Gå til innhold

hvor mye bruker dere på egen barn? jul og bursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

i år blir det ca 2000.

er ikke samme pris hvert år.

barnet blir 6.  sjelden jeg kjøper noen utenom jul og bursdag hvis det ikke er noe barnet virkelig må ha.

bursdagen så skal han få ipad mini ,til ca 3000, så mye har jeg aldri brukt før

Anonymkode: b2b49...850

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har 3 barn. Bruker 3-500 på hver av de.

Anonymkode: fe37b...2b4

Skrevet

Kommer helt an på. Høyest pris blir det definitivt hvis det er noe de trenger av typen skiutstyr, sportsutstyr, seng eller liknende som passer i tid med bursdagen/jul. Ellers teller jeg aldri opp hva jeg har brukt på noen.

Skrevet

Så flink du er da Anonym, jeg går litt amok merker jeg i år 😕

Det er sant sug lut

Skrevet

Det er helt umulig å svare på, for det er forskjellig fra år til år, og forskjellig fra unge til unge.

Jeg har fire barn, nå i alder fra 9 til 17 år, og ting jevner seg ut på sikt. Et år ønsker en seg en bamse mens en annen trenger ny telefon, året etter er det den som fikk minst sist som trenger noe dyrt og en som fikk noe dyrt sist som ikke trenger eller ønsker noe spesielt i år. Det går seg til....

I år ønsker 17-åringen seg en "gaming stol" til 1.500 kr og skal få det.

15-åringen ønsker seg penger for han sparer til PC, så han får 1000 kr.

12-åringen trenger veldig en ny telefon og skal få iphone 7, den koster vel 4.500 eller noe sånt (skal følge med på black friday o.l. nå mot jul så kanskje vi får den billigere.

9-åringen ønsker seg veldig hotellpute, så da får hun vel få det da. Så de hadde dem på kundetilbud på coop nå, var det 250 kr eller noe sånt? Hun ønsker seg også et brettspill, så hun får få det i tillegg synes jeg.

Anonymkode: 3767b...5bf

Skrevet

3000-6000 på hver.

Anonymkode: f0c1d...ca5

Skrevet

Det er forskjellig fra år til år men har vel ligget på ca 800 kr til jul og samme pris til bursdagen. Men i år fikk han for "bare" 600 kr ettersom jeg kjøpte en metalldektor som han virkelig har ønsket seg og en film han ønsket seg.Til  jul til blir det nok en brukt playstation 4 til 2000 kr brukt + en eller to brukte spill fra gameshop.

Anonymkode: 50adf...139

Skrevet

Maks 1000,- til jul fra oss foreldre.

Litt mer til bursdag 

Anonymkode: 7e537...786

Skrevet

Ca 1000 kroner på hver, kanskje 1500 på hver. 

Skrevet

Tja, rundt 1000-1500 kr per unge. Ca. samme beløp både til jul og bursdag (1 med bursdag i november og 1 med bursdag i desember). Men kan nok få dyrere hvis det er noe de trenger.

Anonymkode: c2fac...032

Skrevet

Har alltid et mål på forhånd om at det skal bli maks 1000,- men så dukker det som regel opp mer som jeg har lyst til å kjøpe, også blir det minst det dobbelte til slutt. 😛

Anonymkode: 61857...514

Skrevet

Ca 1000 kr per barn. (Gjelder både jul og bursdag)

Anonymkode: ea568...3fb

Skrevet

Er ikkje opptatt av beløp. Er opptatt av at barna får en del av det dei ønsker seg. Forteller julegave-ønsker til andre i slekta og kjøper litt sjølv. Kjem eg over ting eg ønsker å gi barna i november og desember kjøper eg det, f.eks. klær og bøker og gir som julegaver. Vi er ikkje så mange i slekta, så kjøper fleire gaver til kvar av de. Ønsker at barna har 10-20 gaver og ikkje bare 5. Beløpet fra oss er vel en plass mellom 1000,- óg 2500,-  De får også mange ting på deling, f.eks. brettspill, spillkonsoller, boksesekk osv.

Anonymkode: 3e50e...a14

Skrevet

Takk for alle svar :)

i år har jeg kun kjøpt det han ønsker,men det var ikke billig

Skrevet

3000 til bursdag no i november. Og 2000-2500 til jul.

regner med folk kjøper etter inntekt, og hva barna har bruk for. 

Jeg har ikke fast sum. Jenta mi på 5år får for ca 1000. Elsdte får ca for 1500-2000 kommer an på om det er på blackfriday 

Anonymkode: 426f4...bec

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt umulig å svare på, for det er forskjellig fra år til år, og forskjellig fra unge til unge.

Jeg har fire barn, nå i alder fra 9 til 17 år, og ting jevner seg ut på sikt. Et år ønsker en seg en bamse mens en annen trenger ny telefon, året etter er det den som fikk minst sist som trenger noe dyrt og en som fikk noe dyrt sist som ikke trenger eller ønsker noe spesielt i år. Det går seg til....

12-åringen trenger veldig en ny telefon og skal få iphone 7, den koster vel 4.500 eller noe sånt (skal følge med på black friday o.l. nå mot jul så kanskje vi får den billigere.

9-åringen ønsker seg veldig hotellpute, så da får hun vel få det da. Så de hadde dem på kundetilbud på coop nå, var det 250 kr eller noe sånt? Hun ønsker seg også et brettspill, så hun får få det i tillegg synes jeg.

12-åring med mobil til 4500kr...det er jo helt vilt!

Anonymkode: f5ce4...586

Skrevet
24 minutes ago, Anonym bruker said:

Og det er rart 12 får for 3500 mer enn 15 åringen. 😰

Anonymkode: b24ef...cbc

Skrevet

Ca 2-3000 pr unge, har fire barn.

Anonymkode: d0781...770

Skrevet
7 timer siden, sug lut skrev:

Kommer helt an på. Høyest pris blir det definitivt hvis det er noe de trenger av typen skiutstyr, sportsutstyr, seng eller liknende som passer i tid med bursdagen/jul. Ellers teller jeg aldri opp hva jeg har brukt på noen.

Stemmen i skogen:

Jeg kommer ikke til å kjøpe noe nytt til barna, kun brukt. Dersom de trenger skiutstyr, så kjøper jeg brukt, eller leier.

Anonymkode: 024fd...481

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har inntrykk av at de fleste barn flyr rundt med tlf til den prisen. De fleste her omkring har iPhone 

Anonymkode: b5253...041

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har inntrykk av at de fleste barn flyr rundt med tlf til den prisen. De fleste her omkring har iPhone 

Anonymkode: b5253...041

Det er nok sant, men det blir relativt åpenlys forskjellsbehandling hvis ene barnet får tlf og det andre barnet får 1000 kr i kontanter og må spare til Pc. Hvorfor ikke gi alle barna som ønsker seg dyre ting (tlf og data) penger så kan de spare begge to?

Anonymkode: 4f4d4...8a3

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skulle ønske jeg/ vi kunne gjøre det slik. Men her er nesten millimeter-rettferdighet i penger. Ca 800-900 kr til bursdager og 1000 kr til jul. Fem stk, stebarn og egne barn. Stebarn er veldig opptatt av at rettferdighet er at det er likt for alle alltid. De er ikke særlig forståelsesfulle for modellen "det jevner seg ut til slutt uansett". 

Anonymkode: 73d07...250

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok sant, men det blir relativt åpenlys forskjellsbehandling hvis ene barnet får tlf og det andre barnet får 1000 kr i kontanter og må spare til Pc. Hvorfor ikke gi alle barna som ønsker seg dyre ting (tlf og data) penger så kan de spare begge to?

Anonymkode: 4f4d4...8a3

Jeg tror alle familier må lage modeller som passer for seg altså.

Her har nest eldste iphone 8, som han fikk til bursdagen sin, så at lillesøster får iphone 7 til jul er det ingen som reagerer på.

Til bursdagen sin fikk lillesøster nemling en gave som kostet under 1000 kr....

En gaming PC koster langt mer enn en telefon, og er uansett ikke noe de får av oss foreldre. At de får 1000 kr i kontanter når de sparer til noe er helt normalt i vår familie, det har alle barna fått en eller annen gang (også yngste da hun sparte til ipad).

Når du har fire barn blir det rettferdig på sikt. Alle får mobil av oss foreldre, og de får finere/dyrere mobil jo eldre de blir, alle får ski, skøyter, alpinutstyr osv av oss foreldre, men ingen får gaming PC, ipad eller slike ting. Alle får jule og bursdagsgaver for ca 1000 kr når det ikke er noe spesielt de ønsker seg eller trenger.

Alle vet dette, alle synes det er greit. Null problem. Ingenting er urettferdig.

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Stemmen i skogen:

Jeg kommer ikke til å kjøpe noe nytt til barna, kun brukt. Dersom de trenger skiutstyr, så kjøper jeg brukt, eller leier.

Anonymkode: 024fd...481

Nå vet jeg ikke helt hva "stemmen i skogen" (i hodet ditt?) er. Småttingene har vokst opp med brukt utstyr. Men de ferdigvokste får nytt skiutstyr, siden de kommer til å ha det i årevis og minst en av dem faktisk er interessert i å gå fort på ski og dermed setter pris på ski som ikke er ferdigripa. Jeg, derimot, går med 25 år gammelt skiutstyr og sper på med nye 20-kroners staver fra loppemarked når de knekker eller trinsene ryker. Leie skiutstyr er for folk som så å si aldri går på ski. Det er ikke oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...