Gå til innhold

Kjære muslimske foreldre.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener ikke dette slemt. Men snakk med barna dine om hvorfor han eller hun ikke kan spise svin, eller kjøtt som ikke er halal. 

Foklar på en ordentlig måte at dere ikke spiser svin og kall det svin ikke gris.  Forklar også at dere ikke spiser for  pga religion og tradisjon ikke si at de er allergiske. Vi har alergiske barn som kan dø om de får i seg noe allergenet. 

Jeg jobber på en skole og SFO og vi har alltid kjøttfrie alternativer til  muslimske barn  men daglig opplever vi  barn som er lei seg  for de ikke får samme mat. I går hadde vi spagetti med kjøttsaus ,  vi brukte da kyllingkjøttdeig   Men allikevel er det en gruppe som ikke kan spise for det  ikke er halal og de får ren spagettisaus. 

Jeg har hatt en jente som  ikke spiste grillene pølser  på grillpinne i bålet for det ble grillet vanlige pølser der. Trodde hun skulle dø.

jeg har en gutt som sluttet å spise for han var redd for at det ikke var halal og likte ikke matpakken når den var gammel.

jeg har en som ikke bryr  seg og sier det er hans kropp.

Kan nevne mer men stopper der. 

Anonymkode: 3c941...7be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

og fortell og lær dere norske verdier, spis mat her og lev som nordmenn, ellers kan dere dra hjem igjen

Anonymkode: 15a9a...496

Gjest Marihønne
Skrevet
30 minutes ago, Anonym bruker said:

og fortell og lær dere norske verdier, spis mat her og lev som nordmenn, ellers kan dere dra hjem igjen

Anonymkode: 15a9a...49  

Dummeste jeg har lest... hva med alle norske barn som ikke spiser kjøtt, har spesial diett, allergier... skal norske vegetarianere også dra fra landet da eller? 

Skrevet
2 minutes ago, Marihønne said:

Dummeste jeg har lest... hva med alle norske barn som ikke spiser kjøtt, har spesial diett, allergier... skal norske vegetarianere også dra fra landet da eller? 

jeg bryr meg ikke om hva du mener. dette er min mening...

Skrevet

Og kjære deg. Svin og gris er det samme!

Overraskende, antagelig for deg, så forklarer de aller fleste muslimske foreldre til sine barn hvorfor de ikke spiser svin.  Og det er ikke ett problem, om ikke du lager det til ett problem da...

Anonymkode: e0af4...f09

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Overraskende, antagelig for deg, så forklarer de aller fleste muslimske foreldre til sine barn hvorfor de ikke spiser svin.  Og det er ikke ett problem, om ikke du lager det til ett problem da...

Hun sier jo at det ER et problem. Det gjelder mer enn ett barn ved hennes skole og SFO.

Anonymkode: c31bd...439

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo et problem ! Les da! De muslimske barna synes det er et problem!

Anonymkode: 8eba8...b05

Skrevet

I samme slengen... Be barna deres bruke hjelm! Jo, de aller fleste muslimer her driter i sikkerhet. Ikke hjelm og ikke belte. 

Anonymkode: 8eba8...b05

Gjest Marihønne
Skrevet

Lurer på om enkelte her har hatt like stort problem om det gjaldt jødiske barn, hinduistiske barn eller budister.. de fleste religioner unngår enkelte typer kjøtt.. til og med kristendommen nevner at vi ikke bør spise gris, selv om de fleste kristne ignorerer dette glatt. Og til Hi hvis du jobber i skolesystemet via sfo har dere faktisk en rammeplan dere er NØDT til å følge som sier at barn har rett til tilrettelegging utifra ulike livssyn og religioner. 

Skrevet
2 minutter siden, Marihønne skrev:

Lurer på om enkelte her har hatt like stort problem om det gjaldt jødiske barn, hinduistiske barn eller budister.. de fleste religioner unngår enkelte typer kjøtt.. til og med kristendommen nevner at vi ikke bør spise gris, selv om de fleste kristne ignorerer dette glatt. Og til Hi hvis du jobber i skolesystemet via sfo har dere faktisk en rammeplan dere er NØDT til å følge som sier at barn har rett til tilrettelegging utifra ulike livssyn og religioner. 

Herregud, har du i det hele tatt lest innkegget til hi? Det sier ingenting om at hun ikke mener det skal tilrettelegges, det er ikke det det handler om

Anonymkode: dc31f...5f7

Skrevet

Hvor i all verden bor du?

Dette går helt knirkefritt her. Sigrid drikker ikke melk, Jens har nøtteallergi og Zaineb holder seg unna svin. Naima spiser ikke noe kjøtt som ikke er halal, og griller derfor fiskekaker. Ingen ting å lage styr over.

Anonymkode: f6b9f...1ba

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Går du og kjøper en griseribbe? En griseknoke? 

Kjøper du pølser med gris? 

Nei du kjøper svin.

Selvfølgelig forklarer  noen men ikke alle. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun sier jo at det ER et problem. Det gjelder mer enn ett barn ved hennes skole og SFO.

Anonymkode: c31bd...439

Rart hun skriver slike ting på forumet. Hun skulle organisere foreldremøtet og fått snakket med foreldrene. 

By the way, for hundre år siden, da jeg gikk i ungdomsskolen, var det flere elever som ikke tålte ditt og datt. Læreren min,som forøvrig var den beste læreren i verden, tok seg tid til å snakke med foreldrene, snakke med oss barna om allergier. Vi hadde elever som representerte 3 religioner i klassen. Hun diskuterte om det også. Hver representant holdt foredrag i klassen om sin religion. Vi hadde krigssbarn også. Vi så på krigsreportasjer fra de land. I 9. Klasse hadde vi besøk fra tidligere narkoman som fortalte sin historiet om narkotika. Ingen mobbing, ingen problemer med svinekjøtt, ingen problem med alleriger, ingen av oss i klassen er i dag narkoman. 

Du er lærer, løs problemet (med åpen sinn)! 

Ellers så blir du en del av problemet.

Anonymkode: 82bdc...d23

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette går helt knirkefritt her. Sigrid drikker ikke melk, Jens har nøtteallergi og Zaineb holder seg unna svin. Naima spiser ikke noe kjøtt som ikke er halal, og griller derfor fiskekaker. Ingen ting å lage styr over.

Litt enig her 🙂 det er ikke så vanskelig å tilrettelegge. Vi har enten helt vegetar, fisk, halal produkter i tillegg, eller noe med fisk til de som spiser halal. Men noen barn synes det er urettferdig uansett, så da kunne jeg ønske at foreldrene hadde pratet med barna om hvorfor de bare spiser halal, det er faktisk overraskende mange som tror at de er vi som bestemmer hva de kan få. 

Anonymkode: 68f5c...80f

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da regner jeg med at du sier det samme til nordmenn i Spania? Lær spansk og leve og spise som spanjoler, eller dra hjem? 

Anonymkode: a7815...612

Gjest Marihønne
Skrevet
4 minutes ago, Anonym bruker said:

Herregud, har du i det hele tatt lest innkegget til hi? Det sier ingenting om at hun ikke mener det skal tilrettelegges, det er ikke det det handler om

Anonymkode: dc31f...5f7

Forstår bare ikke helt problematikken til hi.. er selv i ferd med å bli småbarnspedagog og møter mye av det samme. Når man tar en utdanning innen dette feltet eller velger å jobbe med barn bør det jo være en selvfølge at ikke alle barn spiser det samme eller har like livssyn. For meg virker det som hi bare lager problemerut av ingenting. Og hva er poenget med å be muslimer på et forum som dette å snakke med barna hvorfor de ike spiser kjøtt istedet for å snakke med foreldrene på sfo direkte.. når det virker som dette er enkelt tilfeller i hennes sfo. De muslimene jeg kjenner forklarer fult og helt hvorfor familien deres ikke spiser svin.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi på jobben lager ikke styret, barna selv lager styrer. Vi legger tilrette. Når vi serverer Mat har vi ofte 5 forskjellige varianter, uten kjøtt, uten melk, uten gluten,  uten svin, og «normal» så vi lager til alle men vi har ikke halalkjøtt for det blir for dyrt. 

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og avsporinger.

Ann Christin, admin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...