Gå til innhold

Tvinge henne til å si unnskyld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er en laaaaang historie. Prøver gjøre den kort. 

På datteren sin skole ble det tidlig to grupperinger med jenter. Den ene gruppen blir styrt av ei jente, den andre (der datteren min er) er en gjeng med «de som ikke er ba nok» det har tidvis vært mobbing i form av latterliggjøring pga klær og andre ytre ting. Som oftest er det jenta som er leder som kommer med kommentarene. Har du arvet buksene til bestemora di, så ler alle.

De er nå 15 år og mye har skjedd det siste året. Noen av de «utstøtte» (i mangel på bedre ord) har utviklet seg til å bli veldig vakre, gode i idrett osv. Dette gjør at guttene ofte har gjort seg til for de. Særlig en av jentene (min datters venninne) er utrolig nydelig og mange av guttene liker henne. Hun har ikke foreldre med mye penger og er en stille forsiktig jente. Hun har nå blitt forfulgt av den andre gjengen. For noen dager siden var de ekstra leie i kommentarene, det gikk på klær og utseende. Så hadde åpenbart min datter fått nok og sagt til lederen, hva snakker du om da, du må jo ha med det trillebår for å få med deg den feite ræva di på tur. Dette høstet stor applaus fra guttene og denne jenta har etter det følt seg mobbet pga vekta. (Hun er bittelitt større en de andre, men langt fra feit) 

Nå har dette blitt en stor sak og skole og denne jentas foreldre mener min datter skal si unnskyld foran hele klassen. 

Hun blånekter og sier at hun kun svarte med samme mynt og skal hun si unnskyld så skal denne jenta si unnskyld til venninna. 

Jeg er litt delt, jeg synes ikke det hun sa er OK, samtidig så ser jeg også min datters argumenter. Hun har aldri mobbet og vi får ellers gode tilbakemeldinger på henne. Hun har aldri vært i trøbbel og konflikter. Skal jeg la henne ta denne avgjørelsen selv? 

Det må også tilføyes at den andre jentas oppførsel har vært tatt opp ved flere anledninger og foreldrene har bare sagt det er slik det er mellom jenter og at det er vennskapelig erting. 

Hva mener dere?

Anonymkode: 8633a...796

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes hun har rett, skal hun si unnskyld, så skal den andre og det. Jeg synes at det å skal si unnskyld foran hele klassen er som en gammeldags gapestokk, og noe en skole i 2018 burde holde seg for god til og noe jeg aldri hadde godtatt at mitt barn måtte gjøre det.

Anonymkode: 91213...897

Skrevet

Jeg kan aldri tenke meg at skolen synes at en elev skal unnskylde seg offentlig foran hele klassen.

Anonymkode: f669e...c07

Skrevet

Hvorfor skal hun si unnskyld foran hele klassen? Dette er mellom hun og den andre jenta. Skolen burde sette de to sammen og få de til å snakke sammen og jenta di kan få forklare hvorfor hun sa det hun sa. Hun bør ikke bare si unnskyld.

Anonymkode: 3f0fc...e9a

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan aldri tenke meg at skolen synes at en elev skal unnskylde seg offentlig foran hele klassen.

Anonymkode: f669e...c07

De ønsker å ta en gruppesamtale om kommentarer som kan såre og oppfordret at min datter da skulle i den setting unnskylde at hun sa hun hadde stor rumpe, som en naturlig reaksjon på samtaleemnet som da var oppe. Det var ikke ment at hun skulle frem til læreren og så si unnskyld. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

foreldrene har bare sagt det er slik det er mellom jenter og at det er vennskapelig erting. 

Hva mener dere?

Jeg mener at du skal si det der til dem. Og støtt dattra de. 

Når du derimot er alene med henne så kan du fortelle henne at det ikke nytter å synke ned på samme nivå som andre usikkre folk. 

Anonymkode: d6bfe...db8

Skrevet

Dersom historien er slik vi har hørt den fra deg: Hvis hun skal si unnskyld skal jo den andre jenta si unnskyld først. 

Men nå har jo alle saker mer enn én side, og alle har sin egen sannhet, så det gjør det egentlig vanskelig å komme med råd....

Anonymkode: 154a9...419

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De ønsker å ta en gruppesamtale om kommentarer som kan såre og oppfordret at min datter da skulle i den setting unnskylde at hun sa hun hadde stor rumpe, som en naturlig reaksjon på samtaleemnet som da var oppe. Det var ikke ment at hun skulle frem til læreren og så si unnskyld. 

Og hvorfor skal ikke de andre jentene unnskylde oppførselen sin? Her synes jeg du må stå opp for datteren din som forsvarte en venn som har blitt mye plaget

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg mener at du skal si det der til dem. Og støtt dattra de. 

Når du derimot er alene med henne så kan du fortelle henne at det ikke nytter å synke ned på samme nivå som andre usikkre folk. 

Anonymkode: d6bfe...db8

Vi har hatt en lang prat om dette og om at én kommentar er nok til å skade. Jeg har poengtert at det er fristende å slå tilbake men at det ikke er OK å synke til deres nivå. Hun er egentlig enig i det, men som hun sier, jeg fikk bare så nok. 

Skrevet

Og hvorfor skal ikke de andre jentene unnskylde oppførselen sin? Her synes jeg du må stå opp for datteren din som forsvarte en venn som har blitt mye plaget

Jeg sa til læreren at jeg skal ta det opp med min datter. Jeg sa også at det er urimelig at bare én skal si unnskyld. Jeg tror at min datters kommentar har blitt en vits mellom guttene i motsetning til kommentarer fra hun andre som liksom bare var der og da. 

Skrevet

Hvis historien din stemmer, ikke pokker om jeg hadde resignert til det de ønsker din datter skal gjøre.

Jeg hadde heiet på min (din) datter, og roset henne for at hun stilte opp for venninen sin. Stå på. 

Hadde noe lignende når jeg var 12-13år. (Jeg gjorde som din datter når en gutt ble mobbet) Vi måtte møte hos rektor. Store var deres øyne når mine foreldre dro en «Al PAcino -duften av kvinne»-tale forran samtlige tilstede, og forlangte at både lærer og rektor skulle beklage seg til meg for å ha forsøkt å straffe meg 😂 Glemmer aldri den følelsen, og har jobbet for rettferdighet gjennom hele voksenlivet takket være den opplevelsen 💪🏼😉

Anonymkode: 47501...b95

Skrevet

Det som er trist her, er at lederen i den andre gruppa, i tillegg til å være overvektig i tidlig alder, er utstyrt med lav selvtillitt som gjør at hun stadig vekk må hakke på andre, og att på til har hun jaggø også sneversynte foreldre som mener at datterens drittoppførsel er ok fordi "det er bare sånt man gjør", også går de i offerrollen med en gang de får en kommentar slengt i sin retning.

Litt som Israel, egentlig. Det er jo ingen tvil om hvem som er den slemme, og den som også skriker høyest når noen kaster et gram grus på dem.

Skrevet

Hvis historien din stemmer, ikke pokker om jeg hadde resignert til det de ønsker din datter skal gjøre.

Jeg hadde heiet på min (din) datter, og roset henne for at hun stilte opp for venninen sin. Stå på. 

Hadde noe lignende når jeg var 12-13år. (Jeg gjorde som din datter når en gutt ble mobbet) Vi måtte møte hos rektor. Store var deres øyne når mine foreldre dro en «Al PAcino -duften av kvinne»-tale forran samtlige tilstede, og forlangte at både lærer og rektor skulle beklage seg til meg for å ha forsøkt å straffe meg 😂 Glemmer aldri den følelsen, og har jobbet for rettferdighet gjennom hele voksenlivet takket være den opplevelsen 💪🏼😉

Anonymkode: 47501...b95

Det er historien som har blitt fortalt ja. Jeg heier på min datter, hun er en grei jente. Jeg synes ikke kommentaren er OK, å kommentere andres kropp slik liker jeg ikke. Selv ikke når hun andre startet så kan jeg forsvare det. Jeg tror hun har forstått hva jeg synes, men det blir med denne praten fra min side. Hun reagerte på urett, desverre valgte hun å kommentere noe som var litt for drøyt. 

Jeg har ikke lovet hun skal be om unnskyldning, jeg sa jeg skulle prate med henne. Hun nekter som sagt og jeg støtter henne i argumentasjonen. En unnskyldning er dog på sin plass, OM også denne jenta sier det samme. Jeg vet at denne kommentaren hadde aldri kommet om hun ikke hadde kommentert klærne til min datters venninne. 

Skrevet

Jeg synes begge jentene skal be om unnskyldning.

Skrevet

Jeg synes vel at noen voksne bør sette seg ned med disse jentene, kanskje din datter og denne hun har kommet i klinsj med og ta en prat. Det er tydelig at det ligger mye under her, og jeg tviler på at å tvinge folk til å unnskylde vil føre med seg noen løsning. Skolen må jobbe med jentemiljøet eller så blir det jo bare en eskalering av konflikten. 

Alle trenger ikke å være bestiser, men det å disse andres klær eller kommentere andres rumpe er lang over streken.

Skrevet

Jeg heier på din datter og synes det er helt innafor det hun sa. Til pass for mobberen.

Anonymkode: 6d979...71b

Skrevet

Hun kan jo godt si unnskyld, men hvis hun gjør det, så skal premisset være et hun får fortelle hvorfor hun sprakk og sank ned på den andre jentas nivå. 

Anonymkode: 9796f...6a4

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg heier på din datter og synes det er helt innafor det hun sa. Til pass for mobberen.

Anonymkode: 6d979...71b

De har jammen meg godt av å smake sin egen medisin

Skrevet

Tror faktisk jeg hadde stilt på skolen og sagt at det var fullstendig uaktuelt, om saken her er rett fremstilt. 

Skrevet

Noen ganger så er det nettopp det å bare vise at man får tilbake med samme mynt som gjelder. Jeg skjønner godt at dattera di gjorde som ho gjorde. Stemmer for at du støtter dattera di, men at hun selvfølgelig kan gå med på så unnskyld, dersom ho andre jenta som har mobbet i flere år kan si unnskyld først, og slutte med det. De foreldra kunne kanskje trengt seg en oppvekker selv👊🏻

Anonymkode: 913a3...657

Skrevet

Jeg synes dere skal sette dere ned og forberede en unnskyldning der hun også forklarer hvorfor hun så det hun gjorde.

"Jeg er lei for at jeg såret deg. Selv om du gikk langt over streken i hvordan du sakket til Kari burde jeg holdt meg for god til å kommentere ting ved deg jeg trodde ville såre deg. Jeg håper du ikke blir gående å tenke for mye på de dumme ordene mine, men at du husker hvor vondt det gjør å bli angrepet for utseendet sitt og at du også er mer forsiktig med ikke å såre folk fremover."

Anonymkode: 281e6...835

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes dere skal sette dere ned og forberede en unnskyldning der hun også forklarer hvorfor hun så det hun gjorde.

"Jeg er lei for at jeg såret deg. Selv om du gikk langt over streken i hvordan du sakket til Kari burde jeg holdt meg for god til å kommentere ting ved deg jeg trodde ville såre deg. Jeg håper du ikke blir gående å tenke for mye på de dumme ordene mine, men at du husker hvor vondt det gjør å bli angrepet for utseendet sitt og at du også er mer forsiktig med ikke å såre folk fremover."

Anonymkode: 281e6...835

Det der er jo å pakke mobberen inn i bomull

Skrevet

Jeg er ingen tilhenger av å unnskylde seg i hytt og pine, og i alle fall ikke en en sånn situasjon. Men jeg synes at #21 er inne på noe her. Om jeg hadde sagt noe sånn, ville jeg sagt noe sånn som "Det var dumt av meg å si det jeg sa, jeg burde ha valgt andre ord. Men jeg ble så forbanna da du sa det du sa til Kari at det rett og slett sprakk for meg og jeg ville at du skulle få føle det samme som Kari gjør når du er sånn mot henne. Jeg burde ikke ha lagt meg på ditt nivå, og det var dumt av meg."

Skrevet
18 hours ago, Anonym bruker said:

Dette er en laaaaang historie. Prøver gjøre den kort. 

På datteren sin skole ble det tidlig to grupperinger med jenter. Den ene gruppen blir styrt av ei jente, den andre (der datteren min er) er en gjeng med «de som ikke er ba nok» det har tidvis vært mobbing i form av latterliggjøring pga klær og andre ytre ting. Som oftest er det jenta som er leder som kommer med kommentarene. Har du arvet buksene til bestemora di, så ler alle.

De er nå 15 år og mye har skjedd det siste året. Noen av de «utstøtte» (i mangel på bedre ord) har utviklet seg til å bli veldig vakre, gode i idrett osv. Dette gjør at guttene ofte har gjort seg til for de. Særlig en av jentene (min datters venninne) er utrolig nydelig og mange av guttene liker henne. Hun har ikke foreldre med mye penger og er en stille forsiktig jente. Hun har nå blitt forfulgt av den andre gjengen. For noen dager siden var de ekstra leie i kommentarene, det gikk på klær og utseende. Så hadde åpenbart min datter fått nok og sagt til lederen, hva snakker du om da, du må jo ha med det trillebår for å få med deg den feite ræva di på tur. Dette høstet stor applaus fra guttene og denne jenta har etter det følt seg mobbet pga vekta. (Hun er bittelitt større en de andre, men langt fra feit) 

Nå har dette blitt en stor sak og skole og denne jentas foreldre mener min datter skal si unnskyld foran hele klassen. 

Hun blånekter og sier at hun kun svarte med samme mynt og skal hun si unnskyld så skal denne jenta si unnskyld til venninna. 

Jeg er litt delt, jeg synes ikke det hun sa er OK, samtidig så ser jeg også min datters argumenter. Hun har aldri mobbet og vi får ellers gode tilbakemeldinger på henne. Hun har aldri vært i trøbbel og konflikter. Skal jeg la henne ta denne avgjørelsen selv? 

Det må også tilføyes at den andre jentas oppførsel har vært tatt opp ved flere anledninger og foreldrene har bare sagt det er slik det er mellom jenter og at det er vennskapelig erting. 

Hva mener dere?

Nei det trenger hun ikke

Anonymkode: ca310...29e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...