Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #1 Skrevet 25. november 2018 Samboer ringte svigermor og fortalte at hun skal bli bestemor for 2.gang (Vi venter vårt andre barn). Da sa svigermor "Har dere tid til det?" Hun sa også at hun var sjokkert.. Da hun fikk meg på tomannshånd spurte hun "Hva sier du? Var dette planlagt?" Da 4-åringen min var lagt seg (Vi var på besøk hos svigermor) så sa hun "Hvorfor ventet dere ikke ett ekstra år med å bli gravid?" Så begynte hun å ramse opp blant annet at det er slitsomt å levere to barn i barnehagen, at samboer bør komme lengre ut i studiet og at vi bør være takknemlig for det barnet vi har. Hva synes dere om reaksjonen? Hva ville du svart hvis din svigermor hadde sagt det? Anonymkode: 03d38...04e
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #2 Skrevet 25. november 2018 Hvis dere er veldig unge, sliter med økonomien, ikke har fast jobb og sliter med umodenhet, så vil jeg si hennes reaksjon er helt rettferdig. Hvis ikke, så be henne ta seg en bolle. Anonymkode: 14fc6...197
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #3 Skrevet 25. november 2018 Jeg ville trukket på skuldrene og sagt at det vel ikke var hennes problem. Det sagt, så er jeg nok litt enig med din samboers mor i akkurat det med din samboers studier, men igjen, det er ikke hennes problem. Anonymkode: d9628...8a9
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #4 Skrevet 25. november 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis dere er veldig unge, sliter med økonomien, ikke har fast jobb og sliter med umodenhet, så vil jeg si hennes reaksjon er helt rettferdig. Hvis ikke, så be henne ta seg en bolle. Anonymkode: 14fc6...197 Jeg har 100 % jobb og var ferdig med utdannelsen i juni. Samboer går første året på studiet av totalt tre år. Jeg eier leilighet i den forrige byen vi bodde i som jeg leier ut. Vi bor nå i studentbolig. Vi er 31 og 32 år og datteren vår er 4 år. Vi har vært sammen i 8 år, så at hun er sjokkert synes jeg bare er snålt... Jeg tror kanskje hun har behov for å føle seg viktig eller finne feil på andre for å føle seg bedre selv. 🤔 HI Anonymkode: 03d38...04e
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #5 Skrevet 25. november 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville trukket på skuldrene og sagt at det vel ikke var hennes problem. Det sagt, så er jeg nok litt enig med din samboers mor i akkurat det med din samboers studier, men igjen, det er ikke hennes problem. Anonymkode: d9628...8a9 Nei nettopp. Jeg argumenterte blant annet med at vi ønsket minst mulig aldersforskjell mellom barna, men jeg angrer på at jeg argumenterte pga jeg skulle heller sagt noe sånn som at "Vi er fint i stand til å ta våre egne valg uten forslag fra deg". En annen sak er at hva er hensikten med å komme med forslag på noe som allerede er avgjort? HI Anonymkode: 03d38...04e
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #6 Skrevet 25. november 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei nettopp. Jeg argumenterte blant annet med at vi ønsket minst mulig aldersforskjell mellom barna, men jeg angrer på at jeg argumenterte pga jeg skulle heller sagt noe sånn som at "Vi er fint i stand til å ta våre egne valg uten forslag fra deg". En annen sak er at hva er hensikten med å komme med forslag på noe som allerede er avgjort? HI Anonymkode: 03d38...04e Hensikten er vel å vise misnøye. Anonymkode: 99935...9e9
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #7 Skrevet 25. november 2018 Dere er voksne, og dette bestemmer dere selv. Det passer «aldri» å få barn hvis man skal ta alle hensyn. Det finnes de som får barn selv om de har barn fra før som har ekstra behov, og det er de som velger bort flere barn. Det er de som vil reise mer først, og de som tar med seg barna på reisene fra starten av. De som studerer før barn, de som studerer underveis eller etter å ha fått alle. Du har fast jobb, og noen velger å bygge karriere før flere barn, mens andre sjonglerer begge deler. Mer praktisk med begge i barnehagen enn en på skolen og en i barnehagen(vil bli sånn til slutt uansett da), spør du meg. Teit oppførsel av svigermor, dette har ikke hun noe med. Anonymkode: 9b8ac...042
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #8 Skrevet 25. november 2018 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hensikten er vel å vise misnøye. Anonymkode: 99935...9e9 Hvorfor har folk behov for å vise misnøye? Hun kan umulig ha det bra med seg selv HI Anonymkode: 03d38...04e
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #9 Skrevet 25. november 2018 Jeg fikk tre barn under utdanningen og angrer ikke et sekund. God tid til barna, fleksible ordninger når de var helt små, kunne alltid ta meg tid til sykdom og å være der for dem. Aldri dårlig samvittighet over å levere en 1 åring 8 timer i institusjon fordi permen fra min faste stilling var utløpt;-) Jeg er også over snittet tilfreds med å ikke være seksti når barna flytter ut. Stå oppreist i valget ditt. Dette går kjempefint! Anonymkode: 30713...9e8
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #10 Skrevet 25. november 2018 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor har folk behov for å vise misnøye? Hun kan umulig ha det bra med seg selv HI Anonymkode: 03d38...04e Fordi det plager dem og de må ventilerte mest sannsynlig. Anonymkode: 99935...9e9
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #11 Skrevet 25. november 2018 51 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg fikk tre barn under utdanningen og angrer ikke et sekund. God tid til barna, fleksible ordninger når de var helt små, kunne alltid ta meg tid til sykdom og å være der for dem. Aldri dårlig samvittighet over å levere en 1 åring 8 timer i institusjon fordi permen fra min faste stilling var utløpt;-) Jeg er også over snittet tilfreds med å ikke være seksti når barna flytter ut. Stå oppreist i valget ditt. Dette går kjempefint! Anonymkode: 30713...9e8 Jeg står virkelig oppreist i valget mitt og svigermor får meg overhodet ikke til å tvile. Når hun uttrykker misnøye får jeg bare enda mer lyst på å få 3 eller 4 barn HI Anonymkode: 03d38...04e
prekæs Skrevet 25. november 2018 #12 Skrevet 25. november 2018 Hvorfor spør hun om dere har tid? Har dere lite tid og mye barnepike til barnet dere har, forstår jeg muligens svigermor. Om ikke er hun jo bare et merkelig menneske som må lære seg å passe munnen sin.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #13 Skrevet 25. november 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Samboer ringte svigermor og fortalte at hun skal bli bestemor for 2.gang (Vi venter vårt andre barn). Da sa svigermor "Har dere tid til det?" Hun sa også at hun var sjokkert.. Da hun fikk meg på tomannshånd spurte hun "Hva sier du? Var dette planlagt?" Da 4-åringen min var lagt seg (Vi var på besøk hos svigermor) så sa hun "Hvorfor ventet dere ikke ett ekstra år med å bli gravid?" Så begynte hun å ramse opp blant annet at det er slitsomt å levere to barn i barnehagen, at samboer bør komme lengre ut i studiet og at vi bør være takknemlig for det barnet vi har. Hva synes dere om reaksjonen? Hva ville du svart hvis din svigermor hadde sagt det? Anonymkode: 03d38...04e DEN generasjon altså. Jeg antar at svigermor tilhører generasjonen der det skal være mest mulig avstand mellom barna. Man skal følge opp det ene barnet så det andre. Mora mi er slik. Da jeg sa at jeg var gravid med andremann og at de skal være to tette, ble hun sjokkert. Det første hun forbauset,var "hva skal du gjøre nå?" Hippier, altså... Jeg hadde ikke hjerte til å fortelle henne at jeg ønsket to tette fordi jeg følte meg alene hele livet. Det var 6 år mellom broren og meg. Han var alltid i den neste fasen av livet, vi hadde aldri noe til felles, han flyttet på universitetet og jeg ble regnet som enebarn. Det var trist å være alene (hadde mange venner men de kan aldri erstatte noen i hjemmet). Så ja, svigermora de tilhører sikkert denne generasjonen. Anonymkode: f4444...946
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #14 Skrevet 25. november 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: DEN generasjon altså. Jeg antar at svigermor tilhører generasjonen der det skal være mest mulig avstand mellom barna. Man skal følge opp det ene barnet så det andre. Mora mi er slik. Da jeg sa at jeg var gravid med andremann og at de skal være to tette, ble hun sjokkert. Det første hun forbauset,var "hva skal du gjøre nå?" Hippier, altså... Jeg hadde ikke hjerte til å fortelle henne at jeg ønsket to tette fordi jeg følte meg alene hele livet. Det var 6 år mellom broren og meg. Han var alltid i den neste fasen av livet, vi hadde aldri noe til felles, han flyttet på universitetet og jeg ble regnet som enebarn. Det var trist å være alene (hadde mange venner men de kan aldri erstatte noen i hjemmet). Så ja, svigermora de tilhører sikkert denne generasjonen. Anonymkode: f4444...946 Jeg ville ikke svart noen ting. Barnet var planlagt, punktum. Anonymkode: f4444...946
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #15 Skrevet 25. november 2018 2 timer siden, prekæs skrev: Hvorfor spør hun om dere har tid? Har dere lite tid og mye barnepike til barnet dere har, forstår jeg muligens svigermor. Om ikke er hun jo bare et merkelig menneske som må lære seg å passe munnen sin. Vi har siden august bodd i en ny by siden vi flyttet og ikke hatt tilgang til barnepass. At hun spør om vi har tid er bare rart HI Anonymkode: 03d38...04e
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #16 Skrevet 25. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: DEN generasjon altså. Jeg antar at svigermor tilhører generasjonen der det skal være mest mulig avstand mellom barna. Man skal følge opp det ene barnet så det andre. Mora mi er slik. Da jeg sa at jeg var gravid med andremann og at de skal være to tette, ble hun sjokkert. Det første hun forbauset,var "hva skal du gjøre nå?" Hippier, altså... Jeg hadde ikke hjerte til å fortelle henne at jeg ønsket to tette fordi jeg følte meg alene hele livet. Det var 6 år mellom broren og meg. Han var alltid i den neste fasen av livet, vi hadde aldri noe til felles, han flyttet på universitetet og jeg ble regnet som enebarn. Det var trist å være alene (hadde mange venner men de kan aldri erstatte noen i hjemmet). Så ja, svigermora de tilhører sikkert denne generasjonen. Anonymkode: f4444...946 Du har nok helt rett. Hun har 8 år mellom sine barn , men det trenger ikke bety at det er det eneste rette for alle andre Anonymkode: 03d38...04e
the amazing spidermamma Skrevet 25. november 2018 #17 Skrevet 25. november 2018 Du har ingen forpliktelse til å forsvare dette overfor henne. Neste gang hun kommer med sånt tull så snu fokuset over på henne. F eks 'så rart at du reagerer slik, de andre vi har fortalt det til ble glade på våre vegne' osv. Ikke vær frekk eller noe, men plant idiotien der den hører hjemme. Ikke ta det innover deg, gratulerer med svangerskapet!
Anonym bruker Skrevet 26. november 2018 #18 Skrevet 26. november 2018 Jeg har også hørt om dem som mener det eneste riktige er å få barn med seks års mellomrom slik at man er i permisjon når eldste begynner på skolen. Men på et tidspunkt må en jo slutte å få barn, så det yngste blir vel uansett forsømt;) Anonymkode: b0871...632
Anonym bruker Skrevet 26. november 2018 #19 Skrevet 26. november 2018 12 timer siden, the amazing spidermamma skrev: Du har ingen forpliktelse til å forsvare dette overfor henne. Neste gang hun kommer med sånt tull så snu fokuset over på henne. F eks 'så rart at du reagerer slik, de andre vi har fortalt det til ble glade på våre vegne' osv. Ikke vær frekk eller noe, men plant idiotien der den hører hjemme. Ikke ta det innover deg, gratulerer med svangerskapet! Du har helt rett. Jeg angrer i etterkant på at jeg satt og forsvarte meg, for det er jo helt unødvendig. Tusen takk 😍 Alle de andre som har fått nyheten har blitt glad, så hun er spesiell, men hun har vel sine problemer HI Anonymkode: 03d38...04e
Anonym bruker Skrevet 26. november 2018 #20 Skrevet 26. november 2018 Vi fikk omtrent samme svaret fra både mine og mannens foreldre. Mamma tok seg i det da, når jeg sa rett ut hva jeg mente om et slikt svar. Tror egentlig bare hun ble overrasket, og ikke hadde forventet det. Svigermor begynte også å spørre om det var planlagt og lignende, siden det tydeligvis ikke passet. Dessverre så mistet vi da, og jeg er spent på reaksjonen når/hvis vi blir gravide igjen. Jeg skal i allefall være forberedt. Anonymkode: 49b68...0a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå