Gå til innhold

Evnerike barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har, eller vet om noen evnerike barn? Hvordan merket dere at barnet var evnerike? Er det blitt utført tester, f.eks. på PPT e.l. for å bekrefte dette? 

Jeg merker at mitt yngste barn er utrolig smart, på en måte utenom søsknene sine og andre barn på samme alder. Etter å ha lest litt om dette på nett, får jeg ytterligere bekreftet at det er "noe" ekstra med barnet mitt, og jeg forstår også på det jeg leser at dette er noe man bør være obs på og jobbe med bl.a. ift skole og undervisning, fordi evnerike barn står i fare for å miste motivasjon i et standard skoleforløp. Samtidig aner jeg jo ikke om barnet mitt er evnerike, eller om dette er noe vi bør ta ekstra hensyn til. Hvor kan jeg henvende meg for å sjekke dette nærmere ut? Setter pris på alle tilbakemeldinger her!!

Anonymkode: 6b808...45f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

(Beklager skrivefeil! Gikk litt fort i svingene, og korrekturlesning ble glemt i farten ;) )

Skrevet

Hvor gammel? Det går an å be ppt om en observasjon i bhg. Vi har evnerike barn, ene takler skolen godt, andre krasjet allerede i første klasse... Merket at de var veldig "på", spurte om alt og skjønte forklaringene umiddelbart. Ene leste tidlig, men den som viste seg hadde aller høyest IQ leste ikke spesielt tidlig. Men var ekstremt filosofisk, hadde god hukommelse og lærte seg språk selv, sterk tallforståelse osv fra 3-4 års alderen.

Anonymkode: c4ad8...b1b

Skrevet

Barnet er 7 år og går i 2.klasse. Burde kanskje ha tatt tak i dette tidligere, men har vel tenkt mer at det er tilfeldigheter og eldre søsken som har gjort at innlæringen har kommet tidligere og gått kjapt og nysgjerrigheten, hukommelse osv har vært forut for alder. Nå merker vi godt både på skoleprestasjoner, generell adferd og reaksjonsmåter m.m at det kan være noe annet enn tilfeldig..!?

Ts

Skrevet

Du trenger sannsynligvis å få læreren med på "laget". Har dere en grei relasjon? Det er et veldig tabubelagt tema i Norge. Jeg ville skrevet ned noen punkter og spurt om ppt kan gå inn. De kan gjøre en såkalt wisc-test. Og kartlegging i de aktuelle fagene, gjerne noen trinn opp også..

Skrevet

Kanskje jeg skal ta det opp litt mer konkret med læreren ja. Hun har allerede påpekt at barnet vårt er utrolig skoleflink, og har bemerket mange av de samme tingene som vi har. Jeg har likevel ikke nevnt noe til henne om dette, dels fordi jeg er redd for reaksjonen (tenker hun jeg legger altfor mye i det jeg (tror jeg) ser? Fremstår jeg som "høy på pæra", som om mitt barn er bedre enn andre, uten grunn? Virker kanskje tullete, men janteloven sitter vel sterkt i meg kanskje..) og dels fordi jeg igrunnen ikke før ganske nylig har tenkt på konsekvensene av å _ikke_ ta tak i dette. 

Barnet har egne lekser, deriblant leselekser og mattelekser fra 4. og 5.klasse pensum, så tiltak er jo allerede blitt gjort. Vil jo dermed tro at læreren vil ønske å "spille på lag" og støtte opp ift utredning/kartlegging..!? 

Skrevet

Da er jo tilretteleggingen i gang. Du kan jo kontakte Lykkelige Barn, det er et nettverk for familier med evnerike barn, de arrangerer treff og har fb-grupper med tips til tilrettelegging, erfaringsutveksling etc. Veldig kjekt! Du trenger ikke at ungen har tatt wisc for å bli medlem.

Skrevet

Du har fått mange gode svar her allerede, men jeg anbefaler også å ta kontakt med foreningen lykkelige barn. 

Jeg måtte presse hardt på for å få PPT til å ta WISC V i forbindelse med ny sakkyndig vurdering (hun har en diagnose), og de gikk til slutt heldigvis med på det. Viser seg at vesla har skyhøy IQ... 

Så nå håper vi tilretteleggingen vil bli litt bedre fremover  :) 

lykke til! 

Anonymkode: 540ff...dba

Skrevet

Hun har sakkyndig fra PPT, tatt WISC og har tilrettelagt undervisning. Ble observert første gang i barnehagen da hun var 4 år. Nå går hun i 3.klasse. Er heldig med lærere som legger til rette, både faglig og sosialt👍🏻 

Anonymkode: 63f6d...4ae

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje jeg skal ta det opp litt mer konkret med læreren ja. Hun har allerede påpekt at barnet vårt er utrolig skoleflink, og har bemerket mange av de samme tingene som vi har. Jeg har likevel ikke nevnt noe til henne om dette, dels fordi jeg er redd for reaksjonen (tenker hun jeg legger altfor mye i det jeg (tror jeg) ser? Fremstår jeg som "høy på pæra", som om mitt barn er bedre enn andre, uten grunn? Virker kanskje tullete, men janteloven sitter vel sterkt i meg kanskje..) og dels fordi jeg igrunnen ikke før ganske nylig har tenkt på konsekvensene av å _ikke_ ta tak i dette. 

Barnet har egne lekser, deriblant leselekser og mattelekser fra 4. og 5.klasse pensum, så tiltak er jo allerede blitt gjort. Vil jo dermed tro at læreren vil ønske å "spille på lag" og støtte opp ift utredning/kartlegging..!? 

Jeg tenker at hvis dere får den hjelpen dere trenger allerede, så er det ikke så farlig hvilke resultater og "diagnoser" det har ellers. Har barnet nok utfordringer på skolen i dag? Og klarer læreren å legge enda mer til rette hvis det trengs? I tilfelle hadde jeg ikke gjort noe mer med det. 

Jeg har et smart barn selv, om han "bare" er smart eller om han er "evnerik" har ingen betydning for meg, for han har en lærer som tilpasser lekser og skolearbeid så han har utfordringer nok. 

Anonymkode: e84d9...4b6

Skrevet

Så flott at du har fått så gode svar. Jeg prøvde å skrive et lignende innlegg for noen mnd siden, og fikk beskjed om at jeg var kjepphøy 😅

Lykkelige Barn er en god start❤️

Anonymkode: f817b...e76

Skrevet

Har et barn på 11 år som skårer 122 på mensatesten på nett for voksne og 123 på illustrert vitenskap sin online test. Kunne lese, skrive og regne lenge før jevnaldrende. Men evnene vises ikke skikkelig i skoleresultatene (burde nok hatt bedre tilpasning tidlig for å beholde læringsmotivasjonen), og da er det vanskelig å ha noe argument ovenfor skolen...

Anonymkode: b4fc7...38f

Skrevet

Når barnet klarer seg fint på skolen, så antar jeg at det sjelden gis henvisning til ppt for å foreta evnetest. 

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har et barn på 11 år som skårer 122 på mensatesten på nett for voksne og 123 på illustrert vitenskap sin online test. Kunne lese, skrive og regne lenge før jevnaldrende. Men evnene vises ikke skikkelig i skoleresultatene (burde nok hatt bedre tilpasning tidlig for å beholde læringsmotivasjonen), og da er det vanskelig å ha noe argument ovenfor skolen...

Er det stor forskjell på testene for en på 11 og en voksen?

Hvis ikke tror jeg ikke det er noe godt bevis på at barnet er så begavet at dere må gjøre noe spessielt. Det er ikke noen voldsom høy poengsum for voksne. Litt over normalen og det er det.

Anonymkode: 042f8...1a2

Skrevet

Kan anbefale artikkel på Aftenposten om dette temaet. Ta tak i det nå. Jeg har en gutt som sliter veldig med skolen på grunn av dette. 

Anonymkode: d23f5...f63

Skrevet

Litt avsporing, men jeg er så glad for at skoler ser ut til å ta dette på alvor nå. Slik var det ikke på 90-tallet.

Min bror er evnerik, det kom fort frem. Men det var kun tilrettelegging for barn som slet på skolen.

Min bror kjedet seg på skolen, virkelig kjedet seg. Han ble ferdig med oppgaver lenge før alle andre i klassen, og fikk ikke mer å gjøre. Så han satt der da, halve skoletimene og gjorde ingenting. Heldigvis fikk han en lærer på ungdomsskolen som så han, han fikk vanskeligere oppgaver, spesielt i matte. På videregående skole traff han heldigvis på enda en forståelsesfull lærer og skolen gav han mulighet til å ta fag på  det lokale universitetet . 

Anonymkode: f33db...759

Skrevet

En gutt i min datters klasse er evnerik, han er veldig god i matte, vet ikke om det er mer da foreldrene ikke snakker om det. Når han gikk i barnehagen regnet han ut feks  138 - 72 uten problemer. Når det gjaldt klokken så visste han at det var 23 min igjen til klokka var 10 når den viste 09.37.

Anonymkode: 3ea2e...10d

• 1 måned senere...
Skrevet
På ‎19‎.‎11‎.‎2018 den 9.25, Anonym bruker skrev:

Er det stor forskjell på testene for en på 11 og en voksen?

Hvis ikke tror jeg ikke det er noe godt bevis på at barnet er så begavet at dere må gjøre noe spessielt. Det er ikke noen voldsom høy poengsum for voksne. Litt over normalen og det er det.

Anonymkode: 042f8...1a2

Ja, en voksentest er beregnet på de som har fylt 18 år. 

Skåren er heller ikke litt over normalen. Det er en høy skåre for voksne, og barnet skårer bedre enn 92% av den voksne befolkningen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...