Gå til innhold

Hadde dere tatt turen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i et boligfelt, totalt er det nok rundt 100 hus/ leiligheter. Alle husene er under 10 år, så relativt nytt felt. Det kryr av unger i barneskole- og barnehagealder. Selv har vi to unger på videregående. Det sier seg selv at vi ikke kjenner alle like godt, for vi treffer ikke naboer på lekeplassen, barnehagen eller SFO. 

Jenta mi foreslo at vi skulle invitere hele feltet til oss (utendørs) på gløgg og pepperkaker, 1. søndag i advent. Tenkte at det hørtes koselig ut, men vil folk komme?

Hva tenker dere?

Anonymkode: be6c9...075

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jaaaaa 😊

Anonymkode: e1eb8...bdb

Skrevet

Jeg hadde kommet. :) Bare synd husene her er fra 1968, så det er ikke her du bor. 😛

Anonymkode: b3f7c...1e0

Skrevet

Kanskje vi bare skal hoppe i det da😊! Så håper vi folk her og tenker det er koselig!

Hi

Skrevet

Jippi! 

Dessuten kjempesmart å ha et utendørs arrangement, da blir terskelen for å bli med mye lavere, det er mindre "skummelt" for dem som har lyst, men som nesten ikke "tør". 

Dessverre er dette ikke i "mitt" boligfelt. 

Anonymkode: 0e9b0...932

Skrevet

Super ide 👍

Anonymkode: 40b55...fed

Skrevet

Høres koselig ut! Bare husk at 1.søndag i advent er dagen for julegrantenning rundt omkring, sikkert mange barnefamilier som skal delta på dette 😊

Anonymkode: 46e97...497

Skrevet

Er ikke dette slik velet pleier gjøre? Høres rart ut at en person ber alle. Greier du lage gløgg til 100 personer?

Anonymkode: ff772...713

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke dette slik velet pleier gjøre? Høres rart ut at en person ber alle. Greier du lage gløgg til 100 personer?

Det er da ikke noen automatikk i at det finnes noe vel? 

Gløgg til 100 personer: To desiliter pr person, 200 desiliter, 20 liter. Ikke akkurat noe stort problem. Mange som eier en 20-liters kjele, selv har jeg en på tolv liter pluss i alle fall minst to sju-liters kjeler. 

I dette regnestykket er det mandler og rosiner som vil utgjøre den største utgiftsposten. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er da ikke noen automatikk i at det finnes noe vel? 

Gløgg til 100 personer: To desiliter pr person, 200 desiliter, 20 liter. Ikke akkurat noe stort problem. Mange som eier en 20-liters kjele, selv har jeg en på tolv liter pluss i alle fall minst to sju-liters kjeler. 

I dette regnestykket er det mandler og rosiner som vil utgjøre den største utgiftsposten. 

De skal bare få en liten smak hver? Hva med pepperkakene? Og om det kommer flere? Bor vel mer enn en per hus?

Det finnes vel på de fleste felt, hvis ikke kommer vel neppe folk på dette heller da de tydeligvis ikke gidder henge med andre.

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De skal bare få en liten smak hver? Hva med pepperkakene? Og om det kommer flere? Bor vel mer enn en per hus?

Det finnes vel på de fleste felt, hvis ikke kommer vel neppe folk på dette heller da de tydeligvis ikke gidder henge med andre.

Surpomp 

Anonymkode: 46e97...497

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Krisemaksimerer du alltid så mye?

Anonymkode: 85e8d...364

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Beklager å si det, men du har mye igjen å lære i livet. 

Hvis dette hadde blitt arrangert på min gårdsplass, så skulle jeg glatt sørget for 50 liter gløgg hvis det var aktuelt. Jeg har komfyr der jeg kan varme vann til gløgg, jeg har vannkoker og jeg kan låne naboens vannkoker. Gløgg skal uansett ikke koke, så å varme opp vann til dette vil gå fort. Utendørs ville jeg satt den store kjelen på en kokeplate, fylt på fra kjelene jeg da hadde på komfyren. Regner ikke med det er rødvinsgløgg vi snakker om, så da er det ikke akkurat noen stor kunst å blande gløgg. 

Pepperkaker til noen små kroner pr boks, det er begrenset hvor mange pepperkaker hver enkelt spiser. 

Hva er vitsen med å krisemaksimere? 

Hos oss er det ikke noe fungerende vel, nei, og det tror jeg kan være tilfelle ganske mange steder. 

Skrevet

Vi har noe sånt i gata vår, litt senere i desember. En nabo inviterer alle ned til seg, tenner bålpanna og har gløgg, brus og peppekaker. Men alle som kommer har jo med noe selv, de kommer med alt fra pølser til kake, en kommer med en langpanne med foccaccia, noen kommer med twist, folk har med brus osv.

Det blir alltid kjempekoselig.

Vi pleier være ca 30 voksne, og barna løper rundt med reflekser, lommelykter osv. Noen griller pølser på bålpanna og alle koser seg veldig.

Vi har vært der hver eneste år i mange år nå, og det er like koselig hvert år. Noen har kommet til med mindre barn, noen barn har flyttet hjemmefra men foreldrene kommer likevel og det skaper samhold og man blir litt kjent.

Det vil alltid finnes sånne som den ene anonyme i tråden her som rynker på nesa og bare tenker negative tanker, men de fleste gjør ikke det altså. Jeg synes det er et supert tiltak og jeg er 100% sikker på at det kommer mange.

Anonymkode: fe21e...cdf

Skrevet

Hva er det verste som kan skje? Jo, at ingen kommer - og det er ingen krise det heller, bare litt kjedelig!  Jeg hadde kommet, og jeg synes det høres ut som et godt tiltak!  Skulle ønske noen gjorde det her hos oss også!

(Og om det mot formodning ikke skulle komme noen, så er det jo bare å legge ut en melding på sosiale media om at du har gløgg og pepperkaker, ta på varmt tøy og kom! Og da kan det jo hende at det dukker opp noen da også.)

Kjør på! Og lykke til! Og gjør det igjen neste år selv om det bare skulle dukke opp 5 stykker denne gangen!

Skrevet

Takk for tilbakemelding alle sammen🎄!

Tror jammenmeg vi skal trø til, og invitere! Tror dere det er best med invitasjon i postkasse? Eller arrangement på Facebook? Velforeningen (som forøvrig er høyst oppegående i forhold til dugnader og sånn!!) har ei Facebookside, skal jeg legge det ut der?

Hi

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror jammenmeg vi skal trø til, og invitere! Tror dere det er best med invitasjon i postkasse? Eller arrangement på Facebook? Velforeningen (som forøvrig er høyst oppegående i forhold til dugnader og sånn!!) har ei Facebookside, skal jeg legge det ut der?

Hi

Ja, legg det ut på facebooksiden til vel'et.

Her går yngste datteren til de som er vertskap runden og ringer på alle dørene, det er uhøytidelig og enkelt, ikke noe stress, men veldig koselig.

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Heng opp en lapp ved postkassene og, i tilfelle det er noen som ikke har tilgang på nett

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Heng opp en lapp ved postkassene og, i tilfelle det er noen som ikke har tilgang på nett

Lurt! Takk for tips, det skal jeg gjøre😊👍

Skrevet

Jaaaaa, jeg hadde kommet. Så koselig gjort. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Altså. Alle komme jo uansett ikke. 

Så vondt det må være å detaljtenke på alle hva-om-hvis. 

Anonymkode: b236b...94e

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har noe sånt i gata vår, litt senere i desember. En nabo inviterer alle ned til seg, tenner bålpanna og har gløgg, brus og peppekaker. Men alle som kommer har jo med noe selv, de kommer med alt fra pølser til kake, en kommer med en langpanne med foccaccia, noen kommer med twist, folk har med brus osv.

Det blir alltid kjempekoselig.

Vi pleier være ca 30 voksne, og barna løper rundt med reflekser, lommelykter osv. Noen griller pølser på bålpanna og alle koser seg veldig.

Vi har vært der hver eneste år i mange år nå, og det er like koselig hvert år. Noen har kommet til med mindre barn, noen barn har flyttet hjemmefra men foreldrene kommer likevel og det skaper samhold og man blir litt kjent.

Det vil alltid finnes sånne som den ene anonyme i tråden her som rynker på nesa og bare tenker negative tanker, men de fleste gjør ikke det altså. Jeg synes det er et supert tiltak og jeg er 100% sikker på at det kommer mange.

Poenget mitt var jo at det må da være bedre å slå seg sammen litt, til et vel, og arrangere ting sammen? Kjipt å sitte med 300 pepperkaker og 100 l gløgg også kommer det to liksom. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...