Gå til innhold

Rødmingen ødelegger for meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei utadvendt dame som er faglig god i jobben min. Har nå fått spørsmål om jeg kan tenke meg å få større ansvar. Dette har jeg selvfølgelig lyst til, men er usikker fordi det innebærer å lede møter og snakke i større grupper. Jeg synes egentlig ikke dette er skummelt, men kroppen min reagerer med å rødme. Så jeg blir redd for å rødme rett og slett, og vurdere å takke nei pga dette. Det blir verre og verre, så begynner å bli fortvilet. Hva kan jeg gjøre med det?

Anonymkode: 78a0e...11f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har lyst til å få større ansvar i jobben. 

Da gjør du det, det er nok bare du som legger merke til det uansett. 

Gi det tre forsøk så skal du nok se at det gir seg. Slutt å gå rundt å tenk på det. For da forsterker du bare din egen frykt....

Anonymkode: d6e63...121

Skrevet

Har du snakket med legen? Det finnes hjelp å få. Jeg har prøvd betablokker(en halv tablett av lavest dose), det kan du ta de dagene det trengs, det fungerte fint her. Med litt foundation for å betrygge meg ekstra. :) Og etterhvert kan det hende at det går over, jo mer du gjør det og føler deg trygg så kan rødmingen gå vekk.

Anonymkode: ac6d0...7fb

Skrevet

Det å rødme sier bare noe om at det skjer noe i kroppen din, stress, flau, et eller annet. Vi har ALLE slike reaksjoner, det er menneskelig men vi vil helst ikke at noen skal vite om det.

Du må eie din egen rødming, og tenke at dette er greit, det gjør ikke noe, det har ikke noe med om du gjør en god jobb eller ikke. Det er bare deg. Dersom du aksepterer dette og fortsetter som om det er en helt naturlig del av deg, akkurat som å nyse eller hoste (som ingen bryr seg om) så er du på vei til å legge det bak deg.

Men for all del, ta sjansen på at dette ikke er noe folk bryr seg om, det er mer sannsynlig at det kun er du som merker det. Og skulle noen kommentere det, så vær åpen på at du rødmer raskt og selv uten grunn eller ved litt stress, som f.eks denne presentasjonen (hvis det var det du nettopp gjorde). Rødmingen forsvinner like fort som den kom, og det er som sagt kun er kroppslig reaksjon.

Skrevet

Jeg har det som deg. Jeg er ei livlig, spøkefull dame, med masse kunnskap i jobben min. Likevel rødmer jeg som en tomat når jeg får oppmerksomhet, enten jeg tar den selv eller ikke. Jeg vurderer å ta kontakt med legen, for det ødelegger for meg og. 

Anonymkode: d826f...49c

Skrevet

Kjære deg og evt andre med dette problemet! Her kommer noen ord fra meg som har levd over 30 år med rødming som har kostet meg to jobber, enorme påkjenninger og sosial isolasjon.

Jeg har holdt ut i så mange år, jobbet 100% og prøvd å ikke la meg hemme av den voldsomme rødmingen til jeg for ett år siden fikk nok! Jeg kontaktet fastlegen og ble henvist til Kalnes sykehus. I løpet av en liten time på operasjonsbordet der fikk jeg et nytt liv! Tårene renner når jeg skriver dette for rødmingen er et tilbakelagt mareritt. Jeg kan nå lede møter, gjøre hva som helst og folk rundt meg er mye mer avslappet. Jeg kunne tidligere merke blikk pga rødmingen og det var fælt.

Du får en til to ukers sykmelding og kan ikke løfte tungt på et par uker, men det går fort og fint. Jeg har fått litt tørrere hender, litt svettere ben, men et NYTT LIV!! Ring fastlegen i morgen.

Anonymkode: a3615...cef

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjære deg og evt andre med dette problemet! Her kommer noen ord fra meg som har levd over 30 år med rødming som har kostet meg to jobber, enorme påkjenninger og sosial isolasjon.

Jeg har holdt ut i så mange år, jobbet 100% og prøvd å ikke la meg hemme av den voldsomme rødmingen til jeg for ett år siden fikk nok! Jeg kontaktet fastlegen og ble henvist til Kalnes sykehus. I løpet av en liten time på operasjonsbordet der fikk jeg et nytt liv! Tårene renner når jeg skriver dette for rødmingen er et tilbakelagt mareritt. Jeg kan nå lede møter, gjøre hva som helst og folk rundt meg er mye mer avslappet. Jeg kunne tidligere merke blikk pga rødmingen og det var fælt.

Du får en til to ukers sykmelding og kan ikke løfte tungt på et par uker, men det går fort og fint. Jeg har fått litt tørrere hender, litt svettere ben, men et NYTT LIV!! Ring fastlegen i morgen.

Anonymkode: a3615...cef

Hva gjorde de?

Anonymkode: 81a66...528

Skrevet

Jeg vil absolutt ikke anbefale operasjon som førstevalg. Den lover ikke 100% bedring, og kan føre med seg mange bivirkninger. Under operasjonen kan det også oppstå alvorlige komplikasjoner og smertefull tid etter. De går inn med kikhull i armhulen og kutter nervetråder tett på ryggraden. Jeg er kvitt den akutte rødmingen, men blodårene har vokst i kinnene, altså strukket seg nærmere hud overflaten så når jeg nå blir varm, stresset og lignende er jeg knall rød og varm i flere timer... Og jeg svetter ekstremt fra halsen og ned til tærne, det renner, som også er en svært vanlig bivirkning av denne operasjonen. Så dere, IKKE velg dette som nr en. Prøv andre ting først, sminke med grønn farge, terapi, medisiner, kremer etc.. Snakk med legen.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil absolutt ikke anbefale operasjon som førstevalg. Den lover ikke 100% bedring, og kan føre med seg mange bivirkninger. Under operasjonen kan det også oppstå alvorlige komplikasjoner og smertefull tid etter. De går inn med kikhull i armhulen og kutter nervetråder tett på ryggraden. Jeg er kvitt den akutte rødmingen, men blodårene har vokst i kinnene, altså strukket seg nærmere hud overflaten så når jeg nå blir varm, stresset og lignende er jeg knall rød og varm i flere timer... Og jeg svetter ekstremt fra halsen og ned til tærne, det renner, som også er en svært vanlig bivirkning av denne operasjonen. Så dere, IKKE velg dette som nr en. Prøv andre ting først, sminke med grønn farge, terapi, medisiner, kremer etc.. Snakk med legen.

Da skal jeg gjøre livet ditt også litt bedre idag. Jeg har tatt denne operasjonen og fikk som deg enorme svetteproblemer på hele kroppen fra halsen og ned! Helt forferdelig var det!!! Etter mye søking etter hjelp fant jeg det: droserasan tabletter fra helsekost! En om morgen og en før lunsj holder meg knusktørr hele dagen. Prøv det, du kommer til å få et nytt liv - igjen. 

Anonymkode: 53938...bd1

Skrevet

Jeg har og har hatt i alle år den samme plagen som deg, Hi! Men jeg har funnet løsningen! 

Og det er så enkelt som dette: kommenter før møter, eller de du prater med: oi, haha, nå rødmer jeg av ingen grunn nok en gang! Hahaha! Så fortsetter du å samtalen. Da skal du se at kroppen slapper av. Neste gang blir det bedre. Kommenter det selv når du kjenner rødmingen. Av en eller annen grunn slapper kroppen av når du sier det høyt og du trenger ikke å stresse med å skjule det. Nå rødmer jeg nesten ikke mer etter jeg begynte med å kommentere det. Og de få gangene jeg gjør det, så kommenterer jeg og ufarliggjør det. Prøv dette, så skal du se det blir bedre 😉

hilsen en som nesten aldr rømer mer 😊

Anonymkode: 0a753...cd8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...