Gå til innhold

Svigers har vært her, nå må jeg ventilere!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare få ut litt gruff. Dette blir nok høyst gjenkjennelig. 

Svigers har vært til oss i fire dager. Dette besøket ble heldigvis uten kommentarer om at jeg er feit/lat/spiser mye/ikke har det rent nok og at alle andre damer er pene og dyktige.. så det var jo forsåvidt hyggelig (jeg veier 59 kg, trener og vasker/rydder noe hver dag). Dog måtte min interaksjon med datteren min og barneoppdragelsen min kommenteres og overkjøres ved flere anledninger, jeg er visstnok en forferdelig mor! 

Uansett, de er her i fire dager. Vi ordner med skapene fulle av mat til alle anledninger, øl, kaffe, juice, vafler, nylagede rundstykker, vannkringler, gode middager laget fra bunnen av, snacks og alt mulig. Da vi skulle på kafe så måtte de hviske seg i mellom hva de skulle bestille slik at de unngikk at vi innbilte oss at de skulle spandere en kopp kaffe på oss. Helt greit det, vi betaler for oss selv. Men ærlig talt så er de kaffekapslene de bøtter innpå på vår regning dyrere enn om de hadde spandert på oss en kopp kaffe på kafe. De har spist gratis hele helgen! De bestilte tilogmed pepperkaker med sjokolade når mannen min måtte på butikken for å supplere med matvarer. Helt greit. 

At jeg er vegetarianer skal gjøres et nummer av ved hvert måltid for "kjøtt må man ha", men til frokost spiser de opp mitt vegetarpålegg og lar kjøttpålegget ligge. Får jo selvfølgelig en kommentar på at jeg var småspist i dag (for hvordan måltidet har vært for min del må alltid kommenteres!). Kanskje ikke så rart når det bare lå kjøttpålegg igjen? 

Jenta vår har vært syk en uke og har sovet litt lenge på morgenen i det siste. På fredag sier jeg i helgen må hun opp litt tidlig slik at det blir lettere når hun skal i barnehage på mandag. Det blir rakst svart med at "det er jo synd at hun må tidlig opp i helgen siden det endelig kunne vært en anledning for både meg og mannen og få sove litt lengre i helgen". Jeg svarer at kanskje de vil stå opp med henne (det er snakk om mellom 8 og 9, ikke klokken 6). Og får et lunkent svar om at joda, de kan sikkert det. Helt i orden jeg står opp med henne på lørdag, de skal slippe. Mannen min har vært tre uker på øvelse og jeg er sliten etter å ha vært alene med alt disse tre ukene, men selvfølgelig skal de 60 år gamle pensjonistene slippe å stå opp halv ni med barnebarnet de ser to ganger i året. 

I går kveld måtte vi finne ut hvordan vi skulle gjøre det med bil og levering i barnehagen, mannen min jobber i nabokommunen og vi har bare en bil. Men han sitter på med kollegaer. Det har dessverre vært brann i barnehagen så den midlertidige barnehagen er langt unna, nesten en mil. I følge google tar det 11 minutter med bil og 1 time og 17 minutter til fots. Svigermor kunne tilby meg å kjøre meg med ungen til barnehagen men ikke vente til jeg hadde levert å kjøre meg hjem igjen. De skulle kjøre 6 timer hjemover i dag så de ti minuttene ekstra kunne hun ikke avse for å hjelpe svigerdatteren. Jeg sa at jeg kan ikke gå fra barnehagen og hjem, jeg skal lese til eksamen. Så svarte hun bare at nei, det måtte jeg bare finne ut av. 

Beklager langt innlegg, jeg kommer sikkert til å få masse pepper om å forvente for mye av svigers. Men vi har stått for alt denne, helgen av mat og oppvask, lagt tilrette. Og hun kan ikke hjelpe meg til og fra barnehagen en gang for å avlaste oss en dag med logistikken! Jeg er så lei av småligheten. En gang hun var her skulle vi på butikken sammen, da laget hun en plass for sine varer og en plass for mine varer i vognen. Hun ville ha gulrot til fisken (jeg hadde handlet alt til fisken på forhånd utenom gulrot), de var hun påpasselig med å legge på min plass i vognen. Hun skal ikke betale noe middag når hun er på besøk. 

Hjelpe meg!

Anonymkode: f5503...4dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Æsj, for noen møkkafolk, ikke rart du må ventilere om ikke du har eksplodert underveis! Godt gjort. Stakkars dere - trist for deg, for barna, og kanskje mest (tross alt) mannen din, det må føles så utrolig skamfullt å ha foreldre som er gniene, smålige, egosentrerte og vrange.

Anonymkode: fa379...fc5

Skrevet

Og mannen din? Han sier ingenting han da?? 

Hadde det vært mine foreldre skulle de virkelig fått høre det! 

Anonymkode: 43f27...10e

Skrevet

Dette høres skikkelig kjipt ut. Skjønner at jeg er godt vant. Mine foreldre og svigerforeldre stiller opp, lager mat, passer unger og inviterer alle til middag hos seg. Siden jeg har bedre råd enn dem, insisterer jeg ofte på å betale for ting, men hvis jeg ikke hadde gjort det, hadde de nok glatt betalt også. 

Anonymkode: 6132b...7cd

Skrevet

Herrefred så godt det var å få medhold 😅

Nei han sier ikke stort. Det er jo årevis med elendig dynamikk som ligger til grunn her så det er ikke mye rom for å si i fra. På en måte forstår jeg han godt, for hun er virkelig vanskelig å gi den minste beskjed til. Bortforklarer, endrer tema og kommer med hundre "ja men". Hun tar ikke til seg en drit for å si det mildt. 

Hadde mine foreldre tilbydd seg å kjøre han én vei, så hadde jeg ledd og virkelig lurt på om de tullet. Mine foreldre hadde også kommet til å fått beskjed. Men mine foreldre tar oss med ut å spiser, vipser penger eller sender med oss kortet når vi skal handle, de er så i motsatt ende at jeg noen ganger bare må ta med kortet til pappa for show men bruke mitt eget fordi jeg ikke synes det er rett at han skal betale bleier og husholdningsartikler selv om han insisterer. Men svigers er så gjerrige at jeg klarer ikke mer! 

Mannen sier jo mye til meg, for han blir jo frustrert. Han så liksom litt for seg at de kanskje kom til å spandere på kafe på oss i det minste men det var ikke en mine til det. Heller unnvikelsesatferd for å slippe å havne i den klemma at det skulle bli naturlig at de kjøpte kaffen. 

Nå ordnet den situasjonen med kjøringen seg, så det ble ikke mer sak av det. Men om jeg hadde vært i beit i dag så hadde jeg faktisk måtte tatt drosje eller gått hjem. Både mannen min og svigerfar satt i sammen med oss når "tilbudet om hjelp" kom fra svigermor så ingen protesterte på at det kanskje var litt kjipt.

Nei, neste gang de kommer så skal mannen gi klar beskjed om at de bidrar med maten. Vi kan ikke holde gilde for dem to ganger i året. 

Jeg har forsåvidt blitt vandt med at de ikke bidrar med mat og slikt når de er her, men når de ikke engang kunne hjelpe meg med skyss til og fra barnehagen så kjenner jeg at nå er det nok. Da stopper min raushet også her. 

Skrevet

Ha ha... Bra lesing men ingen råd å komme med. Mine svigers er også i sin klasse. Vi har prøvd iherdig i hele 5 år. Vi kom på besøk hver uka, vi hjalp til økonomisk. Jeg har det mye bedre siden vi sluttet å være så imøtekommende. 

Jeg ga opp. De er gamle folk,de vil aldri bli noe annet enn det de er. 

Også i ditt tilfelle. Det er bare å overleve de dagene de er på besøk, ikke forvente mye, og så leve livet videre etter at de har reist.

Det viktigste er å huske slike ting når du blir bestemor og ikke gjøre samme feil da.

Anonymkode: 90356...960

Skrevet

Hehe, ja nå stopper matkrana neste gang de her. Jeg har sagt til mannen min at neste gang de inviterer seg selv på besøk så får han gi beskjed om at da skal de bidra til matkassen.

Det er umulig å forandre de ja, man må bare bite i seg en hel del. Men jeg er så lei! Jeg er så innmari lei av å forholde meg til alle rare utsagn og innfall. 

Heldigvis ikke så ofte vi ser dem, men jeg skulle gjerne ha hatt svigerforeldre jeg gledet meg til å tilbringe tid sammen med. Mannen min er fornøyd siden hun ikke kom med utsagn som går på utseende mitt eller meg som person. Hun bruker også å komme med flaue "avsløringer" om han for å gjøre meg sjalu eller noe slikt, så han er fornøyd med at det uteble. Det eneste hun kom med var at "på tiden så var hunden kjæresten til **** for de brukte å dele seng". Helt latterlig sagt synes jeg. Det er heller ikke snakk om når han var liten gutt, det var når han som voksen kom på besøk og hadde hunden sammen med seg. Da var liksom han og hunden leke-kjærester! Er det ikke klin kokos sagt eller? Jeg blir så flau!

Skrevet

Altså, de er irriterende, men hvis de er hos dere på det viset kun to ganger i året så syns jeg faktisk dere kan droppe tanken om at de bør bidra. Normal gjestfrihet kalles det. Selvsagt kan de bidra, men å forvente det blir for drøyt i mine øyne. 

Anonymkode: c0d51...597

Skrevet

Du har min dypeste medfølelse. 

Anonymkode: ae830...de9

Skrevet

Jeg har lagt merke til at en del mennesker mister antennene etterhvert som de eldes. Og så tenker jeg at i tilfeller der antennene ikke er helt til stede i utgangspunktet, så blir det liksom ekstra ille. 

Du har all min sympati! 

Skrevet
39 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Jeg har lagt merke til at en del mennesker mister antennene etterhvert som de eldes. Og så tenker jeg at i tilfeller der antennene ikke er helt til stede i utgangspunktet, så blir det liksom ekstra ille. 

Du har all min sympati! 

Dette 👆

Svigers her i gården blir også verre og verre. Jeg kan ikke skrive akkurat hva vi har kranglet om, for det ville gjort det for gjenkjennelig, men jeg har noen ganske ville eksempler. Greia er at de har bare noen rare prinsipper. Plutselig får de for seg at noe skal være «likt» eller noe blir ren prinsippsak for dem. Ofte uten at vi i det hele tatt forstår hvor det kommer fra og uten at de klarer å forklare hvorfor de plutselig blir så opptatt av disse prinsippene. Det kan f.eks. være at vi skal kjøre like langt som de når vi møtes bare av prinsipp, selv om det går utover barna som ikke får lagt seg før kjempesent. Eller at de ikke vil passe barna i huset vårt, bare «fordi». De mangler liksom normal evne til refleksjon og de klarer ikke kommunisere hva som plager dem. Så plutselig kan de bli vrange og vanskelige. Det er litt sånn oppførsel man kan forvente fra små barn. Bare de er voksne. Utrolig slitsomt og veldig merkelig. 

Anonymkode: b61d8...c75

Skrevet

Neste gang de vil komme passer det ikke.

Anonymkode: 0ccb6...516

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...