Anonym bruker Skrevet 18. november 2018 #1 Skrevet 18. november 2018 Hva klokka har de innetid på skoledager, og får de reise ut til venner flere ganger i uka på kveldene? setter dere grenser når de vil overnatte borte hver helg eller ha overnatting hjemme? Har de plikter hjemme? Vi er ikke enig. Mannen mener datteren ikke trenger gjør noe for månedslønnen, kjører henne til venner flere kvelder i uken og hele helger borte. jeg mener hun skal gjøre ting for pengene og lære seg at når det er tomt er det tomt. Mener hun ikke skal være borte så mye i uken , ei heller hele helger ofte. Er jo ikke heller sikkert foreldrene til venner synes det er så Ok de heller.... Anonymkode: a6b5f...c91
Anonym bruker Skrevet 18. november 2018 #2 Skrevet 18. november 2018 Vår på 13 1/2 legger seg kl 21 før skoledag. Hun har lang skolevei og krevende skole, så hun trenger søvnen. Trener mye, så noe særlig mer enn dette rekker hun ikke. Broren som er ett år eldre har omtrent samme opplegg, han legger seg nesten alltid enda tidligere, han må ha mye søvn. Anonymkode: 0fca3...a9d
Anonym bruker Skrevet 18. november 2018 #3 Skrevet 18. november 2018 Min jente er 13.Hun må være hjemme 21 i ukedager,for hun bruker tid på å legge seg(skal være i seng 21.30).Det skjer noen ganger i uken men ikke hver dag at hun er med venner.Vi ser det an ang overnatting,hver helg hadde ikke vært aktuelt verken å ha el sove borte.Hun har vært og hatt endel overnattinger men vi bestemmer.Vær glad jenta di har venner,men alt med måte. Egentlig har hun plikter men ser det sklir ut og hun får penger i hytt å pine likevel.Ikke bra å vi prøver å ta oss sammen og har satt opp liste.Ungdommer har veldig godt å lære seg betydning penger. Anonymkode: dbeba...6d5
Anonym bruker Skrevet 18. november 2018 #4 Skrevet 18. november 2018 Jeg har en 9.klassing og ville da aldri begrenset hvor mye de er sammen med venner.... Selvfølgelig er de sammen med venner flere ettermiddager i uka og stort sett hver helg. Veldig rart å be de være hjemme altså, venner er jo alt i den alderen der. Men det er viktig å snakke med de andre foreldrene, vite at de er der de sier de er, høre om det er greit med overnatting, ha overnatting selv osv. Her er de veldig ofte hos oss siden vi har kjellerstue med egen inngang, men jeg synes det er bare koselig. Vi har ikke spesielle plikter knyttet til månedslønn, jeg mener at alle i en husholdning må bidra etter evne uten å få betalt for det. Lommepenger får de fordi jeg er mamma og de barn... Men de må holde kjellerstue, egne rom og eget bad rent og i orden. Det innebærer jo både rydding, støvsuging, vasking, skifting på seng osv. De må bære skittentøy til vaskerommet ellers blir det ikke vasket. De må bidra med å dekke bord, rydde etter middag, ta ut søppel og andre ting jeg ber dem om. Jeg har også en 17-åring og en 12-åring, så jeg kjører ganske likt opplegg for alle. Anonymkode: 41524...d5f
Anonym bruker Skrevet 18. november 2018 #5 Skrevet 18. november 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en 9.klassing og ville da aldri begrenset hvor mye de er sammen med venner.... Selvfølgelig er de sammen med venner flere ettermiddager i uka og stort sett hver helg. Veldig rart å be de være hjemme altså, venner er jo alt i den alderen der. Men det er viktig å snakke med de andre foreldrene, vite at de er der de sier de er, høre om det er greit med overnatting, ha overnatting selv osv. Her er de veldig ofte hos oss siden vi har kjellerstue med egen inngang, men jeg synes det er bare koselig. Vi har ikke spesielle plikter knyttet til månedslønn, jeg mener at alle i en husholdning må bidra etter evne uten å få betalt for det. Lommepenger får de fordi jeg er mamma og de barn... Men de må holde kjellerstue, egne rom og eget bad rent og i orden. Det innebærer jo både rydding, støvsuging, vasking, skifting på seng osv. De må bære skittentøy til vaskerommet ellers blir det ikke vasket. De må bidra med å dekke bord, rydde etter middag, ta ut søppel og andre ting jeg ber dem om. Jeg har også en 17-åring og en 12-åring, så jeg kjører ganske likt opplegg for alle. Anonymkode: 41524...d5f Har ikke 9. klassingen noen fritidsaktiviteter? Alle kvelder i uken fri til å henge med venner? Anonymkode: 0fca3...a9d
Anonym bruker Skrevet 18. november 2018 #6 Skrevet 18. november 2018 Å tvinge fjortenåringen til innesitting hadde ikke falt meg inn, det er ikke naturlig for en tenåring. Hun er sammen med venner hver dag, enten på trening, på besøk eller hun har besøk. Uten at annet er avtalt må hun være hjemme kl 21. Men om det er noe spesielt kan hun få være ute lenger. Det er ikke så ofte overnatting i helgene, kanskje en gang i måneden eller noe sånt. Men de er på besøk med hverandre til kl 23. De får ikke være ute å reke, vi foreldre snakker sammen så vi vet hvor de er. Det er vi og noen til som bytter på å huse gjengen, vi som har kjellerstuer eller garasjeloft. Et par av jentene bor i leiligheter med kun en stue, og da blir det trangt om de er mange og resten av familien er der. Så dit drar de bare om det er en eller max to som besøker. Og 23 blir de enten kjørt hjem eller hentet, med mindre de er hos noen i gata. Anonymkode: 6d220...e13
Anonym bruker Skrevet 18. november 2018 #7 Skrevet 18. november 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har ikke 9. klassingen noen fritidsaktiviteter? Alle kvelder i uken fri til å henge med venner? Anonymkode: 0fca3...a9d Det er langt ifra alle 9. Klassinger som har fritidsaktiviteter. Mange har i den alderen sluttet i aktiviteter de startet i som barn. Min 10. Klassing sitter og leser lekser hele kveldene. Hver dag. Ibland trener han på gym. Flere som gjør det av vennene. Men ikke kultur for å henge sammen med venner hele uken her. De er for opptatt av skolearbeid el andre aktiviteter. Anonymkode: 10b53...490
Anonym bruker Skrevet 18. november 2018 #8 Skrevet 18. november 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er langt ifra alle 9. Klassinger som har fritidsaktiviteter. Mange har i den alderen sluttet i aktiviteter de startet i som barn. Min 10. Klassing sitter og leser lekser hele kveldene. Hver dag. Ibland trener han på gym. Flere som gjør det av vennene. Men ikke kultur for å henge sammen med venner hele uken her. De er for opptatt av skolearbeid el andre aktiviteter. Anonymkode: 10b53...490 Jeg vil påstå at det enten er for mye lekser eller for ineffektiv studieteknikk hvis lekser tar hele kvelden. Her får ungdommene tid til både lekser, trening og sosialt fellesskap. Trening er jo noe de gjør sammen, og til dels også lekser. Anonymkode: 6d220...e13
Anonym bruker Skrevet 18. november 2018 #9 Skrevet 18. november 2018 Takk til dere mammaer som passer på at barna får nok søvn 😊 ingen som brydde seg her... Så jeg satt oppe hver eneste natt til kl 02/ 02 30 og gjorde lekser for hundre og ørtende gang. Redd de aldri ble bra nok. Sto opp kl 06 hver morgen for å gjøre meg klar til skolen. Mere lekser og sminke meg. Jeg syns det er bra og viktig at ungdommen er mest mulig med venner i denne alderen. Men hvis barnet mitt hadde en ledig halv time hjemme, kunne hun godt hjulpet til med ting hjemme. Anonymkode: bde3c...68a
Anonym bruker Skrevet 18. november 2018 #10 Skrevet 18. november 2018 Her vil ikke 14 åringen gå på noen ting. Har aldri satt stopp for å være med venner, men lekser og skole skal gå foran. Si hun må bli kjørt , har jeg sagt at venner får komme til henne og. Innetid skal settes til kl 21 i ukedager, helger kan vi heller hente henne senest 23. men jeg krever at hun gjør ting hjemme, dvs og basis ting som å rydde etter seg,kaste klærne til vask, sengeklær på vaskerom, osv osv. Anonymkode: a6b5f...c91
Anonym bruker Skrevet 18. november 2018 #11 Skrevet 18. november 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vil påstå at det enten er for mye lekser eller for ineffektiv studieteknikk hvis lekser tar hele kvelden. Her får ungdommene tid til både lekser, trening og sosialt fellesskap. Trening er jo noe de gjør sammen, og til dels også lekser. Anonymkode: 6d220...e13 Ikke ineffektiv lekselesing men mye lekser og beste karekter i det meste. Eget valg og ikke press fra oss. De fleste venner leser mye de også. Treffes og omgås mest i helger. Anonymkode: 10b53...490
Anonym bruker Skrevet 18. november 2018 #12 Skrevet 18. november 2018 Min 14-åring danser 5 timer i uka. Begynner med 6 timer på nyåret samt konfirmasjonsundervisning. Er sosial på klubben og overnatter/har overnatting minst en gang i helga. Må være inne 21 Anonymkode: baba7...bde
Anonym bruker Skrevet 18. november 2018 #13 Skrevet 18. november 2018 Min også må gjøre ting hjemme. Sammen med sekstenåringen må hun holde underetasjen i orden, og hun har ansvar for å rydde oppvaskmaskinen. Sekstenåringen må brette tøyet. Men å kjøre rundt på ungene gjør jeg virkelig ikke så lenge det er sykkelføre. Når det er glatt ute kan jeg kjøre de til de som bor lengst unna, men et par, tre kilometer går de lett. Unntaket er når det blir seint i helgene. Da tar jeg en leveringsrunde om de er hos oss, eller henter av og til. Vi foreldre avtaler oss imellom, ingen vits i å kjøre rundt på en tenåring hver. Jeg skjønte ikke det siste innlegget ditt. I hovedinnlegget virker det som du begrenser tenåringens sosiale liv, og nå sier du det er fritt frem så lenge lekser er gjort. Hva er det riktige? Og ikke minst, hvir ligger problemet? Anonymkode: 6d220...e13
Anonym bruker Skrevet 18. november 2018 #14 Skrevet 18. november 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke ineffektiv lekselesing men mye lekser og beste karekter i det meste. Eget valg og ikke press fra oss. De fleste venner leser mye de også. Treffes og omgås mest i helger. Anonymkode: 10b53...490 Her også går det i femmere og seksere, men arbeidsmengden er overkommelig. De gjør mye av leksene sammen, og lærer mye av det. Anonymkode: 6d220...e13
Anonym bruker Skrevet 18. november 2018 #15 Skrevet 18. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Har ikke 9. klassingen noen fritidsaktiviteter? Alle kvelder i uken fri til å henge med venner? Anonymkode: 0fca3...a9d Jo, trener fra 18-20.30 to dager i uken, men det er jo også sammen med venner.... Kan godt gå flere kvelder uten å være sammen med venner også, men det organiserer de selv og jeg legger meg ikke i det altså. Nettet blir skrudd av kl 22, og min 9.klassing sover gjerne innen 22.30. Står opp 7.45 om morgenen og går hjemmefra 8.15, på skolen til 8.30 (vi bor rett ved) Anonymkode: 41524...d5f
Anonym bruker Skrevet 18. november 2018 #16 Skrevet 18. november 2018 Inne til 21 i uka, overnattinger fordeler seg jevnt på gjester her og å sove hos andre i helgene. Har plikter, vasking og sånt, for å få lommepenger. Anonymkode: e51d2...dec
Anonym bruker Skrevet 18. november 2018 #17 Skrevet 18. november 2018 Tja hu er 15 men styrer alt selv nå , Da hu bodde hjemme måtte hu være på rommet til 21 så vi fikk litt alene tid. fikk velg om hu la seg eller leste ,men ingen nett. Anonymkode: 33a20...d60
Anonym bruker Skrevet 18. november 2018 #18 Skrevet 18. november 2018 2 hours ago, Anonym bruker said: Hva klokka har de innetid på skoledager, og får de reise ut til venner flere ganger i uka på kveldene? setter dere grenser når de vil overnatte borte hver helg eller ha overnatting hjemme? Har de plikter hjemme? Vi er ikke enig. Mannen mener datteren ikke trenger gjør noe for månedslønnen, kjører henne til venner flere kvelder i uken og hele helger borte. jeg mener hun skal gjøre ting for pengene og lære seg at når det er tomt er det tomt. Mener hun ikke skal være borte så mye i uken , ei heller hele helger ofte. Er jo ikke heller sikkert foreldrene til venner synes det er så Ok de heller.... Anonymkode: a6b5f...c91 Jenta mi blir 14 på julaften. hun må være inne kl 21 på hverdager, hun får være med venner, så lenge hun holder tiden, og er sammens med de hver dag. nei ingen grenser der Ja hun vasker badet og rommet sitt hver uke, går ut med søpla, går tur med hunden 2 ganger i uka ( men det deles på alle 3 barna ) så de går 2 ganger hver og en av oss foreldene 1 gang i uka. Hun får penger hver uke : spørs litt ,men nå når hun skal handle litt julegaver og slik får hun 1000 pr uke og samme sommer,ellers får hun 500 kr i uka og hun gjør jo en del hjemme, så da tenker jeg det er greit. viktig at ungdommen lærer seg at de ikke får penger uten og gjøre no. Vi er enig med foreldrene til venner at vi sier fra til hverandre hvis det blir for mye for noen Anonymkode: 90291...ec8
Anonym bruker Skrevet 18. november 2018 #19 Skrevet 18. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ikke ineffektiv lekselesing men mye lekser og beste karekter i det meste. Eget valg og ikke press fra oss. De fleste venner leser mye de også. Treffes og omgås mest i helger. Anonymkode: 10b53...490 Hvis mine barn begynner å bli så opptatt av skolearbeid kommer jeg til å bli dypt bekymret. Det er mye som er viktigere å gjøre i ungdomen enn å pugge lekser hele dagen. Anonymkode: 93c37...6fc
Anonym bruker Skrevet 18. november 2018 #20 Skrevet 18. november 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva klokka har de innetid på skoledager, og får de reise ut til venner flere ganger i uka på kveldene? setter dere grenser når de vil overnatte borte hver helg eller ha overnatting hjemme? Har de plikter hjemme? Vi er ikke enig. Mannen mener datteren ikke trenger gjør noe for månedslønnen, kjører henne til venner flere kvelder i uken og hele helger borte. jeg mener hun skal gjøre ting for pengene og lære seg at når det er tomt er det tomt. Mener hun ikke skal være borte så mye i uken , ei heller hele helger ofte. Er jo ikke heller sikkert foreldrene til venner synes det er så Ok de heller.... Anonymkode: a6b5f...c91 Kl. 21. Men helst må leksene være gjort først, hvis ikke må hun hjem tidligere. Nei, hun overnatter eller har overnatting 90% av helgene. Tja, hun må gå tur med hunden hver dag, henge på plass klærne sine, ta de i skittentøyet, rydde rommet og gjøre små ærend/tjenester. Viktig for meg at hun utvikler og vedlikeholder vennskap. Det er nesten viktigere enn alt annet. Og man er bare ung én gang, og vokser alt for fort opp! Anonymkode: 8eaa1...d31
Anonym bruker Skrevet 18. november 2018 #21 Skrevet 18. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jenta mi blir 14 på julaften. hun må være inne kl 21 på hverdager, hun får være med venner, så lenge hun holder tiden, og er sammens med de hver dag. nei ingen grenser der Ja hun vasker badet og rommet sitt hver uke, går ut med søpla, går tur med hunden 2 ganger i uka ( men det deles på alle 3 barna ) så de går 2 ganger hver og en av oss foreldene 1 gang i uka. Hun får penger hver uke : spørs litt ,men nå når hun skal handle litt julegaver og slik får hun 1000 pr uke og samme sommer,ellers får hun 500 kr i uka og hun gjør jo en del hjemme, så da tenker jeg det er greit. viktig at ungdommen lærer seg at de ikke får penger uten og gjøre no. Vi er enig med foreldrene til venner at vi sier fra til hverandre hvis det blir for mye for noen Anonymkode: 90291...ec8 1000 kr i uka???? Til hva?? Fryktelig mye penger, synes jeg. Anonymkode: 89747...db0
Anonym bruker Skrevet 18. november 2018 #22 Skrevet 18. november 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: 1000 kr i uka???? Til hva?? Fryktelig mye penger, synes jeg. Anonymkode: 89747...db0 Det blir kræsjlanding i voksenlivet om hun venner seg til flere tusen i lommepenger i måneden Anonymkode: e51d2...dec
Anonym bruker Skrevet 18. november 2018 #23 Skrevet 18. november 2018 Jenta mi er 13. Må være inne ca 21.00. Spørs hvor hun er, hvis hun er på klubben får hun være ute til 21.30-22.00, men da henter jeg henne, og hun pusser tenner og går rett og legger seg når hun kommer hjem, hun er uansett så treg at hun ikke er i seng før bortimot 23.00 uansett. Hun trenger såpass mye søvn at jeg prøver å få henne til å legge seg før 22.00, men det er ikke enkelt. Hun får være med venner hver ettermiddag hvis hun vil det. Har trening 1 ettermiddag i uka. Hun får ha overnattingsbesøk, eller dra på overnatting hver helg hvis hun vil det. Hun har ingen faste plikter hjemme, men gjør det hun blir bedt om, alt fra å tømme oppvaskmaskina, til å ta klærne sine fra vaskerommet. Hun har nå akkurat begynt å få penger 1 gang pr mnd, får se hvor bra det fungerer, foreløpig har hun brukt opp nesten alt på litt over halve måneden. Er snakk om 400,- pr mnd. Jeg regner med at dersom det ikke passer at hun er hos venner, så får heller de gi beskjed om det. Anonymkode: 03b7e...84d
Anonym bruker Skrevet 19. november 2018 #24 Skrevet 19. november 2018 er vår datter, og hun får som sagt 1000 bare de ukene før jul og sommerferien, er ikke mye det. hun har mange og kjøpe julegaver til får 500 ellers i året Anonymkode: 90291...ec8
Anonym bruker Skrevet 19. november 2018 #25 Skrevet 19. november 2018 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: er vår datter, og hun får som sagt 1000 bare de ukene før jul og sommerferien, er ikke mye det. hun har mange og kjøpe julegaver til får 500 ellers i året Anonymkode: 90291...ec8 Jeg har litt vanskelig for å tro på at du snakker sant, men hva bruker hun 500 kr i uka på? Har hun fult ansvar for å kjøpe egne klær, betale fritidsaktiviteter, skolemat, busskort ol selv eller går det bare til kos mens dere betaler en masse i tillegg. Min på nesten 14 får 50 kr i uka til kos og tull + 800 kr pr mnd som dekker alt av klær. Det klarer hun seg fint på. Anonymkode: 93c37...6fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå