Gå til innhold

Andre som har barn som sliter litt med venner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta på 10 har det ikke helt lett sosialt. 

De er en en vennegruppe på 5, men jeg merker at hun ikke like ofte som de andre blir invitert med hjem, og hun får ofte nei når hun inviterer. I friminuttene opplever hun ofte at de går fra henne hvis hun for eksempel skal inn og hente noe..

I følge lærer gar hun alltid noen å leke med, og de andre jentene nevner henne som venn når det er foreldresamtale.

Så jeg vet ikke om jeg skal bekymre meg i grunn.

Men hun er litt utsatt for erting av mange andre, og det er tydelig at hun står lavt på den sosiale rangstigen. Det er endel gutter på tvers av klasser som hun unngår fordi de alltid har noe slemt å si til henne og om henne. Jentene utover de venninnene hun har behandler henne som en ikke-person. 

Noen som opplever det samme, eller har opplevd det? Løser det seg ofte etterhvert? Får litt vondt av henne, for heg ser at hun blir så lei seg selv om hun forsøker å skjule det..

Anonymkode: 080c7...0e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det Motsatt, nesten litt plagsomt,men et tips er jo og be hjem jentene i klassen og slik

Anonymkode: d70d8...cf0

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det Motsatt, nesten litt plagsomt,men et tips er jo og be hjem jentene i klassen og slik

De er så store nå at de ordner det selv. Men dessverre sier de ofte nei..

HI

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må aldri se på det at barnet ditt er populært som plagsomt. Jeg skjønner at det kan bli mye mas hvis det er folk hjemme hos dere hele tiden, eller at hun til stadighet blir invitert med på ting. Men dette bygger selvfølelsen hennes og det er en enormt sterk plattform å stå på senere i livet. 

Jeg kunne hatt huset fullt av barn og laget middag til 20 stykk hver dag mye heller enn å oppleve at barnet mitt føler at hun ikke er god nok for de andre. Mye heller...

HI

Skrevet

Min 11-åring sliter også sosialt.  Hun blir sjelden ertet/mobbet, men blir holdt utenfor. 

Heldigvis fikk klassen en ny lærer som grep tak i problemene.  Klassen har satt inn tiltak, samtaler med helsesøster, mer aktive voksne i friminuttene osv.  

Jeg samarbeider med foreldrene til en annen jente i klassen som også blir holdt utenfor.  De blir med hverandre hjem etter skolen, osv, og vi holder hverandre orientert om hva som skjer på skolen og andre steder.  

Jeg har meldt henne på nye fritidsaktiviteter og legger til rette for å holde kontakten med barn hun gikk i barnehagen med. 

Jeg er aktiv i forhold til fritidsaktiviteter, fau, dugnader osv. Jeg har åpent hus, og synes det er helt greit å få små gjester til middag osv.  

Jeg prøver å være realistisk.  Jeg kan ikke kreve eller forvente at jenten min alltid blir inkludert.  Jeg har dessverre innsett at noen foreldre ikke bryr seg så lenge deres eget barn har det bra.  Jeg forstår selvfølgelig at ikke alle kan være inkludert alltid, men når noen f.eks. inviterer godt over halvparten av jentegruppen i klassen på bursdag, så lurer jeg veldig på hva de tenker.   

Anonymkode: c69bc...f6c

Skrevet
3 hours ago, Anonym bruker said:

Du må aldri se på det at barnet ditt er populært som plagsomt. Jeg skjønner at det kan bli mye mas hvis det er folk hjemme hos dere hele tiden, eller at hun til stadighet blir invitert med på ting. Men dette bygger selvfølelsen hennes og det er en enormt sterk plattform å stå på senere i livet. 

Jeg kunne hatt huset fullt av barn og laget middag til 20 stykk hver dag mye heller enn å oppleve at barnet mitt føler at hun ikke er god nok for de andre. Mye heller...

HI

Nei bør ikke klage,men blir litt slitsomt til tider, sier selvsagt ikke noe til barnet. men har 5 selv, jobber og samme med far. og så har 11åring med 2 eller 3 venner hjem hver dag, og har gjerne overnattingsbesøk i helgene eller er på overnattingsbesøk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...