Gå til innhold

Hva gjør jeg her ? ang min tenåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt som begynte på ungdomsskolen på høsten, han ble fort veldig populært av både de andre guttene i klassen og de i 9 klasse, han fikk seg kjæreste i september også, men til saken : Sønnen min hadde 2 gode venner han var mye sammens med på barneskolen,men de er ganske barnslig i forhold til min og kan forsatt leke med forskjellige ting for eksempel lego og slik, og de gamer en del.

Nå klager foreldrene til guttene at min aldri er sammens med de lengre og de er lei seg,det skjønner jeg,men blir det ikke litt sånn når man gåt fra barneskole til ungdomsskole ? bør vi si at gutten skal være mer sammens med disse guttene eller må han få velge selv ?

Anonymkode: e5d8a...5f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver at dette må sønnen din selv få velge. Men gjøre han obs på at at han er savnet.

Anonymkode: e2b1b...004

Skrevet

Det er helt vanlig at store endringer skjer i denne alderen, relasjoner endres, noen gjenger blir mindre, noen blir større, intressene endres og man trekkes mot nye mennesker.

Men det er slett ikke enkelt for alle, puberteten fører med seg store endringer i kropp og sinn, og samtidig kommer denne usikkerheten med tanke på venner. Hvem hører jeg sammen med, hva skjedde med det vennskapet, jeg vil gjerne være sammen med de der borte, men det føles kanskje tryggest å være her...

At vennskap som har vært veldig solide plutselig endres er en sorg for mange, som en kraftig kjærlighetssorg, og om den du mister da går videre uten å virke påvirket i det hele tatt, blir det enda vondere for den som føler seg forlatt.

Jeg synes du skal snakke med sønnen din om empati. Joda, noen vokser man fra, og noen finner man aldri sammen med igjen, men det går an å oppføre seg hyggelig, bruke noen timer innimellom osv også sammen med de menneskene. Fortell han at de savner han, og sier han de ikke har noe til felles lenger så går det an å ta en tur på bowlinga, på kino e.l. bare for å være grei...

Anonymkode: 11e18...692

Skrevet

De må få velge selv, men det kan være lurt å minne ham på at selv om de år modnet i litt ulik takt kan det være lurt å ta vare på gamle venskap. Om et år er de sansynlig vis mer på samme nivå igjen. Da kan det være fint å ha vedlikeholdt disse gamle venskapene. Ofte stikker de dypere enn de nye, selv om det er spennende å være med de eldre nå.

Anonymkode: 540c1...c5a

Skrevet

Det er aldri dumt å huske på ordtaket om at de du møter på vei opp også må passeres på vei ned. Men selvfølgelig skjer det ting i overgangen mellom barn og ungdom hvor man treffer nye og andre mennesker. Ting endrer seg og det må de gå lov til, men man får oppføre seg ordentlig på veien. 

Skrevet

Takk for svar :)

Skrev vel aldri at han har vert uhøflig, for det har han ikke, han hilser og går sammens med de av og til etter skolen,men henger ikke sammen på fritiden.

Tenker at dette må han velge litt selv nå

Anonymkode: e5d8a...5f5

Skrevet

La han velge det selv du, om er par år så henger han plutselig med dem igjen.

Anonymkode: 4cb59...f26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...