Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #1 Skrevet 25. november 2018 I en alder av 34 lurer jeg på om tiden er kommet for å ha blitt voksen nok til å til å velge den julen kan selv ønsker for seg og sine. Vi kjører annenhver-syklus som i sin kompliserte form innebærer at mine skilte foreldre fremdeles feirer annenhver jul, og da jeg ble skilt og havna i annenhver-syklus, falt den julen med barna på den julen som er min mors jul. Jula er det stolthet i og hun gleder seg. Hun hater imidlertid å lage mat, hun er ei kjeftesmelle uten like og det er rett og slett ukoselig og energitappende å være med henne. Det er mye alkohol. Det er også 11 timers reiseveg. Jeg har spurt og fisket etter om hun som liker så dårlig å lage mat osv heller vil være gjest, men det vil hun ikke. Og i moderne stil har jeg og samboer et felles barn som nå er 6 mnd. Hans foreldre bor bare 2 timer unna og de er harmoniske, med barn og ikke flaska i fokus. De er hyggelige å være sammen med. Det ville en juleferieing og boopphold hos min far også vært. Men min bor vil ikke bytte nettopp fordi mine særkullsbarn har havna på «hennes jul». Hverken jeg eller samboer har lyst å dra. Det skal sies at jeg har flotte brødre som ikke har barn, og de bor like ved min mor og kommer. De er studenter og kan dessverre ikke ta imot besøk med overnatting. Hva ville du gjort? Tygga i deg egoet og pliktig dratt annethvert år for å være sin familie, tradisjoner og undertrykket ønsket om å ikke være der? Eller sagt at hei, baby er liten, vegen er lang, vi blir her hjemme i år vi eller drar til svigers. Eller enda verre krasje inn en løgn om sykdom lille julaften i feighetens ånd for å slippe. Er det OK å slutte å dra dit annethvert år? Hva ville du gjort? Det skal sies at jeg ikke har vokst opp med min mor og at hun kjefter på ungene hver gang hun er med oss. Hun passer også på å slenge dritt om meg på en snikete måte «Line er SÅ dårlig til å gå på ski, Line er helt utrolig på veien, at hun har sertifikat enda, Line er det mest rotete mennesket jeg vet om», små stikk, alltid snakke meg ned og prøve å sympatisere med min samboer (hun gjorde det samme med min eks). Ender ofte med å grine på do, blir helt stum. Samboer like så. Men hun har gode sider og! Hun er morsom, full av initiativ, hun inviterer oss fordi hun ønsker oss der osv. Takk for råd og vink. Anonymkode: 74dc5...836
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #2 Skrevet 25. november 2018 Ps: Forslag om å «ta praten» med henne, å peke på hva hun gjør, å sette ultimatum eller forsøke å snakke ut har min far foreslått i alle år. Vi prøvde familieterapi da jeg bar 18, min far og henne og jeg og hun ville ikke være med. Nekta. Har gått i terapi og funnet frem til at det ikke er lurt, trenger ikke gjøre ting verre, hun eier ikke selvinnsikt og alle som ikke stryker henne med hårene strenger hun hardt og stolt ute fra livet sitt. Det gjelder venner, naboer og kolleger. Hun er steil og holder i år. Vårt forhold er mao basert på at jeg prøver å trykke på gode knapper og fremmed hennes gode kvaliteter og spise i meg at vi har alt annet enn et likeverdig forhold og prøve å fokusere på hennes positive sider. Så det blir ikke noe utsnakking. Må finne en annen løsning. Hi Anonymkode: 74dc5...836
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #3 Skrevet 25. november 2018 Jeg hadde ikke reist 11 timer med en liten baby for å feire en utrivelig jul. Anonymkode: 5c001...ab1
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #4 Skrevet 25. november 2018 Vil du virkelig leve livet ditt på den måten? Du er voksen og må ta gode valg for deg selv og din familie, og slik du beskriver situasjonen så er ikke din mor det beste for dere. Du må selv vurdere hva du orker, men hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg fortalt min mor at det er for langt å dra hele familien 11 timer, men at hun er velkommen til dere. Hvis hun nekter det hadde jeg nok tenkt at det er hennes tap og levd godt med det. Anonymkode: 3d10e...92e
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #5 Skrevet 25. november 2018 Jøss. Hadde ikke vurdert å dra en gang. Etter at vi fikk barn feires jula hjemme. Du må sette egen familie i fokus. Anonymkode: 02a31...087
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #6 Skrevet 25. november 2018 Jeg har også hatt vanskelige familieforhold. Og når jeg selv fikk mitt første barn for 7år siden så jeg på det som en mulighet til å sette strek. -Jeg nektet å feire nok en jul med høye skuldre og klump i magen. Jeg var tydelig til min samboer også, herfra lager vi våre egne tradisjoner. De som vil feire med oss er hjertelig velkommen, men vi feirer jul(aften) her. Det er ikke dermed sagt at vi ikke kan reise bort noen gang igjen, men som hovedsak skal dette være trygg «base». Plikt har jeg sluttet med. Nå er det oss i nermeste flokken som er viktigst. Det hi beskriver, med 11t reisevei med liten baby er jo helt uhørt! Der burde din mor Evt komme til dere, hvis hun vil. Selv hadde jeg ikke tatt turen, i allefall ikke på et par år. -Og tenk på barna da. Skal de huske jul som stress, alkohol, kjeft, dårlig stemning? Opp til dere, du «må» ingenting 🙂 Anonymkode: 2c1ea...6ab
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #7 Skrevet 25. november 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har også hatt vanskelige familieforhold. Og når jeg selv fikk mitt første barn for 7år siden så jeg på det som en mulighet til å sette strek. -Jeg nektet å feire nok en jul med høye skuldre og klump i magen. Jeg var tydelig til min samboer også, herfra lager vi våre egne tradisjoner. De som vil feire med oss er hjertelig velkommen, men vi feirer jul(aften) her. Det er ikke dermed sagt at vi ikke kan reise bort noen gang igjen, men som hovedsak skal dette være trygg «base». Plikt har jeg sluttet med. Nå er det oss i nermeste flokken som er viktigst. Det hi beskriver, med 11t reisevei med liten baby er jo helt uhørt! Der burde din mor Evt komme til dere, hvis hun vil. Selv hadde jeg ikke tatt turen, i allefall ikke på et par år. -Og tenk på barna da. Skal de huske jul som stress, alkohol, kjeft, dårlig stemning? Opp til dere, du «må» ingenting 🙂 Anonymkode: 2c1ea...6ab Shit nå begynte jeg å grine. Takk. Det er på tide å bli fri. Ikke la noen tråkke på meg og mine mer. Så kan hun sitte der i vinrusen og reflektere etterhvert (tror dessverre hun ikke evner selvransakende tanker) og fundere på hva det gjorde med meg da stefaren min voldtok meg i tenårene og hun nekta å forholde seg til det og kalte meg oppmerksomhetssjuk. Eller da hun skrek til meg hele oppveksten. Eller da hun slang min sønn ut i snøen fordi han ikke satt pent ved bordet da han var 2 år. Kasta han ut uten uteklær og stengte sørs og kjefta på meg fordi jeg begynte å grine. Eller da hun raserte utebordet en sommer fordi barna ikke satt fint nok og minste begynte å sutre. Hun feide alt av mat vekk og velta bordet og skrek at hun faen ikke gadd spise under sånne forhold. Jeg har visst mye innestengt sinne. Jeg skal klare det i år. Velge meg og mine. Gården til svigers med rolige, gode mennesker. Eller bare hjemme. Hurra! Anonymkode: 74dc5...836
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #8 Skrevet 25. november 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Shit nå begynte jeg å grine. Takk. Det er på tide å bli fri. Ikke la noen tråkke på meg og mine mer. Så kan hun sitte der i vinrusen og reflektere etterhvert (tror dessverre hun ikke evner selvransakende tanker) og fundere på hva det gjorde med meg da stefaren min voldtok meg i tenårene og hun nekta å forholde seg til det og kalte meg oppmerksomhetssjuk. Eller da hun skrek til meg hele oppveksten. Eller da hun slang min sønn ut i snøen fordi han ikke satt pent ved bordet da han var 2 år. Kasta han ut uten uteklær og stengte sørs og kjefta på meg fordi jeg begynte å grine. Eller da hun raserte utebordet en sommer fordi barna ikke satt fint nok og minste begynte å sutre. Hun feide alt av mat vekk og velta bordet og skrek at hun faen ikke gadd spise under sånne forhold. Jeg har visst mye innestengt sinne. Jeg skal klare det i år. Velge meg og mine. Gården til svigers med rolige, gode mennesker. Eller bare hjemme. Hurra! Anonymkode: 74dc5...836 Og henne har du frivillig utsatt barna dine for???? Anonymkode: ed12a...379
soleia Skrevet 25. november 2018 #9 Skrevet 25. november 2018 Hadde aldri reist! 11 timar reise med baby, til ukoseleg selskap, et heilt uaktuelt! Har berre to timar til mine hyggelege foreldre, men blir heime og lagar julefeiring og trafisjonar med min eigen familie. Dei har tilbod om å komme hit om dei vil.
frk Nilsen Skrevet 25. november 2018 #10 Skrevet 25. november 2018 På tide å lage egne tradisjoner. Du vil få det mye bedre! Sett deg ned sammen med samboeren din og bli enige om hva og hvordan dere ønsker det. Vi startet egne tradisjoner da vi fikk vårt første barn, da ble vi enige om å ha julefeiring hos oss. Ingen reising hit og dit, ingen deling annen hvert år osv. De som ønsker det kan komme til oss å feire jul.
soleia Skrevet 25. november 2018 #11 Skrevet 25. november 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Shit nå begynte jeg å grine. Takk. Det er på tide å bli fri. Ikke la noen tråkke på meg og mine mer. Så kan hun sitte der i vinrusen og reflektere etterhvert (tror dessverre hun ikke evner selvransakende tanker) og fundere på hva det gjorde med meg da stefaren min voldtok meg i tenårene og hun nekta å forholde seg til det og kalte meg oppmerksomhetssjuk. Eller da hun skrek til meg hele oppveksten. Eller da hun slang min sønn ut i snøen fordi han ikke satt pent ved bordet da han var 2 år. Kasta han ut uten uteklær og stengte sørs og kjefta på meg fordi jeg begynte å grine. Eller da hun raserte utebordet en sommer fordi barna ikke satt fint nok og minste begynte å sutre. Hun feide alt av mat vekk og velta bordet og skrek at hun faen ikke gadd spise under sånne forhold. Jeg har visst mye innestengt sinne. Jeg skal klare det i år. Velge meg og mine. Gården til svigers med rolige, gode mennesker. Eller bare hjemme. Hurra! Anonymkode: 74dc5...836 Oj, henne bør du rett og slett kutte ut av livet ditt, til beste for både deg og barna. Du fortener betre enn å late deg trampe på av dette mennesket. Det er du/de som formar ungane sine barndomsminne, lat dei hugse jula med glede, som ei tid med varme og kjærleik. Det er der ansvaret ditt ligg no, ikkje å stelle for ei mor som har svikta deg gjennom heile oppveksten.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #12 Skrevet 25. november 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Shit nå begynte jeg å grine. Takk. Det er på tide å bli fri. Ikke la noen tråkke på meg og mine mer. Så kan hun sitte der i vinrusen og reflektere etterhvert (tror dessverre hun ikke evner selvransakende tanker) og fundere på hva det gjorde med meg da stefaren min voldtok meg i tenårene og hun nekta å forholde seg til det og kalte meg oppmerksomhetssjuk. Eller da hun skrek til meg hele oppveksten. Eller da hun slang min sønn ut i snøen fordi han ikke satt pent ved bordet da han var 2 år. Kasta han ut uten uteklær og stengte sørs og kjefta på meg fordi jeg begynte å grine. Eller da hun raserte utebordet en sommer fordi barna ikke satt fint nok og minste begynte å sutre. Hun feide alt av mat vekk og velta bordet og skrek at hun faen ikke gadd spise under sånne forhold. Jeg har visst mye innestengt sinne. Jeg skal klare det i år. Velge meg og mine. Gården til svigers med rolige, gode mennesker. Eller bare hjemme. Hurra! Anonymkode: 74dc5...836 Versågod. Nå var ikke mine forhold så ille som du beskriver, riktignok, men det hun gjorde mot dine barn der gjorde min mor mot meg -og det setter spor. Ikke utsett de for det mer, sett strek og stopp «arven». Den makten sitter du, og du alene, med -Det er helt opp til deg. Og hva er det verste som kan skje? Jada, hun kan bli sint og sur og furten og sansynligvis aldri ha nok selvinnsikt til å se at hun selv har et ansvar i det. Men hva så? «Det blir ikke krig...» sa en til meg ofte (litt som å si «godt nok» til seg selv), og det er sant. Gi slipp, bli fri. Se barna smile og være trygge. Livet blir godt, jeg lover 💜 ...og du, når du får tid, vurder å få litt hjelp til å bearbeide det du har vært igjennom -hvis ikke du allerede har det. Selv måtte jeg tillate meg å «sørge» over egen tapt barndom, og det tok meg ca 30år å klare å tilgi. Men å klare det, og så bli fri, var godt. Og min egen lille flokk nyter godt av å ha en «hel» mamma igjen Anonymkode: 2c1ea...6ab
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #13 Skrevet 25. november 2018 Jeg hadde ikke dratt så langt med en liten baby, hadde ventet til neste jul hadde feiret med svigerforeldrene her. Hadde moren din vert alene, så hadde jeg kanskje svart annderles,,men hun har brødrene dine Anonymkode: 34323...b7f
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #14 Skrevet 25. november 2018 Bli hjemme og lag deres egne tradisjoner 😊 hvis din mor velger å komme til dere, ha alkoholfri julaften😊 Selv om jeg ikke har din bakgrunn fra barndommen, så sa vi i fra i fjor at vi feirer hjemme da vi har små barn. Familie på begge sider har enten store barn eller er kun voksne og dermed lettere å flytte på. Men alle er velkommen hit 😊 I fjor ble vi alene, oss kjernefamilien og det var koselig. I år får vi besøk av mine foreldre og bestemor.😊 Anonymkode: 593ba...fbe
Tøystykke Skrevet 25. november 2018 #15 Skrevet 25. november 2018 Hvis folk oppfører seg som drittsekker plikter du ikke å underholde dem på julaften. Noen gang. Som man reder ligger man.
Graciegirl Skrevet 25. november 2018 #16 Skrevet 25. november 2018 Det er mange som er eller har vært i din situasjon. Ofrer seg år etter år for krevende foresatte som forventer å få viljen sin. Krevende foresatte som samtidig ikke gir noe tilbake. Jeg kjenner meg igjen i din historie og jeg jobber selv med å sette grenser/prioritere min egen lille familie. I år feirer vi jul på vår måte - og jeg GLEDER meg som en liten unge. Det er lov å ønske seg en fin jul. Det er lov å ta grep for å sikre seg en fin jul. Det er lov å forvente at foresatte tar ansvar for egne handlinger og følelser. Det er lov å velge bort samvær med utfordrende foresatte. Ønsker deg og dine en GOD jul!
topaz Skrevet 25. november 2018 #17 Skrevet 25. november 2018 Som andre her sier: Ha fokus på deg og dine! Skap dine egne tradisjoner! Man er ikke forpliktet til å være sammen med familie når familien mishandler og behandler deg dårlig. Ha en god jul som er for deg selv og for dine barn!
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #18 Skrevet 25. november 2018 Kjære deg, du skylder henne absolutt ingenting! Heller tvert imot! Du skylder deg selv og barna dine å sette dere først. Og hun skylder deg å ta seg kraftig sammen og endre væremåte totalt. Noe som mest sannsynlig ikke vil skje, og da bør du rett og slett skjerme deg selv og barna fra henne. Og uansett så har dere lov til å feire jul slik dere selv vil. Her bor mine foreldre 15 minutter unna, og de er snille, likevel drar vi ikke dit av plikt når vi helst vil feire jul hjemme. Vi har sagt at vi blir hjemme og alle er hjertelig velkommen hvis de vil, så hele familien kommer til oss i stedet. Og om dere vil dra til svigers i stedet for å være hjemme, så er det også greit! Det er lov å velge folk som kan oppføre seg fremfor folk man tilfeldigvis er i slekt med. Anonymkode: a2222...0d6
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #19 Skrevet 25. november 2018 Ikke Finn på å reise i elleve timer med liten baby. Moren din burde skjønne at det er uaktuelt nå uansett hvordan situasjonen er ellers. Og så må du slutte å tenke at du må feire med dine foreldre annakvar jul, nå har du samboer som også har foreldre, de må selvsagt inn i denne turnusen. Da blir det hver tredje jul på din mor heretter, om dere ønsker å inkludere henne videre, og da bare om hun kommer til dere. Mye lettere for en person å reise i elleve timer enn en hel familie. Anonymkode: bc26c...658
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #20 Skrevet 25. november 2018 Og jeg synes i utgangspunktet at man skal strekke seg langt for å inkludere også vrange og slitsomme familiemedlemmer i jula, men ikke for enhver pris. Anonymkode: bc26c...658
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #21 Skrevet 25. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Shit nå begynte jeg å grine. Takk. Det er på tide å bli fri. Ikke la noen tråkke på meg og mine mer. Så kan hun sitte der i vinrusen og reflektere etterhvert (tror dessverre hun ikke evner selvransakende tanker) og fundere på hva det gjorde med meg da stefaren min voldtok meg i tenårene og hun nekta å forholde seg til det og kalte meg oppmerksomhetssjuk. Eller da hun skrek til meg hele oppveksten. Eller da hun slang min sønn ut i snøen fordi han ikke satt pent ved bordet da han var 2 år. Kasta han ut uten uteklær og stengte sørs og kjefta på meg fordi jeg begynte å grine. Eller da hun raserte utebordet en sommer fordi barna ikke satt fint nok og minste begynte å sutre. Hun feide alt av mat vekk og velta bordet og skrek at hun faen ikke gadd spise under sånne forhold. Jeg har visst mye innestengt sinne. Jeg skal klare det i år. Velge meg og mine. Gården til svigers med rolige, gode mennesker. Eller bare hjemme. Hurra! Anonymkode: 74dc5...836 Det mennesket hadde jeg glatt kuttet ut. Jeg synes dessuten at det det er betenkelig at du har utsatt barna dine for henne. Hvilke juleminner tror du barna dine får? Anonymkode: 984e4...a01
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #22 Skrevet 25. november 2018 Du skal ikke under noen omstendighet utsette deg selv, særlig ikke dine barn, og heller ikke din samboer for denne kvinnen som på papiret er din mor. Det er sikkert en grunn til at du bor 11 timer unna, tenker jeg. Dessuten, siden hun faktisk er 11 timer unna, så står dere svært fritt i hva hun blir informert om. Derfor kan dere glatt feire jul hos din samboers foreldre, med lave skuldre og uten frykt. Seriøst, en kvinne som den du beskriver hadde jeg lett kutta ut fra livet mitt. Anonymkode: a315e...c06
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #23 Skrevet 25. november 2018 Her er både mine og mannens foreldre helt ok, de har sine feil selvfølgelig, men vi omgås helt greit og de behandler ungene våre fint. Likevel har vi valgt å lage egne og nye tradisjoner ettersom vi fikk barn. Det er slitsomt å reise av sted med bilen full av pakker, unger som skal legge seg om kvelden osv så vi begynte feire hjemme. Her er barna i sitt eget hus, vi har laget egne tradisjoner som julestrømpe på sitt eget rom, de kan åpne legoesker og hva det måtte være fordi de er hjemme, de kan legge seg i egne senger når de blir trøtte mens vi foreldre kan sitte oppe og slappe av så lenge vi vil. Mye enklere at besteforeldre kommer til oss enn at vi kommer til dem altså. Så her rullerer foreldre og søsken uten barn på hvem de besøker på julaften, i fjor var mamma og min ene søster her og i år kommer mannens foreldre og hans ene bror. Veldig koselig og greit. Jeg synes du som har en "mamma fra helvete" ihvertfall kan bestemme at fra i år feirer dere på den måten som er best for deres kjernefamilie, og det er ikke å reise i 11 timer med en baby for å feire jul med en mamma som drikker og som oppfører seg som en drittsekk! Anonymkode: 0db5a...cdb
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #24 Skrevet 25. november 2018 Jeg håper inderlig du tar til deg svarene du får her og tør å la være å dra. Du og barna fortjener så mye bedre! Anonymkode: a2222...0d6
Anonym bruker Skrevet 25. november 2018 #25 Skrevet 25. november 2018 Inviter moren din med til svigersønn, så får hun velge om hun vil komme eller ei. Anonymkode: bf079...39a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå