Gå til innhold

Kvoteflyktninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig for at vi burde heller slippe inn flere kvoteflyktninger og ikke de som "klarer" å ta seg over grensa selv. Jeg skulle ønske at dette var et mye viktigere tema enn jeg føler det er. Det sitter millioner rundt omkring i verden i trasige flyktningleirer og venter på plass for å komme inn i de forskjellige landene. Disse menneskene ser jeg på som "ekte" flyktninger og mener at her burde reglene strammes inn, altså at de prioriteres fremfor de som tar seg inn i landene selv. Joda, vi kan kalle de som klarer å ta seg inn i landet som ekte flyktninger også, men hadde det ikke vært mer rettferdig å ta kvoteflyktinger isteden for alle de som tar seg inn over grensa selv? Veldig nysgjerrig på hva andre mener om dette.

Anonymkode: 9b054...e7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva jeg mener? At du er mindre intelligent. Du aner helt åpenbart ikke hva du snakker om. 

Anonymkode: 17731...7a0

Skrevet

Takk så mye for saklig og intelligent svar. Kan du utdype hva jeg åpenbart ikke vet? siden du er så smart og klok mener jeg! Hvorfor mener du at kvoteflyktninger ikke skal prioriteres?

Skrevet
18 minutes ago, Anonym bruker said:

Hva jeg mener? At du er mindre intelligent. Du aner helt åpenbart ikke hva du snakker om. 

?? Hvorfor så nedlatende? Informer oss uvitende undersåtter da, i det minste.

Anonymkode: f48bf...232

Skrevet

Du har et godt poeng. Vi burde definitivt ta inn flere kvoteflyktninger. Så bør vi heller ikke glemme at mange (ikke alle) av de som kommer hit også er reelle flyktninger. Det som er kjipt er bare at de som regel må betale menneskesmuglere for å ha noen sjanse til å komme hit. Hvis viljen var der blant politikerne til faktisk å gjøre noe for kvoteflyktninger, ville jeg gått for din modell. Men ute av øye, ute av sinn... Det virker som politikerne ikke er villige til å gjøre noe i det hele tatt, med mindre de blir konfrontert med et problem som banker på døra vår. 

Anonymkode: 101e8...5cf

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har et godt poeng. Vi burde definitivt ta inn flere kvoteflyktninger. Så bør vi heller ikke glemme at mange (ikke alle) av de som kommer hit også er reelle flyktninger. Det som er kjipt er bare at de som regel må betale menneskesmuglere for å ha noen sjanse til å komme hit. Hvis viljen var der blant politikerne til faktisk å gjøre noe for kvoteflyktninger, ville jeg gått for din modell. Men ute av øye, ute av sinn... Det virker som politikerne ikke er villige til å gjøre noe i det hele tatt, med mindre de blir konfrontert med et problem som banker på døra vår. 

Anonymkode: 101e8...5cf

Takk for saklig innspill. Jeg er også enig i at de fleste av de som kommer inn i landet ved å betale menneskesmuglere er reellee flyktninger. Jeg bare skulle ønske at det ikke var en mulighet å gjøre det på den måten, for menneskesmuglere er noe av det verste som finnes da de spekulerer i andres lidelser. Det beste hadde vært om alle som "rømmer" landene sine kom til leirer hvor de så ble utdelt "plass" i de forskjellige landene. Rettferdig for alle, også de uten penger til å kunne betale menneskesmuglere. For sånn det er nå så er det jo slik at de som har penger betaler for å komme seg videre, mens de uten penger blir sittende lengre i disse leirene som vi jo vet er overbefolkede og ikke ideele for å være over lengre tid. 

Skrevet

Sier seg selv at flyktninger som kun drar til rike land ikke er reelle flyktninger, men ute etter penger. Reelle flyktninger vil bare ha et trygt sted for seg og sine. 

Anonymkode: c9e6f...670

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er veldig for at vi burde heller slippe inn flere kvoteflyktninger og ikke de som "klarer" å ta seg over grensa selv. Jeg skulle ønske at dette var et mye viktigere tema enn jeg føler det er. Det sitter millioner rundt omkring i verden i trasige flyktningleirer og venter på plass for å komme inn i de forskjellige landene. Disse menneskene ser jeg på som "ekte" flyktninger og mener at her burde reglene strammes inn, altså at de prioriteres fremfor de som tar seg inn i landene selv. Joda, vi kan kalle de som klarer å ta seg inn i landet som ekte flyktninger også, men hadde det ikke vært mer rettferdig å ta kvoteflyktinger isteden for alle de som tar seg inn over grensa selv? Veldig nysgjerrig på hva andre mener om dette.

Jeg anser de som klarer å komme seg hit som helt ekte flyktninger også, men jeg er helt enig i at det er svært mange barnefamilier som neppe vil klare å ta seg hit på egen hånd.

Ett av de viktigste argumentene for å ta i mot mange kvoteflyktninger er for min del det humane; at vi på den måten sørger for trygg flukt og ikke lar dem traumatiseres ytterligere på veien. Dette øker også sjansen for vellykket integrering.

Anonymkode: 6cf24...4c0

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sier seg selv at flyktninger som kun drar til rike land ikke er reelle flyktninger, men ute etter penger. Reelle flyktninger vil bare ha et trygt sted for seg og sine. 

Nå er det faktisk slik at fattige land gjerne har lavere trygghet på mange områder enn rikere land

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det faktisk slik at fattige land gjerne har lavere trygghet på mange områder enn rikere land

Men selv alle Europeiske land er trygge i forhold til hva de har rømt fra. 

Skrevet
5 hours ago, Anonym bruker said:

Du er åpenbart superintellgent selv.

Anonymkode: 95ba7...e9d

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men selv alle Europeiske land er trygge i forhold til hva de har rømt fra. 

Trygghet er mye mer enn fravær av krig.

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trygghet er mye mer enn fravær av krig.

Man kan virkelig ikke forlange noe annet enn trygghet fra krig. Rikdom er ingen menneskerett. 

Skrevet

Idielt sett burde kanskje de som opplever krig, forfølgelse, sult eller h å det måtte være, skrive deg på en liste og bli værende der de er. Da kunne de få hjelp der eller tilbud om å komme som kvoteflyktninger.

I praksis er selvfølgelig ikke det mulig. For det første er de få som bare vil bli passivt værende. Er det andre vil de rike landene ikke se det som sitt problem før menneskene kommer som flyktninger til dem. I dag ligger de største flyktningeleirene i fattige land og de møter liten vilje fra andre land til å hjelpe dem med problemene.

Anonymkode: 7d62a...192

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mener du at de som har kommet seg ut av landet bare har satt seg på et fly og kommet seg unna? Skal de straffes for å ha tatt grep for å komme seg unna en umenneskelig situasjon?

Anonymkode: 2d1f7...f93

Skrevet

De som rømmer med båt over middelhavet og ikke søker asyl første landet de kommer til er migranter. 

De som reiser gjennom mange trygge land er ikke reelle flyktninger

helt for å ta imot flere kvoteflyktninger også bidra mer der de er eller naboland. Det er større sannsynlighet at de har mer felles verdier med de

Anonymkode: 29338...008

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man kan virkelig ikke forlange noe annet enn trygghet fra krig. Rikdom er ingen menneskerett. 

Dette ble visst komplisert.

For det første stadfester FNs menneskerettighetsartikkel 22 at du tar feil. Fravær av bomber og krig er ikke den eneste formen for trygghet av betydning.

For det andre er det ikke slik at fattigere land er mer interessert i eller har en større plikt til å ta i mot flyktninger enn det rike land har, slik du av en eller annen grunn ser ut til å tro. 

For det tredje handler det tross alt om et moralsk og etisk ansvar for medmennesker i nød, og rike land har gjerne bedre kapasitet og mer ressurser som gjør at de burde ta på seg et slikt ansvar.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal si meg enig i at rikdom ikke er en menneskerett, men det betyr ikke at det bør forventes at folk lever i nød. Det er stor forskjell på rikdom, og fravær av nød. Når det faktisk er så ille at  flyktninger fryser i hjel i europeisk flyktningleire, så er man på ingen måte trygg der, selv om man ikke risikerer å få en bombe i hodet. 

Anonymkode: 9c77a...bae

Skrevet

Enig med deg, hi. Ved å ta imot kvoteflyktninger sparer vi mange for å utsette seg for vanvittig fare, og kan hjelpe på en best mulig og effektiv måte, samtidig som vi gjør det vanskeligere for menneskesmuglere. 

Anonymkode: ccdc9...f9f

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mener du at de som har kommet seg ut av landet bare har satt seg på et fly og kommet seg unna? Skal de straffes for å ha tatt grep for å komme seg unna en umenneskelig situasjon?

Anonymkode: 2d1f7...f93

Hvor har du det fra?  Hvor har jeg skrevet at de skal straffes? hva med de som ikke kan betale for menneskesmuglere, mener du at de skal straffes for å ikke kunne betale seg ut av elendighet fordi enkelte kan betale for å komme seg til Europa? er det ikke mer rettferdig hvis ALLE ble tatt imot i flyktningleirer og derfra bli hjulpet videre av folk som er der for å hjelpe? de som ikke har penger må vente lengre i leirer fordi så mange kommer uanmeldt til Europa og opptar plasser som burde vært tildelt kvoteflyktninger. Verden og livet kan være urettferdig, men det skal og bør ikke være den sterkestes rett. Alle som rømmer bude få likeverdig hjelp, og slik er det ikke når de med penger kan betale seg ut, mens de uten penger sitter igjen i flyktningleirer. Helt ideelt sett mener jeg at de som kommer uanmeldt burde bli sendt til nærmeste flyktningleir og bli satt på venteliste i likhet med alle de andre som oppholder seg der fordi de ikke har råd til å betale seg til Europa! Kommer aldri til å skje, det forstår jeg og, men det HADDE vært det rettferdige.

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig. Det er normalt at de som er i god nok form til å reise i slike vanskelig forhold, kommer seg til Europa. Det er folk som har nok penger,som er unge, enslige,menn, som har god nok fysisk form osv. På den andre siden sitter alle andre under tøffe forhold i sånne flyktningleierer. Det er barn, syke, fattige. Jeg mener begge grupper er jo flyktninger, bare de første er bedre stilte og en skal jo hjelpe alle,ikke bare de med penger og utholdenhet.

Jeg har lest en artikkel ett år side der de skrev det med kvoteflyktninger er en lang prosess. De også velger og vraker blant de som sitter i flyktningleir, det er ikke alle som får anledning til å dra. Jeg tror det er snakk om 6 måneder-1 år og de vet ikke at de får komme til det siste. Mange intervjuer osv. 

Anonymkode: aca28...d67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...