Gå til innhold

Hva har dere kjøpt til barna til jul?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler jeg har kjøpt alt for mye, men samtidig har vi på en måte avventet noen innkjøp slik at vi skulle få det billigere på salg nå før jul. 

Feks har vi kjøpt spillkonsoll, er det da greit å lage en pakkeløsning som inkluderer et par spill, ekstra kontroll og annet tilbehør? De kommer vel da til å se på det som en pakke/ting? For de får jo nye leker og nye møbler til rommet også. Noe av dette trenger kanskje ikke være gaver, møblene feks? Blir liksom så mye nå til jul siden alt ble kjøpt nå. Men føles likevel bedre å pøse på nå enn å spre det utover med nye ting til stadighet? Hva tenker dere?

Hva har dere kjøpt til barna deres? 

Anonymkode: b6468...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår ikke helt spørsmålet. Gi barna gaver de blir glade for. Utstyr/ møbler de trenger, men aldri i verden hadde ønsket seg som gave, gir vi ikke som gave. 

Vi bruker ca. 1000 kr på hvert barn, tatt fra øverst på ønskelista deres. 

Anonymkode: 7bd8b...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Forstår ikke helt spørsmålet. Gi barna gaver de blir glade for. Utstyr/ møbler de trenger, men aldri i verden hadde ønsket seg som gave, gir vi ikke som gave. 

Vi bruker ca. 1000 kr på hvert barn, tatt fra øverst på ønskelista deres. 

Anonymkode: 7bd8b...782

De har jo ønsket seg alt dette? Du mener spillkonsoll/møbler er utstyr/møbler de ikke skal få i gave men bare få? Utenom jul? Liker ikke å gi og gi hele tiden heller da.

Anonymkode: b6468...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kjøpt noe enda, men det hun trenger er nytt skiutstyr både langrenn og alpint. PC til skolebruk trenger hun også. Det hun ønsker seg er sminkebord... får se hva det blir til ...

Anonymkode: 72190...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De har jo ønsket seg alt dette? Du mener spillkonsoll/møbler er utstyr/møbler de ikke skal få i gave men bare få? Utenom jul? Liker ikke å gi og gi hele tiden heller da.

Anonymkode: b6468...a67

Ja, så lenge de har ønsket deg det, og det er noe de trenger, er det vel helt topp! Mine barn har aldri ønsket seg møbler i gave, men spillkonsoll har jo vært høyt ønsket, og det har de fått såklart. 

Det handler å gi noe de blir glade av å få. Jeg har også sagt til besteforeldre at de kan slutte å gi ullundertøy og sokker og heller kjøpe noe barna ønsker seg. 

 

Jeg forstår fortsatt ikke spørsmålet ditt, egentlig. Lurer du på om du skal gi disse tingene litt etter litt? Hva er poenget?

Anonymkode: 7bd8b...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente på 8 år får to store lego friends pakker, ny ridehjelm og ridebukse, Bjørn Dæhli ullgenser, skidress, flere av hestene og alvene i Schleich sin alveserie og Samsung Galaxy S8. Hun får mye til jul, men jul og bursdag får hun svært lite. Av mine foreldre vet jeg at hun får ny trampoline, nye ski, staver og skisko, ullklær og ridekurs.

 

Anonymkode: ad93f...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke kjøpt noe enda.

Hvorfor har du kjøpt alt selv. Det smarte hadde jo vært å fordele tingene litt ut på alle som gir gaver.spillkonsoll fra dere, møbel fra besteforeldre, spill fra tante, sengeteppe fra onkel osv.

Anonymkode: b2357...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste på 18 får en hel del til leiligheten, hun flyttet for seg selv i oktober.  

12 åring , trådløse øreplugger , jbl høyttaler, Alex kommode ( jepp , ønsket seg denne) , lysskilt med bokstaver, why don’t we effekter( T-skjorte , genser ,bok og deksel) hotellpute/trekk

8 åring legoFriends sykehus og camping, enhjørninglampe, stor boks med hobby/lageting, playmo dyrehotell, brettspill, scruff a’ love, 

3 åring paw patrole utkikkstårn , peppa gris»lego»,  furreal apekatt, playdough kakefabrikk, pysjhelter lekesett, dora the Explorerfigurer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nintendo switch, billetter til teater, boblejakke, tur til utlandet, Playmobileske, tre bøker, et spill til Nintendo, pysj, slim-lag selv greier og rubikskube. Tror det var det fra oss foreldre. Yngste får noe av det samme, men mer tilpasset alder og motsatt kjønn

Anonymkode: 51099...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De postene over håper jeg er en spøk? Eller ramser dere opp gavene barna deres får fra hele slekta? Hvis det kun er fra dere foreldre, håper jeg virkelig dere ender opp med de bortskjemte, utakknemlige drittungene dere fortjener. Jeg har aldri hørt på makan til sinnsyke gavehauger til småunger. 

HI, for å svare på spørsmålet ditt: Mine får en bok hver og en liten ting ved siden av (ikke kjøpt ennå, men noe til rundt 200-300 kroner). De får gave fra faren sin også, vi er skilt. 

Anonymkode: c5442...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her bruker vi mellom 500 og 1000 per barn. I år ønsker de seg store hatchimals, og det skal de få. 

Anonymkode: 6942e...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

De postene over håper jeg er en spøk? Eller ramser dere opp gavene barna deres får fra hele slekta? Hvis det kun er fra dere foreldre, håper jeg virkelig dere ender opp med de bortskjemte, utakknemlige drittungene dere fortjener. Jeg har aldri hørt på makan til sinnsyke gavehauger til småunger. 

HI, for å svare på spørsmålet ditt: Mine får en bok hver og en liten ting ved siden av (ikke kjøpt ennå, men noe til rundt 200-300 kroner). De får gave fra faren sin også, vi er skilt. 

Anonymkode: c5442...cf7

Jeg har posten over, og det er ingen spøk. Å ønske at vi ender opp med utakknemlige drittunger er vel litt drøyt? 

Jeg kjøper mange gaver pga min egen barndom. Veier på en måte opp for det jeg ikke fikk oppleve. Om det er riktig å gjøre det slik kan helt sikkert diskuteres, men det er det jeg har valgt å gjøre. Selv om ungene får alt de ønsker seg til jul, trenger ikke det å bety noe for hva som skjer resten av året. 

Jeg dømmer ikke deg bare fordi du kjøper en bok og noe til et par hundrelapper ved siden av, men jeg ønsker å gjøre det på min måte.

Anonymkode: 51099...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jente på 8 år får to store lego friends pakker, ny ridehjelm og ridebukse, Bjørn Dæhli ullgenser, skidress, flere av hestene og alvene i Schleich sin alveserie og Samsung Galaxy S8. Hun får mye til jul, men jul og bursdag får hun svært lite. Av mine foreldre vet jeg at hun får ny trampoline, nye ski, staver og skisko, ullklær og ridekurs.

 

Anonymkode: ad93f...4ca

Herregud, for en galskap. Ikke rart at det skapes kjøpepress blant ungene

Anonymkode: 6582e...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har posten over, og det er ingen spøk. Å ønske at vi ender opp med utakknemlige drittunger er vel litt drøyt? 

Jeg kjøper mange gaver pga min egen barndom. Veier på en måte opp for det jeg ikke fikk oppleve. Om det er riktig å gjøre det slik kan helt sikkert diskuteres, men det er det jeg har valgt å gjøre. Selv om ungene får alt de ønsker seg til jul, trenger ikke det å bety noe for hva som skjer resten av året. 

Jeg dømmer ikke deg bare fordi du kjøper en bok og noe til et par hundrelapper ved siden av, men jeg ønsker å gjøre det på min måte.

Anonymkode: 51099...1f6

Så vidt jeg kan se er det gaver til et sted mellom 15 og 20 tusen - til ett barn. Men det mener du er helt uproblematisk? Det skaper verken kjøpepress eller gir ungene dine vanvittige forventninger til andre familiemedlemmer eller venner og kjærester senere i livet? Det bidrar ikke til overforbruk eller sløsing, synes du?

Jeg forstår at en som fikk lite gaver selv ønsker å gi sine egne barn en annen og god opplevelse. Men hver og en av disse gavene koster jo skjorta! Utenlandstur til jul, det er ikke nok, det da? Ungen må få Nintendo, boblejakke og teaterbilletter i tillegg? Du kan si hva du vil, men i mine øyne er det galskap. 

Anonymkode: c5442...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt en pakke med playmobil til sønnen. Det er nok synes jeg. Han har både pakkekalender og gave i julestrømpe, så en enkel og grei pakke fra ønskelista er her greit på julaften synes jeg.

Ulltøy, vinterklær og slikt har han allerede fått, ser ikke på det som gave, men noe han bare må ha. 

Anonymkode: 7c616...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jente på 8 år får to store lego friends pakker, ny ridehjelm og ridebukse, Bjørn Dæhli ullgenser, skidress, flere av hestene og alvene i Schleich sin alveserie og Samsung Galaxy S8. Hun får mye til jul, men jul og bursdag får hun svært lite. Av mine foreldre vet jeg at hun får ny trampoline, nye ski, staver og skisko, ullklær og ridekurs.

 

Anonymkode: ad93f...4ca

Du tuller nå ikke sant!? Er alt dette fra dere foreldre og besteforeldre på den ene siden!

Snakk om å skape et unødvendig kjøpepress. Dette er jo gaver til 10-20 000,- 😳

Anonymkode: cb42a...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ps4, veldig stor legepakke som var salg nå, noen spill til ps4 og litt av hvert annet. 

Anonymkode: a364b...ad1

legepakke? Plaster, eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jente på 8 år får to store lego friends pakker, ny ridehjelm og ridebukse, Bjørn Dæhli ullgenser, skidress, flere av hestene og alvene i Schleich sin alveserie og Samsung Galaxy S8. Hun får mye til jul, men jul og bursdag får hun svært lite. Av mine foreldre vet jeg at hun får ny trampoline, nye ski, staver og skisko, ullklær og ridekurs.

 

Anonymkode: ad93f...4ca

Hvorfor i alle dager får hun lite til bursdag?...

Og hvorfor skriver du at hun får mye til jul, men jul og bursdag får hun svært lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul er den dagen våre barn får mest. Bursdager får de ikke så mye. Men nå er er de 7 (gutt) og 9 (jente). De leker ikke lengre og har allerede ps4, tv, vr osv. De ønsker seg bare klær og bøker og jeg føler de får mindre enn noen gang. Gutten får en skinnjakke han ønsker seg og noen fakta bøker om titanic (som han er helt oppslukt i å lese alt om). Pluss titanic modell båt. Jenten får bare klær. 

Anonymkode: 36f0b...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jul er den dagen våre barn får mest. Bursdager får de ikke så mye. Men nå er er de 7 (gutt) og 9 (jente). De leker ikke lengre og har allerede ps4, tv, vr osv. De ønsker seg bare klær og bøker og jeg føler de får mindre enn noen gang. Gutten får en skinnjakke han ønsker seg og noen fakta bøker om titanic (som han er helt oppslukt i å lese alt om). Pluss titanic modell båt. Jenten får bare klær. 

Anonymkode: 36f0b...19c

7 og 9 åring som ikke leker, så trist

Anonymkode: 6582e...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...