Anonym bruker Skrevet 19. november 2018 #1 Skrevet 19. november 2018 Jeg har aldri helt forstått hva det er, og jeg synes nettsidene er elendige på å forklare hva det egentlig er. Men jeg har forstått såpass at barnet mitt som liker både sang og slagverk kan melde seg på. Man trenger ikke mye forhåndskunnskap. Det er en konkurranse, men man er der også for å lære. Men... Er det type en helg på våren, er det noe ukentlig, eller hvordan er det egentlig? Anonymkode: 1d450...2a8
Anonym bruker Skrevet 20. november 2018 #2 Skrevet 20. november 2018 UKM er et fantastisk tilbud - alle kan melde seg på, så er det lokal konkurranse (i Oslo i hver bydel) der alle får opptre (foran masse publikum for en gangs skyld, venner og familie stiller mannsterke), og der noen fra hver kategori går videre til fylkesfinale. Den er STOR, tar hele dagen på Sentrum Scene her i byen, og det er utrolig masse flinke folk. Så sendes kategorivinnere derfra til landsfinalen, som er ei hel helg, ja. Stor stas og enda mer flinke folk. Hvis dere har en scenespire så er det definitivt tingen å gjøre. Vår danser og kom til den store finalen og det er et minne for livet. Anonymkode: c13f3...560
Anonym bruker Skrevet 20. november 2018 #3 Skrevet 20. november 2018 Det er litt ulike lokale arrangement rundt omkring, men i utgangspunktet er det en dag hvor alle påmeldte opptrer/viser frem sine kreasjoner. Det er publikum og en jury, og så plukkes noen ut til å delta på fylkesfinale, som foregår en dag en stund etterpå. Alle kulturuttrykk er velkomne. Anonymkode: b7bbf...b62
Anonym bruker Skrevet 20. november 2018 #4 Skrevet 20. november 2018 Takk for svar 🙂 så barnet/ ungdommen må selv ha en gruppe på en måte? Eller stille opp alene? Det er ikke slik at en person som melder seg på alene kan kobles med noen andre og at de får øve et sted med riktig utstyr etc? Anonymkode: 1d450...2a8
Anonym bruker Skrevet 20. november 2018 #5 Skrevet 20. november 2018 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar 🙂 så barnet/ ungdommen må selv ha en gruppe på en måte? Eller stille opp alene? Det er ikke slik at en person som melder seg på alene kan kobles med noen andre og at de får øve et sted med riktig utstyr etc? Anonymkode: 1d450...2a8 Prøv fritidsklubben eller tilsvarende! Anonymkode: c13f3...560
Anonym bruker Skrevet 20. november 2018 #6 Skrevet 20. november 2018 Jeg har deltatt på UKM hvert år fra 2006 - 2014. Første gangen jeg deltok var jeg bare 10 år, alene og danset. I utgangspunktet så er det ikke en konkurranse og hvem som helst kan delta, med hva som helst. Et skoleprosjekt man har gjort kan meldes på som kunst for eksempel. Man trenger ikke å være god på det man gjør, eller drive på med det i fritiden. Jeg har for eksempel vært med i UKM med filmbidrag, dans, teater og mest av alt synging (som er det jeg driver på med profesjonelt nå.) lokalmønstringen foregår bare èn dag, spørs hvor i landet det er og hvor mange påmeldte det er. Det vanligste er èn dag. Så velger juryen par stykker i hver sin sjanger/talent videre til fylkesmønstringen. Det holdes som regel en hel helg med opptredener og man bor sammen på en skole/hall med alle de andre fylkene. Da jeg brukte å være med var det ikke workshops slik jeg har skjønt de har begynt med de siste årene. Da var programmet cirka slik: - innsjekk - lunsj - 1.forestilling - mat - 2.forestilling osv. Når det ikke var forestilling holdt vi oss ofte på skolen og besøkte de forskjellige fylkene (hver fylke hadde eget rom på skolen). Ble kjent med MASSE folk de årene jeg deltok på dette og savner den dag i dag å få kunne delta (men jeg er for gammel 😂). På slutten av helga etter siste forestilling trakk juryen seg tilbake for å bestemme hvem som går videre til landsmønstringen, som jeg tror varer i èn uke(?). Det blir ikke kåret noen «vinnere» i noen av delene. Er bare begrensa hvor mange man kan sende videre. Alle får utdelt diplom og tror noen får utdelt stipend. Anonymkode: b882f...657
Anonym bruker Skrevet 20. november 2018 #7 Skrevet 20. november 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar 🙂 så barnet/ ungdommen må selv ha en gruppe på en måte? Eller stille opp alene? Det er ikke slik at en person som melder seg på alene kan kobles med noen andre og at de får øve et sted med riktig utstyr etc? Anonymkode: 1d450...2a8 Nei, deltar man alene så er man alene med bidraget deltar man i gruppe, så er man med gruppa si. Det vil si, om man er en soloartist/spiller instrument alene så melder man på seg selv alene. Har man sitt eget band så melder man på sitt eget band. Anonymkode: b882f...657
Anonym bruker Skrevet 20. november 2018 #8 Skrevet 20. november 2018 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar 🙂 så barnet/ ungdommen må selv ha en gruppe på en måte? Eller stille opp alene? Det er ikke slik at en person som melder seg på alene kan kobles med noen andre og at de får øve et sted med riktig utstyr etc? Anonymkode: 1d450...2a8 Hensikten med UKM er jo å vise frem det kunstneriske uttykket du har; om det er kunst, solosang, dans osv. Det er ikke en camp hvor hensikten primært er å lære seg et instrument e.l. hvis din datter ønsker å lære seg sang og musikk kan kulturskolen være et alternativ. Eller kanskje dere har en fritidsklubb i nærheten hvis ungdommen kan drive med musikk for seg selv? Anonymkode: 6666a...89d
Nyttårs barn Skrevet 20. november 2018 #9 Skrevet 20. november 2018 Ukm er en dag eller en kveld hvor barnet viser frem det innslaget det har. Publikum er til stede. Men mange skoler/kulturskoler eller fritidsklubber jobber nok i en lengre prosess med ting de viser frem på ukm. Har vært dommer en gang, da var det både stand-up, tegninger som ble vist, band og klassiske innslag. Det kan også være dans og sikkert mye annet. Noen velges ut til å få delta på fylkesmønstring og det går over en helg, og er nok veldig miljøskapende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå