Gå til innhold

Snakke med 7-åringen om død

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag døde en ansatt på skolen. Personen døde på skolen og barna kjente denne personen godt. Barnet mitt har det fint nå og så heldigvis ingenting, men jeg tenker kanskje det kommer litt tanker og følelser i kveld. 

Hvordan snakke med barnet om det som har skjedd? 

Anonymkode: 20d16...c0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rektor skrev at de har snakket med barna, så du kan vel bare ta den vanlige praten. 

Anonymkode: c0568...ce5

Skrevet

Jeg fikk boken " Jeg er Døden" av Elisabeth Helland Larsen ( som er sykehusklovn)  da vi sto i omtrent samme situasjon.  Det er en bok med vakre bilder og korte tekster som gir et enormt vakkert og fint utgangspunkt for samtale og tanker om døden. Anbefales på det varmeste.  

Ellers er rådet å være så åpen som mulig,  vær tilgjengelig og svar sant på spørsmål. 

Skrevet
2 timer siden, amandine skrev:

Jeg fikk boken " Jeg er Døden" av Elisabeth Helland Larsen ( som er sykehusklovn)  da vi sto i omtrent samme situasjon.  Det er en bok med vakre bilder og korte tekster som gir et enormt vakkert og fint utgangspunkt for samtale og tanker om døden. Anbefales på det varmeste.  

Ellers er rådet å være så åpen som mulig,  vær tilgjengelig og svar sant på spørsmål. 

Underskriver bare denne."Jeg er Døden" og "Jeg er Livet" er to vidunderlige bøker om vanskelige temaer.Anbefales på det sterkeste.

Skrevet

Her tok skolen den viktige praten, men jeg var åpen for alle spm som kom. Det kom få den første dagen, men de kom i dagene som kom. Nå var det læreren til barnet som døde og det kom ikke uventet, vi var forberedt på det så de hadde snakket litt om dette med hun og andr i forkant. Begge kontaktlærerene deres fikk kreft samtidig en jul, så når de kom tilbake på skolen på nyåret fikk de beskjeden. 

Men det å ta seg tid til å være der for å svare på spm som kommer er viktig. Planlegg minst mulig slik at dere har mulighet til å la roen senke seg litt innimellom slik at dere har tid til spm. I hverdagens kjas og mas så blir det ofte lite tid til å tenke etter eller at ungene lar spm vent siden de ser vi er så stresset og vi skal noe. Ikke like kjeke tå la ungene gå og gruble. Her mente skolen at ungene ikke trengt å gå i begravelsen, for mitt barn føltes dette naturlig og hun ville. Så de flest spm var faktisk mest om dette. Det var to barn med foreldre i begravelsen, for mitt og det andre barnet så ble det en viktig dag for å fordøye alt. For meg var det en selvfølge at jeg ble med henne i kirken, for jeg vist dette var viktig for henne. Hun hadde ikke fått dra alene, for jeg ville vær den som tok praten med henne i ettertid og ikke ville jeg svare: jeg vet ikke. 

Anonymkode: 3d9cf...1cb

Skrevet

Ja snakk med han, min har visst om døden siden han var 16 mnd ,og var i begravelse, skjønte selvsagt lite da, var også oi begravelse når han var 2 år og 4mnd, han husker ennå oldemoren sin. og i fjor døde oldefaren og i år en gamle onkel av han, så han vet godt hva døden er. han blir 6

Anonymkode: 2cf45...830

Skrevet

Vær så åpen som mulig. Her i huset har vi snakket om døden siden barna var ganske små. Tenker det er utrolig viktig å snakke om barna om slikt. Kjæledyr dør, og mennesker dør. Jeg har mistet mange de siste årene. Gått på kirkegården siden de var små, tent lys og satt ned blomster. Snakker mye om de vi har mistet. Gode historier :)

Anonymkode: 3a687...046

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...