Anonym bruker Skrevet 26. november 2018 #1 Skrevet 26. november 2018 Jeg blir så fascinert av de som ikke skjønner at vi nå går inn i den høytiden som heter advent, og som heller velger å starte julefeiringen nå. Man velger ikke selv når de forskjellige høytidene er. Man velger selvfølgelig selv hva man vil pynte med og ikke, men det ser like dumt ut med nisser som påskekyllinger i advent. Anonymkode: 86252...b6a
Anonym bruker Skrevet 26. november 2018 #2 Skrevet 26. november 2018 .. Og jeg blir så fascinert over folk som orker å bruke tid på å bry seg om naboen har en julenisse på verandaen eller lilla duker på stuebordet. Anonymkode: 5aa03...356
Anonym bruker Skrevet 26. november 2018 #3 Skrevet 26. november 2018 Jeg er enig med HI, tida før jul heter advent, en ventetid, og heller ingen høytid, så langt der ifra. Jula ringes inn juleaften kl 17.00 Da er det jul, og den varer i tre uker. Riktig tre uker orker jeg ikke å holde jul, men 16-17 dager er det jul her hos oss. MEN jeg har innsett at særlig de yngre ønsker å omdefinere hele julebegrepet, og at julen feires i adventstiden, mens november har blitt til advent. Da er de lei av jula tidlig i romjula. Samtidig tenker jeg at vi lever i et fritt land og at folk gjør som de vil. Jeg holder på den tradisjonelle jula, og følger kalenderen, mens andre lager seg nye tradisjoner. Dem om det, kalenderen tror jeg ikke de får flytta på. Jeg synes det er latterlig med jul i adventstiden, men jeg regner med at de synes vi jukekonservative også er latterlige. Da går det opp i opp, da. Livet er for kort til at jeg gidder å bruke energi på dette. Anonymkode: 4583e...e2b
Anonym bruker Skrevet 26. november 2018 #4 Skrevet 26. november 2018 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg blir så fascinert av de som ikke skjønner at vi nå går inn i den høytiden som heter advent, og som heller velger å starte julefeiringen nå. Man velger ikke selv når de forskjellige høytidene er. Man velger selvfølgelig selv hva man vil pynte med og ikke, men det ser like dumt ut med nisser som påskekyllinger i advent. Anonymkode: 86252...b6a Bla bla bla jeg kan gjøre akkurat slik jeg vil ! Og det er digg! 😁 Anonymkode: c5a3f...6e1
Anonym bruker Skrevet 26. november 2018 #5 Skrevet 26. november 2018 Jeg blir så fasinert av folk som tror de sitter på fasiten Anonymkode: ad915...1e4
Anonym bruker Skrevet 26. november 2018 #6 Skrevet 26. november 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg blir så fasinert av folk som tror de sitter på fasiten Anonymkode: ad915...1e4 Strengt tatt gjør hun vel det også. Men det er heldigvis helt valgfritt å følge fasiten, i alle fall når det gjelder akkurat dette. Ingen tar skade av at jeg pynter juletreet mitt 1. desember. Anonymkode: 61048...540
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #7 Skrevet 27. november 2018 Jeg bryr meg da ikke om hva som er "fasiten". For meg er det helt feil å ha julepynt langt uti januar. Det er ikke jul i januar og jeg velger å forlenge jula i forkant fordi jeg syns det er så vanvittig koselig. Elsker jul. Anonymkode: 66020...d69
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #8 Skrevet 27. november 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg blir så fascinert av de som ikke skjønner at vi nå går inn i den høytiden som heter advent, og som heller velger å starte julefeiringen nå. Man velger ikke selv når de forskjellige høytidene er. Man velger selvfølgelig selv hva man vil pynte med og ikke, men det ser like dumt ut med nisser som påskekyllinger i advent. Anonymkode: 86252...b6a Jeg feirer jul på julafta selv om nissene kommer frem 1.desember. Vi gjør sånn vi syns er best, så kan du gjøre sånn du syns er best. Liker å være godt inni julestemninga i god tid så jeg kan virkelig kose meg med baking og alt som hører til. Da er det jul for meg😁 Anonymkode: c17fc...407
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #9 Skrevet 27. november 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er enig med HI, tida før jul heter advent, en ventetid, og heller ingen høytid, så langt der ifra. Jula ringes inn juleaften kl 17.00 Da er det jul, og den varer i tre uker. Riktig tre uker orker jeg ikke å holde jul, men 16-17 dager er det jul her hos oss. MEN jeg har innsett at særlig de yngre ønsker å omdefinere hele julebegrepet, og at julen feires i adventstiden, mens november har blitt til advent. Da er de lei av jula tidlig i romjula. Samtidig tenker jeg at vi lever i et fritt land og at folk gjør som de vil. Jeg holder på den tradisjonelle jula, og følger kalenderen, mens andre lager seg nye tradisjoner. Dem om det, kalenderen tror jeg ikke de får flytta på. Jeg synes det er latterlig med jul i adventstiden, men jeg regner med at de synes vi jukekonservative også er latterlige. Da går det opp i opp, da. Livet er for kort til at jeg gidder å bruke energi på dette. Anonymkode: 4583e...e2b Må bare kommentere dette med at det særlig er den yngre garde som vil «omdefinere hele julebegrepet»: Jeg er vokst opp med at vi pynter til jul 1.desember, eller 1. advent om det kommer før. Det var også det min bestemor var vant med, så det trenger ikke være helt nytt dette med tidligere og tidligere jul. Jeg tror bare folk bryr seg litt mindre om hva naboen eller andre i bygda gjør nå enn før, og dermed er det flere og flere som gjør som de vil. Siden jeg er vokst opp med fullt ut julepyntet stue 1.desember blir det jo helt feil for meg å vente til 23.desember. Nostalgien som kommer med å følge min families juletradisjoner er dermed verdt mer enn naboens mening om at «det er da aaaltfor tidlig» Anonymkode: e4fad...134
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #10 Skrevet 27. november 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er enig med HI, tida før jul heter advent, en ventetid, og heller ingen høytid, så langt der ifra. Jula ringes inn juleaften kl 17.00 Da er det jul, og den varer i tre uker. Riktig tre uker orker jeg ikke å holde jul, men 16-17 dager er det jul her hos oss. MEN jeg har innsett at særlig de yngre ønsker å omdefinere hele julebegrepet, og at julen feires i adventstiden, mens november har blitt til advent. Da er de lei av jula tidlig i romjula. Samtidig tenker jeg at vi lever i et fritt land og at folk gjør som de vil. Jeg holder på den tradisjonelle jula, og følger kalenderen, mens andre lager seg nye tradisjoner. Dem om det, kalenderen tror jeg ikke de får flytta på. Jeg synes det er latterlig med jul i adventstiden, men jeg regner med at de synes vi jukekonservative også er latterlige. Da går det opp i opp, da. Livet er for kort til at jeg gidder å bruke energi på dette. Anonymkode: 4583e...e2b Den yngre garde? Jeg er 44 år og har vokst opp med at vi pynter til jul første advent eller første desember..... Jeg ser ingen grunn til å pynte med lilla i desember, ikke liker jeg lilla og ikke har jeg lyst til å bruke penger på adventspynt. Vi finner frem stjerner til vinduene o.l. når det blir advent også finner vi frem mer og mer julepynt i løpet av julemåneden desember. Når julaften kommer er vi ferdig pyntet og det er full jul en drøy uke. Når vi begynner skole og jobb igjen i januar er det nytt år og nye muligheter, da er jula over for vår del og vi pakker vekk jula første helgen i januar. Ingen feirer da advent i november, men mange samler advent og førjulstiden til en og pynter med julepynten sin i desember. Det er jo førjulstiden som er den beste, den fineste tiden i året. Og du vil vi skal feire den med et par lilla duker, åneidu, her er det julepynten som gjelder Anonymkode: 7badf...ab2
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #11 Skrevet 27. november 2018 Advent er advent og jul er jul, men om du velger å pynte med nisser til advent å droppe pynt til jul må du få lov til det. Anonymkode: 63ca1...561
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå