Gå til innhold

hvordan hadde dere reagert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

mitt barn er høy for alderen og for tynn i forhold til hva han skal være i følge helsesøster, han er 125cm og 22 kg, for meg synes jeg det er helt normalt for en som snart blir 6.

Men uansett hvordan kan jeg få barnet til og legge på seg litt? han er VELDIG småspist,men spiser greit med brødskriver og slik

han får aldri godteri, brus eller noe annet fett eller søtt i hverdagen, og stort sett vil han ha sukkerfri brus i helgene, skal jeg heller gi han sukker brus?

Han er glad i grønnsaker, frukt, men liker nesten bare Taco, Pizza, Hamburger,Pølser og Pannekaker, har jeg noe annet enn det så spiser han lite ( jeg lar han bestemme kun 1 dag, for jeg ønsker ikke så usunn mat hele tiden ). han liker ikke supper,poteter, potetmos, og ris, er jeg heldig kan jeg få i han chips og pasta. Liker ikke kjøtt, ikke ren fisk og medisterfase, har begynt og spise litt kylling og kjøttdeig nå

Noen gode råd om hvilken mat kan kan like ? hadde blitt veldig glad

Anonymkode: a1014...75e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøvd å eksperimentere med krydder?

Prøvd å la ham være med på hele prosessen, handleliste/butikken/lage mat?

Anonymkode: 7f05d...00c

Skrevet

Så lenge han er kvikk og rask, og ikke bærer preg av å være underernært hadde jeg ikke laget noen sak ut av det. Det gjør bare vondt verre. 

Skrevet

Lag minst mulig styr. De bygger fort opp en identitet rundt å ikke like/ikke spise. Ikke gi det oppmerksomhet, men server variert mat. Jeg ville heller ikke spart så veldig på fettet i hverdagen når det gjelder sønnen din. Sukker er uansett ikke sunt, men fett har han nok godt av. (Sukkerfri brus ville jeg nok uansett droppet, men det er meg da. Brus har de uansett ikke godt av, og sjelden gang er brus med sukker helt ok til magre barn). Smør godt med smør på skivene, uten å overdrive, slik at han merker det veldig tydelig. Lag litt mer kaloririk mat generelt. Det finnes masse sunt, vegetabilsk fett, og litt melkefett skader heller ikke. Ta det rolig mht helsesøster. Jeg har, som deg, en datter som er mager sammenliknet med dagens standard. Ser man på bilder fra 60-tallet derimot, så alle ungene slik ut. Selv om jeg kunne ønske at min datter hadde litt mer å gå på, ser jeg ingen grunn til bekymring så lenge de er friske og raske. Jeg legger også merke til at hun spiser best i perioder hvor ingen lager noe styr av at hun spiser for lite. Hun får h-melk (bortsett fra på skolen, der er det bare finnes lette varianter). Jeg gir henne også en del nøtter og  lager relativt kaloririke smoothies, bl.a med avokado, banan og jordbær.

Anonymkode: 3cf95...169

Skrevet

Min sønn var småspist veldig lenge. Og tynn. På grensen til alvorlig undervekt. Det er han i og for seg enda, men han spiser så og si alt nå. Så han har virkelig gått fra å være ordentlig kresen, til å spise det meste. Jeg har ikke gjort noe spesielt, annet enn å la det være. Han har spist det han har likt av maten vi har hatt og litt etter litt fikk han lyst til å smake på  mer og mer. Vet jo ikke om det er veien det går for alle, men jeg var også slik som liten. Ekstremt kresen frem til kanskje 10-årsalder. Deretter ble matrepertoaret gradvis bedre og bedre. 

Anonymkode: 1b61c...809

Skrevet

Hva skal vi egentlig reagere på? 

Anonymkode: 4a9b3...ad4

Skrevet

Så vidt jeg kan se ligger han godt innafor på høyde, vekt og KMI på kurvene helsesøster skal følge. Så dere skal ikke gjøre noe som helst, tenker jeg. 

Anonymkode: 43318...698

Skrevet

Jeg elsker å lage mat og ihvertfall nye retter. Så jeg ville nok engasjert barnet i middagslagingen og bedt barnet om å hjelpe meg med å finne en oppskrift, som hele familien vil like, Kanskje typ en gang i uka.  Og blir det ikke godt så drar vi ut å spiser og ler av det. Så prøver vi noe nytt igjen senere. Mat er så mye mer enn å bare spise seg mett.

Ville også sørget for gode mellommåltider som er sunne men også fettrike. Nå går vi på svømming en gang i uka, og det gjør oss skrubbsultne. Så det kan jo kanskje være en god ide for dere også? 

Anonymkode: 94287...07b

Skrevet

Jeg har en 6 åring med omtrent samme målene. Han spiser MYE, og følger kurven sin perfekt. Om gutten din er våken og aktiv, og ellers utvikler seg normalt, ville jeg ikke vært bekymret.

Anonymkode: 84338...2dd

Skrevet

Altså. Skal du ha barn opp i vekt, gjør man ikke det med sukker. Da blir de feite eller får valpefett, og selv om de ikke blir det, så går de opp i vekt på den mest usunne måten. Bygg musklene ved trening heller

Anonymkode: 71f17...d33

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså. Skal du ha barn opp i vekt, gjør man ikke det med sukker. Da blir de feite eller får valpefett, og selv om de ikke blir det, så går de opp i vekt på den mest usunne måten. Bygg musklene ved trening heller

Du vil trene en 6 åring så han får muskler? 

Når man tror man har hørt alt...

Til hi: sats på fet mat, pannekaker og vafler lagd på mandelmel, bruk helmelk, margarin og generelt mat med høyt kaloriinnhold. 

Han er vel ikke undervektig, så så lenge han er frisk og aktiv hadde jeg senket skuldrene. 

Anonymkode: 34863...6a9

Skrevet

Er han glad i ost, har dere prøvd å lage ostechips?

Anonymkode: 9b237...531

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vil trene en 6 åring så han får muskler? 

Når man tror man har hørt alt...

Til hi: sats på fet mat, pannekaker og vafler lagd på mandelmel, bruk helmelk, margarin og generelt mat med høyt kaloriinnhold. 

Han er vel ikke undervektig, så så lenge han er frisk og aktiv hadde jeg senket skuldrene. 

Anonymkode: 34863...6a9

Er ikke snakk om bodybuilding, men å være med på en aktivitet som gjør at man får fysisk styrke. 

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

mitt barn er høy for alderen og for tynn i forhold til hva han skal være i følge helsesøster, han er 125cm og 22 kg, for meg synes jeg det er helt normalt for en som snart blir 6.

Men uansett hvordan kan jeg få barnet til og legge på seg litt? han er VELDIG småspist,men spiser greit med brødskriver og slik

han får aldri godteri, brus eller noe annet fett eller søtt i hverdagen, og stort sett vil han ha sukkerfri brus i helgene, skal jeg heller gi han sukker brus?

Han er glad i grønnsaker, frukt, men liker nesten bare Taco, Pizza, Hamburger,Pølser og Pannekaker, har jeg noe annet enn det så spiser han lite ( jeg lar han bestemme kun 1 dag, for jeg ønsker ikke så usunn mat hele tiden ). han liker ikke supper,poteter, potetmos, og ris, er jeg heldig kan jeg få i han chips og pasta. Liker ikke kjøtt, ikke ren fisk og medisterfase, har begynt og spise litt kylling og kjøttdeig nå

Noen gode råd om hvilken mat kan kan like ? hadde blitt veldig glad

Magesekken utvider seg ved kontakt med sukker slik at man får plass til noe mer selv når man er mett.

Man legger også lettere på seg av kombinasjonen fet og søt mat.

Legg inn en liten dessert etter middag som fast rutine i hverdagen.

Anonymkode: 0dd5c...33e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Både hjernen og kroppen behøver sukker. Både banan og iskrem er sukkerholdige og næringsrike på samme tid. 

Anonymkode: 0dd5c...33e

Skrevet

Tusen takk for fine svar

Ja han er veldig frisk, våken og veldig aktiv, han går på fotball. jeg skal bli flinkere til og ta med han,men han er så kresen når det gjelder mat.

som sagt drikker vi kun brus i helgene, en liten flaske hver,men da tenker jeg kanskje den til han heller bør være med sukker

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for fine svar

Ja han er veldig frisk, våken og veldig aktiv, han går på fotball. jeg skal bli flinkere til og ta med han,men han er så kresen når det gjelder mat.

som sagt drikker vi kun brus i helgene, en liten flaske hver,men da tenker jeg kanskje den til han heller bør være med sukker

Jeg synes at å gi unger sukkererstatninger er helt unødvendig, med mindre man må. Så jeg ville uansett undervekt eller ei, ikke gitt sukkerfri brus

Anonymkode: 9b237...531

Skrevet

Ikke gi kunstig søtning til en 6-åring. Gi heller brus med sukker. Unntaket er de med diabetes. 

Anonymkode: d574f...5b2

Skrevet

Tusen takk for svar. er han selv som velger brus, har aldri sagt han skal ta sukkerfri, men tror han liker fanta den rød og cola i alle fall, så skal få han til og velge det

Skrevet

Ikke stress.. 😊

Anonymkode: aa276...d94

Skrevet
12 hours ago, Anonym bruker said:

Ikke stress.. 😊

Anonymkode: aa276...d94

skal prøve på det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...