Anonym bruker Skrevet 28. november 2018 #1 Skrevet 28. november 2018 Hver jul er det fokus på de "fattige" i Norge. Særlig barn fra økonomisk dårligere stilte familier. Hva om man hadde økt skatten i desember til at man bare betalte 75% skatt (i stedet for 50%) og så ga dobbel barnetrygd? Vet selvsagt at ingenting endrer seg ved en diskusjon på et forum;) Men gøy å diskutere litt da.... Anonymkode: f9576...794
Anonym bruker Skrevet 28. november 2018 #2 Skrevet 28. november 2018 Skatten går jo opp i en viss prosent over året uansett. Det er veldig bra å ha en større utbetaling i desember, det kommer jo også de fattige til gode - og de vil jo også treffes av det samme regimet, om de må skatte mer i desember trenger de enda mer hjelp. Anonymkode: 82493...6bb
Anonym bruker Skrevet 28. november 2018 #3 Skrevet 28. november 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Skatten går jo opp i en viss prosent over året uansett. Det er veldig bra å ha en større utbetaling i desember, det kommer jo også de fattige til gode - og de vil jo også treffes av det samme regimet, om de må skatte mer i desember trenger de enda mer hjelp. Anonymkode: 82493...6bb Men de som er vanskeligstilte har jo ofte enten veldig lav lønn, eller går på trygd/sosial/ufør. Altså tenker jeg at halv skatt for denne gruppen egentlig ikke er så mye ekstra uansett? Slik at ordningen med halv skatt egentlig kommer de med normal til gode lønninger mest tilgode.... tenker at det egentlig er med på å øke forskjellene i jula, fremfor å løfte de som har det veldig trangt? Anonymkode: f9576...794
Anonym bruker Skrevet 28. november 2018 #4 Skrevet 28. november 2018 8 minutes ago, Anonym bruker said: Men de som er vanskeligstilte har jo ofte enten veldig lav lønn, eller går på trygd/sosial/ufør. Altså tenker jeg at halv skatt for denne gruppen egentlig ikke er så mye ekstra uansett? De betaler det samme i skatt på årsbasis uansett. Anonymkode: d6119...535
Anonym bruker Skrevet 28. november 2018 #5 Skrevet 28. november 2018 20 minutes ago, Anonym bruker said: så ga dobbel barnetrygd? Til alle? Anonymkode: d6119...535
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 28. november 2018 #6 Skrevet 28. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hver jul er det fokus på de "fattige" i Norge. Særlig barn fra økonomisk dårligere stilte familier. Hva om man hadde økt skatten i desember til at man bare betalte 75% skatt (i stedet for 50%) og så ga dobbel barnetrygd? Vet selvsagt at ingenting endrer seg ved en diskusjon på et forum;) Men gøy å diskutere litt da.... Anonymkode: f9576...794 Hvorfor hadde det løst noe om vi hadde høyere skattetrekk i desember enn vi har hatt til nå? Vil ikke det gi de mindre utbetalt i desember? Det er mye fokus på barnefattigdom. Men jeg føler ikke at det er så mye fokus på hva barnefattigdom er, og hva det skyldes. For noen år siden var økonomien min mer anstrengt enn nå. Jeg ble likevel veldig overrasket da jeg hørte at jeg og ungene mine pr definisjon var fattige! Det var ikke noe hverken de eller jeg følte på, selv om dyre ferieturer og sløseforbruk var utelukket. Noen barn blir overøst med gaver, klær og ting til enhver tid. De får aldri kjenne på den gode følelsen av å virkelig ønske seg noe, og jeg mener det gjør dem fattigere på et annet plan enn økonomisk. De vet ikke at man kan velge bort merkeklær og nytt utstyr uten at man må. For dem er det ensbetydende med å være fattig. Ingen ønsker å være fattige, og når et barn blir beskyldt for å være det, vil det skamme seg over det det har. De tror at det ikke er godt nok, fordi de blir utsatt for et gruppepress i sin sosiale omgangskrets. Noen fortsetter å tro dette hele livet. Noen barn er fattige, eller opplever at de er fattige, fordi foreldrene ikke klarer å prioritere midlene sine riktig. Det er så viktig for dem med matchende interiør i stua, dyr bil, utenlandsturer, shopping og å spise middag ute, at pengene rett og slett ikke strekker til. Og bortforklarer til barna sine med at de ikke har råd. Barna har ingen forutsetninger for å overprøve dette. Det er jo merkelig at mange av dem med så dårlig råd likevel har råd til dyre vaner som røyk, alkohol, brus hver dag og nye lysestaker til stua i ett kjør? Det handler ikke om at man skal unne seg noe, men at man må vurdere hva man har råd til for å kjøpe ting. Og nå snakker jeg ikke om dem som reelt sett er fattige. Som har havnet mellom to stoler i systemet, og derfor sliter. Jeg snakker om dem som insisterer på dyre vaner til tross for at økonomien ikke tillater det. Og ja, livet er urettferdig. Men har du ikke rød må du senke kravene, selv om du synes det er leit. Man må ikke være fattig selv om andre har bedre råd.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2018 #7 Skrevet 28. november 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Hver jul er det fokus på de "fattige" i Norge. Særlig barn fra økonomisk dårligere stilte familier. Hva om man hadde økt skatten i desember til at man bare betalte 75% skatt (i stedet for 50%) og så ga dobbel barnetrygd? Vet selvsagt at ingenting endrer seg ved en diskusjon på et forum;) Men gøy å diskutere litt da.... Anonymkode: f9576...794 Men da får de jo mindre ikke mer. Og hva med alle de fattige som ikke har barn under 18 år og får barnetrygd? Anonymkode: 76f47...08c
Anonym bruker Skrevet 28. november 2018 #8 Skrevet 28. november 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Men de som er vanskeligstilte har jo ofte enten veldig lav lønn, eller går på trygd/sosial/ufør. Altså tenker jeg at halv skatt for denne gruppen egentlig ikke er så mye ekstra uansett? Slik at ordningen med halv skatt egentlig kommer de med normal til gode lønninger mest tilgode.... tenker at det egentlig er med på å øke forskjellene i jula, fremfor å løfte de som har det veldig trangt? Anonymkode: f9576...794 De som er på AAP eller er ufør har skattefritt i desember, ikke halv skatt Anonymkode: 76f47...08c
Yellow Brick Road Skrevet 28. november 2018 #9 Skrevet 28. november 2018 Hvordan ville det gjort situasjonen bedre mener du?
Anonym bruker Skrevet 28. november 2018 #10 Skrevet 28. november 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: De som er på AAP eller er ufør har skattefritt i desember, ikke halv skatt Anonymkode: 76f47...08c Glem dette, jeg tenkte feil og blandet med sommeren sin skattefrie måned Anonymkode: 76f47...08c
Anonym bruker Skrevet 28. november 2018 #11 Skrevet 28. november 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Men de som er vanskeligstilte har jo ofte enten veldig lav lønn, eller går på trygd/sosial/ufør. Altså tenker jeg at halv skatt for denne gruppen egentlig ikke er så mye ekstra uansett? Slik at ordningen med halv skatt egentlig kommer de med normal til gode lønninger mest tilgode.... tenker at det egentlig er med på å øke forskjellene i jula, fremfor å løfte de som har det veldig trangt? Anonymkode: f9576...794 For de fleste i denne gruppen er 1000kr ekstra mye mer penger enn 5000kr er for de med mye penger Anonymkode: f2788...0dc
Yellow Brick Road Skrevet 28. november 2018 #12 Skrevet 28. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Glem dette, jeg tenkte feil og blandet med sommeren sin skattefrie måned Anonymkode: 76f47...08c Jeg skjønner fremdeles ikke hvordan dette skal hjelpe noe som helst. Man får 1000 kr mer til jul, skal betale 75% skatt i juni? Det høres i alle fall ikke lurt ut for folk med lite penger. Det finnes dessuten ingen skattefrie måneder, så det du foreslår er å få 1000 kr mer i barnetrygd i året?
Anonym bruker Skrevet 28. november 2018 #13 Skrevet 28. november 2018 5 minutter siden, Yellow Brick Road skrev: Jeg skjønner fremdeles ikke hvordan dette skal hjelpe noe som helst. Man får 1000 kr mer til jul, skal betale 75% skatt i juni? Det høres i alle fall ikke lurt ut for folk med lite penger. Det finnes dessuten ingen skattefrie måneder, så det du foreslår er å få 1000 kr mer i barnetrygd i året? Jeg er ikke hi, så jeg foreslår ingenting som helst. Og jo, juni er skattefritt for de på AAP og de som er uføre. Anonymkode: 76f47...08c
Anonym bruker Skrevet 28. november 2018 #14 Skrevet 28. november 2018 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke hi, så jeg foreslår ingenting som helst. Og jo, juni er skattefritt for de på AAP og de som er uføre. Anonymkode: 76f47...08c Nei, det er ikke skattefritt, det er trekkfritt. Så utbetalingen går inn i det samlede skattegrunnlaget i løpet av året. Anonymkode: b2ae5...ee7
Anonym bruker Skrevet 28. november 2018 #15 Skrevet 28. november 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er ikke skattefritt, det er trekkfritt. Så utbetalingen går inn i det samlede skattegrunnlaget i løpet av året. Anonymkode: b2ae5...ee7 Trekkfritt da. Kjære tid... Anonymkode: 76f47...08c
Anonym bruker Skrevet 28. november 2018 #16 Skrevet 28. november 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Trekkfritt da. Kjære tid... Anonymkode: 76f47...08c Ja, det er jo ikke akkurat hipp som happ. Veldig stor forskjell på det to tingene. Anonymkode: b2ae5...ee7
Anonym bruker Skrevet 28. november 2018 #17 Skrevet 28. november 2018 Her kommer et egoistisk svar fra meg, Jeg jobber på tross sykdom og er ikke interesser i å betale en kr mer til felleskapet. Betaler nok skatt. Anonymkode: 8deb5...f12
Anonym bruker Skrevet 28. november 2018 #18 Skrevet 28. november 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er jo ikke akkurat hipp som happ. Veldig stor forskjell på det to tingene. Anonymkode: b2ae5...ee7 Mens vi er ute etter å rette på folk, så heter det hipps om happ Anonymkode: f2788...0dc
Anonym bruker Skrevet 28. november 2018 #19 Skrevet 28. november 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mens vi er ute etter å rette på folk, så heter det hipps om happ Anonymkode: f2788...0dc Den er grei 😁 Det ante jeg faktisk ikke! Anonymkode: b2ae5...ee7
Yellow Brick Road Skrevet 28. november 2018 #20 Skrevet 28. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Den er grei 😁 Det ante jeg faktisk ikke! Anonymkode: b2ae5...ee7 Ikke noe rart det, for det heter det ikke heller. I følge Språkrådet heter det Hipp som Happ. https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/hips-om-haps/
Anonym bruker Skrevet 29. november 2018 #21 Skrevet 29. november 2018 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Men de som er vanskeligstilte har jo ofte enten veldig lav lønn, eller går på trygd/sosial/ufør. Altså tenker jeg at halv skatt for denne gruppen egentlig ikke er så mye ekstra uansett? Slik at ordningen med halv skatt egentlig kommer de med normal til gode lønninger mest tilgode.... tenker at det egentlig er med på å øke forskjellene i jula, fremfor å løfte de som har det veldig trangt? Anonymkode: f9576...794 Svært sant. De med lav inntekt og liten skatteevne merker lite til at det er halv skatt i desember. Anonymkode: fe51d...14d
Anonym bruker Skrevet 29. november 2018 #22 Skrevet 29. november 2018 Mener du at den økte skatten skal finansiere den utvidede barnetrygden i desember da? Du vet at vi betaler mer skatt de andre mnd for å betale mindre i desember? Slik at et økt skattetrekk i desember gjør at vi betaler mindre skatt resten av året. Altså ingen økt inntekt for staten. Skjønner ikke hvor du vil med dette forslaget for det henger ikke på greip. Anonymkode: e20cb...c23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå