Gå til innhold

Fastlege krever betaling for svangerskapskontroll! Tar jeg feil?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Var hos legen å tok blodprøver ol. I forbindelse med første Svangerskapskontroll. Gikk en stund, så tikket det inn en regning for legetimen i postkassen, + gebyr på faktura.

lest at disse svangerskapskontrollene er gratis, så jeg ringer ned til legekontoret for å si ifra om feilen. Jaggu så får jeg til svar at man alltid skal betale for første svangerskapskontroll, men ikke de andre? Stemmer dette? Lest at alt svangerskapsrelatert SKAL svære gratis. Merker det irriterer meg, men mulig jeg tar feil? 

Hva har dere andre opplevd?

Anonymkode: c033c...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg betalte også for første svangerskapskontroll. Tror man betaler for alle blodprøve testene. Mener det stod et skilt på legekontoret der jeg går hva som koster penger selv om man er gravid, og mener det stod blodprøver der. Men jeg er ikke helt sikker 😛 er førstegangs og synes hele legebesøket gikk ufattelig fort, hun legen snakka så fort. Så jeg bare betalte å tenkte ikke så mye mer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke betalt noe ved første kontroll. Fikk regning i posten for blodprøver, men det var for å sjekke først om jeg var gravid, få det bekreftet. Var gravid da, og fikk det bekreftet, så blodprøve 1 uke senere på sykehus, denne betalte jeg ingenting for, og ny blodprøve 2 uker etter dette for å bekrefte at hcg var ute av kroppen. 

Ringte og spurte om dette, og de sa at da måtte legen bekrefte at jeg var gravid, så måtte man ikke betale. Giddet ikke å styre mer med det, så jeg betalte bare.

Har vært gravid noen gang de siste 2 årene, og mange prøver, aldri betalt bortsett fra disse 2 siste blodprøvene. Må legge til at blodprøvene må sendes for å analyseres, så legevakta har ikke resultatet når de sender ut regning.

Anonymkode: 6b884...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkuratt vært på 1 svangerskapskontroll jeg også, fikk til og med utvendig UL, betalte ingenting.. spurte tilogmed, ettersom jeg også var der i forbindelse med noe annet, men det var gratis ettersom jeg var gravid. Men det er vel ikke gratis i teoriene, legene får ganske sikkert refusjon av staten.? Så veldig rart at du må betale for en vanlig kontroll..

Anonymkode: 81023...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Svangerskapskontroller er gratis, MEN legekontoret kan velge å ta betalt for sine utgifter. Dvs, ikke sin tid, men utstyr etc de bruker på deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...