt hvem en sku spørre, prøver her. Gjelder ikke meg, men hører for ei venninne for hun turte ikke selv. Hun har barn men de er blitt tatt fra henne, hovedomsorgen, de er hos faren til yngstemann, d er nå 4/5år siden. Eldste er nå 18, så er ikke under de lenger for d gjaldt bare han. Så er spørsmålet hun da lurer på, om hun velger å ville ha en til - ville de da ta hun/han ifra henne også? Hun elsker jo barn, men det å ikke kunne få flere pga dem eter henne nesten opp 😔håper noen kan svare som har peiling på dette. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg håper du er en såpass god venninne at du forteller henne at hun selvsagt ikke kan sette enda et barn til verden

Anonymkode: 84832...f86

Skrevet

Det kommer jo veldig ann på hvorfor hun mistet omsorgen. Og om det er endring i det pr dags dato 

Anonymkode: 9c2f3...2c2

Skrevet

Det er ikke automatikk at neste blir fratatt. Det vil mest sannsynlig bli en undersøkelse der man ser på hva som har skjedd av endring, er det som var svikt tidligere blitt bedre, har hun tatt grep for å bedre fungering/foreldrefungering osv. 

Anonymkode: 41574...934

Skrevet

Det kommer helt an på.

Hvis eldste ble tatt fra henne pga f.eks vold er nok sjansen stor at neste blir tatt også. Voldelige tendenser er noe man tar med seg videre i livet.

Er de fratatt pga f.eks rus og hun nå har vært ren i flere år er det en annen sak. Da er sjansen god for å beholde hvis hun avgir tester når det kreves.

Så det er helt umulig for noen som helst å gi greit et svar ut ifra informasjonen du gir.

Anonymkode: f5cac...d4b

Skrevet

Hun bør kontakte barnevernet og ha en åpen dialog rundt dette! Selv om, jeg har full forståelse for at dette kan virke i overkant skummelt. Men uansett, om hun ikke helt vet hvorfor barna ble tatt, så burde hun snakke ned barnevernet og få innsikt i sakspapirene. En advokat kan også bistå og rådgi på dette.  Evt. kan neste steg være å flytte til en helt ny plass, få livet sitt fullstendig på stell, og gå veldig i seg selv rundt grunnene til at barna ble tatt tidligere, og så ta et valg utifra det.

Anonymkode: 8a564...9d4

Skrevet

Absolutt ikke noe vold eller den slags inni bilde, ikke rus eller noe liknende heller. Hun var alene med barna, stille å rolig, sjenert, ikke så flink til å prate for seg. Fikk 'hjelp' fra et kontor i Oslo, de hadde visst påstått at hun gjorde aldri noe av d de sa - er jo heller stikk motsatt. Hun var ikke en god nok mor, hadde ikke struktur på ungene var ikke streng nok. Å de hadde liksom snakket med en lærer av eldste da han gikk på barneskolen, å den læreren sku liksom ha sagt da at eldste hadde gått i de samme klærne i ei hel uke å var ikke stelt liksom - jeg vet det er 110% løgn fra ende til anden. Er d noe hun var nøye på var nettopp d, hun holdt de rene, rene klær, hjalp de med lekser d hun klarte, dusjet de regelmessig o.s.v. Å d rare, hvis d var så ille som de unnskyld at jeg sier d her men jævlene sier/påstår, hvorfor fikk ikke hun noen gang klager fra noen barnehager eller skoler de hadde gått på - hørte aldri noe fra noen om noe. Lett å ta alene mødre vet du, som er stille rolige dårlig til å prate - ingen skjønner hvorfor de gjorde som de gjorde. 

Skrevet
5 minutter siden, Limo76 skrev:

Absolutt ikke noe vold eller den slags inni bilde, ikke rus eller noe liknende heller. Hun var alene med barna, stille å rolig, sjenert, ikke så flink til å prate for seg. Fikk 'hjelp' fra et kontor i Oslo, de hadde visst påstått at hun gjorde aldri noe av d de sa - er jo heller stikk motsatt. Hun var ikke en god nok mor, hadde ikke struktur på ungene var ikke streng nok. Å de hadde liksom snakket med en lærer av eldste da han gikk på barneskolen, å den læreren sku liksom ha sagt da at eldste hadde gått i de samme klærne i ei hel uke å var ikke stelt liksom - jeg vet det er 110% løgn fra ende til anden. Er d noe hun var nøye på var nettopp d, hun holdt de rene, rene klær, hjalp de med lekser d hun klarte, dusjet de regelmessig o.s.v. Å d rare, hvis d var så ille som de unnskyld at jeg sier d her men jævlene sier/påstår, hvorfor fikk ikke hun noen gang klager fra noen barnehager eller skoler de hadde gått på - hørte aldri noe fra noen om noe. Lett å ta alene mødre vet du, som er stille rolige dårlig til å prate - ingen skjønner hvorfor de gjorde som de gjorde. 

Din måte å fremstille saken på, styrker ikke mitt inntrykk av deg. Det handler aldri noensinne om å «ta noen». Det handler om at barn skal ha en sunn og trygg oppvekst, og her har jo da tydelig mor gjort noen feil. Du må gjerne tro at dette er «løgn fra ende til annen», men det er det nok ikke. 

Prøv å være litt mer åpen for at det kanskje faktisk er noe her som skurrer. 

Anonymkode: 4f6a3...49c

Skrevet
5 minutter siden, Limo76 skrev:

Hm. Du virker litt vel personlig engasjert i det som har skjedd denne venninnen din. For å være helt ærlig: med en holdning om at det bare er barnevernet det er noe galt med, virker det ikke som du har utviklet deg eller kommet videre. Og da er det nok ikke så lurt å få et barn til. Sjansen for omsorgsovertakelse er nok til stede. Hvordan er det ellers med ressurssituasjonen? Har du jobb? Ok økonomi? En trygg og stabil far til barnet?

Anonymkode: 21780...f6d

Skrevet

Nå er det ikke meg dette gjelder da, høres jo ut som du/dere tror det. Bare føler litt med henne, de gjør sikkert mye godt også men. Trygdet er hun blitt 

Skrevet
2 timer siden, Limo76 skrev:

Nå er det ikke meg dette gjelder da, høres jo ut som du/dere tror det. Bare føler litt med henne, de gjør sikkert mye godt også men. Trygdet er hun blitt 

«Gjør sikkert mye godt også».

Du aner ikke hvor mye en ansatt i barnevernet skal holde ut. De jobber livet av seg for å holde Norges barn trygge, og noen ganger betyr det at barn må fjernes fra sine hjem. Barnet er trygg, men til gjengjeld må mange ansatte leve på skjulte adresser, holde ut drapstrusler og sjikane, kun for å gjøre jobben sin. 

Venninnen din har IKKE mistet sine barn uten grunn. Hun forteller naturligvis den historien, men man er mindre smart hvis man sluker det uten å tenke seg om. 

Gjest Marihønne
Skrevet
3 hours ago, Anonym bruker said:

«Gjør sikkert mye godt også».

Du aner ikke hvor mye en ansatt i barnevernet skal holde ut. De jobber livet av seg for å holde Norges barn trygge, og noen ganger betyr det at barn må fjernes fra sine hjem. Barnet er trygg, men til gjengjeld må mange ansatte leve på skjulte adresser, holde ut drapstrusler og sjikane, kun for å gjøre jobben sin. 

Venninnen din har IKKE mistet sine barn uten grunn. Hun forteller naturligvis den historien, men man er mindre smart hvis man sluker det uten å tenke seg om. 

Barnevernet avhenger sterkt på hvilken saksbehandler man får.. Det har vært tilfeller der det er blitt bevist grov svikt fra barnevernet sin side og tilfeller der de har bevist tatt fra foreldre omsorgen uten god nok dekningsgrad. Det at du formulerer deg på en slik måte at barnevernet aldri kan ta feil og er suverene hele tiden er skremmende.  Selvfølgelig gjør barnevernet mest bra, men man kan ikke nekte for at det har vært veldig stygge saker innenfor norsk barnevern. 

Skrevet
6 timer siden, Limo76 skrev:

Ingen blir fratatt omsorg barn permanent på så ynkelig grunnlag. Da er det mer som mangler. Dere virker ikke veldig ressurssterke noen av dere. Som om du vil være til hjelp for venninnen din så forteller du henne at hun slett ikke bør få flere barn - å være glad i barn er ikke noen hjelp. Det trengs mye mer for å gi barn en god oppvekst - evne til å se deres behov (utover mat og klær), møte dem, oppdra og rettlede, gi kunnskap, følge opp sosiale behov, følge opp skole og utdanning.

Anonymkode: 85a31...fcd

Skrevet
14 minutter siden, Limo76 skrev:

Åssen blir en slettet her

Du kan slette deg, men innlegget står for alltid.

Anonymkode: 85a31...fcd

Skrevet
Akkurat nå, Limo76 skrev:

Slett meg 

Mente jo selvfølgelig at du skulle skrive det i linken jeg la ved, ikke i denne tråden

Anonymkode: 84832...f86

Skrevet
29 minutter siden, Limo76 skrev:

Slett meg 

Så det er bedre å gjemme seg for sannheten, enn å forholde seg til den?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...