Gå til innhold

Lokal legevakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om det er samme lege på vakt hele helgen? 

Anonymkode: e8adf...14d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det ikke det ihvertfall, ingen leger som er på vakt i 48 timer vel?

Men kommer kanskje an på hvor stor legevakt det er, hvor mange personer den dekker? Er litt forskjell på en liten by hvor det er folk hos legevakten 24/7 og en liten bygd i distriktet hvor man ringer og vekker en lege om man trenger hjelp.

Anonymkode: 0518d...a39

Skrevet

Åpen 6 timer hver dag. Fastleger på jobb. 

Skrevet

Ingen leger kan jobbe 48 timer i strekk!

Anonymkode: e0d9e...aa5

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det ikke det ihvertfall, ingen leger som er på vakt i 48 timer vel?

Men kommer kanskje an på hvor stor legevakt det er, hvor mange personer den dekker? Er litt forskjell på en liten by hvor det er folk hos legevakten 24/7 og en liten bygd i distriktet hvor man ringer og vekker en lege om man trenger hjelp.

Anonymkode: 0518d...a39

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen leger kan jobbe 48 timer i strekk!

Joda, og lenger enn det og. 

Hi, der varierer fra sted til sted og delvis fra helg til helg. Så det er umulig å svare bedre enn potensielt og kanskje. 

Anonymkode: dca71...3de

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, og lenger enn det og. 

Hi, der varierer fra sted til sted og delvis fra helg til helg. Så det er umulig å svare bedre enn potensielt og kanskje. 

Neida.

Legenes normalarbeidstid er 35,5t eller 37,5 timer pr uke avhengig av vaktordning. Så har du selvfølgelig avtaler om passiv tilstedetid, hjemmevakt osv  

Jamfør legenes tariffavtale gjelder også AML gir legene. De er imidlertid omfattet av følgende unntak:

legen kan arbeide opptil 19 timer pr vaktdøgn og inntil 60 timer pr uke. Hver uke skal inneholde min 28 timers sammenhengende hvile og det skal være min 8 timers hvile mellom to arbeidsperioder.

Så nei, legen han ikke jobbe 48 timer i strekk. Max 19 timer før kravet om 8 timers hvile inntrer. HELDIGVIS!!

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Neida.

Legenes normalarbeidstid er 35,5t eller 37,5 timer pr uke avhengig av vaktordning. Så har du selvfølgelig avtaler om passiv tilstedetid, hjemmevakt osv  

Jamfør legenes tariffavtale gjelder også AML gir legene. De er imidlertid omfattet av følgende unntak:

legen kan arbeide opptil 19 timer pr vaktdøgn og inntil 60 timer pr uke. Hver uke skal inneholde min 28 timers sammenhengende hvile og det skal være min 8 timers hvile mellom to arbeidsperioder.

Så nei, legen han ikke jobbe 48 timer i strekk. Max 19 timer før kravet om 8 timers hvile inntrer. HELDIGVIS!

Forandrer ikke på faktum at mange leger går legevakt fra fredag til mandag. Greit at det er beredskapsvakt/hjemmevakt gjerne i småkommuner, men de går hele helgen (gjort det selv). Det er også helt normal for overleger i bakvakt å gå dag-vakt på kveld og natt-dag igjen, eller ha bakvakt lørdag til mandag. Ja, det er passiv tid, men man er fremdels på jobb og må være tilgjengelig. Så makslengde på 19 timer gjelder bare for aktiv tid. Hvis man har passiv vakt hvor bare 1 av 4 timer teller mot arbeidstimer blir det ganske mange timer. 

Skrevet

Neida.

Så nei, legen han ikke jobbe 48 timer i strekk. Max 19 timer før kravet om 8 timers hvile inntrer. HELDIGVIS!!

Viser forøvrig til https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://bora.uib.no/bitstream/handle/1956/17307/Nklm-rapport-5-2017.pdf%3Fsequence%3D3&ved=2ahUKEwiggfzrn97eAhUJiiwKHeoNCf8QFjAhegQIBhAB&usg=AOvVaw1ZpKdwnh5RufDjqCWEUzAI

Side 11 for kartlegging av vaktlengde. 

Så HI, det kan være samme lege, eller det kan være det ikke er det. 

Skrevet

Det varierer. 

Der jeg jobber kan legene jobbe sin «vanlige» dagjobb, og så ta Lgv vakter på kveld/natt -så tilbake til sin avdeling/fastlegekontor. Men de legger seg til å sove når det er rolig. Spl vekker de når det er behov for konsultasjon, lese prøvesvar etc.

Så for å svare hi -Det er 3-delte eller 2-delte vakter. Noen Lgv har «faste» Lgv-leger, og du kan ha flaks at samme tok samme vaktene gjennom helgen (m noe pålagt hvile, så lenge det er innen samme helseforetak/kommune), og noen ganger kan det være helt forskjellige ved hvert vaktbytte.

Anonymkode: 954da...668

Skrevet

Hva legger du i lokal legevakt? Legevakta i Oslo er lokal for dem som bor der.

Her jeg bor er det flere enn en lege på vakt, og den samme legen kan jobbe to vakter i løpet av helga. 

Da jeg var på ferie i ei turistbygd, var det en lege som hadde vakta den helga. Den legen var hjemme og møtte opp på legekontoret ved evt. behov.  

Skrevet
47 minutter siden, Kontinuum skrev:

Hva legger du i lokal legevakt? Legevakta i Oslo er lokal for dem som bor der.

Her jeg bor er det flere enn en lege på vakt, og den samme legen kan jobbe to vakter i løpet av helga. 

Da jeg var på ferie i ei turistbygd, var det en lege som hadde vakta den helga. Den legen var hjemme og møtte opp på legekontoret ved evt. behov.  

I Bergen har vi en i sentrum og «lokale» i alle bydeler :) Var disse «små» jeg tenkte på, hvor fastleger har pålagt? vakt ved siden av sin egen dagjobb. Men det er jo sikkert ikke lett å svare på. Vegrer meg bare sånn for å ringe og spørre og ønsker ikke oppsøke samme idag om det er samme lege. Tidligere var det ikke samme lege lørdag og søndag hverfall :) 

takk for svar alle sammen, tross litt korttenkt spørsmål 😊

Skrevet

I Bergen har vi en i sentrum og «lokale» i alle bydeler :) Var disse «små» jeg tenkte på, hvor fastleger har pålagt? vakt ved siden av sin egen dagjobb. Men det er jo sikkert ikke lett å svare på. Vegrer meg bare sånn for å ringe og spørre og ønsker ikke oppsøke samme idag om det er samme lege. Tidligere var det ikke samme lege lørdag og søndag hverfall :) 

takk for svar alle sammen, tross litt korttenkt spørsmål 😊

Trenger du akutt helsehjelp, må du dessverre ta til takke med legen som er på vakt. Ellers må du vente til fastlegen åpner i morgen. 

Dessuten er det greit å vite at de som svarer på telefonen ikke har lov til å opplyse om hvem som er på vakt.

Anonymkode: cb4e8...b16

Skrevet

Vegrer meg bare sånn for å ringe og spørre og ønsker ikke oppsøke samme idag om det er samme lege.

Men da høres det ikke ut som om du trenger legevakt heller, men kan vente til i morra og ta kontakt med fastlegen i stedet for

Anonymkode: e6644...3e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...