Anonym bruker Skrevet 26. november 2018 #1 Skrevet 26. november 2018 Jeg fikk nettopp vite at datteren min på 9 år ikke tåler fruktose så godt (fruktosemalobsjon eller noe sånt), og å holde seg unna frukt, juice og honning skal gå greit, men sukker er verre. Hun er jo et barn og vil selvsagt ha lussekatter til Lucia, pepperkaker, sjokoladekake i besøk, lørdagsgodt osv. Spørsmålet er da om det finnes gode erstatninger jeg kan bake med slik at hun også får noe uten å bli dårlig? Jeg baker allerede mye pga barn med cøliaki, så jeg er flink til å finne alternativer, men jeg må først vite hva jeg kan erstatte sukker med som har lite eller ingen fruktose i seg. Anonymkode: 37d84...731
Anonym bruker Skrevet 26. november 2018 #2 Skrevet 26. november 2018 Det er en av tingene man ekskluderer i fodmap -det finnes garantert oppskrifter via lav fodmapblogger som har gode erstattere. Jeg lurer på om ikke Stevia er en av de? Anonymkode: f3829...bbc
Anonym bruker Skrevet 26. november 2018 #3 Skrevet 26. november 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er en av tingene man ekskluderer i fodmap -det finnes garantert oppskrifter via lav fodmapblogger som har gode erstattere. Jeg lurer på om ikke Stevia er en av de? Anonymkode: f3829...bbc Det var kjempelurt tips! Jeg har jo allerede brukt en del av disse til glutenfrie oppskrifter. HI Anonymkode: 37d84...731
Anonym bruker Skrevet 26. november 2018 #4 Skrevet 26. november 2018 Det er jo mange som bruker sukrin, men jeg synes det gir en veldig kald og hard smak og synes ikke det er godt i det hele tatt. Men jeg tror vanen har mye å si, så begynn smått og la henne bli vant til noen av disse erstatningene. Men søk råd på disse lavkarbosidene, for de vet hva som fungerer for barn og hva som er lurt å begynne med. Det er jo forskjell på gold og vanlig, sukrinmelis osv, så få litt råd både i helsekostbutikk og på nett. Jeg synes stevia er bedre, men det er vel ikke så lett å bake bare med stevia? Anonymkode: 24468...fef
Anonym bruker Skrevet 26. november 2018 #5 Skrevet 26. november 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er jo mange som bruker sukrin, men jeg synes det gir en veldig kald og hard smak og synes ikke det er godt i det hele tatt. Men jeg tror vanen har mye å si, så begynn smått og la henne bli vant til noen av disse erstatningene. Men søk råd på disse lavkarbosidene, for de vet hva som fungerer for barn og hva som er lurt å begynne med. Det er jo forskjell på gold og vanlig, sukrinmelis osv, så få litt råd både i helsekostbutikk og på nett. Jeg synes stevia er bedre, men det er vel ikke så lett å bake bare med stevia? Anonymkode: 24468...fef Jeg aner ikke. Dette er helt nytt for meg. Vi skal få time med ernæringsfysiolog også, men det er lenge til. Tenkte å begynne litt selv nå, bare vanskelig å vite hvor. På mange måter var det faktisk enklereda ene sønnen min fikk cøliaki i fjor, for det var så masse informasjon og oppskrifter over alt. HI Anonymkode: 37d84...731
Anonym bruker Skrevet 26. november 2018 #6 Skrevet 26. november 2018 Vær obs på at sukkererstatninger kan sette fart på magen Anonymkode: 441de...289
Anonym bruker Skrevet 26. november 2018 #7 Skrevet 26. november 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Vær obs på at sukkererstatninger kan sette fart på magen Anonymkode: 441de...289 Med tanke på at hun var kronisk forstoppet tidligere og lett blir det igjen, er vel det nesten et pluss 😉 Men det er uansett ikke meningen at dette skal være hverdagsmat, eller i store mengder. Jeg har skjønt det slik at vi må prøve oss fram til hvor mye glukose hun tåler. Og hun blir jo ikke alvorlig syk om hun får i seg mye en dag heller, bare uvel og oppblåst i magen. Ikke at det er bra, men vi er jo vant med en med cøliaki som blir kjempedårlig av bare en ørliten smule gluten. Og det påvirker jo maten hver eneste dag. Problemet nå er mest at jeg synes det er vanskelig å finne informasjon. HI Anonymkode: 37d84...731
Anonym bruker Skrevet 26. november 2018 #8 Skrevet 26. november 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Med tanke på at hun var kronisk forstoppet tidligere og lett blir det igjen, er vel det nesten et pluss 😉 Men det er uansett ikke meningen at dette skal være hverdagsmat, eller i store mengder. Jeg har skjønt det slik at vi må prøve oss fram til hvor mye glukose hun tåler. Og hun blir jo ikke alvorlig syk om hun får i seg mye en dag heller, bare uvel og oppblåst i magen. Ikke at det er bra, men vi er jo vant med en med cøliaki som blir kjempedårlig av bare en ørliten smule gluten. Og det påvirker jo maten hver eneste dag. Problemet nå er mest at jeg synes det er vanskelig å finne informasjon. HI Anonymkode: 37d84...731 Fruktose, ikke glukose. HI Anonymkode: 37d84...731
Anonym bruker Skrevet 26. november 2018 #9 Skrevet 26. november 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Med tanke på at hun var kronisk forstoppet tidligere og lett blir det igjen, er vel det nesten et pluss 😉 Men det er uansett ikke meningen at dette skal være hverdagsmat, eller i store mengder. Jeg har skjønt det slik at vi må prøve oss fram til hvor mye glukose hun tåler. Og hun blir jo ikke alvorlig syk om hun får i seg mye en dag heller, bare uvel og oppblåst i magen. Ikke at det er bra, men vi er jo vant med en med cøliaki som blir kjempedårlig av bare en ørliten smule gluten. Og det påvirker jo maten hver eneste dag. Problemet nå er mest at jeg synes det er vanskelig å finne informasjon. HI Anonymkode: 37d84...731 Kan jeg spørre hvordan dere har kommet frem til det, kan det testes? Har og en her som ofte er uvel og oppblåst, men har ikke tenkt på at sukker kan være synderen Anonymkode: 441de...289
Anonym bruker Skrevet 26. november 2018 #10 Skrevet 26. november 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Kan jeg spørre hvordan dere har kommet frem til det, kan det testes? Har og en her som ofte er uvel og oppblåst, men har ikke tenkt på at sukker kan være synderen Anonymkode: 441de...289 Det var en lang prosess. Det begynte med at hun var mye kvalm med sure oppstøt og luft. Så fikk broren, helt tilfeldig, cølialidiagnosen. Da jeg leste meg opp på dette, synes jeg min datter sine symptomer stemte og ba om henvisning til barnelege selv om blodprøvene på cøliaki var negative. Barnelegen var enig og henviste videre til gastroskopi, men der fant de ikke cøliaki, men Helicobakter Pyroli (masse arrvev og sår i magesekk og tarmer). Hun hadde også forstoppelse som ble behandlet. Hun ble behandlet for dette Helicobakter, men var fortsatt mye kvalm og oppblåst selv om hun ble bedre. Da dette ikke gav seg, fikk legen mistanke om dette med fruktose, og hun ble sendt til en pustetest. Den slo ut. Så nå håper vi en diett vil bedre hverdagen hennes. HI Anonymkode: 37d84...731
Anonym bruker Skrevet 26. november 2018 #11 Skrevet 26. november 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det var en lang prosess. Det begynte med at hun var mye kvalm med sure oppstøt og luft. Så fikk broren, helt tilfeldig, cølialidiagnosen. Da jeg leste meg opp på dette, synes jeg min datter sine symptomer stemte og ba om henvisning til barnelege selv om blodprøvene på cøliaki var negative. Barnelegen var enig og henviste videre til gastroskopi, men der fant de ikke cøliaki, men Helicobakter Pyroli (masse arrvev og sår i magesekk og tarmer). Hun hadde også forstoppelse som ble behandlet. Hun ble behandlet for dette Helicobakter, men var fortsatt mye kvalm og oppblåst selv om hun ble bedre. Da dette ikke gav seg, fikk legen mistanke om dette med fruktose, og hun ble sendt til en pustetest. Den slo ut. Så nå håper vi en diett vil bedre hverdagen hennes. HI Anonymkode: 37d84...731 Jøss, så det kan testes med pustetest. Tusen takk for svar Lykke til Anonymkode: 441de...289
Anonym bruker Skrevet 26. november 2018 #12 Skrevet 26. november 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jøss, så det kan testes med pustetest. Tusen takk for svar Lykke til Anonymkode: 441de...289 Takk! Ja, hun måtte møte fastende, så blåse i et apperat. Deretter måtte hun drikke en slags sirup med mye fruktose og blåse igjen hver halvtime 3-4 ganger. HI Anonymkode: 37d84...731
moota m storebror&lillebror Skrevet 26. november 2018 #13 Skrevet 26. november 2018 Alternativer til sukker er Tagatesse, sukrin+, sukrin gold, stevia, natreen og den vanlige sukrin som kan gi den kalde smaken ja. Noen fås kjøpt i vanlige butikker og resten på helsekost. Om alle er fri for det som må unngås er jeg usikker på, så lurt å sjekke opp 😉
Anonym bruker Skrevet 26. november 2018 #14 Skrevet 26. november 2018 Men det er jo ikke fruktose i vanlig sukker? Anonymkode: 1e139...b73
Anonym bruker Skrevet 26. november 2018 #15 Skrevet 26. november 2018 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det er jo ikke fruktose i vanlig sukker? Anonymkode: 1e139...b73 Jo, det består av fruktsukker og druesukker Anonymkode: 441de...289
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #16 Skrevet 27. november 2018 I kakao, te og iskaffe og annen drikke liker jeg best de «klassiske» sukettene. Sikkert pga vane. I havregrøt o.l. liker jeg også best suketter, som får koke med grøten. Da slipper jeg å søte grøten på annen måte. Stevia-smaken har jeg aldri klart å bli vant til, jeg blir kvalm av smaken. Det gjelder både dråper, pulver og sukett-varianten, testet i både bakverk og drikke. Men det er jo et supert alternativ! Sukrin i ulike varianter fungerer til noen ting, mens den kalde smaken blir veldig fremtredende i andre ting. Maltitol er mye brukt i sukkerfrie ferdigprodukter som is og sjokolade. Det er veldig godt på smak, men jeg får masse luft i magen og mageknip av det. Bjørkesøt/xylitol er også godt på smak, men setter fart på magen om man får i seg annet enn små mengder. Vi har forsøkt ulike «siruper» som agave og melasse og sånt, palmesukker og diverse varianter. Har ikke blitt særlig gode venner med dem heller. Antar de inneholder fruktose også, men det går jo an å sjekke ut! Anonymkode: 0a5c7...367
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #17 Skrevet 27. november 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: I kakao, te og iskaffe og annen drikke liker jeg best de «klassiske» sukettene. Sikkert pga vane. I havregrøt o.l. liker jeg også best suketter, som får koke med grøten. Da slipper jeg å søte grøten på annen måte. Stevia-smaken har jeg aldri klart å bli vant til, jeg blir kvalm av smaken. Det gjelder både dråper, pulver og sukett-varianten, testet i både bakverk og drikke. Men det er jo et supert alternativ! Sukrin i ulike varianter fungerer til noen ting, mens den kalde smaken blir veldig fremtredende i andre ting. Maltitol er mye brukt i sukkerfrie ferdigprodukter som is og sjokolade. Det er veldig godt på smak, men jeg får masse luft i magen og mageknip av det. Bjørkesøt/xylitol er også godt på smak, men setter fart på magen om man får i seg annet enn små mengder. Vi har forsøkt ulike «siruper» som agave og melasse og sånt, palmesukker og diverse varianter. Har ikke blitt særlig gode venner med dem heller. Antar de inneholder fruktose også, men det går jo an å sjekke ut! Anonymkode: 0a5c7...367 Takk for gode tips! HI Anonymkode: 37d84...731
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #18 Skrevet 27. november 2018 Tagatesse smaker godt som strøsukker og i kakao b.l.a, mye bedre enn sukrin, men er usikker på mengde fruktose i den. Anonymkode: 441de...289
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå