Anonym bruker Skrevet 19. november 2018 #1 Skrevet 19. november 2018 Veldig mange barneskolelærere kan ikke skrive korrekt norsk. Derfor kan de heller ikke lære andre det, eller vurdere skriftlige arbeider på en måte som fremmer læring. Enda flere kan ikke skrive, snakke eller for den saks skyld da vurdere engelsk. Matematikk er så som så. Formidlingsevnen og talentet til å vekke begeistring og lærelyst er fraværende hos altfor mange. I tillegg har minst femti prosent av dem ekstremt svak klasselederkompetanse, de har ingen naturlig autoritet og heller ingen kompenserende tillærte ferdigheter. Hvorfor har det blitt slik? Hvordan ble lærerutdanningen så nedvurdert at de må ta inn middelmådigheter for å dekke behovet? Anonymkode: 13b6a...0e4
Anonym bruker Skrevet 19. november 2018 #2 Skrevet 19. november 2018 Har du noe annet enn din personlige synsing å slå i bordet med her? Du kunne like så godt ha skrevet «hvorfor har advokater/sykepleiere/barnevernsansatte/politifolk/butikkansatte/oversettere/osv så lav kompetanse? Du må jo komme med noe konkret. Anonymkode: 785e5...d4a
Anonym bruker Skrevet 19. november 2018 #3 Skrevet 19. november 2018 Konkret - ukeplanen: "Vi går ut for og samle materialer" "Husk regn trekk til sekkene viss dere har" "Vi jobber med og repetere de 4 regneartene" "Det blir likevell avholt foreldremøte på Torsdag" - et lett utvalg fra siste år for tre barn (jeg har en liste). Konkret - inntakskravet for lærer- og lektorutdanninga er "minst 35 skolepoeng". Det er latterlig lite. Anonymkode: 13b6a...0e4
Anonym bruker Skrevet 19. november 2018 #4 Skrevet 19. november 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Konkret - ukeplanen: "Vi går ut for og samle materialer" "Husk regn trekk til sekkene viss dere har" "Vi jobber med og repetere de 4 regneartene" "Det blir likevell avholt foreldremøte på Torsdag" - et lett utvalg fra siste år for tre barn (jeg har en liste). Konkret - inntakskravet for lærer- og lektorutdanninga er "minst 35 skolepoeng". Det er latterlig lite. Anonymkode: 13b6a...0e4 Da burde jo kloke mennesker med høye skolepoeng ta ansvar og bli lærere. Det er jo en enorm lærermangel, særlig på de laveste trinnene. Hvordan kan vi få flere av de beste elevene fra vgs til å ønske å bli lærere på småtrinnet? Anonymkode: 785e5...d4a
Anonym bruker Skrevet 19. november 2018 #5 Skrevet 19. november 2018 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Konkret - ukeplanen: "Vi går ut for og samle materialer" "Husk regn trekk til sekkene viss dere har" "Vi jobber med og repetere de 4 regneartene" "Det blir likevell avholt foreldremøte på Torsdag" - et lett utvalg fra siste år for tre barn (jeg har en liste). Konkret - inntakskravet for lærer- og lektorutdanninga er "minst 35 skolepoeng". Det er latterlig lite. Anonymkode: 13b6a...0e4 Inntakskravet er nå én ting. Ja, det er alt for lavt. Men det må for det første gjøres noen grep med lærerutdanningen, da spesielt med tanke på foreleserne der. Mye inkompetanse blant de ansatte på universitetene rundt omkring... Anonymkode: 50c12...8e4
Anonym bruker Skrevet 19. november 2018 #6 Skrevet 19. november 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Inntakskravet er nå én ting. Ja, det er alt for lavt. Men det må for det første gjøres noen grep med lærerutdanningen, da spesielt med tanke på foreleserne der. Mye inkompetanse blant de ansatte på universitetene rundt omkring... Anonymkode: 50c12...8e4 Inntakspoengene er det jo enkelt å gjøre noe med. Det er bare å innføre høyere krav. Spørsmålet er heller hvordan man motiverer de sterkeste elevene til å velge læreryrket? Anonymkode: 785e5...d4a
Anonym bruker Skrevet 19. november 2018 #7 Skrevet 19. november 2018 Jeg synes de fleste lærerene er helt ok, med unntak av at de stort sett ikke forstår statistikk. Det jeg imidlertid synes skolen her er veldig dårlig på er å ta til seg og å gi saklig kritikk. Fokuset er veldig stort på at man aldri må si noe negativt om det en lærer har fortalt, selv om det er helt feil. Det er heller ikke kultur for å ta opp problemer på foreldremøter eller andre steder. Vi ser også at lærerene veldig sjelden sier fra til elevene om at de har gjort feil, annet enn når det gjelder rettskrivning og matte. Det er bra at de fokuserer på det som er bra, men det må være mulig å fortelle at noe er feil når det er det. Det virker som om lærerene er så redde for å såre noen at tilbakemeldingene deres blir verdiløse og ungene ikke lærer å ta imot kritikk. Anonymkode: dcf4c...fcf
Anonym bruker Skrevet 19. november 2018 #8 Skrevet 19. november 2018 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Inntakspoengene er det jo enkelt å gjøre noe med. Det er bare å innføre høyere krav. Spørsmålet er heller hvordan man motiverer de sterkeste elevene til å velge læreryrket? Anonymkode: 785e5...d4a Hva hjelper det med 6'er studenter om foreleserne ikke strekker til? Det er også et problem at mye av det en lærer på lærerskolen er langt over det som må til for å fungere som lærer i småskolen. En har rett og slett for dårlig fokus på begynneropplæringen og tilrettelegging i småskolen. Men klart, du får jo lærere som er gode, rent teoretisk, i for eksempel norsk, matte og engelsk om poengkravet høynes. Anonymkode: 50c12...8e4
Anonym bruker Skrevet 19. november 2018 #9 Skrevet 19. november 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Veldig mange barneskolelærere kan ikke skrive korrekt norsk. Derfor kan de heller ikke lære andre det, eller vurdere skriftlige arbeider på en måte som fremmer læring. Enda flere kan ikke skrive, snakke eller for den saks skyld da vurdere engelsk. Matematikk er så som så. Formidlingsevnen og talentet til å vekke begeistring og lærelyst er fraværende hos altfor mange. I tillegg har minst femti prosent av dem ekstremt svak klasselederkompetanse, de har ingen naturlig autoritet og heller ingen kompenserende tillærte ferdigheter. Hvorfor har det blitt slik? Hvordan ble lærerutdanningen så nedvurdert at de må ta inn middelmådigheter for å dekke behovet? Anonymkode: 13b6a...0e4 Dette irriterer meg også... Vekeplanene er full i feil! Eller veke planen🤨 Anonymkode: abaf1...62e
Anonym bruker Skrevet 19. november 2018 #10 Skrevet 19. november 2018 Jeg har bare en i førstetrinn enda, men om jeg sender mail eller sms med læreren så får jeg svar med ord som enkeltbokstaver. «R d noe mer du lurer på?». Om jeg da skriver at det var alt, så får jeg svar tilbake med bare en bokstav: «K». Læreren gidder ikke engang å skrive «OK». Og barnet har nå begynt å bruke det engelske ordet plastic (plastikk) i stedet for det norske ordet plast, fordi det står skrevet ved kildesorteringen og læreren lærer barna det som et norskt ord. *Sukk*. Anonymkode: bbbd7...40f
Fru Banderas Skrevet 19. november 2018 #11 Skrevet 19. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Konkret - ukeplanen: "Vi går ut for og samle materialer" "Husk regn trekk til sekkene viss dere har" "Vi jobber med og repetere de 4 regneartene" "Det blir likevell avholt foreldremøte på Torsdag" - et lett utvalg fra siste år for tre barn (jeg har en liste). Konkret - inntakskravet for lærer- og lektorutdanninga er "minst 35 skolepoeng". Det er latterlig lite. Anonymkode: 13b6a...0e4 Jeg ville sendt et svar pr. e-post (dersom dere får ukeplanen på e-post), hvor jeg ville påpekt dette. Det går ikke an, det her er faktisk grunnleggende kunnskap.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2018 #12 Skrevet 19. november 2018 Hos oss står det "Skriv det i skriveboka de" Er dette riktig skrivemåte? Da tenker jeg på bruken av de Anonymkode: 41b6e...428
Fru Banderas Skrevet 19. november 2018 #13 Skrevet 19. november 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hos oss står det "Skriv det i skriveboka de" Er dette riktig skrivemåte? Da tenker jeg på bruken av de Anonymkode: 41b6e...428 Skam!
Anonym bruker Skrevet 19. november 2018 #14 Skrevet 19. november 2018 Og enda verre, lærere som sier SHINO! Anonymkode: 2ffca...f0a
Anonym bruker Skrevet 19. november 2018 #15 Skrevet 19. november 2018 8 minutter siden, Fru Banderas skrev: Skam! Det er feil å skrive de på den måten? Hvordan skulle det skrives? Her vi bor er det ikke naturlig å si skriveboken, vi bruker a-endelser. Anonymkode: 41b6e...428
Fru Banderas Skrevet 19. november 2018 #16 Skrevet 19. november 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og enda verre, lærere som sier SHINO! Anonymkode: 2ffca...f0a Men slik har det dessverre blitt. Det er utrolig mange mennesker som sier sjøtt, sjole og sjino.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2018 #17 Skrevet 19. november 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er feil å skrive de på den måten? Hvordan skulle det skrives? Her vi bor er det ikke naturlig å si skriveboken, vi bruker a-endelser. Anonymkode: 41b6e...428 Det skal i så fall stå «Skriv det i skriveboka DI», ikke «skriv det i skriveboka DE»... Anonymkode: 51053...f9b
Anonym bruker Skrevet 19. november 2018 #18 Skrevet 19. november 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det skal i så fall stå «Skriv det i skriveboka DI», ikke «skriv det i skriveboka DE»... Anonymkode: 51053...f9b Ja det er det jeg også mener. Anonymkode: 41b6e...428
Anonym bruker Skrevet 19. november 2018 #19 Skrevet 19. november 2018 Det er ikke krav til gode norskkunnskaper for å bli lærer. Man kunne selvsagt satt som krav at du må ha minimum 5 eller 6 i norsk for å komme inn på lærerutdanninga. Men da hadde jo lærermangelen blitt enda større. Så lenge det ikke er høye krav til språk for lærere så kan man egentlig ikke forvente at lærere skal ha bedre norskkunnskaper enn befolkningen for øvrig. Anonymkode: 785e5...d4a
Anonym bruker Skrevet 19. november 2018 #20 Skrevet 19. november 2018 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hos oss står det "Skriv det i skriveboka de" Er dette riktig skrivemåte? Da tenker jeg på bruken av de Anonymkode: 41b6e...428 boka di boken din Anonymkode: 13b6a...0e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå