Anonym bruker Skrevet 24. november 2018 #1 Skrevet 24. november 2018 Jeg tenkte en stund at folk som gir kalendergaver, det vil si kjøper inn ting til pakkekalender, er overdådige. De skjemmer bort barna og gir luksusvarer. Men så skriver veldig mange at de kjøper ting barna trenger, og puttet dét i pakkekalenderen. For eksempel truser, sokker, hårstrikker og så videre. Jaha? Så følte jeg meg plutselig overdådig som kjøper sjokoladekalender til 10kr, og i tillegg gir ungene alt de trenger av sokker, undertøy og slikt 😂 Litt kjipt med truser i kalenderen liksom. Det er jo sånt man som forelder plikter å sørge for at barna har. Anonymkode: 52709...948
Anonym bruker Skrevet 24. november 2018 #2 Skrevet 24. november 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenkte en stund at folk som gir kalendergaver, det vil si kjøper inn ting til pakkekalender, er overdådige. De skjemmer bort barna og gir luksusvarer. Men så skriver veldig mange at de kjøper ting barna trenger, og puttet dét i pakkekalenderen. For eksempel truser, sokker, hårstrikker og så videre. Jaha? Så følte jeg meg plutselig overdådig som kjøper sjokoladekalender til 10kr, og i tillegg gir ungene alt de trenger av sokker, undertøy og slikt 😂 Litt kjipt med truser i kalenderen liksom. Det er jo sånt man som forelder plikter å sørge for at barna har. Anonymkode: 52709...948 Gir man det i kalenderen, så sørger man jo får at de har det. Man plikter hverken å gi kalender eller å putte morsomme ting i dem. Anonymkode: 706bb...5b6
Anonym bruker Skrevet 24. november 2018 #3 Skrevet 24. november 2018 Jeg gir en miks av saker hun trenger, leker, godis og aktiviteter. Hun er fornøyd med det😊 Anonymkode: 7caef...b17
Anonym bruker Skrevet 24. november 2018 #4 Skrevet 24. november 2018 Føler meg ressurssterk og på rett kjøl når min datter får ei prikkete truse 6.desember og begeistret takker. Anonymkode: 1b772...b49
Anonym bruker Skrevet 24. november 2018 #5 Skrevet 24. november 2018 Det er fornuftig å putte ting barna trenger i kalenderen. Det er fornuftig å ikke fylle kalenderen med bare snop, leker og fjas. Det er fornuftig å ikke i enda større grad bidra til overforbruk. Men en sjokoladekalender til en tier faller ikke inn under begrepet overforbruk. Anonymkode: f2abb...dfc
Anonym bruker Skrevet 24. november 2018 #6 Skrevet 24. november 2018 Det kan du si, mine barn fikk natttøy i kalenderen på lillejulaften når de var små. Etter hvert når de ikke brukte nattøy mer, så fikk de truser, og får det enda. Begge ungene har egentlig nok av sokker, men ønsker seg likevel sokker, type helt hvite, eller Kari traa. Kari traa sokker er såpass dyre, og er ikke noe jeg kjøper til ungene utenom. Og, ja, jeg har kjøpt de når de var på kampanje. Vet at hun blir henrykt. Jeg har laget mange type pakkekalendere, kalender med en leketing hver dag. Endte med at det meste ikke ble satt pris på, og ble slengt midt på gulvet og ikke lekt med. Har også kjøpt legobyggesett og delt på 24 pakker. Var for øvrig greit en stund, men når de hadde lagt fra seg innholdet i pakke 4 på en plass, og ikke fant den, så var det vanskelig å bygge resten. De er veldig fornøyd med slike kalendere som de får nå, og vi har hatt noen år. Har spurt eldste som nå er 18 om vi kanskje skulle slutte med kalender, men det passet ikke han. Tror særlig han som nå kjøper det meste han trenger selv synes det er greit å få både hårvoks, deodorant, boxere og sokker. Anonymkode: b6b38...52b
Anonym bruker Skrevet 24. november 2018 #7 Skrevet 24. november 2018 Hvorfor er det kjedelig? Hvorfor skal det vær noe kjeligere en en sjokolade de vet kommer hver dag? Jeg er oppvokst med pakkekalender som har både ufornuftige og fornuftige ting i seg. Det som var mest gøy med kalendern var å gjett hva som var i, nyskjerrigheten i hele desember og enda gøyere var det som jeg bommet skikkelig på hva som var inni. Slik er mine unger også. Nå er de tennåringer, men gleden sto i taket når mormor kom med pakkekalenderen til de. Jeg vet det er en god blanding med fornuftige og ufornuftige gaver i den. Det er ett nytt lass med hjemmestrikkede ting i den som sokker og pannebånd, tror faktisk det er noen vanlieg sokker der også. (Jeg får ikke lov å lag kalender for det er vist mormorjobb sier ungene, men når jeg vet ungene trenger noe kjøper jeg det og leverer til mormor. Det kan være alt fra truser, sokker, strikk, fargestifter osv. Sålenge det er mormor som pakker inn og de ikke vet jeg leverer til mormor så er det helt greit. ) De har alt gjettet på hva som er i pakkene, de kommer til å gjøre det mange ganger til før de skal begynne å åpne og jeg vet de kommer til å rusle rundt i nye ullsokker flere dager. Mormor kunne levert sokker ofte og gjør det innimellom når hun vil gi noe, men i kalenderen er det mye kosligere for alle. Selv fikk jeg en kalender med 24sokker i. Mamma ante ikke hva hun skulle finne på ett år og spurte hva jeg ønsket meg. Sokker sa jeg og det fikk jeg. Hun kommer enda ikke over at det var den kalenderen jeg husker best og likte best. 24 ulike sokker med farger og mønstere syns jeg var gøy som tennåring. Istede for å gå i sokkeskuffen gikk jeg på kalenderen og lurte på hvordan dagens sokker skulle bli. Anonymkode: 803c6...ea5
Anonym bruker Skrevet 24. november 2018 #8 Skrevet 24. november 2018 Pliktig å gi de klær ja. Men ikke med feks et motiv de liker. Min femåring ble superlyklelig i fjor da hun fikk enhjørningsokker i kalenderen. For egen del synes jeg ikke noe om å gi godis hver dag, selvom de kun er snakk om en liten skokoladebit i de enkle sjokoladekalenderne. Her får hun godis på lørdager og kanskje en gang til i løpet av uka i kalenderen. Anonymkode: 4579c...719
Optatium Skrevet 24. november 2018 #9 Skrevet 24. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Føler meg ressurssterk og på rett kjøl når min datter får ei prikkete truse 6.desember og begeistret takker. Anonymkode: 1b772...b49 Akkurat dette tenker jeg også! Når frøkna roper «tusen takk tante» over truser med prinsesser på som hun fikk i bursdagsgave, ja da føler jeg at jeg fikser dette foreldregreiene.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2018 #10 Skrevet 24. november 2018 Utrolig kjipt med barn (og voksne!!) som synes truser, sokker eller annet fornuftig er kjipe gaver. Takknemlighet er en viktig dyd En god blanding av gøye ting, bruksting og aktiviteter er det jeg foretrekker. Kanskje noen sjokolader hvis jeg går tom for ideer. Men andre må gjerne gi 24 traktorer eller 24 tohundre-grams melkesjokolader uten at det er mitt problem. Anonymkode: 49a12...49d
Anonym bruker Skrevet 24. november 2018 #11 Skrevet 24. november 2018 Mine får mest ting de trenger til jul også. De får klær, sportsutstyr, sengetøy, håndkle til gymmen osv. Jeg ønsker meg også mest ting jeg trenger. Du skal være tjenlig bortskjemt før du slutter å bli glad for ting du har bruk for. Anonymkode: 0f776...cdb
Anonym bruker Skrevet 24. november 2018 #12 Skrevet 24. november 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Gir man det i kalenderen, så sørger man jo får at de har det. Man plikter hverken å gi kalender eller å putte morsomme ting i dem. Anonymkode: 706bb...5b6 Nei, man plikter ikke det - men hele poenget med kalender blir borte når man gir slikt. Det er bare teit. Anonymkode: 52709...948
Anonym bruker Skrevet 24. november 2018 #13 Skrevet 24. november 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenkte en stund at folk som gir kalendergaver, det vil si kjøper inn ting til pakkekalender, er overdådige. De skjemmer bort barna og gir luksusvarer. Men så skriver veldig mange at de kjøper ting barna trenger, og puttet dét i pakkekalenderen. For eksempel truser, sokker, hårstrikker og så videre. Jaha? Så følte jeg meg plutselig overdådig som kjøper sjokoladekalender til 10kr, og i tillegg gir ungene alt de trenger av sokker, undertøy og slikt 😂 Litt kjipt med truser i kalenderen liksom. Det er jo sånt man som forelder plikter å sørge for at barna har. Anonymkode: 52709...948 Når jeg leser innlegget ditt er jeg glad jeg ikke lærer opp barna mine til slike holdninger som du har!! Anonymkode: 861bf...56e
Anonym bruker Skrevet 24. november 2018 #14 Skrevet 24. november 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, man plikter ikke det - men hele poenget med kalender blir borte når man gir slikt. Det er bare teit. Anonymkode: 52709...948 Nei, poenget med kalender er nedtelling til jul, enten det er med sjokolade eller sokker. Anonymkode: 9f276...8fc
Det var en gang et menneske Skrevet 24. november 2018 #15 Skrevet 24. november 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, man plikter ikke det - men hele poenget med kalender blir borte når man gir slikt. Det er bare teit. Anonymkode: 52709...948 Ungene føler de deltar i pakkekalenderhysteriet, og foreldrene slipper å bruke penger på unødvendig leker og dill. Ser ikke problemstillingen...
TinaK 1990 Skrevet 24. november 2018 #16 Skrevet 24. november 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, man plikter ikke det - men hele poenget med kalender blir borte når man gir slikt. Det er bare teit. Anonymkode: 52709...948 Synes DU!! Men sitter du og dine unger på fasiten? Det dere synes er gøy synes kanskje inne andre er gøy og motsatt. Er det ikke bra at alle gjør det de synes er fint og riktig??
Anonym bruker Skrevet 24. november 2018 #17 Skrevet 24. november 2018 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, man plikter ikke det - men hele poenget med kalender blir borte når man gir slikt. Det er bare teit. Anonymkode: 52709...948 Så fint at du sitter på fasiten! Den traff meg ca. midt i ryggen, gitt... Anonymkode: f2abb...dfc
Anonym bruker Skrevet 24. november 2018 #18 Skrevet 24. november 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Gir man det i kalenderen, så sørger man jo får at de har det. Man plikter hverken å gi kalender eller å putte morsomme ting i dem. Anonymkode: 706bb...5b6 Og her får de vinterdress i julegave..... for vi har ikke mulighet til å kjøpe både dress og julegave..... Slik var det da jeg vokste opp også. Julegaver besto mye av det jeg trengte og vi fikk litt av det vi ønsket oss. Ser ikke noe galt i det. Mine barn er takknemlig for det de får i kalenderen, De får tilogmed Pepperkake baking, pynting av pepperkakehus og lignende 😮😊😄 Anonymkode: c3496...113
Anonym bruker Skrevet 24. november 2018 #19 Skrevet 24. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, man plikter ikke det - men hele poenget med kalender blir borte når man gir slikt. Det er bare teit. Anonymkode: 52709...948 Du har jo misforstått helt! Poenget med kalenderen er å telle ned til jul, visste du virkelig ikke det? Jeg synes du et teit og har mislyktes helt i barneoppdragelsen om barna dine ikke blir glad for gaver de trenger. Veldig ofte er jo gaver ting man trenger. Her er både sokker, truser, vanter, reflekser osv flotte kalendergaver, og ungene blir kjempeglad for dem. Akkurat som de blir glad for små sjokoladebiter, tyggis o.l de dagene de får det. Noen unyttige og morsomme ting får de i kalenderen, som badebomber osv, men de blir like glad hver eneste dag, og gleder seg til kalenderen i månedsvis. Anonymkode: 68d79...7ac
Anonym bruker Skrevet 24. november 2018 #20 Skrevet 24. november 2018 8 hours ago, Anonym bruker said: Jeg tenkte en stund at folk som gir kalendergaver, det vil si kjøper inn ting til pakkekalender, er overdådige. De skjemmer bort barna og gir luksusvarer. Men så skriver veldig mange at de kjøper ting barna trenger, og puttet dét i pakkekalenderen. For eksempel truser, sokker, hårstrikker og så videre. Jaha? Så følte jeg meg plutselig overdådig som kjøper sjokoladekalender til 10kr, og i tillegg gir ungene alt de trenger av sokker, undertøy og slikt 😂 Litt kjipt med truser i kalenderen liksom. Det er jo sånt man som forelder plikter å sørge for at barna har. Anonymkode: 52709...948 oser sjalusi av hele innlegget ditt Anonymkode: 17904...f30
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #21 Skrevet 27. november 2018 Jeg tenker vi har lykkes med å lære barna noe viktig når de blir glade og takker når de får noe, både nødvendigheter og leker. Vi er av dem som blander ting barna trenger, litt «unødvendige» leker, litt godis og flust med juleaktiviteter. Mine barn er ikke vant til å få noe til stadighet. De får bursdagsgaver og julegaver. Klær og sko de trenger to ganger i året, men de arver mer enn de får nytt. Daglige gaver i hele desember er luksus for dem, og de er oppriktig takknemlige for både ullsokker, luer, sjokolade og pepperkakebaking, heldigvis😊 Anonymkode: d2d83...34b
Anonym bruker Skrevet 28. november 2018 #22 Skrevet 28. november 2018 Blander ting de trenger med ting de strengt tatt ikke trenger. 3 åringen er fortsatt der at hun blir overlykkelig for truser eller sokker med My Little Pony på... så hvorfor i all verden kan hun ikke få det da fordi voksne mener det er kjipt?? Anonymkode: 05930...16d
Anonym bruker Skrevet 28. november 2018 #23 Skrevet 28. november 2018 Følte du deg overdådig som kjøper sjokoladekalender til 10 kr? Fordi du dekker barnets basale behov for undertøy i tillegg? Dette var et merkelig innlegg. Hvor ble det an nedtellingen og magien i ventetiden før jul? Vi har svært god økonomi og mitt mål har vært at barna skal oppdras til å være jordnære og taknemmelig mennesker, og når de blir glade for et par raggsokker, truser, toalettmappe eller hårstrikk i adventskalenderen blir jeg glad. Det betyrbjo ikke at resten av året går de rundt uten et eneste par nye sokker eller truser. Jeg synes du har misset hele poenget med kalender, det handler jo ikke om gaven, men nedtellingen og spenningen. Anonymkode: 806c3...b14
Anonym bruker Skrevet 28. november 2018 #24 Skrevet 28. november 2018 På 24.11.2018 den 9.46, Anonym bruker skrev: Jeg tenkte en stund at folk som gir kalendergaver, det vil si kjøper inn ting til pakkekalender, er overdådige. De skjemmer bort barna og gir luksusvarer. Men så skriver veldig mange at de kjøper ting barna trenger, og puttet dét i pakkekalenderen. For eksempel truser, sokker, hårstrikker og så videre. Jaha? Så følte jeg meg plutselig overdådig som kjøper sjokoladekalender til 10kr, og i tillegg gir ungene alt de trenger av sokker, undertøy og slikt 😂 Litt kjipt med truser i kalenderen liksom. Det er jo sånt man som forelder plikter å sørge for at barna har. Anonymkode: 52709...948 Ungene elsker truser i kalenderen 🤗 kjøper pakker med 6 stk. på H&M med motiv og pakker inn én og én. De blir helt på styr når de én dag får rød racerbil og andre dagen får grå racerbil. Da løper de rundt i stua med trusa over stilongser og plutselig ble de racerbiler selv. Anonymkode: 3d750...95b
MTF Skrevet 28. november 2018 #25 Skrevet 28. november 2018 Poenget med julekalender er jo å telle ned til jul, og det gjør man like godt med truser som med sjokolade eller leker. Her har fornuftige ting, som truser og sokker vært en del av kalenderen, og de tingene setter ungene like stor pris på som andre ting. I år fant jeg endog truser med julemotiv, så da blir nok lykken komplett for min 11-åring;-) Heldigvis er det ting hun blir glad for og setter pris på selv om hun får det i pakkekalender eller i andre gaver. Hårstikk og leppomade får hun også, og selv om det er bruksting, er det ting jeg vet hun blir glad for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå