Gå til innhold

Ikke kristen Jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bodd i Norge siden 2 årsalderen, og dette med jul og jule feiring føles både riktig og rart ut. 

Jeg er ikke kristen, men jeg liker jo ribbe, så det må jeg ha. Pynter huset og setter opp juletre. Selve julaften går egentlig ut på å spise god norsk julemat og se på fine julefilmer med de nærmeste. Altså en typ rolig kveld.

Men nå som barna blir eldre så vet jeg ikke om de blir forvirret ved at jeg gjør det på den måten her? 

Altså min mor sendte oss på julegudstjenester, ga julegaver og alt det der, selvom vi er moderne muslimer, om jeg kan kalle oss for det. Vi feirer eid også. Noe vi trives veldig godt med. 

Problemet er at i mannens familie så gir de gaver på nyttårsaften, typ samme opplegg som julaften. Jeg tenker å ha en pakke til barna under treet. Men ikke mer enn det. 

Jeg føler at opplegget familien hans føles så rart og teit ut. Nyttårsaften er jo ikke gave kveld. Og de er så mange, tradisjonen dems har oppstått fordi eldste barnebarn ferier jul hos sin mor. De er veldig gave mennesker resten av året også. Jeg føler at det ødelegger litt av gleden, og at det blir for mye penger å betale nesten annenhver mnd. 

Også ønsker jeg ikke å oppdra barna med for mange gaver. Barna skal ikke få gaver under eid feiring. Der har vi fokus på mat og familiesamlingen, Ønsker jo at de skal få gaver maks to ganger i året. Resten av tiden bør gå på å gi gaver til andre som trenger det.

Blir på en måte for mye gaver, bursdag, nesten hele tiden av farmor, så julaften også nyttårsaften. noen meninger ? 

Anonymkode: 37b2f...b3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som er fint er at du kan skape dine egne tradisjoner. Fortrinnsvis selvsagt med mannen med på lasset :) . Hva tenker han? Om dere ikke driver med gaver (eller bare én) på julaften så er jo nyttårsaftenløsningen til din manns familie helt super, tenker jeg, da.

Skrevet
9 minutter siden, sug lut skrev:

Det som er fint er at du kan skape dine egne tradisjoner. Fortrinnsvis selvsagt med mannen med på lasset :) . Hva tenker han? Om dere ikke driver med gaver (eller bare én) på julaften så er jo nyttårsaftenløsningen til din manns familie helt super, tenker jeg, da.

Jeg vil egentlig heller bygge på å gi mer på julaften, vi gir og får gaver av våre venner som feirer jul også. For det er jo så koselig med god mat, julepynt og fine gaver fra venner og familie. 

Men føler at nyttårsaften blir på en måte en dag jeg ikke vil ha gaver på. Mannen er jo vandt til det, og jeg er vant til gaver på julaften så vi går litt frem å tilbake. Vi begge er enige i at julaften må være litt spesiel for barna med tanke på at alle andre feirer da. Så de ikke står utenfor. Men hans tradisjon blir litt vanskelig å endre da vi blir de eneste som velger å få gaver og gi dem på julaften og ikke på nyttårsaften.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil egentlig heller bygge på å gi mer på julaften, vi gir og får gaver av våre venner som feirer jul også. For det er jo så koselig med god mat, julepynt og fine gaver fra venner og familie. 

Men føler at nyttårsaften blir på en måte en dag jeg ikke vil ha gaver på. Mannen er jo vandt til det, og jeg er vant til gaver på julaften så vi går litt frem å tilbake. Vi begge er enige i at julaften må være litt spesiel for barna med tanke på at alle andre feirer da. Så de ikke står utenfor. Men hans tradisjon blir litt vanskelig å endre da vi blir de eneste som velger å få gaver og gi dem på julaften og ikke på nyttårsaften.

Men er dere sammen med de samme menneskene julaften og nyttår? Og må dere feire nyttår med dem, da? Hvis dere feirer nyttår med andre eller alene, kan jo nytttårsgiverne velge å være med dere på julaften og gi sine gaver da, eller droppe gaver, men da slipper dere jo å dra to gavedager. (Jeg liker å ha mange gavedager, da, men det er tydeligvis ikke slik for alle.)

Skrevet
6 minutter siden, sug lut skrev:

Men er dere sammen med de samme menneskene julaften og nyttår? Og må dere feire nyttår med dem, da? Hvis dere feirer nyttår med andre eller alene, kan jo nytttårsgiverne velge å være med dere på julaften og gi sine gaver da, eller droppe gaver, men da slipper dere jo å dra to gavedager. (Jeg liker å ha mange gavedager, da, men det er tydeligvis ikke slik for alle.)

Det kan vi fakgisk gjøre de gangene vi ikke er sammen, vi er med dem annenhvert nyttår. Noenganger hvert 3. Så det er jo bare en dag, men det går på en måte imot det jeg mener og står for. 

Mannen min er som deg han liker mange gave dager. Jeg mener at vi må gi bort noe før vi får noe. Så prøver å vise hensyn til at andre har en annen mening. Vanskelig hehe...

Skrevet

Hvor gamle er barna da, går det ikke an å involvere dem?

Jeg er sikker på at barna forstår og ikke har noen problemer med at de årene dere feirer med mannens familie blir det gave på nyttårsafte for det pleier de å gi (da blir det f.eks bare julestrømpe på julaften) og de årene dere feirer med din familie blir det gave på julaften for det er dere vant med.

Så kan de velge for seg selv når de blir voksne.

Anonymkode: fb922...7bd

Skrevet

Feir jul den 24 som resten av Norge. Så feirer dere med svigerfamilien på nyttårsaften. 

Anonymkode: 8bfee...942

Skrevet

Her i huset er ingen kristne og vi feirer jul som bare det. Det er en koselig tradisjon som jeg hadde fortsatt med da den ligger i fra barndommen, heller ikke da kristen.

Anonymkode: 91f91...88e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Feir jul den 24 som resten av Norge. Så feirer dere med svigerfamilien på nyttårsaften. 

Anonymkode: 8bfee...942

Støtter denne! I Norge feirer vi julaften, og barna dine vokser opp her.

Anonymkode: bb9cc...0e7

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Støtter denne! I Norge feirer vi julaften, og barna dine vokser opp her.

Har dere lest hele innlegget egentlig ?

Jeg feirer jo jul, men på en annen måte enn nordmenn flest. Da jeg ikke tror på Jesus osv, det har forsåvidt ikke så mye å si for meg.

Har voks opp her selv så er jo ikke bare barna det gjelder. Må også nevne at jeg ville aldri feiret jul bare fordi alle andre gjør det. Og ihvertfall ikke fordi jeg bor i Norge.  

Jeg feirer jul pga det er kos og hygge. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gamle er barna da, går det ikke an å involvere dem?

Jeg er sikker på at barna forstår og ikke har noen problemer med at de årene dere feirer med mannens familie blir det gave på nyttårsafte for det pleier de å gi (da blir det f.eks bare julestrømpe på julaften) og de årene dere feirer med din familie blir det gave på julaften for det er dere vant med.

Så kan de velge for seg selv når de blir voksne.

Den ideen likte jeg, tusen takk :) så får både jeg og mannen beholde hver vår tradisjon.

Skrevet

Moderne muslim som spiser gris. Javel?... 

Anonymkode: 9c87c...ee2

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Moderne om jeg kan kalle oss for det, skrev jeg. 

Mange muslimer som spiser svin, drikker alkohol og røyker. Jeg er ikke en sterk muslim og velger å ikke si at jeg er muslim uten å legge til noe, for å ikke fornærme de som følger reglene til punkt og prikke.

Har respekt for de som følger troen etter punkt og prikke, både muslimer, kristne, ortodokse, jøder osv. 

Men selv er jeg alt for glad i all slags mat og vin i ny og ne, og vi har hund. Jeg dekker meg heller ikke til fra topp til tå. Jeg mener at troen ligger i hjertet og sinnet. Hva du gjør mot andre osv. 

Ikke hva du putter i munnen eller hva du har på deg. Du mener nok at jeg da kunne endret troen og trodd på noe annet. Men jeg er enig i mye av troen, bare på en måte som passer min hverdag, min måte å leve på og normene i samfunnet.  

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange moderne muslimer som gjør det. Alle vet jo i dag at forbudet mot svin ble laget for å beskytte folk mot bedervet mat i riktig gamle dager, den gangen de ikke hadde kjøleskap/fryser var svinekjøtt noe av det verste de kunne spise... I dag gjelder ikke dette lenger, og man blir ikke syk av svinekjøtt lenger.

Blir ikke annerledes enn at mange jøder ikke overholder sabbaten eller at kristne ikke faster i fastetiden.

Jeg jobber et sted mange ungdommer spiser og det er veldig mange muslimske ungdommer som overhodet ikke bryr seg om hva de spiser. Noen vil ikke vite hva maten inneholder for da overholder de også foreldrenes krav, og sier "det jeg ikke vet er ikke så farlig"

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har ikke hørt om det før? Ikke jøder som spiser svin (for kjøttet heter svin, ikke gris) heller? Da kan du kanskje ha nytte av å utvide horisonten litt.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har dere lest hele innlegget egentlig ?

Jeg feirer jo jul, men på en annen måte enn nordmenn flest. Da jeg ikke tror på Jesus osv, det har forsåvidt ikke så mye å si for meg.

Har voks opp her selv så er jo ikke bare barna det gjelder. Må også nevne at jeg ville aldri feiret jul bare fordi alle andre gjør det. Og ihvertfall ikke fordi jeg bor i Norge.  

Jeg feirer jul pga det er kos og hygge. 

Ihvertfall ikke fordi du bor i Norge? Ikke det minste takknemlig for å få oppholde deg i landet vårt?

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ihvertfall ikke fordi du bor i Norge? Ikke det minste takknemlig for å få oppholde deg i landet vårt?

Du har tydeligvis veldig store problemer med leseforståelsen, eller er du bare vrang med vilje?

Anonymkode: 3ee17...b60

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Landet vårt? Det er mitt land også. Mitt pass er likt som ditt, jeg betaler like mye skatt som alle andre. Og tjener dette landet om noe skulle skje på lik måte som alle andre etniske norske gjør og ville gjort.

Nei jeg er ikke utakknemlig, men jeg går ikke rundt å er takknemlig hele tiden heller. Jeg har gjort meg fortjent til å få kalle meg norsk.  Har du? 

Men jeg ønsker ikke at ting jeg gjør skal stemples med (du må gjøre det fordi du bor i Norge). Det er det dummeste en kan si. 

Jeg gjør det fordi jeg liker den norske tradisjonen, jeg liker måten vi nordmenn tar vare på hverandre rundt høytidene. Jeg liker at folk bruker flere uker på å finne den perfekte gaven til noen de er glad i, selvom det medfører mye stress! 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har tydeligvis veldig store problemer med leseforståelsen, eller er du bare vrang med vilje?

Anonymkode: 3ee17...b60

Noen ser dessverre kunn det de ønsker å se. 

Glad for at alle ikke tok det på den måten der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...