Gå til innhold

Gravid under utredning av primær habituell abort


habituellabort

Anbefalte innlegg

Samboeren min og jeg ble gravide for første gang i september 2017, 1 måned etter jeg sluttet på p-pillen. Lykken var stor, men sorgen var større da jeg begynte og blø og fikk sterke smerter i uke 6+5. Vi prøvde igjen med en gang, men bestemte oss etterhvert for å slutte å prøve aktivt da det ble et usunt fokus og ingenting hadde skjedd etter 6 måneder.

4 måneder senere, i september, oppdaget jeg at jeg var sen. Tok 4 graviditetstester, da strekene var svært svake, men det var streker der. Vi var både glad og nervøse samtidig. Men forsøkte å holde roen, noe som er vanskelig i mitt yrke som sykepleier med en ekstremt krevende og stressende jobb. Symptomene var relativt like, men var mindre kvalm og kastet ikke opp. Mye murringer, og svært ømme pupper. Så begynte jeg å blø i uke 5+5, masse, og deretter kom de kjente smertene som kjentes ut som rier. 1 måned etter dette (altså i oktober) sa jeg til samboeren min at jeg hadde såkalte graviditetspupper, da de var svært ømme. Jeg tok en test, da jeg så på kalenderen min at jeg var 1 dag over. To ganske sterke streker denne gangen. I totalt sjokk, slet fortsatt mye psykisk etter den siste aborten, og nå måtte jeg omstille meg igjen. Ingen tvil om at jeg blir gravid fort hvertfall! men også denne endte i SA i uke 5+5. 

Ble henvist og er under utredning for primær habituell abort. Var på sykehuset nå på onsdag og fikk beskjed om at de prøvene vi har tatt hittill har vært normale, men venter fortsatt på kromosonanalyse av oss samt at vi da tok noen nye infeksjonsprøver. Alt innvendig så forøvrig normalt ut. Legen så litt rart på skjermen under ultralyden og spurte om jeg hadde hatt mensen. Sa nei, og la til at jeg skulle ha det nå. Hun sa at det kunne stemme, for det så ut som at kroppen gjorde seg klar til menstruasjon. Ble enige om at jeg skulle prøve igjen etter denne menstruasjonen. I går oppdaget jeg at jeg var 3 dager sen, og 4 tester senere (både i går og i dag) viser de alle positiv. De er svake som vanlig, men vet jeg må være gravid, fordi HCG var på gravid 1 uke etter forrige abort. Nesten ikke ømme pupper denne gangen. Jeg ble ikke glad en gang, bare redd. Virkelig... gravid 3 ganger på rad? det stemmer ikke med når jeg skulle hatt EL heller, men uansett. På mandag skal jeg ringe legen og skal få tett oppfølging med UL og skal ta HCG nivå hver uke og få progesteron samt blodfortynnende som jeg avtalte på onsdag. 

Er det mulig å se fosteret på ultralyd så tidlig? jeg er jo da i uke 4 + 3 nå. Noen som har tips til hvordan man kan takle dette på best mulig måte? jeg er livredd, og ønsker virkelig at det skal gå denne gangen. Vet jobben er en stor stressfaktor, men vil ikke sykemelde meg heller, for da begynner sladderet med en gang. Merker at jeg engster meg hele tiden, og hadde mareritt om nok en abort i natt. 

46436837_1034159770098392_6369829528130289664_n.jpg

46488116_267426553976850_4012652880816242688_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å ikke stresse, vet det. Jeg er i samme situasjon som deg. Har hatt 4 sa på under 2 år. Har også vært til utredning for habituell abort, uten at de fant noen årsak.

Nei, de kan ikke se om det er noe liv på ul før etter uke 6. Om du får ul før dette, kan du bli enda mer stresset når de ikke ser noe, men noe som kanskje kan utvikle seg, og du må komme tilbake 2 uker senere.

Jeg har mistet i uke 5, uke 6, uke 9 og uke 5. Ble tatt prøver på den som jeg mistet i uke 9. Den var ganske stor, og fødselen måtte settes i gang på sykehus. De fant ingenting galt med den.

Jeg har også fått resept på progesteron og blodfortynnende men rakk ikke å starte på det den siste gangen.

Ønsker deg lykke til og krysser fingrene for oss begge.

Anonymkode: 17341...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vanskelig å ikke stresse, vet det. Jeg er i samme situasjon som deg. Har hatt 4 sa på under 2 år. Har også vært til utredning for habituell abort, uten at de fant noen årsak.

Nei, de kan ikke se om det er noe liv på ul før etter uke 6. Om du får ul før dette, kan du bli enda mer stresset når de ikke ser noe, men noe som kanskje kan utvikle seg, og du må komme tilbake 2 uker senere.

Jeg har mistet i uke 5, uke 6, uke 9 og uke 5. Ble tatt prøver på den som jeg mistet i uke 9. Den var ganske stor, og fødselen måtte settes i gang på sykehus. De fant ingenting galt med den.

Jeg har også fått resept på progesteron og blodfortynnende men rakk ikke å starte på det den siste gangen.

Ønsker deg lykke til og krysser fingrene for oss begge.

Anonymkode: 17341...424

Litt trøst å vite at man ikke er alene om det vonde. Skjønner! 

Nei, og det er helt greit. Bare syns det var rart at legen ikke så noe i det hele tatt! Skjønner. 

Forferdelig at du måtte gjennomgå det... hvordan føler du deg nå kontra de andre gangene? Har du like symptomer osv? 

Åja, jeg er ikke noe kjent med det, jeg. Må man starte med det med en gang man finner ut at man er gravid? Fant det ut fredag kveld, så får ikke dratt til legen før mandag. 

Ønsker deg også masse lykke til! Håper det ordner seg for oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke gravid nå, mistet for litt over 1 mnd siden. Hadde egentlig ikke symptomer da, tok en test fordi jeg hadde blødning på feil tidspunkt. Har hatt symptomer på graviditet tidlig de andre gangene.

Jeg har fått resept på progesteron og blodfortynnende, forstod at jeg skulle begynne med progesteron etter el, og fortsette til mensen kom, eller øke hvis mensen ikke kom. Begynne med blodfortynnende ved bekreftelse på graviditet.

Spurte sist om jeg skulle starte på dette, men fikk da beskjed at jeg ikke skulle gjøre det før etter å ha fått bekreftet hcg stigning siden jeg hadde blødd.

Anonymkode: 17341...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke gravid nå, mistet for litt over 1 mnd siden. Hadde egentlig ikke symptomer da, tok en test fordi jeg hadde blødning på feil tidspunkt. Har hatt symptomer på graviditet tidlig de andre gangene.

Jeg har fått resept på progesteron og blodfortynnende, forstod at jeg skulle begynne med progesteron etter el, og fortsette til mensen kom, eller øke hvis mensen ikke kom. Begynne med blodfortynnende ved bekreftelse på graviditet.

Spurte sist om jeg skulle starte på dette, men fikk da beskjed at jeg ikke skulle gjøre det før etter å ha fått bekreftet hcg stigning siden jeg hadde blødd.

Anonymkode: 17341...424

Da misforsto jeg! Beklager! Skjønner. Det sa ikke legen min, men det praktiseres sikkert litt forskjellig. 

Får snakke med legen i morgen og høre om planen videre. 

 

Krysser fingrene for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, habituellabort skrev:

Da misforsto jeg! Beklager! Skjønner. Det sa ikke legen min, men det praktiseres sikkert litt forskjellig. 

Får snakke med legen i morgen og høre om planen videre. 

 

Krysser fingrene for deg!

Spennende å se hva slags svar du får hos legen. Følger med å høre hva du får beskjed om. Er jo på en måte litt merkelig at det ikke praktiseres likt.

Krysser fingrene for deg også :)

Anonymkode: 17341...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, enig!

Jeg var hos legen i går, og fikk resept på albyl-e, også skal jeg tydeligvis starte på progesteron når jeg har vært på tidlig ultralyd (innen 2 uker, hvis jeg ikke aborterer før det). Var overlegen som sa dette, mens LIS-legen sa jeg skulle starte på progesteron med en gang jeg fant ut at jeg var gravid! så ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...