Gå til innhold

Ryddig hjem vs hva livet skal brukes til


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Du har kommet til jordkloden og her har du ett liv. Jeg kjenner at jeg er (ukonvensjonell muligens) for nysgjerrig på mennesker og livet og sammenhenger og behov for serier/samtaler/god tid med barna til at det går opp med puslespillet som heter strøkent hjem. Har tre barn og skal jeg prioritere de overnevnte interessene faller tid bort og det ender da i mindre delikate overflater enn hos allmuen. Kom bare ikke til kloden for å utelukkende brette truser og vaske dass. Ser at det helt klart er mulig å oppnå en balanse hvor man kan velge begge og fire i begge leirer. Bare nysgjerrig på hvordan det er for deg, fortrinnsvis du som er forelder. Hvor ligger dine prioriteringer? 

Anonymkode: 00796...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke et prikkfritt hjem, men heller ikke et grisete hjem.

Jeg har valgt å ikke ha mer ting enn nødvendig, så det er ikke så mye å rydde på. Jeg har også lagt til meg vanen om å rydde hele tiden, jeg beveger meg aldri fra et rom til et annet, fra en etasje til en annen osv uten å samtidig ta med meg noe som skal samme veien. Jeg tenker ikke på det som rydding, det bare gjøres hele tiden når jeg er i bevegelse.

Til sammen gjør det at det stort sett ser ok ut her, selv om det selvfølgelig også er ting og tang i et hus man bor 6 mennesker så prikkfritt blir det aldri her.

Det blir støvsugd og vasket gulv annenhver uke fast, doene og vaskene på badet tas når det trengs. Ikke noe fanatisk der heller, men møkkede doer blir ikke stående i dagesvis altså, vi er to voksne, to ungdommer og to barneskolebarn i dette huset, så ting tas innen rimelig tid av en av oss.

Tørrmopping av gulvet kunne nok blitt gjort litt oftere, men vi har ikke dyr og ungene har blitt så store at de ikke smuler allverdens lenger, så en gang i uka får gjerne holde.

Vi har nok av andre ting å holde på med, så selv om rydding og vasking er prioritert er det ikke nødvendig å ta helt av. 

Anonymkode: 2c4a4...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppdaget at jeg får veldig gode samtaler med ungene når vi vasker opp sammen, lager mat sammen eller rydder sammen. Så der blir det på en måte to fluer i en smekk.

Det er ikke strøkent hos oss, men stort sett temmelig ryddig... 

Anonymkode: 5799c...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater husarbeid som pesten, men liker ikke å ha det grisete heller. Mitt motto er "Gå aldri ut av et rom uten å ta med deg noe". Dette begynner å bli internalisert i (de fire) barna også. Dessverre ikke mannen ;)

Når jeg kommer hjem fra jobb kan det se ut som et bombenedslag, men da er det bare til å innkalle troppene, så er det ryddig i en fei. Vi har geniale oppbevaringssystemer som gjør at det er enkelt å rydde for alle. Vi er også flink til å kaste/gi bort alt overflødig. Leker og hobbyer ser jeg ikke på som rot. Det skal synes at akkurat vi bor her. Så lenge kjøkken, entre og bad ser greit ut, så slapper jeg av. 

Allrommene støvsuges hver dag. Vask tas ved behov. 

Anonymkode: 6e3c2...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har små barn så vi er fire tilsammen. 

Vi har absolutt inngen pynt for det blir knust uansett av de små nysgjerrige, og alle ting har en plass, også har vi få ting i de rommene vi oppholder oss mest i. Altså sofa, bord, TV bord i spisestua så er det bare en sjenk og spisebordet.

Så vaskinga i seg selv går fort, tørke over alle flater og vaske gulv. Støvsuging tas hver dag gjerne to ganger. Noen ganger. Mindre da bikkja spiser opp alt. 

Har en super håndholdt støvsuger som vi er utrolig fornøyd med så støvsuginga går superraskt uten å bruke mye tid på det. Vasker gulvet der hvor barna har spist daglig og hele huset en gang i uka. 

Kjøkkenet tas mens vi lager mat. Store lange benker på kjøkkenet men alt har sin plass så de er like enkle å holde rene som resten.

doene vaskes hver uke en av dem hver 3 dag da barna dusjer veggene når de bader.

klesvask er derimot min verste fiende, hater det kan ikke fordra det...

så ja det er veldig rent og ryddig her, men det fins dager hvor vi ikke har gjort noe som helst...

Anonymkode: bc5a1...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robotstøvsuger fikser den biten mens vi er på jobb. Og for at den skal jobbe må flatene være rene, ergo rydder vi hver dag. Vi har det nok forholdsvis rent og ryddig, men det er fordi rot gjør meg stressa når jeg er sliten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker å ha det ryddig og prioriterer det. Som mange har nevnt over, er hemmeligheten å ta med seg noe hver gang man går et sted, ha få ting og å ha en fast plass for alt. 

Vi har et normalt renslig hjem. Noe saft og sikkel blir det med små barn. Vi støvsuger ca 1 gang i uka, og da har vi hatt hybelkaniner et par dager. Før vi fikk barn hadde vi aldri hybelkaniner, men nå har det blitt viktigere å prioritere lek etter middag og avslapping/hobby om kvelden. 

Jeg MÅ imidlertid ha ryddet av middagsbordet før jeg kan gjøre noe annet. Forskjellen på meg og mannen er at jeg kan kjøre det fort og overfladisk på 5 min, mens han MÅ gjøre det perfekt og bruker 15 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vaskehjelp en dag i uken. Rydder dagen før hun kommer og støvsuger/vasker over badet en gang i uken utenom. Stort sett strøkent hjemme hos oss. Har mer enn nok tid med barna og tid til livets små og store spørsmål selv om jeg har et rent hjem😊

Anonymkode: bfc39...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir psykisk stresset av rotete hus, så for å kunne slappe av må det være ryddig og rent hos meg. Ikke strøkent, men ryddig og rent

Anonymkode: 36a42...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mellomting. Jeg vasker i gjennomsnitt, hver dag, ca 2 maskiner med klær. De er helt fulle. Så må jeg brette to helt fulle maskiner med klær, vaske opp griseri og smuler, rydde på badet. Støvsuge. Det er det jeg gjør til vanlig. 

Mannen tar oppvasken og smårydder rundt. Uten det går det faktisk ikke rundt her. Men jeg sitter ikke på kne og tar gulvvask hver 3. dag. Det går ikke. Da går det utover andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har kommet til jordkloden og her har du ett liv. Jeg kjenner at jeg er (ukonvensjonell muligens) for nysgjerrig på mennesker og livet og sammenhenger og behov for serier/samtaler/god tid med barna til at det går opp med puslespillet som heter strøkent hjem. Har tre barn og skal jeg prioritere de overnevnte interessene faller tid bort og det ender da i mindre delikate overflater enn hos allmuen. Kom bare ikke til kloden for å utelukkende brette truser og vaske dass. Ser at det helt klart er mulig å oppnå en balanse hvor man kan velge begge og fire i begge leirer. Bare nysgjerrig på hvordan det er for deg, fortrinnsvis du som er forelder. Hvor ligger dine prioriteringer? 

Anonymkode: 00796...c6f

Jeg har langt fra plettfritt hjem. Jeg tenker at det jeg bruker tiden på bruker jeg livet mitt på og jeg vil ikke se tilbake på livet mitt mens jeg ligger på dødsleiet at jeg brukte tiden på rydding og vasking. Aldri. Flyttet inn i ny leilighet i midten av august og har enda ikke vasket stuegulvet . Kun støvsuging. Jeg hater å vaske. Prioriteringen min ligger på å trene 2-3 ganger i uka samt lage næringsrik mat. Bruker en del tid på å lage mat siden jeg anser det viktig for helse både i nåtiden og fremtiden. 

Vi har ett barn på 4 år og jeg er 12 uker på vei med nummer 2. Jeg jobber 100 % som sykepleier og føler at livet har nok plikter om jeg ikke skal prioritere å "skrubbe gulv". Søvn er også en viktig prioritet for meg,men kan noen ganger skorte på det 

 

Anonymkode: 82281...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å rydde 😳 får jeg ikke sove, står jeg opp, også vasker jeg hus stille som mus 😂 

Jeg bruker Max 20 min på å rydde 3 etasjer siden jeg har fast plass til alt. Har ikke mye dill stående fremme heller. Minst mulig. 

Klæsvasken er aldri overfylt selv om vi er 5 personer. 

#kontrollfreak 🤫 

Anonymkode: 36e2e...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å rydde rundt seg, ha huset reint nok til at man ikke skjemmes om noen skulle ramle inn døra - det er en del av livet, på linje med jobb og familieliv. Ser ikke hvordan det går ut over å være sammen med barna, ut over det å "leve livet". 

Skjønner med andre ord ikke problemstillingen. 

Anonymkode: b07fb...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må aldri direkte rydde, men har innarbeidede rutiner for å ha det slik. Akkurat nå ville det tatt meg ca 2 minutter å få det "ryddig". Asjettene og koppen i oppvaskmaskinen og fotkremen på stuebordet i skuffen på badet. Sengene ble oppredd da vi sto opp, da selvfølgelig slik at luft kommer til madrassen. Lar aldri ting ligge å flyte, men har ikke tellekanter i skapene. Hadde blitt sprø av gammelt rot. Siden jeg aldri trenger sette av tid til å sjaue rot, har jeg mer en tid nok til familie. Det handler ikke om å være perfekt heller. Det handler om rutiner gjennom mange tiår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alvorlig syk. Har to små barn og en mann. Her flyter det! 🙈 Innimellom får vi tatt et røsk, men jeg er ikke særlig happy for hvordan det ser ut her. Jeg syns det er nedtur å ikke orke å ta ut av oppvaskmaskinen eller å klare å støvsuge. Mannen liker å ha det ryddig, men han sier at det blir bedre når barna blir litt større. Han stresser overhodet ikke over alt rotet. 

Har jeg litt energi, leker jeg og tuller med barna istedenfor å rydde. 

Jeg har vært døden nær tre ganger, så Jeg bryr meg heller om de små store øyeblikkene vi tuller og leker med barna. 

Etter at vi har fått ryddet bort babyleker og tøy, skal vaskedama få lov til å komme igjen. Det er utrolig deilig å ha et rent hus. 

 

Anonymkode: 1d226...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...