Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #1 Skrevet 13. november 2018 Hei, lurer på om noen har erfaringer på dette og kan hjelpe meg. Vi har en gutt på 7 år med astma. På denne tiden av året er han veldig plaget. Det går i mye medisiner, og våken netter med hoste, noen ganger til han kaster opp. Han har også spesial sengetøy. Og det er en del ekstra arbeid på grunnav sykdom/plager. Så var det en mor på skolen som han går på som nevnte noe om hjelpestønad? Jeg visste ikke at det gjaldt astma? Hvordan går jeg i såfall frem? Anonymkode: 7535a...8fe
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #2 Skrevet 13. november 2018 Du finner søknadsskjema på Nav, fyller ut og så må legen skrive en uttalelse om st det du beskriver er riktig, Anonymkode: 9a49c...f9e
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #3 Skrevet 13. november 2018 Jeg må printe dette, ta med til legen for gjennomsyn eller får legen dette automatisk? Anonymkode: 7535a...8fe
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #4 Skrevet 13. november 2018 Er det noen som har vært gjennom dette? Stemmer det st det gjelder astma også? Anonymkode: 7535a...8fe
har3småtroll Skrevet 13. november 2018 #5 Skrevet 13. november 2018 Det gjelder for astma og 😊Har fått det selv til et av barna.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #6 Skrevet 13. november 2018 Hjelpestønad gjelder ikke spesielle diagnoser. Det er hvis det blir bevist at man har vesentlig merarbeid med barnet pga sykdom. Spesialsengetøy hjelper ikke. Det er evt grunnstønad. Hjelpestønad er alt merarbeidet dere har som ikke andre har. Og det må gå over et visst antall timer i døgnet/uken og selvfølgelig gjelde året rundt. Anonymkode: cea2b...6cb
Anonym bruker Skrevet 14. november 2018 #7 Skrevet 14. november 2018 16 hours ago, Anonym bruker said: Hei, lurer på om noen har erfaringer på dette og kan hjelpe meg. Vi har en gutt på 7 år med astma. På denne tiden av året er han veldig plaget. Det går i mye medisiner, og våken netter med hoste, noen ganger til han kaster opp. Han har også spesial sengetøy. Og det er en del ekstra arbeid på grunnav sykdom/plager. Så var det en mor på skolen som han går på som nevnte noe om hjelpestønad? Jeg visste ikke at det gjaldt astma? Hvordan går jeg i såfall frem? Anonymkode: 7535a...8fe Det er dessverre svært vanskelig , min har hardt rammet, søk siden han var 8mnd da han begynte, ikke godtatt ennå, ungen blir snart 6. hn har astmaanfall et par ganger i mnd , hoster mye ,kaster opp og mye skift går både hjemme og i bhg Anonymkode: 432da...062
Anonym bruker Skrevet 14. november 2018 #8 Skrevet 14. november 2018 Det finnes grupper på Facebook for foreldre til barn med Astma. Jeg anbefaler å søke plass til dere på Geilomo. Anonymkode: 84427...b66
Anonym bruker Skrevet 14. november 2018 #9 Skrevet 14. november 2018 Du må skille mellom grunnstønad og hjelpestønad, grunnstønad er for ekstra utgifter, hjelpestønad for ekstra arbeid. Jeg vet noen har, men jeg tror ikke det holder at fastlegen skriver under, du må ha en attest fra spesialist. Anonymkode: 3b77d...c3e
Anonym bruker Skrevet 14. november 2018 #10 Skrevet 14. november 2018 For å kunne få hjelpestønad er det en forutsetning at du har et privat pleieforhold, eller at hjelpestønaden setter deg i stand til å opprette et slikt privat pleieforhold. Privat pleieforhold betyr at pleien eller tilsynet blir utført av for eksempel barn, foreldre, ektefelle, andre slektninger eller for eksempel naboer. Det foreligger et særskilt pleie- og tilsynsbehov når: Når evnen til å klare seg uten tilsyn svikter, både inne og ute, dag og natt Der det er behov for hjelp til personlig stell/hygiene og i spisesituasjoner For å få stønaden, må utgiftene svare til minst sats 1, som er på 14.580 kroner (1.215 i måneden). Stønaden er skattefri. Du må søke skriftlig om hjelpestønad. Få fram i søknaden at du har et privat pleieforhold, eller at hjelpestønaden vil gi deg muligheten til å opprette dette. Forhøyet hjelpestønad Barn under 18 år som har et pleie- og tilsynsbehov som er vesentlig større enn det som dekkes av ordinær hjelpestønad kan få forhøyet hjelpestønad. Det er en forutsetning at forhøyet hjelpestønad øker barnets muligheter for å bli boende hjemme. Ved vurderingen av pleie- og tilsynsbehovet og hvilken sats som skal gis, legges det vekt på: hvor mye den fysiske og psykiske funksjonsevnen er nedsatt hvor omfattende pleieoppgaven og tilsynet er hvor stort behovet for stimulering, opplæring og trening er hvor mye pleieoppgaven binder den som gjør arbeidet Hjelpestønaden er skattefri og blir utbetalt en gang i måneden. Forhøyet hjelpestønad utbetales til og med den måneden barnet fyller 18 år. For å være helt ærlig så tviler jeg på at du får det utfra merarbeidet du beskrev i hi. Det skal nok en del timer til med merarbeid for å få det innvilget. Hvis du søker så er det viktig å få en erklæring fra en spesialist, regner med han blir fulgt opp av noen andre enn bare fastlegen hvis han har så kraftig astma. Erklæringen bør bekrefte at dere har en del merarbeid pga astmaen Anonymkode: 3a5f2...9f5
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 14. november 2018 #11 Skrevet 14. november 2018 Vi fikk forhøyet hjelpestønad for vår sønn med astma noen år. Nå vanlig hjelpestønad fordi han heldigvis er bedre. Du må ta deg tid til søknaden og skrive hva dere bruker tid på hver dag av medisiner, våkenetter, skifte sengetøy etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå