Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #1 Skrevet 17. november 2018 Får samboer/barn innsyn i dine konti? Altså ikke bare gjenstående verdier men kontotrafikk før dødstidspunktet? Får samboer/far til barna innsyn i min helsenorge ved eventuell død så han kan se medisiner og behandlingshistorikk? Eller verner man om den dødes privatliv også her? Kommer vel kanskje an på hvordan vedkommende døde, selvmord, drap, naturlig død eller ulykke? Anonymkode: 89b7b...85f
Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #2 Skrevet 17. november 2018 Hvordan du dør har ingenting å si. Sykdomshistorikk/journaler blir ikke delt. Kun Evt ved begjært obduksjon, men da kun det som er relevant til dødsfallet. Ang konti så er det litt komplisert, og forskjell på gift/sambo og kjæreste. Men din ektefelle/samboer med felles barn får i forhold til arv innsikt i dine konti ja. Men det tar tid. -Derfor har feks min samboer og jeg egen «nød konto» hver og felles konto, slik at vi har tilgang frem til formalia er i orden. Anonymkode: 742ed...7e9
Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #3 Skrevet 17. november 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan du dør har ingenting å si. Sykdomshistorikk/journaler blir ikke delt. Kun Evt ved begjært obduksjon, men da kun det som er relevant til dødsfallet. Ang konti så er det litt komplisert, og forskjell på gift/sambo og kjæreste. Men din ektefelle/samboer med felles barn får i forhold til arv innsikt i dine konti ja. Men det tar tid. -Derfor har feks min samboer og jeg egen «nød konto» hver og felles konto, slik at vi har tilgang frem til formalia er i orden. Anonymkode: 742ed...7e9 Hvis man ikke har ektefelle/samboer da? Er det andre pårørende som får tilgang til nettbank til den døde da? Hvem gjør den opp? Anonymkode: 32a6b...bd3
Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #4 Skrevet 17. november 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvordan du dør har ingenting å si. Sykdomshistorikk/journaler blir ikke delt. Kun Evt ved begjært obduksjon, men da kun det som er relevant til dødsfallet. Ang konti så er det litt komplisert, og forskjell på gift/sambo og kjæreste. Men din ektefelle/samboer med felles barn får i forhold til arv innsikt i dine konti ja. Men det tar tid. -Derfor har feks min samboer og jeg egen «nød konto» hver og felles konto, slik at vi har tilgang frem til formalia er i orden. Anonymkode: 742ed...7e9 Skal ikke daue altså, spør fordi jeg kom til å tenke på det etter selvmord hos en bekjent, med rotete økonomi og psykisk helsehistorie. Har kjent henne lengre enn samboeren hennes (hun har barn med to menn, også samboer ved dødstidspunktet). Og lurer på om han vil få innsyn i hennes privatliv i form av kontotrasaksjoner de siste årene og helsehistorikk som medisiner osv. Eller om han får gjenstående beløp fra konto og ikke videre innsyn. Og at helsejorunalen hennes holder skjult for ham tross selvmord og psykisk helsehistorikk. Hvordan bevares «verdigheten» til den døde, i et dødstilfelle som dette, regner med det kanskje utføres en form for etterforskning ved hopping av bro hos en 37 år gammel kvinne med barn. Og enda verre: får eksmannen tilsvarende innsyn i hennes «innerste»? Han har også barn med henne. Og dem, barna, når de blir voksne? Får de vire graverende detaljer om morens liv på den måten, eller er selvmordet i seg selv det de får innsyn i? Anonymkode: 89b7b...85f
Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #5 Skrevet 17. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvis man ikke har ektefelle/samboer da? Er det andre pårørende som får tilgang til nettbank til den døde da? Hvem gjør den opp? Anonymkode: 32a6b...bd3 Det er vel bare "bobestyrer" som får tilgang, og de etterlatte må velge om de skal ha offentlig skifte så de får en offentlig advokat til å gjøre det eller ha et privat skifte og da opprette et famliliemedlem som tar ansvaret. All gjeld må jo gjøres opp før et evt overskudd skal fordeles mellom arvingene. De tilfellene jeg vet om har de hatt privat skifte når eldre sykhjemsinnlagte uten gjeld har dødd, for det er et ganske enkelt oppgjør, mens de har hatt offentlig skifte når yngre mennesker med gjeld, bolig, bil osv har dødd fordi det har vært mer kompliserte saker å ta tak i. Anonymkode: 85a14...a3e
Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #6 Skrevet 17. november 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Skal ikke daue altså, spør fordi jeg kom til å tenke på det etter selvmord hos en bekjent, med rotete økonomi og psykisk helsehistorie. Har kjent henne lengre enn samboeren hennes (hun har barn med to menn, også samboer ved dødstidspunktet). Og lurer på om han vil få innsyn i hennes privatliv i form av kontotrasaksjoner de siste årene og helsehistorikk som medisiner osv. Eller om han får gjenstående beløp fra konto og ikke videre innsyn. Og at helsejorunalen hennes holder skjult for ham tross selvmord og psykisk helsehistorikk. Hvordan bevares «verdigheten» til den døde, i et dødstilfelle som dette, regner med det kanskje utføres en form for etterforskning ved hopping av bro hos en 37 år gammel kvinne med barn. Og enda verre: får eksmannen tilsvarende innsyn i hennes «innerste»? Han har også barn med henne. Og dem, barna, når de blir voksne? Får de vire graverende detaljer om morens liv på den måten, eller er selvmordet i seg selv det de får innsyn i? Anonymkode: 89b7b...85f Du outer din venninne ganske grundige her nå, jeg håper du har vurdert det før du legger ut slike detaljerte opplysninger? Anonymkode: ad68a...9ef
Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #7 Skrevet 17. november 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Du outer din venninne ganske grundige her nå, jeg håper du har vurdert det før du legger ut slike detaljerte opplysninger? Anonymkode: ad68a...9ef Hennes død er ikke mediedekket på noe vis, og dermed er hun rimelig anonymisert på et landsdekkende forum. Har i tillegg vært så grei å gjøre om på enkelte detaljer nettopp for å bevare hennes privatliv 😊 Anonymkode: 89b7b...85f
Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #8 Skrevet 17. november 2018 Hei. Jeg kan svare på litt av det du spør om pga. selvopplevd/erfaring. Min eks var alvorlig psykisk syk, velkjent for meg og de rundt selv om jeg hører at foreldrene, søsken m.v. snakker om en annen diagnose enn det avdøde hadde. Sier meg mye om at de aldri har forstått, men det er en helt annen historie. Foreldrene var oppført som nærmeste pårørende, men tror ikke de eller noen andre får/fikk noe særlig informasjon om behandling el.l. Taushetsbelagt informasjon og personvern står høyt. Her lå for øvrig mye medisiner igjen i boligen til avdøde så dersom de ligger igjen vil det være lett synlig. Når personen er død letes det etter testament, står det noe om fordeling etc der og hvem som skal foreta skifte/oppgjør av dødsbo blir det fulgt. Dersom det ikke foreligger testamente er det arverekkefølge som avgjør hvem som skal håndtere dødsboet/skifte. Her var det flere barn med to ulike mødre, ingen ny samboer/ektefelle til avdøde. Dvs. barna eneste arvinger til avdøde. Da ble mødrene til barna umiddelbart verger til hver av sine barn da barna var umyndige. Her ble det offentlig skifte (dyrt, men..). Dermed en advokat som bestemmer alt i forbindelse med dødsbo/skifte. Ingen fikk gå inn i bolig uten advokatens aksept/pass av advokatsekretær el.l. Advokaten fikk tilgang avdødes konti, men får ikke se historikk på kontobevegelser. Så der kan du slappe helt av. Er det noe annet du lurer på? Anonymkode: 18504...7cb
Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #9 Skrevet 17. november 2018 Ellers sjekkes det om avdøde ble utsatt for utilbørlig press ved selvmord. Pengene/arv overføres barna, som blir satt under vergemål /Fylkesmannen dersom det er snakk om verdier på mer enn ca. 200.000. Anonymkode: 18504...7cb
Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #10 Skrevet 17. november 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ellers sjekkes det om avdøde ble utsatt for utilbørlig press ved selvmord. Hvordan sjekkes det? Anonymkode: 32a6b...bd3
Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #11 Skrevet 17. november 2018 Nærmeste pårørende kan dersom de ber om det få innsyn i avdødes journal. Anonymkode: 2ca79...1ea
Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #12 Skrevet 17. november 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nærmeste pårørende kan dersom de ber om det få innsyn i avdødes journal. Anonymkode: 2ca79...1ea Hvorfor? Anonymkode: 89b7b...85f
Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #13 Skrevet 17. november 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan sjekkes det? Anonymkode: 32a6b...bd3 Politiet går gjennom avdødes bopæl for å se etter brev etc. Utover det vet jeg ikke, voldsavsnittet var involvert her - vet ikke hvordan de konkret jobber, men fikk opplyst at alle dødsfall som ikke er naturlige etterforskes slik. Det er ganske vanlig i tillegg med obduksjon. Anonymkode: 18504...7cb
Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #14 Skrevet 17. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nærmeste pårørende kan dersom de ber om det få innsyn i avdødes journal. Anonymkode: 2ca79...1ea Hvor har du det fra? Det tror jeg ikke stemmer. Anonymkode: 18504...7cb
Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #15 Skrevet 17. november 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor har du det fra? Det tror jeg ikke stemmer. Anonymkode: 18504...7cb De kan be om det, men ikke alltid de får det. De må begrunne hvorfor de vil ha innsyn også blir det vurdert, de får i tilfelle ikke innsyn i alt, men i det de ber om. Vet noen som ba om det fordi de lurte på om mammaen var feilbehandlet og de ikke visste nok, de var veldig sjokkert over hennes dødsfall. De fikk innsyn i noe, men ikke hele journalen hennes altså, bare en kopi av hva hun selv hadde fått vite om sykdommen hun døde av og noe sånt. Anonymkode: 85a14...a3e
Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #16 Skrevet 17. november 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: De kan be om det, men ikke alltid de får det. De må begrunne hvorfor de vil ha innsyn også blir det vurdert, de får i tilfelle ikke innsyn i alt, men i det de ber om. Vet noen som ba om det fordi de lurte på om mammaen var feilbehandlet og de ikke visste nok, de var veldig sjokkert over hennes dødsfall. De fikk innsyn i noe, men ikke hele journalen hennes altså, bare en kopi av hva hun selv hadde fått vite om sykdommen hun døde av og noe sånt. Anonymkode: 85a14...a3e Ok, det blir nok noe annet når det er snakk om mulig feilbehandling. Tviler på at en frigir så mye når avdøde hadde psykisk lidelse/diagnose. Anonymkode: 18504...7cb
Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #17 Skrevet 17. november 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Hennes død er ikke mediedekket på noe vis, og dermed er hun rimelig anonymisert på et landsdekkende forum. Har i tillegg vært så grei å gjøre om på enkelte detaljer nettopp for å bevare hennes privatliv 😊 Anonymkode: 89b7b...85f Hvor lengre enn nesa di er det du tenker? Mange i nærområdet der dere bor har jo fått det med seg og så er du så snill at du legger ut uhorvelig mange detaljer her? Du hadde fint fått svar uten å måtte legge ut så mye privat info! Anonymkode: 10e60...609
Anonym bruker Skrevet 18. november 2018 #18 Skrevet 18. november 2018 På 17.11.2018 den 11.22, Anonym bruker skrev: Du outer din venninne ganske grundige her nå, jeg håper du har vurdert det før du legger ut slike detaljerte opplysninger? Anonymkode: ad68a...9ef Hvorfor heller ikke bare si utlevere i stedet for "outer"? Høres bare snålt ut å mikse norsk og engelsk 😆 Anonymkode: 21efd...3d8
Anonym bruker Skrevet 18. november 2018 #19 Skrevet 18. november 2018 På 17.11.2018 den 18.43, Anonym bruker skrev: Nærmeste pårørende kan dersom de ber om det få innsyn i avdødes journal. Anonymkode: 2ca79...1ea https://www.helsetilsynet.no/regelverk/tolkningsuttalelser/helse-omsorgstjenester/Ad-narmerste-parorende-sin-rett-journalinnsyn-en-pasients-dod/ her er faktum Anonymkode: 97538...857
Anonym bruker Skrevet 18. november 2018 #20 Skrevet 18. november 2018 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: https://www.helsetilsynet.no/regelverk/tolkningsuttalelser/helse-omsorgstjenester/Ad-narmerste-parorende-sin-rett-journalinnsyn-en-pasients-dod/ her er faktum Anonymkode: 97538...857 Eks. til avdøde vil ikke defineres som nærmeste pårørende men evt. som verge for et evt. etterlatt umyndig barn som en vil være foreldreverge for uten krav til innsyn i journal. Anonymkode: 18504...7cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå