Gå til innhold

Barn med avvik blir oftere født før termin!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer sykt på dette.. noen som vet? Altså visst man ikke har fått påvist noe feil med barnet på ultralydundersøkelse. Er det ikke et godt tegn at barnet vokser og trives der inne til termin? Føler jeg har hørt så mange ganger at barn med avvik blir født alt for tidlig fordi de ikke vokser normalt osv

Videoannonse
Annonse
Skrevet

23% av fødslene i 2017 i Norge skjedde før termin. Så det er jo ganske vanlig å bli født før termin, også uten avvik. 

Skrevet
2 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

23% av fødslene i 2017 i Norge skjedde før termin. Så det er jo ganske vanlig å bli født før termin, også uten avvik. 

Ja det stemmer 😊. Men jeg tenker mer på om det er vanlig at barn med avvik blir der inne i 40 uker liksom? Vet at friske barn kan bli født før termin. Men blir ikke ofte syke barn født veldig tidlig? 

Skrevet
9 minutter siden, Stinepetrine skrev:

Ja det stemmer 😊. Men jeg tenker mer på om det er vanlig at barn med avvik blir der inne i 40 uker liksom? Vet at friske barn kan bli født før termin. Men blir ikke ofte syke barn født veldig tidlig? 

Hva mener du med avvik? Før termin? Ofte? Syke barn? Veldig tidlig?

Anonymkode: 76043...d7a

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du med avvik? Før termin? Ofte? Syke barn? Veldig tidlig?

Anonymkode: 76043...d7a

Mener at om f.eks downs syndrom ikke er oppdaget på ultralydundersøkelse. Blir ikke disse som oftest født eller forløst en god stund før termin?  Samme med andre avvik. Altså funksjonshemmede barn o.l. 

Skrevet

Mitt barn,  med genavvik, ble født 10 dager over termin.  Fødsel ble også satt i gang.

Anonymkode: 2436b...471

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mitt barn,  med genavvik, ble født 10 dager over termin.  Fødsel ble også satt i gang.

Oi. Ja der kan du se. Trodde ikke det var vanlig. Og dere visste ikke noe om det? Takk for svar. 

Skrevet
9 minutter siden, Stinepetrine skrev:

Oi. Ja der kan du se. Trodde ikke det var vanlig. Og dere visste ikke noe om det? Takk for svar. 

Ingenting. Skjønte det var noe med han når han var rundt 3-4 måneder. Fikk ikke eksakt diagnose før 5 år etter.

Skrevet

Dette stemmer ikke her i alle fall. Her gikk jeg på overtid med jenta mi.

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingenting. Skjønte det var noe med han når han var rundt 3-4 måneder. Fikk ikke eksakt diagnose før 5 år etter.

Håper det går bra med dere jaffal. Kan jeg spørre hva diagnose han har?

Skrevet
9 minutter siden, sotosmor skrev:

Dette stemmer ikke her i alle fall. Her gikk jeg på overtid med jenta mi.

Ok. Men hva er det med jenta da? Jeg vet jo ingenting om dette. Men har bare hørt om mange barn med avvik som har blitt født prematur. Tror det er sammenheng med at mange av disse barna har tilleggs problemer som hjertefeil, problemer med å ta til seg næring osv. 

Skrevet

Min jente har et sjeldent syndrom som heter Sotos syndrom. Her er barna gjerne store, og blir født til termin. Men her har hun ikke hjertefeil.

Det høres naturlig ut at enkelte barn med ulike sykdommer / syndrom/kromosomfeil, blir født før termin.

Skrevet
7 minutter siden, sotosmor skrev:

Min jente har et sjeldent syndrom som heter Sotos syndrom. Her er barna gjerne store, og blir født til termin. Men her har hun ikke hjertefeil.

Det høres naturlig ut at enkelte barn med ulike sykdommer / syndrom/kromosomfeil, blir født før termin.

Da vet jeg hva du mener. Kunn sett det på tv. Masse lykke til videre

Skrevet

Det er nok riktig at mange barn med syndromer og kromosomavvik blir født til termin. Vi følges opp på grunn av vekstavvik på babyen i magen og de har sagt at mange barn med kromosomavvik ofte er veldig små og derfor må taes ut før. Men det kommer nok veldig an på typen avvik og eventuelle tilleggstilstander.

Anonymkode: db5d5...500

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er nok riktig at mange barn med syndromer og kromosomavvik blir født til termin. Vi følges opp på grunn av vekstavvik på babyen i magen og de har sagt at mange barn med kromosomavvik ofte er veldig små og derfor må taes ut før. Men det kommer nok veldig an på typen avvik og eventuelle tilleggstilstander.

Mente før termin.

Skrevet

Jeg har tre barn der det ikke ble avdekket (alle) feil på ul, men som alle hadde "noe". Riktignok ikke store misdannelser i norsk perspektiv, men nok til at de trengte operasjoner. Alle er født over termin etter igangsettelse. 

Det er riktig at barn som har misdannelser oftere blir født før termin, men det kommer jo an på hvilke misdannelser det er snakk om. En med downs syndrom har ikke alltid misdannelser som gjør at de blir født for tidlig.

Man kan aldri vite helt sikkert om man får et friskt barn. Er veldig mye som er umulig /vanskelig å se på ultralyd. Blant annet autisme, en haug med syndromer og misdannelser. Det kan også bli hjerneskadet i mors liv/under fødsel pga surstoffmangel og for lite næring.

Pga at jeg har født flere barn med misdannelser har jeg hatt fosterdiagnostikk i uke 11-13 med barna og jevnlig ultralyd gjennom svangerskapene. Likevel ble ikke alle misdannelsene avdekket. 

Anonymkode: 7635d...316

Skrevet

Mitt hjertebarn ble satt i gang 10 dager over termin. 

Mange som blir født svært tidlig får jo skader nettopp pga at de er premature, mens andre blir født for tidlig fordi at kroppen merker at de ikke er friske og dermed 'støter' dem fra seg. På samme måte som at spontanaborter som regel skjer pga 'feil' på fosteret. 

Det finnes sikkert statistikk på dette om du leter. 

Anonymkode: 28d8f...0ad

Skrevet
13 timer siden, Stinepetrine skrev:

Håper det går bra med dere jaffal. Kan jeg spørre hva diagnose han har?

Er et nyoppstått genavvik. Få i verden som har det. Men fram til de fant ut av avviket har diagnosen vært psykomotorisk forsinket utvikling. Du hadde ikke forstått det hvis du hadde møtt han på gata.

Skrevet

dette stemte ikke for mine barn, de kom alle overtid

Anonymkode: 827cf...736

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

dette stemte ikke for mine barn, de kom alle overtid

Og alle hadde avvik? 

Skrevet
9 minutes ago, Stinepetrine said:

Og alle hadde avvik? 

Ja

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...