Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #1 Skrevet 17. november 2018 Jeg har tre barn, som har hatt mye sykdommer i år. Blitt mye fravær fra jobb. Tenker med gru om de skulle få vannkopper nå. I beste fall snakker vi om en uke borte, i verste fall 30 dager?? Jeg vet det finnes vaksine for vannkopper, men har kun hørt om voksne som tar det. Hva er grunnen til at det ikke er vanlig for barn? Anonymkode: 7aa18...8df
Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #2 Skrevet 17. november 2018 Fordi vannkopper er irriterende men for de aller aller fleste helt harmløst. Anonymkode: 4409f...ea1
Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #3 Skrevet 17. november 2018 1 minute ago, Anonym bruker said: Fordi vannkopper er irriterende men for de aller aller fleste helt harmløst. Anonymkode: 4409f...ea1 Det skjønner jeg jo, men fra et samfunnsperspektiv koster det jo staten enorme summer. Blir jo så mye juledager pga det, særlig når de fleste får det før 12 år. Er det noen fordeler å ha selve sykdommen kontra vaksine? Anonymkode: 7aa18...8df
Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #4 Skrevet 17. november 2018 Noen land, som USA, har vurdert det sånn at det er mer samfunnsnyttig å få vaksine enn sykdommen, så der har de det i barnevaksinasjonsprogrammet. Men de har vel funnet ut at det er større sjanse for å få helvetesild når man har fått vaksinen enn når man har hatt sykdommen? Litt usikker på det. Men sykdommen i seg selv blir vel ansett for å være ganske harmløs for friske barn, derfor er det bare syke barn og voksne som ikke fikk sykdommen som barn som får vaksinen. Anonymkode: 19c03...868
Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #5 Skrevet 17. november 2018 Nå leste jeg litt selv. Who skriver on groups, is well established. 1. Varicella vaccination Before countries decide on the introduction of varicella vaccine into routine childhood immunization pro- grammes, they should have set up adequate disease surveillance to assess the disease burden caused by varicella, with provision of continued surveillance after introduction of vaccination. Countries where varicella is an important public health burden could consider introducing varicella vaccination in the routine childhood immunization programme. However, resources should be sufficient to ensure reach- ing and sustaining vaccine coverage ≥80%. Vaccine cov- erage that remains <80% over the long term is expected to shift varicella infection to older ages in some settings, which may result in an increase of morbidity and mor- tality despite reduction in total numbers of cases. De- cision-making on childhood varicella vaccination should also include consideration of the possible impact on HZ. Countries which decide to introduce routine childhood varicella immunization should administer the first dose at 12–18 months of age. The number of doses recom- mended is dependent on the goal of the vaccination programme. One dose is sufficient to reduce mortality and severe morbidity from varicella but not to prevent limited virus circulation and outbreaks. Two doses have higher effectiveness and should therefore be recom- mended in countries where the programmatic goal is, in addition to decreasing mortality and severe morbid- ity, to further reduce the number of cases and outbreaks. The minimum interval between the 2 doses should be as recommended by the manufacturer, ranging from 4 weeks to 3 months Okey, så du trenger to doser. Og da tror jeg svaret ligger i at vaksine for alle også vil koste mye Men nå vurderer jeg sterkt å vaksinere mine barn. Ingen negative bivirkninger, mindre fare for helvetesild enn ved utbrudd vannkopper Anonymkode: 7aa18...8df
Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #6 Skrevet 17. november 2018 Nå er det ikke slik at vi vaksinerer mot fravær i Norge,men mot skader/dødsfall etter sykdommer. Så derfor! Anonymkode: 166f3...9a6
Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #7 Skrevet 17. november 2018 Jeg mener vi burde vaksinert mot vannkopper i Norge. Har selv opplevd å være gravid og aldri ha hatt vannkopper. Så fikk guttungen vannkopper. Det er svært farlig å bli smittet som gravid! Det kan påføre fosteret varige og alvorlige skader. Jeg slapp heldigvis unna. Nå er jeg vaksinert. Anonymkode: c43e8...c23
Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #8 Skrevet 17. november 2018 21 minutes ago, Anonym bruker said: Nå er det ikke slik at vi vaksinerer mot fravær i Norge,men mot skader/dødsfall etter sykdommer. Så derfor! Anonymkode: 166f3...9a6 I kost-nytte vekting så er nok kostnad for samfunnet med jo. Kusma feks, er ikke spesielt farlig. Anonymkode: 7aa18...8df
Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #9 Skrevet 17. november 2018 Og når vaksinen gir mindre fare for helvetesild ser jeg er stor fordel. Helvetesild kler navnet sitt, helt forferdelig sykdom Anonymkode: 7aa18...8df
Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #10 Skrevet 17. november 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: I kost-nytte vekting så er nok kostnad for samfunnet med jo. Kusma feks, er ikke spesielt farlig. Anonymkode: 7aa18...8df Kusma kan gjøre gutter/menn sterile,og det er en veldig alvorlig ettervirkning som jeg skjønner ønskes bort! Anonymkode: 166f3...9a6
Øyne som ser!! Skrevet 17. november 2018 #11 Skrevet 17. november 2018 Det finnes vaksine mot vannkopper. Sønnen min fikk den da han var 6 år, vi betalte den selv. Kostet 1600kr.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #12 Skrevet 17. november 2018 Vannkopper er harmløst, bare slitsomt. Barn bør få vannkopper, det gir immunitet. Anonymkode: 93b19...b17
Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #13 Skrevet 17. november 2018 Her ble barnet vaksinert som syvåring mot vannkopper. Siden han ikke hadde fått det til da og begge foreldre fikk veldig kraftige anfall hvor en av oss kan ha endt opp som kronisk syk pga det, så valgte vi å være føre var for hans del. Vi unngikk også smitten i de første leveårene. Anonymkode: b071a...e62
Anonym bruker Skrevet 18. november 2018 #14 Skrevet 18. november 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Vannkopper er harmløst, bare slitsomt. Barn bør få vannkopper, det gir immunitet. Anonymkode: 93b19...b17 Vaksine gir også immunitet. Anonymkode: 3a0a5...c51
Anonym bruker Skrevet 18. november 2018 #15 Skrevet 18. november 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: I kost-nytte vekting så er nok kostnad for samfunnet med jo. Kusma feks, er ikke spesielt farlig. Anonymkode: 7aa18...8df Med mindre man blir steril.. Anonymkode: 1f9e4...351
Pobie Skrevet 18. november 2018 #16 Skrevet 18. november 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Noen land, som USA, har vurdert det sånn at det er mer samfunnsnyttig å få vaksine enn sykdommen, så der har de det i barnevaksinasjonsprogrammet. Men de har vel funnet ut at det er større sjanse for å få helvetesild når man har fått vaksinen enn når man har hatt sykdommen? Litt usikker på det. Men sykdommen i seg selv blir vel ansett for å være ganske harmløs for friske barn, derfor er det bare syke barn og voksne som ikke fikk sykdommen som barn som får vaksinen. Anonymkode: 19c03...868 Vaksinen beskytter også mot helvetesild i fremtiden, noe som er en stor del av grunnen til at vaksinen inkluderes i barnevaksinasjonsprogrammet i flere land. Helvetesild er vel det verste med å ha hatt vannkopper. Det er svært vanlig, kan ha mange komplikasjoner, er smittsomt for vannkopper og dermed risiko for folk rundt en, for å ikke nevne at det er ekstremt vondt, varer lenge, og kan forårsake permanente arr og kronisk smerte.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2018 #17 Skrevet 18. november 2018 Vi har lett for å frykter sykdommer som en blir beskyttet mot gjennom vaksinasjonsprogrammet, så glemmer vi litt alle de andre sykdommene. Vannkopper er en slik sykdom. Om en leser på helsesider til de landene som har innført denne vaksinen, så blir vannkopper fremstilt som svært alvorlig. https://ww2.health.wa.gov.au/Media-releases/2014/Chickenpox--not-just-a-harmless-childhood-illness Du kan være sikker på at vannkopper kommer til å bli fremstilt som en skummel sykdom her til lands også, om vaksine mot den kommer inn i vaksinasjonsprogrammet. Det er kommet en del nye vaksiner inn i programmet de siste 15 årene. Eldste her i huset er 16 år. Når jeg tenker tilbake til da han var baby, så tenkte vi ikke på at vi burde ta noen andre vaksiner, ut over det som ble tilbudt. Og vi ristet litt på hode av trenden i USA, hvor de gav alt for mange vaksiner. Men ser ut som vi kommer sakte, men sikkert etter. Anonymkode: 34b32...b63
Anonym bruker Skrevet 18. november 2018 #18 Skrevet 18. november 2018 20 timer siden, Øyne som ser!! skrev: Det finnes vaksine mot vannkopper. Sønnen min fikk den da han var 6 år, vi betalte den selv. Kostet 1600kr. Hvorfor vaksinerte dere han? Anonymkode: cd661...6e0
Øyne som ser!! Skrevet 18. november 2018 #19 Skrevet 18. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor vaksinerte dere han? Anonymkode: cd661...6e0 For at han skulle slippe å få det vell?!?
Pobie Skrevet 18. november 2018 #20 Skrevet 18. november 2018 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi har lett for å frykter sykdommer som en blir beskyttet mot gjennom vaksinasjonsprogrammet, så glemmer vi litt alle de andre sykdommene. Vannkopper er en slik sykdom. Om en leser på helsesider til de landene som har innført denne vaksinen, så blir vannkopper fremstilt som svært alvorlig. https://ww2.health.wa.gov.au/Media-releases/2014/Chickenpox--not-just-a-harmless-childhood-illness Du kan være sikker på at vannkopper kommer til å bli fremstilt som en skummel sykdom her til lands også, om vaksine mot den kommer inn i vaksinasjonsprogrammet. Det er kommet en del nye vaksiner inn i programmet de siste 15 årene. Eldste her i huset er 16 år. Når jeg tenker tilbake til da han var baby, så tenkte vi ikke på at vi burde ta noen andre vaksiner, ut over det som ble tilbudt. Og vi ristet litt på hode av trenden i USA, hvor de gav alt for mange vaksiner. Men ser ut som vi kommer sakte, men sikkert etter. Anonymkode: 34b32...b63 Vannkopper er ikke ufarlige, og det er ikke hysterisk å vaksinere. For vanlige, sunne barn, er sykdommen som regel ukomplisert og ufarlig. De er imidlertid smittefarlige fra dagen før de får symptomer, og hvis de smitter noen med nedsatt immunforsvar, en voksen som aldri har hatt vannkopper, eller gravide kvinner, kan dette medføre alvorlige komplikasjoner og er potensielt dødelige. Det er ikke alle vaksiner som beskytter mot livsfarlige sykdommer, det er mange som er ment for å beskytte de som er svakere og mer utsatt. Influensavaksinen er et annet eksempel på dette. Og de som er vaksinert mot vannkopper er også beskyttet mot helvetesild senere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå