Anonym bruker Skrevet 16. november 2018 #1 Skrevet 16. november 2018 Hva slags reaksjon på nøtter får deres barn og hva slags nøtter reagerer de på? Har noen erfaring med utslett/eksem etter inntak av nøtter? Hvor lang tid tar det før barna deres får reaksjon? Barnet vårt fikk et hissig, kviselignende og kløende utslett rundt munn og nese etter å ha spist kroneis (med hasselnøtter). Nå har han fått dette igjen, han har spist vanlige ting, men tre-fire dager i forveien spiste han mat som inneholdt pekannøtter for første gang. Det virker jo som det kan ha en sammenheng, eller? Bør man oppsøke lege eller er det beste bare å unngå disse typene nøtter? Han klør ikke i selve munnhulen eller i halsen. Anonymkode: 722bd...bbc
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 16. november 2018 #2 Skrevet 16. november 2018 Allergiske reaksjoner kommer ikke flere dager etter så vidt jeg vet. Sønnen min får det umiddelbart, med kløe, så litt senere kvalme og oppkast og utslett på hele overkroppen. Dette forsvinner raskt - men han får alltid behandling med medisiner, da (EPI pen etc. ). Hvis du lurer kan du be om å få sjekket for allergier med blodprøve.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2018 #3 Skrevet 16. november 2018 Barnet reagerer umiddelbart ved inntak av nøtter, starter med utslett i munnen og deretter kvalme, oppkast og hodeverk. Vi skjønte det ganske raskt ved inntak nr to og kontaktet lege siden reaksjonen var større andre gangen. Det ble tatt prøver for å gi sikkert svar på allergi, deretter en provokasjonstest (som resulterte i EPI-pen). Ved mistanke om nøtteallergi bør lege alltid kontaktes. Anonymkode: 747a7...6ef
cookiesandcream Skrevet 16. november 2018 #4 Skrevet 16. november 2018 Takk for svar! Ja, litt rart at det ikke kom umiddelbart, men det kan kanskje variere? Jeg vet veldig lite om den typen allergi. Han skal til barnelege for noe annet veldig snart, så skal høre da om de kan ta allergiprøver. Tar selvfølgelig kontakt med lege før det om det blir verre/ikke bedre før den tid.
Det var en gang et menneske Skrevet 16. november 2018 #5 Skrevet 16. november 2018 I følge blodprøve har ene barnet vårt sensibilisering overfor peanøtt, men er ikke allergisk overfor andre nøtter. Hun har aldri spist peanøtter. Når hun har fått i seg mandel og hasselnøtt klør hun voldsomt i/rundt munn og i svelg, og hun får en klumpfølelse i halsen. I tillegg til dette blir hun kvalm og kaster opp av valnøtter og pecannøtter. Sist havnet hun på legevakta fordi hun følte seg litt tett i halsen i tillegg. Fastlegen har ikke villet sende henne videre på utredning (for hun er jo ikke allergisk), men legevaktlegen sa i fra til legen at hun måtte utredes videre, så nå venter vi på time. Blodprøver er ikke så gode. I følge den så reagerer hun ikke på pollen, men hun nøs, snørret og klødde hele våren og sommeren.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2018 #6 Skrevet 16. november 2018 1 time siden, Kontinuum skrev: I følge blodprøve har ene barnet vårt sensibilisering overfor peanøtt, men er ikke allergisk overfor andre nøtter. Hun har aldri spist peanøtter. Når hun har fått i seg mandel og hasselnøtt klør hun voldsomt i/rundt munn og i svelg, og hun får en klumpfølelse i halsen. I tillegg til dette blir hun kvalm og kaster opp av valnøtter og pecannøtter. Sist havnet hun på legevakta fordi hun følte seg litt tett i halsen i tillegg. Fastlegen har ikke villet sende henne videre på utredning (for hun er jo ikke allergisk), men legevaktlegen sa i fra til legen at hun måtte utredes videre, så nå venter vi på time. Blodprøver er ikke så gode. I følge den så reagerer hun ikke på pollen, men hun nøs, snørret og klødde hele våren og sommeren. Peanøtter er ikke nøtter men en belgefrukt. Anonymkode: 1419b...044
Det var en gang et menneske Skrevet 16. november 2018 #7 Skrevet 16. november 2018 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Peanøtter er ikke nøtter men en belgefrukt. Anonymkode: 1419b...044 Hva er poenget ditt? Du ville lære meg noe? Du forteller meg ikke noe jeg ikke visste. Faktisk nevnte heg det selv her om dagen: https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144357169-har-du-noen-rarmorsomsær-kunnskap-å-dele/?page=2 Du skjønner at mandler, hvalnøtter og pekannøtter er heller ikke nøtter, men steinfrukt. Det samme er kokosnøtter, cashewnøtter og pistasjnøtter. Makademianøtter er belgfrukt på lik linje som peanøtter. Paranøtter er også en kapselfrukt (belgfrukt reven kapselfrukt). Hasselnøtter er derimot ekte nøtter. Og visste du at de brune frøene på jordbær er nøtter? Botanisk sett er altså mye av det som klassifiseres som nøtter, ikke ekte nøtter. Det at det er tørkede frukt med nok så likt næringsinnhold og smak er det som gjør at de havner i samme kategori. Jeg vet derfor at man ikke trenger å reagere på andre «nøtter» selv om man reagerer på en, men flere er som min datter, at de reagerer på flere av nøttene.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2018 #8 Skrevet 16. november 2018 4 minutter siden, Kontinuum skrev: Hva er poenget ditt? Du ville lære meg noe? Du forteller meg ikke noe jeg ikke visste. Faktisk nevnte heg det selv her om dagen: https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144357169-har-du-noen-rarmorsomsær-kunnskap-å-dele/?page=2 Du skjønner at mandler, hvalnøtter og pekannøtter er heller ikke nøtter, men steinfrukt. Det samme er kokosnøtter, cashewnøtter og pistasjnøtter. Makademianøtter er belgfrukt på lik linje som peanøtter. Paranøtter er også en kapselfrukt (belgfrukt reven kapselfrukt). Hasselnøtter er derimot ekte nøtter. Og visste du at de brune frøene på jordbær er nøtter? Botanisk sett er altså mye av det som klassifiseres som nøtter, ikke ekte nøtter. Det at det er tørkede frukt med nok så likt næringsinnhold og smak er det som gjør at de havner i samme kategori. Jeg vet derfor at man ikke trenger å reagere på andre «nøtter» selv om man reagerer på en, men flere er som min datter, at de reagerer på flere av nøttene. Herregud, så hårsår du er. Hvorfor skriker du så sabla? Vi klarer å lese det selv om du skriver med normal skrift, du trenger ikke å ta helt av selv om du ble sur av av en kommentar som overhodet ikke var ufin. Anonymkode: 703ea...d3f
Det var en gang et menneske Skrevet 16. november 2018 #9 Skrevet 16. november 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Herregud, så hårsår du er. Hvorfor skriker du så sabla? Vi klarer å lese det selv om du skriver med normal skrift, du trenger ikke å ta helt av selv om du ble sur av av en kommentar som overhodet ikke var ufin. Anonymkode: 703ea...d3f Jeg «skriker» fordi skriften endret seg automatisk i drt avsnittet, og jeg ikke klarte å endre den tilbake. Jeg gadd heller ikke skrive det på nytt for å snakke med innestemme. Sorry! Jeg er ikke litt irritert en gang, faktisk...
Anonym bruker Skrevet 16. november 2018 #10 Skrevet 16. november 2018 Nå er jeg voksen, men hvis jeg får i meg nøtter hovner halsen min opp og jeg får problemer med å puste. Jeg har heldigvis en EpiPen. Nå skjer det sjelden, fordi jeg vet hva jeg kan spise og ikke spise. Jeg leser nøye på innholdsfortegningen på matvarer. Anonymkode: f5028...74a
Anonym bruker Skrevet 16. november 2018 #11 Skrevet 16. november 2018 Man kan få allergiske reaksjoner sent (forsinket reaksjon), men ikke flere dager senere i form av utslett såvidt meg bekjent. Jeg har nøtteallergi og får reaksjon etter kort tid. Men når det gjelder andre ting jeg reagerer på kan det ta mange minutter Anonymkode: ac295...c4f
Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #12 Skrevet 17. november 2018 18 hours ago, Anonym bruker said: Hva slags reaksjon på nøtter får deres barn og hva slags nøtter reagerer de på? Har noen erfaring med utslett/eksem etter inntak av nøtter? Hvor lang tid tar det før barna deres får reaksjon? Barnet vårt fikk et hissig, kviselignende og kløende utslett rundt munn og nese etter å ha spist kroneis (med hasselnøtter). Nå har han fått dette igjen, han har spist vanlige ting, men tre-fire dager i forveien spiste han mat som inneholdt pekannøtter for første gang. Det virker jo som det kan ha en sammenheng, eller? Bør man oppsøke lege eller er det beste bare å unngå disse typene nøtter? Han klør ikke i selve munnhulen eller i halsen. Anonymkode: 722bd...bbc vi merket det når vi ga barnet vårt nugatti første gangen ,da var han 2 år gammel, da ble han hoven i halsen og slet med og puste, han tåler ikke hasselnøtt eller peanøtter,men vi holder han unna alle Anonymkode: b5e3b...685
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå