Gå til innhold

Gå ned i vekt som gravid?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har veid det samme ved termin, som da dere ble gravide? 

Jeg har ALLTID veid 63kg. Er 159 høy. Fikk meg sambo og la «fitnessen» litt på hylla... disse love-kiloene.. fyfy. La på meg opp til 79kg, og mislikte det sterkt da jeg følte meg tung i kroppen. 

Nå er jeg gravid i uke 10, og gått ned til 74kg. Jeg har IKKE spist under 2000kcal pr dag. Jeg går en tur når jeg ønsker, men jeg spiser mye mer frukt, grønt og sunn mat. Er aldri sulten. Trener ca 1-2 dager i uken. Visste ikke først jeg var gravid heller, da syklusen min er hippsomhapp. Var allerede igang med en livsstilsendring før jeg ble gravid, og ønsker beholde den ut svangerskapet. Sunt/usunt? 

Noen som har en formening om det? Hørt at babyen tar den næringen den trenger, da jeg har mye ekstra på kroppen fra før. Noen her som har gått litt ned i vekt under svangerskap eller beholdt samme vekt?

Anonymkode: 56762...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke annbefalt å gå ned i vekt under svangerskap. 

Helt normalt å skulle gå opp i vekt.

Du får kjøre kostholdsplan etter at lillw er ute 🙂 

Anonymkode: f611e...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med jordmoren din/den du skaffer deg. Hun vil se helheten hos deg, og gi råd deretter. De som holder samme vekt, eller går ned under sv.skap, er oftest overvektige i utgangspunktet (så sant man ikke har ekstrem sv.kvalme eller lign.). Din høyde/vekt virker innafor normalen, og et normal vektøkning på ca 12-16kg burde du forvente deg. I starten går mange litt ned, før det begynner å øke på rundt uke 14-19 (da begynner økt blodvolum, morkake, fostervann, baby osv å veie litt også).

Selv er jeg 160 , veltrent, 48-52kg. Med begge mine gikk jeg opp ca 20 kg. Vekten begynte å øke etter uke 12
Med nummer en var jeg inn i buksene mine, og vekta på ca 50 innen han var et år. Med nummer to var han ikke 6mnd engang når jeg var i str 36 igjen. Selv med postpartum lavt stoffskifte. Alt jeg gjorde var å trille tur annenhverdag, og amme :) Så alle kropper er forskjellige, forbrenningen forskjellig, og næringsopptaket... Så hva som blir sundt/riktig for deg og ditt barn er det best å la en jm få vurdere :) 

Men aktiv slanking under sv. er ikke anbefalt. Trening kan man (fra hva jeg har lest) fortsette med, slik kroppen allerede er vant med, så sant man ikke har komplikasjoner -men dette er jo også noe jm vet mye om. 

-Lykke til! 

Anonymkode: 7f3c7...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke *slanker* deg, er det helt greit å gå ned i vekt som gravid. Det er mange overvektige som går ned i vekt pga de legger om kostholdet mens de er gravide.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Snakk med jordmoren din/den du skaffer deg. Hun vil se helheten hos deg, og gi råd deretter. De som holder samme vekt, eller går ned under sv.skap, er oftest overvektige i utgangspunktet (så sant man ikke har ekstrem sv.kvalme eller lign.). Din høyde/vekt virker innafor normalen, og et normal vektøkning på ca 12-16kg burde du forvente deg. I starten går mange litt ned, før det begynner å øke på rundt uke 14-19 (da begynner økt blodvolum, morkake, fostervann, baby osv å veie litt også).

Selv er jeg 160 , veltrent, 48-52kg. Med begge mine gikk jeg opp ca 20 kg. Vekten begynte å øke etter uke 12
Med nummer en var jeg inn i buksene mine, og vekta på ca 50 innen han var et år. Med nummer to var han ikke 6mnd engang når jeg var i str 36 igjen. Selv med postpartum lavt stoffskifte. Alt jeg gjorde var å trille tur annenhverdag, og amme :) Så alle kropper er forskjellige, forbrenningen forskjellig, og næringsopptaket... Så hva som blir sundt/riktig for deg og ditt barn er det best å la en jm få vurdere :) 

Men aktiv slanking under sv. er ikke anbefalt. Trening kan man (fra hva jeg har lest) fortsette med, slik kroppen allerede er vant med, så sant man ikke har komplikasjoner -men dette er jo også noe jm vet mye om. 

-Lykke til! 

Anonymkode: 7f3c7...2b9

159 cm og 79 kg er overvekt, og hun burde absolutt ikke legge på seg 12-16 kg. Mener anbefalingen er noe sånt som ca 4-8 kg vektoppgang hvis man var overvektig da man ble gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er like høy som deg, veide 58, gikk opp 5 ca. 

Fikk mye pes fra jordmor om at hun var redd babyen var for liten osv. Over 4 kg var han. Så ta alt med en klype salt.

 

så lenge du ikke slanker deg med vilje og spiser variert, godt og sunt

Anonymkode: 82f3f...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marihønne

Er 165 og veide 59 kg før graviditet.. forble på 59 helt til slutten av andre trimester.. mer vanlig at kiloene kommer i 2 og 3 T. Er nå snart i uke 37 og har gått opp 12 kg til sammen :) Du får bare vente å se.. kiloene kommer nok senere.. Hvis ikke bør man kanskje ta det opp med jordmor.. finnes de som ikke går opp så veldig, men likevel får helt normalvektige barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2018 den 22.58, Anonym bruker skrev:

Jeg er like høy som deg, veide 58, gikk opp 5 ca. 

Fikk mye pes fra jordmor om at hun var redd babyen var for liten osv. Over 4 kg var han. Så ta alt med en klype salt.

 

så lenge du ikke slanker deg med vilje og spiser variert, godt og sunt

Anonymkode: 82f3f...e16

Takk for svar :) inne i begynnelsen av 2 trimester nå, vekta har ikke rikka seg fra 72 og alle blodprøver ser veldig fine ut og baby har det bra. Spiser sunt og nok så tar det derifra!😁 

Anonymkode: 56762...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...