Gå til innhold

Dere med flere barn.. gir dere dyrere gaver til de med bare et barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså jeg bare lurer på hva som er vanlig. 

Vi har fire barn og min bror har et barn. Er det da slik at jeg bør kjøpe en ganske dyr gave til mitt tantebarn, siden min bror har fire å kjøpe til?

Eller bør jeg ligge på sånn tålig samme sum som han gir til hvert av mine barn?

Anonymkode: 5e6b0...a14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye du vil bruke på en gave, kommer jo an på hvor mye du vil/kan bruke. Vi gir ca samme sum pr barn, uavhengig om de har søsken eller ikke. 

Anonymkode: b4149...209

Skrevet

Vi gir også samme sum til alle tantebarn. Det blir feil å både belønne eller straffe unger for antall søsken. 

Anonymkode: b1101...bab

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså jeg bare lurer på hva som er vanlig. 

Vi har fire barn og min bror har et barn. Er det da slik at jeg bør kjøpe en ganske dyr gave til mitt tantebarn, siden min bror har fire å kjøpe til?

Eller bør jeg ligge på sånn tålig samme sum som han gir til hvert av mine barn?

Anonymkode: 5e6b0...a14

Her ligger vi på det samme. Har aldri tenkt noe annet. Syns det blir urettferdig hvis nevø skal åpne gave til 2000, og de som har mange søsken får 400 kr. Skikkelig urettferdig for barna. Ikke deres skyld at de ikke er enebarn. 

Anonymkode: e595c...5b1

Skrevet

Jeg gir til samme sum uavhengi om det er ett barn eller ti barn. Da jeg hadde samboer gjorde vi forskjell. Min familie gir vi hverandre for ganske lik sum, det kan variere litt siden det noen ganger blir en felles gave som vi har på hytta. Vi har vært bevist på at gaver ikke bare trenge å være en leke de kan leke med der og da, det kan være praktiske ting, noe de trenger, noe gøy osv. Dette går begge veier og stor som små er fornøyde med dette. 

I min exmanns familie hadde de avtalt hvem de ga til og ikke og de hadde avtalt pris. De var så mange hele, halve og stesøsken, slik at de hadde tatt en prat om dette alle sammen. Så når vi ble sammen mått vi gjøre forskjell på familiene, for jeg kunne ikke buse inn og prakke de de slik jeg gjorde og han kunne ikke buse inn og gjøre slik de gjorde. 

Anonymkode: d29c9...852

Skrevet

Vi gir for en ca 2-300 pr barn.  

John skal da ikke få midre gave enn Guri , fordi han har søsken ?😉

Skrevet

Som forelder til enebarn vil jeg be deg om å ikke gi ekstra pga det. Det kan være vanskelig nok å forhindre at han blir bortskjemt fra før. 😛

Vi gir definitivt mer enn vi får som familie, men jeg ser ikke på gaver til barn som gaver til familien. Gavene er til barna, og fra barn forventer man ikke noe tilbake. Ergo «skylder» du ikke din bror noe. 😉

Anonymkode: b5c0e...08b

Skrevet

Jeg hadde nok gitt for litt mer. 

Har ei venninne som ikke har barn, men de har to hunder istedet. Jeg lar ikke henne kjøpe gave for sikkert 6-700kr til alle oss, og en 200 lapp tilbake. Jeg gir til hundene og, og dem, blir sikkert rundt samme beløp. To pledd med brodert navn får de firbeinte gulla til tante, og ulltrøye til venninnen min.

Ja, så jeg personlig hadde nok gitt litt ekstra.

Skrevet

Nja.... nei. Ikke sånn sett. Men jeg gir for mer til de tantebarna jeg har kontakt med og er mye sammen med. Har også noen tantebarn jeg nesten ikke ser og ikke egentlig kjenner. De får gaver av mindre verdi, men jeg kjøper alltid noe fint jeg tenker kan passe dem utfra alder.

Anonymkode: 1cfc5...a25

Skrevet

Vi gir samme summen til alle uansett.

Anonymkode: a6240...044

Skrevet

Jeg ville ikke ha tenkt at han skal ha en gave som koster like mye som det barna dine får til sammen. Men jeg ville nok lagt på litt likevel, og passet på at han fikk noe fint. 

Anonymkode: 9d8bb...b6e

Skrevet

Her får alle tantebarn for omtrent samme sum, uansett om de har søsken eller ikke, og unsett om de bor nærme så vi ser dem ofte eller langt unna så vi ser dem sjelden.

Jeg tenker at søskenbarna får for omtrent samme sum, om de har søsken eller hvor mange søsken de har skal ikke avgjøre hvor mye de får av tante og onkel.

Anonymkode: 72f14...469

Skrevet

Nei, sånn gjør vi det ikke her i hvert fall. Vi har to, min søster har to, min svigerinne har tre og min svoger har ett barn. Kjøper for ca samme sum til alle. Aldri vurdert å gjøre forskjell på det.

Skrevet

Heldige vi da, begge søsknene har to barn 😛

Jeg tror at hvis jeg hadde hatt 1 tantebarn til som var enebarn hadde jeg gitt samme summen. Gir ikke for 600 kr /stk til søsknene, og så 800 kr til enebarnet. Nei, de hadde fått det samme 

Skrevet

Hvis du skal gi tantebarnet en gave til summen av det dine fire barn får til sammen, så får plutselig tantebarnet en større gave enn det dere gir deres egne barn. Det blir feil det også. Vi legger oss på det vi får til. Feks har jeg bare ett tantebarn, mens jeg selv har to egne barn og tre stebarn. Mine søsken som har ingen og ett barn, har et mye større gavebudsjett enn det jeg har. Dermed får nok oftest tantebarnet gave for en mindre sum enn hvert av mine får fra hans familie. Så ganske langt fra det dobbelte. Det kan ikke bli helt rettferdig og riktig. Og så tenker jeg at mine søsken må selv tenke ut summen de kan og vil gi for. Hvis de mener at summen bør gå opp i opp, så må de ganske enkelt legge seg lavere, siden jeg ikke har samme mulighet til å legge meg høyere i pris. 

Anonymkode: 4ab2e...2fa

Skrevet

Samme sum til alle barn.

Anonymkode: ab62a...95e

Skrevet

Vi har satt en fast sum i gave til niese og nevøer, men jeg bruker alltid litt ekstra til mine, da vi har flere barn enn de andre. Jeg har muligheten til dette, jeg gjør det fordi at jeg har det bedre med det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...