Gå til innhold

Pakkekalender er ikke bra for barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oversvømmelsen av gaver i desember er ikke bra for barna. Adventskalendere med store pakker ødelegger adventstiden og resulterer i kjøpepress, bortskjemte og utakknemlige barn.

Jo mer ting barna får, jo mer opptatt blir de av materielle goder. De blir kravstore. Takknemligheten for å få noe faller bort, og det forventes at gavene skal være større og dyrere etter hvert.

Kalendere som er bra kan være en helt ordinær pappkalender hvor man åpner en luke og så kommer det fram noe. Det kan være en sjokoladebit, en liten plastfigur, et bilde av en tegneserie og så videre. 

Anonymkode: 3a0d3...73f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en idiotisk ting å si...

Jeg fikk gavekalender da jeg var liten, og barna mine får det i dag. Ikke store voldsomme greier, totalkostnaden blir ikke høyere enn en legokalender, men ingen blir ødelagt her ihvertfall.

Helt normale mennesker er vi, med helt normale lønninger. Ingen er hverken bortskjemte eller storforlangede, selv om gavekalender er en del av jula.

Anonymkode: 0aef5...fd5

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

For en idiotisk ting å si...

Jeg fikk gavekalender da jeg var liten, og barna mine får det i dag. Ikke store voldsomme greier, totalkostnaden blir ikke høyere enn en legokalender, men ingen blir ødelagt her ihvertfall.

Helt normale mennesker er vi, med helt normale lønninger. Ingen er hverken bortskjemte eller storforlangede, selv om gavekalender er en del av jula.

Det ødelegger julaften når man skal vasse i gaver hele måneden. Jeg tenker det var en grunn til at man fastet før jul i gamle dager. Da smaker nok julematen mye bedre, og man setter mye bedre pris på den.

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det ødelegger julaften når man skal vasse i gaver hele måneden. Jeg tenker det var en grunn til at man fastet før jul i gamle dager. Da smaker nok julematen mye bedre, og man setter mye bedre pris på den.

Nei, julaften er på ingen måte ødelagt her.

Skrevet

Ja vel, da vet vi det

Anonymkode: 58674...bb9

Skrevet

Her gleder vi voksne oss like mye til pakke kalender hvert år som ungene. I år er det bare barna som får kalender her i hus og så har vi laget pakke kalender til våre foreldre igjen. Det er deilig å se hvordan barnet kommer fram igjen i mamma og pappas ansikt på snart 60 år når de annenhver dag får åpne kaleder til frokosten ❤. Hvert år lager noen av oss søskenbarn kalender til våre besteforeldre og. Mine barns oldeforeldre. De er over 80 år og gleder seg hver morgen til å åpne kalender. Er det snakk om store og dyre ting? Nei. Gavene er jo tilpasset alderen til de som får kalenderen såklart. Våre to barn får i år alt ifra viskelær, vinter luer, små sjokolader, blyanter, kort med en bestemt aktivitet vi skal gjøre sammen i helgen, nye tannbørster 😂, usb lade stasjoner ( siden de aldri får nok av det) osv. Mest smått og billig og om det er stort er det noe de trenger. Hvorfor så negativ til noe som er så koselig? Jeg elsker desember og alt med jul. Barna lærer seg å være gavmilde mot andre også, ikke bare få ting selv. I fjor lagde ungene på 6 og 8 år en kalender til meg uten at jeg visste d. Med tegninger, dorull nisser osv. Det er en fin tid. Ikke en tid for å være sur og grinete👍

Skrevet
6 minutter siden, Cybele skrev:

Et drit og dø.

😂

Skrevet

Okey. Lista begynner å bli så lang nå. Ikke iPad, norsk husmannskost, ikke kalender (Med mindre man gir billig plastræl fra Kina tydeligvis). 

Oppdra dine barn som du vil og pass dine egne saker.

Skrevet

Jeg lar meg fascinere at et menneske (hi) sitter på fasiten til alle mennesker. Kunne ønske jeg hadde slik makt😂

Skrevet

Foreldre som røyker, foreldre som drikker, foreldre som jobber for mye, foreldre som ikke jobber, foreldre som er for strenge, foreldre som er for snille osv osv er ikke bra for barn heller. Nyt livet

Anonymkode: ce09f...dbe

Skrevet
6 hours ago, Anonym bruker said:

Oversvømmelsen av gaver i desember er ikke bra for barna. Adventskalendere med store pakker ødelegger adventstiden og resulterer i kjøpepress, bortskjemte og utakknemlige barn.

Jo mer ting barna får, jo mer opptatt blir de av materielle goder. De blir kravstore. Takknemligheten for å få noe faller bort, og det forventes at gavene skal være større og dyrere etter hvert.

Kalendere som er bra kan være en helt ordinær pappkalender hvor man åpner en luke og så kommer det fram noe. Det kan være en sjokoladebit, en liten plastfigur, et bilde av en tegneserie og så videre. 

Ja det er livsfarlig. dette oser sjalusi. jeg er oppvokst med pakkekalender, er verken utakknemlig eller bortkjemt, hatt det siden jeg var 2-18. så den må du lengre inn i skogen med

Anonymkode: 2e12c...137

Skrevet

Min gutt fikk pakkekalender når han var 5 år å han ble en utakknemlig drittunge som sa "får jeg bare dette i dag"? Da var det slutt på pakkekalender de andre årene. Men nå er det jo ikke sånn at alle barn blir utakknemlige av pakkekalender av den grunn da! Kusinen hans er like gammel å hun ble kjempe glad for hver eneste pakke i kalenderen selv om det var en del fornuftige ting oppi den også som hårstrikk,truser,sokker osv. Jeg har ikke noe imot pakkekalender bare fordi det funket dårlig for MIN sønn.

Anonymkode: d714f...1ff

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja det er livsfarlig. dette oser sjalusi. jeg er oppvokst med pakkekalender, er verken utakknemlig eller bortkjemt, hatt det siden jeg var 2-18. så den må du lengre inn i skogen med

Anonymkode: 2e12c...137

Samme her. Nå er jeg 34 år og får av og til kalender av mannen enda. Og når vi feirer jul hjemme hos min mor og de. Ja da henger det jaggu julestrømpe på peisen med mye digg snop, blad og smågaver oppi til meg også. ENDA ❤❤🌲

Skrevet

Jeg undrer meg over hvorfor HI mener hun sitter på fasiten. Og jeg lurer på hvorfor en billig, ubrukelig plastleke eller godteri hver dag er bedre enn vår pakkekalender???

I løpet av desember får mine barn blant annet sokker, undertøy, tannbørste og tannkrem, refleksvester, ullundertøy, luer, votter, pysj og lignende. (Altså ting de ville fått uansett, men vi samler utsetter innkjøp de siste mnd før desember, og fyller pakkekalenderen). 

Flere dager får de ikke ting, men en aktivitet. For eksempel «bake pepperkaker», «vi skal på teater», «juleverksted» og lignende. Altså hyggelige juleaktiviteter som vi ville ha gjort uansett. 

Lørdag og søndag får de litt godteri. Jeg synes sukker to dager i uka er nok. 

Da gjenstår noen få av de 24 pakkene, og her gir vi f.eks. Uno, rumpeakebrett, hobbyutstyr, lommelykter, små leker og andre ting vi mener er fornuftig og hyggelig.

Barna mine er overhodet ikke bortskjemte eller utakknemlige. Faktisk kjenner jeg mange barn som ikke blir oppriktig glad for en kul tannbørste. Og gleden over julaften er på Max. 

Så jeg sier meg uenig med HI, og fortsetter med vår form for pakkekalender. Mye bedre enn sjokolade hver morgen!

Anonymkode: f7c04...16b

Skrevet

Jeg undrer meg over hvorfor HI mener hun sitter på fasiten. Og jeg lurer på hvorfor en billig, ubrukelig plastleke eller godteri hver dag er bedre enn vår pakkekalender???

I løpet av desember får mine barn blant annet sokker, undertøy, tannbørste og tannkrem, refleksvester, ullundertøy, luer, votter, pysj og lignende. (Altså ting de ville fått uansett, men vi samler utsetter innkjøp de siste mnd før desember, og fyller pakkekalenderen). 

Flere dager får de ikke ting, men en aktivitet. For eksempel «bake pepperkaker», «vi skal på teater», «juleverksted» og lignende. Altså hyggelige juleaktiviteter som vi ville ha gjort uansett. 

Lørdag og søndag får de litt godteri. Jeg synes sukker to dager i uka er nok. 

Da gjenstår noen få av de 24 pakkene, og her gir vi f.eks. Uno, rumpeakebrett, hobbyutstyr, lommelykter, små leker og andre ting vi mener er fornuftig og hyggelig.

Barna mine er overhodet ikke bortskjemte eller utakknemlige. Faktisk kjenner jeg mange barn som ikke blir oppriktig glad for en kul tannbørste. Og gleden over julaften er på Max. 

Så jeg sier meg uenig med HI, og fortsetter med vår form for pakkekalender. Mye bedre enn sjokolade hver morgen!

Anonymkode: f7c04...16b

Helt enig. Vi og samler i lang tid før jul. I år begynte jeg å legge til side ting ungene trenger alt i september. 😃 I bunn og grunn lærer de seg å sette pris på ting de uansett ville ha fått. Pluss litt snop og små leker noen få dager. Jeg har brukt mye tid på å lage kalenderen (som jeg og ungene synes er veldig fin). Litt julemagi bare selve kalenseren. Med glitter, røde sløyfer og julelys 😂

Skrevet

Men hva har egentlig pakkekalender med jul å gjøre? Adventskalender er for å telle ned dagene til jul, så hvorfor skal man få gave for det? For de fleste barna er jul synonymt med julegaver, så du skal ha en kalender med gaver for å telle ned til dagen du skal få enda flere gaver. Ja det er koselig å få gaver, men herligheten så matrealistisk og egosentrisk fokus. Adventstiden og jul har blitt en gigantisk kjøpefest, og så mener man at Black Friday er ille og unorsk. Passer rett inn i den norske "juletradisjonen" spør du meg.

Anonymkode: 8de82...b4d

Skrevet
9 minutes ago, Anonym bruker said:

Men hva har egentlig pakkekalender med jul å gjøre? Adventskalender er for å telle ned dagene til jul, så hvorfor skal man få gave for det? For de fleste barna er jul synonymt med julegaver, så du skal ha en kalender med gaver for å telle ned til dagen du skal få enda flere gaver. Ja det er koselig å få gaver, men herligheten så matrealistisk og egosentrisk fokus. Adventstiden og jul har blitt en gigantisk kjøpefest, og så mener man at Black Friday er ille og unorsk. Passer rett inn i den norske "juletradisjonen" spør du meg.

Anonymkode: 8de82...b4d

Hele jula er bare kvalmende.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere må ha det trist.. Gla jeg ikke er hos dere i julen

Anonymkode: 24aa3...4f7

Skrevet

Der vi heldigvis veldig uenige gitt! Sønnen min på 7 år er glad for kalenderen til 10 kr :) Vi koser oss masse i Desember med å gå i pepperkakebyen,gå på den årlige lysfesten,å lage julekaker mens vi hører på julemusikk. Hver jul pleier vi også samle sammen leker han ønsker å gi bort til barn som kanskje ikke har så mange leker pga dårlig råd. Høydepunktet i desember er også julekonsert på skolen,det er kjempe koselig,gratis og jeg får julestemning av det :)

Når det gjelder gaver så gir jeg til maks 300 kr til søsken og tantebarn,å de gir for ca samme sum tilbake.Til mamma gir gave til maks 500 kr å hun gir til ca samme pris tilbake. Så er ikke noe overforbruk her. Til sønnen min pleier han å få gave til maks 1000 kr men ofte blir det billigere enn det.

Anonymkode: d714f...1ff

Skrevet

Jeg blir like overraska hver jul over hvor sterke meninger folk har om andres julekalenderrutiner. Og hvor sterkt behov folk har for å forvare sine (jamfør alle «jeg har *laaaaang liste over hva folk kjøper til kalenderne*, og det funker sååå bra!»

Burde det ikke være hoppende likegyldig hva andre kjøper til kalenderen til SINE barn, så lenge man kjøper det man SELV VIL til sine egne?

Anonymkode: 3436e...013

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...