Gå til innhold

Hvis jeg blir 60% ufør, kan jeg da

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg blir 60% ufør, kan jeg da ved et sener tidspunkt endre det til for eksempel 50%? Tenker om helsa skulle bli bedre, eller det kommer nye medisiner. Og er det like mye styr for å endre prosenten som det er å bli ufør? Kunne tenkt meg å jobbe mer en 40%, spesielt med tanke på økonomi, men slik det er nå klarer jeg ikke.

Anonymkode: eca34...3f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke å endre det, men om du (periodevis) er bedre, så kan du jobbe det du klarer og rapportere inn inntekten din til NAV. Da blir uføreutbetalingene justert i forhold til den lønna du får. 

Anonymkode: 0e1da...94f

Skrevet

Du kan jobbe så mye du ønsker og klarer, som anonym over her sier er det bare å rapportere inn inntekt så justerer de trygden din.

Det er noen regler på det, jeg mener det er 4 år, om du jobber mer enn du skal i fire år kan det diskuteres om uføregraden din er feil og gjøres noe med, men selv da mener jeg du kan gå tilbake til 60% uten nye søknader, legeattester osv i 10 år om ting blir verre igjen.

De nye reglene er laget nettopp for at det skal være lettere å kombinere jobb og ufør, og man skal kunne prøve seg i større arbeidsprosent uten at man mister trygden.

Anonymkode: f44b7...3ca

Skrevet

Så bra :) Takk for svar

Anonymkode: eca34...3f1

Skrevet

Det stemmer det de over sier, HI. Bare pass på at hvis du jobber mer og dermed tjener mer så må du også justere skattetrekket ditt. Er dessverre en del på uføretrygd som har gått på noen skattesmeller hvis de har glemt det.

Anonymkode: f4286...01b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...